MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
24
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
  • ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ
    ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
    ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
    ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
    6 Έξη*: Ομαδική έκθεση στην Πινακοθήκη Γ. Βογιατζόγλου
    Από 16/12/2019 έως 29/02/2020
    Christian Zervos & Cahiers d’Art. H αρχαϊκή στροφή: Έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 12/12/2019 έως 01/03/2020
    City of Robots: Έκθεση ρομποτικής στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος»
    Από 15/02/2020 έως 01/03/2020
    Dream Land: Έκθεση της Αλίνας Μάτσα στο i-D Project Art
    Από 21/02/2020 έως 20/03/2020
    In the Realm of the Senses: Έκθεση της Linda Benglis στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
    Από 22/11/2019 έως 15/03/2020
    In the Realm of the Senses: Μονογραφική έκθεση της Lynda Benglis στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
    Από 22/11/2019 έως 15/03/2020
    Salty fields: Εικαστική έκθεση στο Μουσείο Ηρακλειδών
    Από 10/12/2019 έως 29/03/2020
    Tar Pits: Έκθεση της Μαριλίας Κολυμπίρη στην Alibi Gallery
    Από 20/02/2020 έως 29/03/2020
    Όλα τα παιχνίδια έχουν δικαίωμα να σπάνε: Έκθεση του Άγγελου Αντωνόπουλου στην ENIA gallery
    Από 08/02/2020 έως 10/07/2020
    Αναζητώντας ένα άλλο φως: Έκθεση του Θανάση Μακρή στην γκαλερί Σκουφά
    Από 13/02/2020 έως 07/03/2020
    Αποκόμματα 1929-1933: Έκθεση του Γεώργιου Γύζη στην Enia Gallery
    Από 21/02/2020 έως 16/05/2020
    Από τις λεωφόρους της Νέας Υόρκης: Έκθεση της Debra Rapoport στο Μουσείο Κοσμήματος Ηλία Λαλαούνη
    Από 12/02/2020 έως 12/04/2020
    Από τον κόσμο του Ομήρου.Τήνος και Κυκλάδες στη Μυκηναϊκή εποχή: Έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 19/12/2019 έως 08/03/2020
    Αρμένιοι Φωτογράφοι της Νίκαιας 1922-1960: Έκθεση στη Δημοτική Πινακοθήκη Νίκαιας-Αγ. Ι. Ρέντη
    Από 16/02/2020 έως 12/04/2020
    Γιώργος Ζογγολόπουλος, έργα οικεία, του εργαστηρίου και του σπιτιού: Έκθεση στη Roma Gallery
    Από 12/12/2019 έως 29/02/2020
    Δεκαπέντε χρόνια ζωγραφικής: Έκθεση του Τίμου Μπατινάκη στην Evripides Art Gallery
    Από 13/02/2020 έως 14/03/2020
    Δι’ αυτά πολεμήσαμεν...: Έκθεση στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
    Από 12/02/2020 έως 10/07/2020
    Εμείς: Έκθεση ζωγραφικής του Εδουάρδου Σακαγιάν στην γκαλερί Kalfayan
    Από 13/02/2020 έως 28/03/2020
    Εξαιρέσεις-Όψεις του εξπρεσιονισμού στην Ελλάδα: Ομαδική έκθεση στην Πινακοθήκη δήμου Αθηναίων
    Από 27/06/2019 έως 29/03/2020
    Ερριμμένες Σκιές: Έκθεση με έργα του Γιάννη Τσαρουχή στο Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη
    Από 14/12/2019 έως 16/03/2020
    Η Αθήνα από την Ανατολή στη Δύση, 1821-1896: Φωτογραφική έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη Ελληνικού Πολιτισμού
    Από 12/02/2020 έως 26/04/2020
    Η Ανθρώπινη Μορφή στην Ελληνική Ζωγραφική στον 20ό αιώνα: Έκθεση στο Ίδρυμα Β. &Μ. Θεοχαράκη
    Από 22/01/2020 έως 26/04/2020
    Η Σχολή των Αθηνών. Μπιενάλε Αρχιτεκτονικής Βενετίας 2018: Έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 20/02/2020 έως 17/05/2020
    Καζαμπλάνκα: Έκθεση φωτογραφίας της Μελίτας Βαγγελάτου στο Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης
    Από 14/11/2019 έως 01/03/2020
    Μυθιστορικά: Έκθεση του Αλέκου Λεβίδη στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 16/01/2020 έως 14/03/2020
    Νοσταλγία: Ομαδική έκθεση για τα 20 χρόνια του Μουσείου Φρυσίρα
    Από 08/01/2020 έως 30/04/2020
    Σαν πρόκες καρφώνονται οι λέξεις: Έκθεση αρχειακού υλικού στο Εβραϊκό Μουσείο Ελλάδος
    Από 22/01/2020 έως 16/10/2020
    Σμίλη και Μνήμη: Έκθεση Φωτογραφίας στο Μουσείο Ακρόπολης
    Από 11/06/2019 έως 30/04/2020
    Συνθήκες προσαρμογής: Έκθεση του Νίκου Μόσχου στην Γκαλερί Ζουμπουλάκη
    Από 13/02/2020 έως 07/03/2020
    Τα Μυθ-ιστορικά: Έκθεση ζωγραφικής του Αλέκου Λεβίδη στην Πινακοθήκη Νίκου Χατζηκυριάκου-Γκίκα
    Από 16/01/2020 έως 14/03/2020
    Το ΄21 Αλλιώς: Έκθεση για την Ελληνική Επανάσταση με Playmobil στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο
    Από 15/10/2019 έως 31/05/2020
    Το Χαμένο Κείμενο: Video Walk της Νίνας Παππά στο Επιγραφικό Μουσείο
    Από 18/10/2019 έως 31/03/2020
    Το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή, στην καρδιά της Αθήνας
    Από 02/10/2019 έως 31/12/2022
    Το πράσινο δωμάτιο: Έκθεση της Βιργινίας Φιλιππούση στο Ίδρυμα Άγγελου & Λητώς Κατακουζηνού
    Από 17/02/2020 έως 24/02/2020
    Τόποι αλμύρας σε χρόνους εσπέρας: Έκθεση του Μιχάλη Μανουσάκη στην έκφραση – γιάννα γραμματοπούλου
    Από 21/02/2020 έως 21/03/2020
    Χασάπηδες και Κριοφόροι: Έκθεση με έργα του Κοσμά Ξενάκη στο Μέγαρο Εϋνάρδου
    Από 04/12/2019 έως 28/03/2020
    Χωρίς Τίτλο: Έκθεση του Χάρη Περιορέλλη στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών
    Από 06/02/2020 έως 29/02/2020
    ΕΠΙΛΟΓΗ ΓΚΑΛΕΡΙ
    ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΧΩΡΟ X ENIA gallery Evripides Art Gallery Kalfayan Galleries Roma Gallery i-D Project Art Έκφραση - Γιάννα Γραμματοπούλου Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β.& Μ.Θεοχαράκη Αίθουσα Τέχνης Alibi Αίθουσα Τέχνης Αθηνών Γκαλερί Σκουφά Δημοτική Πινακοθήκη Νίκαιας-Αγ. Ι. Ρέντη Εβραϊκό Μουσείο της Ελλάδος Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο Επιγραφικό Μουσείο Ζουμπουλάκη Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος Μέγαρο Εϋνάρδου Μουσείο Ηρακλειδών Μουσείο Κοσμήματος Ηλία Λαλαούνη Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Μέγαρο Σταθάτου Μουσείο Μπενάκη - Κτήριο Οδού Πειραιώς Μουσείο Μπενάκη - Κτίριο Πινακοθήκης Χατζηκυριάκου - Γκίκα Μουσείο Μπενάκη - Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης Μουσείο Φρυσίρα Μουσείο της Ακρόπολης Πινακοθήκη Γιώργου Βογιατζόγλου Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
    Γλυπτική

    Ο γλυπτικός κόσμος του Γιώργου Ζογγολόπουλου στο ΚΠΙΣΝ

    Το όραμα του κορυφαίου μοντέρνου καλλιτέχνη που επαναπροσδιόρισε το ρόλο της γλυπτικής στον δημόσιο χώρο αποτυπώνεται στην έκθεση έργων του στους υπαίθριους χώρους της Αγοράς και στην Εθνική Βιβλιοθήκη

    φωτογράφος: Eλπιδοφόρος Παππάς
    φωτογράφος: Eλπιδοφόρος Παππάς
    Σπύρος Κακουριώτης

    Η μακριά σκιά του μνημείου του Ζαλόγγου, εμβληματικού έργου μνημειακών διαστάσεων του Γιώργου Ζογγολόπουλου, τοποθετημένου στις βουνοκορφές της Ηπείρου, σκεπάζει τον χώρο της Αγοράς, ανάμεσα στην Εθνική Βιβλιοθήκη και τη Λυρική Σκηνή, στο ΚΠΙΣΝ. Πρόκειται για ένα από τα είκοσι συνολικά γλυπτά, μέσα από τα οποία αποτυπώνεται το όραμα του καλλιτέχνη για τον ρόλο της μοντέρνας γλυπτικής στον δημόσιο χώρο.

    Η έκθεση «Γιώργος Ζογγολόπουλος: Το όραμα μιας δημόσιας γλυπτικής», που διοργανώνεται με την επιμέλεια του ιδρύματος που φέρει το όνομα του καλλιτέχνη, επιδιώκει να κάνει ορατό εκείνο που «βλέπουμε καθημερινά χωρίς να το βλέπουμε», όπως τόνισε ο διευθυντής του Άγγελος Μωρέτης.

    Μολονότι στην έκθεση αυτή παρουσιάζονται και έργα τα οποία το ευρύ κοινό έχει τη δυνατότητα να δει για πρώτη φορά, καθώς πολλά ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές, η φιλοδοξία της διοργάνωσης δεν επικεντρώνεται σε αυτό. Αντιθέτως, θέλει να παρακινήσει τους επισκέπτες να δουν προσεκτικότερα και από απόσταση αναπνοής έργα που συναντούν καθημερινά κυκλοφορώντας στους δρόμους της πόλης, αλλά σπανίως προσέχουν.

    Ο Ζογγολόπουλος στον δημόσιο χώρο

    Αν οι «Ομπρέλες» του (1995) αποτελούν πια ένα «σήμα κατατεθέν» για τη Θεσσαλονίκη, δεν συμβαίνει το ίδιο για το «Πεντάκυκλο» (2001), που μαραζώνει σε μια γωνιά της πλατείας Ομονοίας στην Αθήνα, και το θυμόμαστε μονάχα όταν κανένας απελπισμένος σκαρφαλώνει επάνω του απειλώντας να αυτοκτονήσει! Αυτό το εμβληματικό υδροκινητικό έργο, που πρωτοπαρουσιάστηκε στη Μπιενάλε της Βενετίας, λειτούργησε για μικρό χρονικό διάστημα το 2008, χάρη σε χορηγία παρακείμενου καταστήματος, αλλά σύντομα παραμελήθηκε, εξαιτίας της αδιαφορίας της δημοτικής αρχής.

    Την ίδια πάνω-κάτω τύχη συνάντησαν πολλά από τα γλυπτά τα οποία έρχεται να μας θυμίσει η έκθεση στο ΚΠΙΣΝ που, ας μην το λησμονούμε, είναι το ίδιο ένας δημόσιος χώρος. Κι όμως, ο ίδιος ο Ζογγολόπουλος, κάθε άλλο παρά επεδίωκε να εγκαθιδρύσει την οποιαδήποτε απόσταση ανάμεσα στο έργο του και τους ανθρώπους.

    Μιλώντας για το έργο «Ελάσματα» (1976), που υποδέχεται τον επισκέπτη του ΚΠΙΣΝ στην «Πίσω Αγορά», μαζί με την «Ελιά» (1974), ο Άγγελος Μωρέτης θύμισε ότι, στην πρώτη έκθεσή του σε δημόσιο χώρο, ο Ζογγολόπουλος χαιρόταν που τα μικρά παιδιά έπαιζαν με το έργο του τραβώντας τα ελάσματα που το αποτελούν –κάτι που, αντιθέτως, ανησυχούσε τους διοργανωτές. Ο ίδιος ο γλύπτης, άλλωστε, έλεγε συχνά πως «το μήνυμα της αφηρημένης τέχνης πρέπει να φτάσει μέχρι τα σχολικά θρανία», όπως θύμισε ο πρόεδρος του Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου Νίκος Θεοδωρίδης.

    Φωτογράφος: Ελπιδοφόρος Παππάς

    Το «Μνημείο Ζαλόγγου» (1954-1960) κυριαρχεί με το αποτύπωμά του στην πλατεία που σχηματίζεται μεταξύ Εθνικής Βιβλιοθήκης και Λυρικής. Όχι βέβαια το ίδιο το μνημείο, που είναι αδύνατον να μεταφερθεί από το όρος Ζάλογγο, στην Πρέβεζα όπου βρίσκεται. Ο θεατής παίρνει όμως μια εικόνα του μεγέθους του χάρη στη βάση του γλυπτού που έχει στηθεί εκεί, και στη σκιά του σε φυσικό μέγεθος, όταν ο ήλιος το φωτίζει υπό γωνία 45 μοιρών, που έχει αποτυπωθεί στο έδαφος του ΚΠΙΣΝ.

    Γύρω του, σε έναν κυκλικό χορό, έχουν τοποθετηθεί έργα που σηματοδοτούν καμπές στην καλλιτεχνική πορεία του Ζογγολόπουλου: η «Ειράνα» (2001), το τελευταίο έργο που φιλοτέχνησε, σε ηλικία 98 ετών, και η «Στήλη» (1999), τελευταίο γλυπτό του σε δημόσιο χώρο. Οι «Ολυμπιακοί κύκλοι» (2001) και το «Γλυπτό ΔΕΘ» (1966), που είχε προκαλέσει τεράστιες αντιδράσεις όταν τοποθετήθηκε στην είσοδο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Τέλος, τα γλυπτά της Ομόνοιας, ο «Ποσειδώνας» (1957), που δεν τοποθετήθηκε ποτέ και τώρα βρίσκεται στην είσοδο του Πανεπιστημίου Ουάσιγκτον στις ΗΠΑ, και το «Πεντάκυκλο».

    φωτογράφος: Στάθης Μαμαλάκης

    Στο εργαστήρι του καλλιτέχνη

    Αν στους εξωτερικούς χώρους του ΚΠΙΣΝ «η κλίμακα των κτιρίων απορροφά την κλίμακα των γλυπτών», όπως παρατήρησε ο Άγγελος Μωρέτης, στο αίθριο της Εθνικής Βιβλιοθήκης, στον 4ο όροφο, τα έργα βρίσκουν τον «φυσικό» τους χώρο. Κι αυτό γιατί πρόκειται για μακέτες, σμικρύνσεις, προσχέδια κ.ά. που παρουσιάζονται σε έναν χώρο που έχει διαμορφωθεί έτσι ώστε να θυμίζει το «μαιευτήριο των έργων» του καλλιτέχνη. Στο πάτωμα, μπροστά από το βιογραφικό του Ζογγολόπουλου, έχει αποτυπωθεί, σε φυσικό μέγεθος, η κάτοψη του εργαστηρίου του, εκεί όπου πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του: ένας μικροσκοπικός χώρος διαστάσεων 5,90 x 3,80 μ.!

    φωτογράφος: Στάθης Μαμαλάκης

    Λίγο πιο παράμερα, εκεί που θα βρισκόταν ο κήπος του, υψώνεται η «Αφαία» (1966), ένα από τα ελάχιστα χρωματισμένα έργα του Ζογγολόπουλου. Εμπνευσμένο από τον ομώνυμο αρχαίο ναό, όπου για πρώτη φορά γερμανοί αρχαιολόγοι ανακάλυψαν υπολείμματα χρώματος, για να οδηγηθούν στο συμπέρασμα ότι η αρχαιοελληνική γλυπτική ήταν επιχρωματισμένη.

    Ακόμη, εκτίθενται με χρονολογική σειρά μακέτες για έργα όπως το μνημείο του Ζαλόγγου, οι «Ομπρέλες» της Θεσσαλονίκης, των Βρυξελλών και του σταθμού του μετρό του Συντάγματος, η υδροκινητική «Ασπίδα» (1986), που βρίσκεται στους Δελφούς, το «Tel-Neant» (1999), μια απεγνωσμένη χειρονομία του γλύπτη προς το επέκεινα, μετά τον θάνατο της συζύγου του, Ελένης.
    Με τη δεύτερη αυτή έκθεση γλυπτικής στους εξωτερικούς του χώρους, το ΚΠΙΣΝ φιλοδοξεί να αποδείξει ότι «αποτελεί ιδανικό χώρο για τη δημόσια γλυπτική», όπως τόνισε η καλλιτεχνική του διευθύντρια Μίλλυ Πασχάλη. Πιθανόν, η εκμετάλλευση του χώρου του Πάρκου γι’ αυτό τον σκοπό να αποτελούσε μια επιλογή που θα απελευθέρωνε τα γλυπτά από την κλίμακα των κτιρίων, δίνοντάς τους περισσότερο χώρο να αναπνεύσουν.

    φωτογράφος: Ελπιδοφόρος Παππάς

    Γιώργος Ζογγολόπουλος (1903-2004)

    Γεννήθηκε το 1903 στην Αθήνα και σπούδασε στην ΑΣΚΤ. Συνέχισε τις σπουδές του στη Γαλλία και την Ιταλία. Από τη δεκαετία του 1950 και ύστερα ξεκίνησε τη σταδιακή μετάβασή του από τον ρεαλισμό στην αφαίρεση, αν και η γλυπτική του παρέμεινε ανθρωποκεντρική. Εκπροσώπησε την Ελλάδα σε πολλές Μπιενάλε και συμμετείχε σε πανελλήνιες καλλιτεχνικές εκθέσεις, καθώς και σε δεκάδες ατομικές και ομαδικές, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Στη μακρά διάρκεια του βίου του τιμήθηκε με πολλά βραβεία και διακρίσεις, ενώ έργα του βρίσκονται σε ελληνικές και ξένες συλλογές, μουσεία και δημόσιους χώρους. Το 2004 δημιούργησε το Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου. Απεβίωσε το ίδιο έτος κληροδοτώντας το σύνολο του έργου του στο Ίδρυμά του.

    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
    Χώρος: Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
    Διάρκεια Έκθεσης: 28 Ιανουαρίου - 31 Μαΐου 2019, Ώρες λειτουργίας: 9.00-22.00
    Είσοδος: Είσοδος ελεύθερη
    Πληροφορίες Χώρου: Γιώργος Ζογγολόπουλος: Το όραμα μιας δημόσιας γλυπτικής
    Περισσότερα από Art & Culture
    Εγγραφείτε στο Newsletter μας
    Για να λαμβάνετε κάθε εβδομάδα στο email σας
    προτάσεις και προσκλήσεις από το Monopoli.gr
    ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ