MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΑΘΗΝΑ
ΤΡΙΤΗ
19
ΦΕΒΡΟΥΑΡΙΟΥ
  • ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ
    ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
    ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
    ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
    "Κρήτη. Αναδυόμενες πόλεις: Άπτερα-Ελεύθερνα-Κνωσός. Τρεις αρχαίες πόλεις ζωντανεύουν", στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
    Από 12/12/2018 έως 30/04/2019
    Capitalist Realism: Συντελεσμένο μέλλον στο Μουσείο Φωτογραφίας Θεσσαλονίκης
    Από 28/09/2018 έως 10/04/2019
    Eκθέματα από την Απαγορευμένη Πόλη στο Μουσείο της Ακρόπολης
    Από 14/09/2018 έως 13/02/2019
    «Σιωπή, η αναπνοή του νου»: Έκθεση υποβρύχιας φωτογραφίας
    Από 02/02/2019 έως 17/02/2019
    Έκθεση αφιερωμένη στον Γιάννη Μόραλη, από το Μουσείο Μπενάκη
    Από 19/09/2018 έως 15/02/2019
    Έκθεση εικονογράφησης παιδικού βιβλίου στο Κέντρο Τεχνών του δήμου Αθηναίων
    Από 11/02/2019 έως 10/03/2019
    Έκθεση του Soloúp: Ο Συλλέκτης, έξι διηγήματα για έναν κακό λύκο, στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 24/01/2019 έως 17/03/2019
    Αλέξανδρος Ιόλας: Η κληρονομιά, στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
    Από 06/10/2018 έως 17/03/2019
    Από τον κόσμο του Καβάφη: Έκθεση της Άννας Φιλίνη στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 18/01/2019 έως 17/02/2019
    Γιώργος Ζογγολόπουλος: Το όραμα μιας δημόσιας γλυπτικής, στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
    Από 28/01/2019 έως 31/05/2019
    Η Άγραφη Βιβλιοθήκη: Μία εκθεσιακή τριλογία στο Μέγαρο Μουσικής
    Από 10/07/2018 έως 30/09/2019
    Η Έλλη Σολομωνίδου-Μπαλάνου στην Δημοτική Πινακοθήκη Λέφα
    Από 10/12/2018 έως 15/03/2019
    Ηρακλής, Ήρως Διαχρονικός και Αιώνιος από τον Παύλο Σάμιο στο Νομισματικό Μουσείο
    Από 28/12/2018 έως 31/10/2019
    Μια εικαστική συνομιλία με τον Albert Camus στην Οικία Κατακουζηνού
    Από 22/12/2018 έως 28/02/2019
    Οι «Εκδόσεις του Γαλλικού Ινστιτούτου Αθηνών» (1945-1995): Μια μοναδική εκδοτική περιπέτεια
    Από 05/02/2019 έως 25/02/2019
    Πολεμώντας για την Ειρήνη: Ελλάδα – Ιταλία – Ισπανία στη δεκαετία του ’80: Έκθεση στο Ίδρυμα της Βουλής των Ελλήνων
    Από 16/11/2018 έως 16/03/2019
    Σεισμός στο Μουσείο: Περιοδική έκθεση για το φαινόμενο του σεισμού από το Μουσείο Γουλανδρή Φυσικής Ιστορίας και την ΑΧΑ
    Από 23/05/2018 έως 28/06/2019
    Τα Δημώδη: Έκθεση σύγχρονης τέχνης στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελική Χατζημιχάλη»
    Από 19/01/2019 έως 17/03/2019
    “Pavlos – Almost magic”: Εικαστική έκθεση αφιερωμένη στον Παύλο Διονυσόπουλο
    Από 10/01/2019 έως 10/03/2019
    Γλυπτική

    Ο γλυπτικός κόσμος του Γιώργου Ζογγολόπουλου στο ΚΠΙΣΝ

    Το όραμα του κορυφαίου μοντέρνου καλλιτέχνη που επαναπροσδιόρισε το ρόλο της γλυπτικής στον δημόσιο χώρο αποτυπώνεται στην έκθεση έργων του στους υπαίθριους χώρους της Αγοράς και στην Εθνική Βιβλιοθήκη

    φωτογράφος: Eλπιδοφόρος Παππάς
    ΛΕΖΑΝΤΑ: φωτογράφος: Eλπιδοφόρος Παππάς
    Σπύρος Κακουριώτης

    Η μακριά σκιά του μνημείου του Ζαλόγγου, εμβληματικού έργου μνημειακών διαστάσεων του Γιώργου Ζογγολόπουλου, τοποθετημένου στις βουνοκορφές της Ηπείρου, σκεπάζει τον χώρο της Αγοράς, ανάμεσα στην Εθνική Βιβλιοθήκη και τη Λυρική Σκηνή, στο ΚΠΙΣΝ. Πρόκειται για ένα από τα είκοσι συνολικά γλυπτά, μέσα από τα οποία αποτυπώνεται το όραμα του καλλιτέχνη για τον ρόλο της μοντέρνας γλυπτικής στον δημόσιο χώρο.

    Η έκθεση «Γιώργος Ζογγολόπουλος: Το όραμα μιας δημόσιας γλυπτικής», που διοργανώνεται με την επιμέλεια του ιδρύματος που φέρει το όνομα του καλλιτέχνη, επιδιώκει να κάνει ορατό εκείνο που «βλέπουμε καθημερινά χωρίς να το βλέπουμε», όπως τόνισε ο διευθυντής του Άγγελος Μωρέτης.

    Μολονότι στην έκθεση αυτή παρουσιάζονται και έργα τα οποία το ευρύ κοινό έχει τη δυνατότητα να δει για πρώτη φορά, καθώς πολλά ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές, η φιλοδοξία της διοργάνωσης δεν επικεντρώνεται σε αυτό. Αντιθέτως, θέλει να παρακινήσει τους επισκέπτες να δουν προσεκτικότερα και από απόσταση αναπνοής έργα που συναντούν καθημερινά κυκλοφορώντας στους δρόμους της πόλης, αλλά σπανίως προσέχουν.

     

    Ο Ζογγολόπουλος στον δημόσιο χώρο

    Αν οι «Ομπρέλες» του (1995) αποτελούν πια ένα «σήμα κατατεθέν» για τη Θεσσαλονίκη, δεν συμβαίνει το ίδιο για το «Πεντάκυκλο» (2001), που μαραζώνει σε μια γωνιά της πλατείας Ομονοίας στην Αθήνα, και το θυμόμαστε μονάχα όταν κανένας απελπισμένος σκαρφαλώνει επάνω του απειλώντας να αυτοκτονήσει! Αυτό το εμβληματικό υδροκινητικό έργο, που πρωτοπαρουσιάστηκε στη Μπιενάλε της Βενετίας, λειτούργησε για μικρό χρονικό διάστημα το 2008, χάρη σε χορηγία παρακείμενου καταστήματος, αλλά σύντομα παραμελήθηκε, εξαιτίας της αδιαφορίας της δημοτικής αρχής.

    Την ίδια πάνω-κάτω τύχη συνάντησαν πολλά από τα γλυπτά τα οποία έρχεται να μας θυμίσει η έκθεση στο ΚΠΙΣΝ που, ας μην το λησμονούμε, είναι το ίδιο ένας δημόσιος χώρος. Κι όμως, ο ίδιος ο Ζογγολόπουλος, κάθε άλλο παρά επεδίωκε να εγκαθιδρύσει την οποιαδήποτε απόσταση ανάμεσα στο έργο του και τους ανθρώπους.

    Μιλώντας για το έργο «Ελάσματα» (1976), που υποδέχεται τον επισκέπτη του ΚΠΙΣΝ στην «Πίσω Αγορά», μαζί με την «Ελιά» (1974), ο Άγγελος Μωρέτης θύμισε ότι, στην πρώτη έκθεσή του σε δημόσιο χώρο, ο Ζογγολόπουλος χαιρόταν που τα μικρά παιδιά έπαιζαν με το έργο του τραβώντας τα ελάσματα που το αποτελούν –κάτι που, αντιθέτως, ανησυχούσε τους διοργανωτές. Ο ίδιος ο γλύπτης, άλλωστε, έλεγε συχνά πως «το μήνυμα της αφηρημένης τέχνης πρέπει να φτάσει μέχρι τα σχολικά θρανία», όπως θύμισε ο πρόεδρος του Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου Νίκος Θεοδωρίδης.

     

    Φωτογράφος: Ελπιδοφόρος Παππάς

     

    Το «Μνημείο Ζαλόγγου» (1954-1960) κυριαρχεί με το αποτύπωμά του στην πλατεία που σχηματίζεται μεταξύ Εθνικής Βιβλιοθήκης και Λυρικής. Όχι βέβαια το ίδιο το μνημείο, που είναι αδύνατον να μεταφερθεί από το όρος Ζάλογγο, στην Πρέβεζα όπου βρίσκεται. Ο θεατής παίρνει όμως μια εικόνα του μεγέθους του χάρη στη βάση του γλυπτού που έχει στηθεί εκεί, και στη σκιά του σε φυσικό μέγεθος, όταν ο ήλιος το φωτίζει υπό γωνία 45 μοιρών, που έχει αποτυπωθεί στο έδαφος του ΚΠΙΣΝ.

    Γύρω του, σε έναν κυκλικό χορό, έχουν τοποθετηθεί έργα που σηματοδοτούν καμπές στην καλλιτεχνική πορεία του Ζογγολόπουλου: η «Ειράνα» (2001), το τελευταίο έργο που φιλοτέχνησε, σε ηλικία 98 ετών, και η «Στήλη» (1999), τελευταίο γλυπτό του σε δημόσιο χώρο. Οι «Ολυμπιακοί κύκλοι» (2001) και το «Γλυπτό ΔΕΘ» (1966), που είχε προκαλέσει τεράστιες αντιδράσεις όταν τοποθετήθηκε στην είσοδο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Τέλος, τα γλυπτά της Ομόνοιας, ο «Ποσειδώνας» (1957), που δεν τοποθετήθηκε ποτέ και τώρα βρίσκεται στην είσοδο του Πανεπιστημίου Ουάσιγκτον στις ΗΠΑ, και το «Πεντάκυκλο».

     

    φωτογράφος: Στάθης Μαμαλάκης

    Στο εργαστήρι του καλλιτέχνη

    Αν στους εξωτερικούς χώρους του ΚΠΙΣΝ «η κλίμακα των κτιρίων απορροφά την κλίμακα των γλυπτών», όπως παρατήρησε ο Άγγελος Μωρέτης, στο αίθριο της Εθνικής Βιβλιοθήκης, στον 4ο όροφο, τα έργα βρίσκουν τον «φυσικό» τους χώρο. Κι αυτό γιατί πρόκειται για μακέτες, σμικρύνσεις, προσχέδια κ.ά. που παρουσιάζονται σε έναν χώρο που έχει διαμορφωθεί έτσι ώστε να θυμίζει το «μαιευτήριο των έργων» του καλλιτέχνη. Στο πάτωμα, μπροστά από το βιογραφικό του Ζογγολόπουλου, έχει αποτυπωθεί, σε φυσικό μέγεθος, η κάτοψη του εργαστηρίου του, εκεί όπου πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του: ένας μικροσκοπικός χώρος διαστάσεων 5,90 x 3,80 μ.!

     

    φωτογράφος: Στάθης Μαμαλάκης

     

    Λίγο πιο παράμερα, εκεί που θα βρισκόταν ο κήπος του, υψώνεται η «Αφαία» (1966), ένα από τα ελάχιστα χρωματισμένα έργα του Ζογγολόπουλου. Εμπνευσμένο από τον ομώνυμο αρχαίο ναό, όπου για πρώτη φορά γερμανοί αρχαιολόγοι ανακάλυψαν υπολείμματα χρώματος, για να οδηγηθούν στο συμπέρασμα ότι η αρχαιοελληνική γλυπτική ήταν επιχρωματισμένη.

    Ακόμη, εκτίθενται με χρονολογική σειρά μακέτες για έργα όπως το μνημείο του Ζαλόγγου, οι «Ομπρέλες» της Θεσσαλονίκης, των Βρυξελλών και του σταθμού του μετρό του Συντάγματος, η υδροκινητική «Ασπίδα» (1986), που βρίσκεται στους Δελφούς, το «Tel-Neant» (1999), μια απεγνωσμένη χειρονομία του γλύπτη προς το επέκεινα, μετά τον θάνατο της συζύγου του, Ελένης.
    Με τη δεύτερη αυτή έκθεση γλυπτικής στους εξωτερικούς του χώρους, το ΚΠΙΣΝ φιλοδοξεί να αποδείξει ότι «αποτελεί ιδανικό χώρο για τη δημόσια γλυπτική», όπως τόνισε η καλλιτεχνική του διευθύντρια Μίλλυ Πασχάλη. Πιθανόν, η εκμετάλλευση του χώρου του Πάρκου γι’ αυτό τον σκοπό να αποτελούσε μια επιλογή που θα απελευθέρωνε τα γλυπτά από την κλίμακα των κτιρίων, δίνοντάς τους περισσότερο χώρο να αναπνεύσουν.

     

    φωτογράφος: Ελπιδοφόρος Παππάς

     

    Γιώργος Ζογγολόπουλος (1903-2004)

    Γεννήθηκε το 1903 στην Αθήνα και σπούδασε στην ΑΣΚΤ. Συνέχισε τις σπουδές του στη Γαλλία και την Ιταλία. Από τη δεκαετία του 1950 και ύστερα ξεκίνησε τη σταδιακή μετάβασή του από τον ρεαλισμό στην αφαίρεση, αν και η γλυπτική του παρέμεινε ανθρωποκεντρική. Εκπροσώπησε την Ελλάδα σε πολλές Μπιενάλε και συμμετείχε σε πανελλήνιες καλλιτεχνικές εκθέσεις, καθώς και σε δεκάδες ατομικές και ομαδικές, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Στη μακρά διάρκεια του βίου του τιμήθηκε με πολλά βραβεία και διακρίσεις, ενώ έργα του βρίσκονται σε ελληνικές και ξένες συλλογές, μουσεία και δημόσιους χώρους. Το 2004 δημιούργησε το Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου. Απεβίωσε το ίδιο έτος κληροδοτώντας το σύνολο του έργου του στο Ίδρυμά του.

     

    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
    Χώρος: Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
    Διάρκεια Έκθεσης: 28 Ιανουαρίου - 31 Μαΐου 2019, Ώρες λειτουργίας: 9.00-22.00
    Είσοδος: Είσοδος ελεύθερη
    Πληροφορίες Χώρου: Γιώργος Ζογγολόπουλος: Το όραμα μιας δημόσιας γλυπτικής
    TV CALENDAR
    19 Φεβρουαρίου 2019
    Μη χάσετε
    Tanna
    COSMOTE CINEMA 2HD - 20;10
    Δείτε περισσότερα >>