MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
20
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Armonia Generosa: Έκθεση του Κωνσταντίνου Παπαργύρη στη Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά
Από 15/04/2024 έως 21/04/2024
Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα - ορόσημα της Αμερικανίδας φωτογράφου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 30/05/2024 έως 04/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Komplett Kafka: Έκθεση αφίσας για τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Φραντς Κάφκα στο Ινστιτούτο Γκαίτε
Από 21/03/2024 έως 15/06/2024
La Leona: Έκθεση του Mateo Andrea στην Γκαλερί Άλμα
Από 18/04/2024 έως 18/05/2024
Light of the Presence: Έργα του κορυφαίου Αμερικανού καλλιτέχνη James Turrell στην Γκαλερί Gagosian
Από 11/04/2024 έως 25/05/2024
Martin Margiela: Έκθεση του Βέλγου εικαστικού στην γκαλερί Bernier/Eliades
Από 07/03/2024 έως 15/05/2024
My father had a big nose: Έκθεση του Κωνσταντίνου Πάτσιου στην The Blender Gallery
Από 19/04/2024 έως 24/05/2024
assembling memories: Μία πολυμεσική εμπειρία τέχνης της Ντένης Θεοχαράκη στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 06/03/2024 έως 31/05/2024
«Ανασκάπτοντας την τροφή» σε μια βιτρίνα στο Κουκάκι
Από 06/04/2024 έως 25/04/2024
«Αστυγραφίες»: Η Εθνική Πινακοθήκη αποτυπώνει το βίωμα της πόλης
Από 21/06/2023 έως 12/05/2024
«Αψηφώντας τη βαρύτητα»: Οι αθλητές μέσα από τον φακό του Άγγελου Ζυμάρα
Από 10/04/2024 έως 23/04/2024
«Κήπος σωματιδίων»: Από το CERN στο Μέγαρο Μουσικής ο εικαστικός Νίκος Παπαδόπουλος
Από 21/03/2024 έως 30/06/2024
«Τις πταίει;» αναρωτιέται ο εικαστικός Γιώργος Θεοδώρου
Από 02/04/2024 έως 20/04/2024
«Υπεροψία» από τον εικαστικό Γιώργο Διβάρη στην γκαλερί «Έκφραση»
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
«Φύση πάσχουσα» στη Δημοτική Πινακοθήκη: Η τέχνη απέναντι στην κλιματική κρίση
Από 28/03/2024 έως 26/05/2024
Έκθεση της Συλλογής του εικαστικού Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη
Από 14/03/2024 έως 26/05/2024
Άσμα Ασμάτων: Η Ελένη Μωραΐτη οπτικοποιεί τα ανθρώπινα συναισθήματα στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου
Από 04/03/2024 έως 01/06/2024
Αέρινα Περάσματα: Έκθεση της Μαρίνας Γκενάντιεβα στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
Από 02/04/2024 έως 20/04/2024
Αλληγορίες καθημερινότητας: Έκθεση του Κώστα Λαμπρόπουλου στην Αίθουσα Τέχνης «Αστρολάβος - δεξαμενή»
Από 23/02/2024 έως 20/04/2024
Ανταύγειες Φωτός: Η πρώτη ατομική έκθεση της Elena Kos στην γκαλερί artworx
Από 12/04/2024 έως 18/05/2024
Ατομική έκθεση ζωγραφικής της Ελένης Ταπτά στην Amalias 36
Από 19/04/2024 έως 21/04/2024
Γιάννης Τσαρούχης: «Ήμουν και έμεινα ένας ερευνητής και ένας μαθητής»
Από 10/02/2024 έως 21/04/2024
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Γοητεία του Μέτρου: Ένα αφιέρωμα στο έργο των Λάμπρου Ορφανού και Έλλης Μουρέλου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/03/2024 έως 26/05/2024
Η Τέχνη Είναι το Δέντρο της Ζωής: Ομαδική έκθεση στον Ελληνογαλλικό Σύνδεσμο
Από 08/04/2024 έως 20/04/2024
Θεατές του αλλού: Έκθεση της Βασιλικής Πανταζή στην Αίθουσα Τέχνης «Αστρολάβος - δεξαμενή»
Από 23/02/2024 έως 20/04/2024
Θυμήσου, Σώμα...: Το "ταξίδι" της απεικόνισης του ανθρώπινου σώματος στην γκαλερί Kalfayan
Από 09/04/2024 έως 02/05/2024
Κέντησα κλωστή-κλωστή τον δικό μου μύθο: Τα πρωτότυπα χειροποίητα παιδικά ρούχα της Σοφίας Μελά στο Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού
Από 16/04/2024 έως 23/04/2024
Μαριλένα Αραβαντινού: Η πρώτη γυναίκα σκηνογράφος σε μια αναδρομική έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 19/03/2024 έως 31/05/2024
Μιχάλης Οικονόμου: Η αλχημεία της ζωγραφικής του στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Από 01/02/2024 έως 12/05/2024
Μυστήριο 199 Βαγγέλης Τσάκος - Θάνος Τσίγκος: Μια έκθεση – αφιέρωμα σε δύο σπουδαίους καλλιτέχνες της Ελευσίνας
Από 17/04/2024 έως 19/05/2024
Νέα τοπία: Έκθεση του Γιώργου Χαδούλη στην Γκαλερί Σκουφά
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
Νεάπολις: Η ιστορική γειτονιά της Αθήνας μέσα από μια έκθεση στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 05/03/2024 έως 25/05/2024
Ο Πάνος Χαραλάμπους δημιουργεί τη δική του εικαστική Αμβρακία
Από 21/03/2024 έως 11/05/2024
Τhe impermanence of beauty: Έκθεση του Βαγγέλη Βαγγελάτου στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
Από 09/04/2024 έως 26/04/2024
Τα χρώματα στη Χαρακτική του Γιώργη Βαρλάμου: Μια νέα έκθεση για την εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη
Από 23/01/2024 έως 28/04/2024
Φωτογραφικές προσεγγίσεις του ελληνικού τοπίου στα Χανιά
Από 06/04/2024 έως 31/05/2024
ΕΠΙΛΟΓΗ ΓΚΑΛΕΡΙ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΧΩΡΟ X Alma- Contemporary Art Gallery Amalias 36 Bernier/Eliades Citronne Gallery Gagosian Kalfayan Galleries Online The Blender Gallery or.artspace Έκφραση - Γιάννα Γραμματοπούλου Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β.& Μ.Θεοχαράκη Αστρολάβος-Δεξαμενή Γκαλερί 7 Γκαλερί Ζουμπουλάκη Γκαλερί Σκουφά Δημοτική Πινακοθήκη Πειραιά Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος Ελληνικό Ίδρυμα Πολιτισμού Ελληνοαμερικανική Ένωση Ελληνογαλλικός Σύνδεσμος Ελληνογερμανική Αγωγή Ινστιτούτο Γκαίτε Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Κεντρικό Κτίριο Μουσείο Μπενάκη - Κτήριο Οδού Πειραιώς Μουσείο Μπενάκη - Κτίριο Πινακοθήκης Χατζηκυριάκου - Γκίκα Μουσείο Μπενάκη - Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού Παλαιό Δημαρχείο Ελευσίνας Πινακοθήκη Γιώργου Βογιατζόγλου Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων Χώρος Πολιτισμού «Εργαστήρι Γιώργη Βαρλάμου» Χώρος Τέχνης artworx
Γλυπτική

Ο γλυπτικός κόσμος του Γιώργου Ζογγολόπουλου στο ΚΠΙΣΝ

Το όραμα του κορυφαίου μοντέρνου καλλιτέχνη που επαναπροσδιόρισε το ρόλο της γλυπτικής στον δημόσιο χώρο αποτυπώνεται στην έκθεση έργων του στους υπαίθριους χώρους της Αγοράς και στην Εθνική Βιβλιοθήκη

φωτογράφος: Eλπιδοφόρος Παππάς
φωτογράφος: Eλπιδοφόρος Παππάς
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Η μακριά σκιά του μνημείου του Ζαλόγγου, εμβληματικού έργου μνημειακών διαστάσεων του Γιώργου Ζογγολόπουλου, τοποθετημένου στις βουνοκορφές της Ηπείρου, σκεπάζει τον χώρο της Αγοράς, ανάμεσα στην Εθνική Βιβλιοθήκη και τη Λυρική Σκηνή, στο ΚΠΙΣΝ. Πρόκειται για ένα από τα είκοσι συνολικά γλυπτά, μέσα από τα οποία αποτυπώνεται το όραμα του καλλιτέχνη για τον ρόλο της μοντέρνας γλυπτικής στον δημόσιο χώρο.

Η έκθεση «Γιώργος Ζογγολόπουλος: Το όραμα μιας δημόσιας γλυπτικής», που διοργανώνεται με την επιμέλεια του ιδρύματος που φέρει το όνομα του καλλιτέχνη, επιδιώκει να κάνει ορατό εκείνο που «βλέπουμε καθημερινά χωρίς να το βλέπουμε», όπως τόνισε ο διευθυντής του Άγγελος Μωρέτης.

Μολονότι στην έκθεση αυτή παρουσιάζονται και έργα τα οποία το ευρύ κοινό έχει τη δυνατότητα να δει για πρώτη φορά, καθώς πολλά ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές, η φιλοδοξία της διοργάνωσης δεν επικεντρώνεται σε αυτό. Αντιθέτως, θέλει να παρακινήσει τους επισκέπτες να δουν προσεκτικότερα και από απόσταση αναπνοής έργα που συναντούν καθημερινά κυκλοφορώντας στους δρόμους της πόλης, αλλά σπανίως προσέχουν.

Ο Ζογγολόπουλος στον δημόσιο χώρο

Αν οι «Ομπρέλες» του (1995) αποτελούν πια ένα «σήμα κατατεθέν» για τη Θεσσαλονίκη, δεν συμβαίνει το ίδιο για το «Πεντάκυκλο» (2001), που μαραζώνει σε μια γωνιά της πλατείας Ομονοίας στην Αθήνα, και το θυμόμαστε μονάχα όταν κανένας απελπισμένος σκαρφαλώνει επάνω του απειλώντας να αυτοκτονήσει! Αυτό το εμβληματικό υδροκινητικό έργο, που πρωτοπαρουσιάστηκε στη Μπιενάλε της Βενετίας, λειτούργησε για μικρό χρονικό διάστημα το 2008, χάρη σε χορηγία παρακείμενου καταστήματος, αλλά σύντομα παραμελήθηκε, εξαιτίας της αδιαφορίας της δημοτικής αρχής.

Την ίδια πάνω-κάτω τύχη συνάντησαν πολλά από τα γλυπτά τα οποία έρχεται να μας θυμίσει η έκθεση στο ΚΠΙΣΝ που, ας μην το λησμονούμε, είναι το ίδιο ένας δημόσιος χώρος. Κι όμως, ο ίδιος ο Ζογγολόπουλος, κάθε άλλο παρά επεδίωκε να εγκαθιδρύσει την οποιαδήποτε απόσταση ανάμεσα στο έργο του και τους ανθρώπους.

Μιλώντας για το έργο «Ελάσματα» (1976), που υποδέχεται τον επισκέπτη του ΚΠΙΣΝ στην «Πίσω Αγορά», μαζί με την «Ελιά» (1974), ο Άγγελος Μωρέτης θύμισε ότι, στην πρώτη έκθεσή του σε δημόσιο χώρο, ο Ζογγολόπουλος χαιρόταν που τα μικρά παιδιά έπαιζαν με το έργο του τραβώντας τα ελάσματα που το αποτελούν –κάτι που, αντιθέτως, ανησυχούσε τους διοργανωτές. Ο ίδιος ο γλύπτης, άλλωστε, έλεγε συχνά πως «το μήνυμα της αφηρημένης τέχνης πρέπει να φτάσει μέχρι τα σχολικά θρανία», όπως θύμισε ο πρόεδρος του Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου Νίκος Θεοδωρίδης.

Φωτογράφος: Ελπιδοφόρος Παππάς

Το «Μνημείο Ζαλόγγου» (1954-1960) κυριαρχεί με το αποτύπωμά του στην πλατεία που σχηματίζεται μεταξύ Εθνικής Βιβλιοθήκης και Λυρικής. Όχι βέβαια το ίδιο το μνημείο, που είναι αδύνατον να μεταφερθεί από το όρος Ζάλογγο, στην Πρέβεζα όπου βρίσκεται. Ο θεατής παίρνει όμως μια εικόνα του μεγέθους του χάρη στη βάση του γλυπτού που έχει στηθεί εκεί, και στη σκιά του σε φυσικό μέγεθος, όταν ο ήλιος το φωτίζει υπό γωνία 45 μοιρών, που έχει αποτυπωθεί στο έδαφος του ΚΠΙΣΝ.

Γύρω του, σε έναν κυκλικό χορό, έχουν τοποθετηθεί έργα που σηματοδοτούν καμπές στην καλλιτεχνική πορεία του Ζογγολόπουλου: η «Ειράνα» (2001), το τελευταίο έργο που φιλοτέχνησε, σε ηλικία 98 ετών, και η «Στήλη» (1999), τελευταίο γλυπτό του σε δημόσιο χώρο. Οι «Ολυμπιακοί κύκλοι» (2001) και το «Γλυπτό ΔΕΘ» (1966), που είχε προκαλέσει τεράστιες αντιδράσεις όταν τοποθετήθηκε στην είσοδο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Τέλος, τα γλυπτά της Ομόνοιας, ο «Ποσειδώνας» (1957), που δεν τοποθετήθηκε ποτέ και τώρα βρίσκεται στην είσοδο του Πανεπιστημίου Ουάσιγκτον στις ΗΠΑ, και το «Πεντάκυκλο».

φωτογράφος: Στάθης Μαμαλάκης

Στο εργαστήρι του καλλιτέχνη

Αν στους εξωτερικούς χώρους του ΚΠΙΣΝ «η κλίμακα των κτιρίων απορροφά την κλίμακα των γλυπτών», όπως παρατήρησε ο Άγγελος Μωρέτης, στο αίθριο της Εθνικής Βιβλιοθήκης, στον 4ο όροφο, τα έργα βρίσκουν τον «φυσικό» τους χώρο. Κι αυτό γιατί πρόκειται για μακέτες, σμικρύνσεις, προσχέδια κ.ά. που παρουσιάζονται σε έναν χώρο που έχει διαμορφωθεί έτσι ώστε να θυμίζει το «μαιευτήριο των έργων» του καλλιτέχνη. Στο πάτωμα, μπροστά από το βιογραφικό του Ζογγολόπουλου, έχει αποτυπωθεί, σε φυσικό μέγεθος, η κάτοψη του εργαστηρίου του, εκεί όπου πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του: ένας μικροσκοπικός χώρος διαστάσεων 5,90 x 3,80 μ.!

φωτογράφος: Στάθης Μαμαλάκης

Λίγο πιο παράμερα, εκεί που θα βρισκόταν ο κήπος του, υψώνεται η «Αφαία» (1966), ένα από τα ελάχιστα χρωματισμένα έργα του Ζογγολόπουλου. Εμπνευσμένο από τον ομώνυμο αρχαίο ναό, όπου για πρώτη φορά γερμανοί αρχαιολόγοι ανακάλυψαν υπολείμματα χρώματος, για να οδηγηθούν στο συμπέρασμα ότι η αρχαιοελληνική γλυπτική ήταν επιχρωματισμένη.

Ακόμη, εκτίθενται με χρονολογική σειρά μακέτες για έργα όπως το μνημείο του Ζαλόγγου, οι «Ομπρέλες» της Θεσσαλονίκης, των Βρυξελλών και του σταθμού του μετρό του Συντάγματος, η υδροκινητική «Ασπίδα» (1986), που βρίσκεται στους Δελφούς, το «Tel-Neant» (1999), μια απεγνωσμένη χειρονομία του γλύπτη προς το επέκεινα, μετά τον θάνατο της συζύγου του, Ελένης.
Με τη δεύτερη αυτή έκθεση γλυπτικής στους εξωτερικούς του χώρους, το ΚΠΙΣΝ φιλοδοξεί να αποδείξει ότι «αποτελεί ιδανικό χώρο για τη δημόσια γλυπτική», όπως τόνισε η καλλιτεχνική του διευθύντρια Μίλλυ Πασχάλη. Πιθανόν, η εκμετάλλευση του χώρου του Πάρκου γι’ αυτό τον σκοπό να αποτελούσε μια επιλογή που θα απελευθέρωνε τα γλυπτά από την κλίμακα των κτιρίων, δίνοντάς τους περισσότερο χώρο να αναπνεύσουν.

φωτογράφος: Ελπιδοφόρος Παππάς

Γιώργος Ζογγολόπουλος (1903-2004)

Γεννήθηκε το 1903 στην Αθήνα και σπούδασε στην ΑΣΚΤ. Συνέχισε τις σπουδές του στη Γαλλία και την Ιταλία. Από τη δεκαετία του 1950 και ύστερα ξεκίνησε τη σταδιακή μετάβασή του από τον ρεαλισμό στην αφαίρεση, αν και η γλυπτική του παρέμεινε ανθρωποκεντρική. Εκπροσώπησε την Ελλάδα σε πολλές Μπιενάλε και συμμετείχε σε πανελλήνιες καλλιτεχνικές εκθέσεις, καθώς και σε δεκάδες ατομικές και ομαδικές, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Στη μακρά διάρκεια του βίου του τιμήθηκε με πολλά βραβεία και διακρίσεις, ενώ έργα του βρίσκονται σε ελληνικές και ξένες συλλογές, μουσεία και δημόσιους χώρους. Το 2004 δημιούργησε το Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου. Απεβίωσε το ίδιο έτος κληροδοτώντας το σύνολο του έργου του στο Ίδρυμά του.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Διάρκεια Έκθεσης: 28 Ιανουαρίου - 31 Μαΐου 2019, Ώρες λειτουργίας: 9.00-22.00
Είσοδος: Είσοδος ελεύθερη
Πληροφορίες Χώρου: Γιώργος Ζογγολόπουλος: Το όραμα μιας δημόσιας γλυπτικής
Περισσότερα από Art & Culture
VIMA_WEB3b