MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
15
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
  • ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ
    ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
    ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
    ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
    23.07.2018: Έκθεση φωτογραφίας του Βασίλη Βρεττού, για την καταστροφή στο Μάτι
    Από 11/10/2019 έως 08/12/2019
    Aegean Desert: Έκθεση φωτογραφίας του πρίγκιπα Νικoλάου στο Μουσείο Μπενάκη Ισλαμικής Τέχνης
    Από 10/10/2019 έως 19/01/2020
    Anima l: Έκθεση του Γιάννη Βαρελά στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 12/09/2019 έως 17/11/2019
    Any More Odes? – Άλλες Ωδές: Έκθεση του TransEurope Athens / EyesCulture στο Κέντρο Τεχνών δήμου Αθηναίων
    Από 11/11/2019 έως 31/01/2020
    Créations Suggestives: Έκθεση του Daniel Verstraete στην Art Appel Gallery
    Από 12/11/2019 έως 07/12/2019
    East to West, A journey of pure painting: Έκθεση του Γιώργου Καζάζη στην Alma Gallery
    Από 12/11/2019 έως 07/12/2019
    Flat Drop Fall Flat: Έκθεση ζωγραφικής του Απόστολου Καρακατσάνη στη ΔΛ Gallery
    Από 11/10/2019 έως 21/12/2019
    In Medio Virtus: Ομαδική Έκθεση στην Πινακοθήκη Γιώργου Ν. Βογιατζόγλου
    Από 04/11/2019 έως 18/01/2020
    Innerscapes – Μυθολογία του τοπίου: Έκθεση φωτογραφίας στη γκαλερί Luminous Eye
    Από 18/10/2019 έως 30/11/2019
    Oddly Satisfying Disasters: Ατομική έκθεση της Εύης Ρουμάνη στο Ultra Plain
    Από 05/11/2019 έως 16/11/2019
    One: Έκθεση ζωγραφικής του Κωνσταντίνου Έσσλιν στη gallery Genesis
    Από 24/10/2019 έως 16/11/2019
    Paradise lost: Έκθεση του Χρήστου Αθανασιάδη στην a.antonopoulou.art
    Από 30/10/2019 έως 07/12/2019
    Qi Baishi, Η μυστηριώδης Ανατολή: Έκθεση ζωγραφικής στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
    Από 12/11/2019 έως 12/01/2020
    Soul Anatomies: Oμαδική έκθεση νέων καλλιτεχνών στο Hart&Gart
    Από 09/11/2019 έως 30/11/2019
    The Hour Of Greece: Εικαστική έκθεση στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
    Από 24/10/2019 έως 20/12/2019
    «Η τέχνη της γραμμής. Hommage à Gounaro ΙΙ»: Η νέα επετειακή έκθεση για τον Γιώργο Γουναρόπουλο
    Από 13/11/2019 έως 31/01/2020
    Έκθεση σχεδίων του Σπύρου Παπαλουκά από το ΜΙΕΤ
    Από 17/10/2019 έως 31/01/2020
    Βία, Γρήγορη και Αργή: Έκθεση των Forensic Architecture στο State of Concept Athens
    Από 28/09/2019 έως 23/11/2019
    Γιάννης Ψυχοπαίδης: Ποιητικά στο Κέντρο Πολιτισμού του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος
    Από 09/10/2019 έως 12/01/2020
    Εγώ και ο Δράκος: Έκθεση του Τάσου Μαντζαβίνου στην Πινακοθήκη Γκίκα
    Από 07/11/2019 έως 04/01/2020
    Ελληνική Μόδα-100 χρόνια έμπνευσης και δημιουργίας: Έκθεση στο Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος
    Από 31/10/2019 έως 31/01/2020
    Ζωγραφικό Επίγραμμα: Έκθεση του Βασίλη Παπανικολάου στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
    Από 14/10/2019 έως 25/11/2019
    Η αγάπη είναι ένας σκύλος από την κόλαση, 38 καλλιτέχνες εκθέτουν στο Μουσείο Φρυσίρα
    Από 02/05/2019 έως 31/12/2019
    Ο Διονυσιακός Κύκλος: Έκθεση Ευρωπαϊκής Τέχνης στο Ίδρυμα Μιχάλης Κακογιάννης
    Από 04/11/2019 έως 08/12/2019
    Παγετώνες. Από την Γένεση στην Εξαΰλωση: Έκθεση φωτογραφίας του Φωκίωνα Ζησιάδη στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 17/10/2019 έως 17/11/2019
    Το ΄21 Αλλιώς: Έκθεση για την Ελληνική Επανάσταση με Playmobil στο Εθνικό Ιστορικό Μουσείο
    Από 15/10/2019 έως 31/05/2020
    Το Χαμένο Κείμενο: Video Walk της Νίνας Παππά στο Επιγραφικό Μουσείο
    Από 18/10/2019 έως 31/03/2020
    Το Χαμόγελο της Τζοκόντα: Έκθεση σύγχρονης τέχνης στο Ιταλικό Μορφωτικό Ινστιτούτο Αθηνών
    Από 11/10/2019 έως 23/11/2019
    Το νέο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Ιδρύματος Γουλανδρή, στην καρδιά της Αθήνας
    Από 02/10/2019 έως 31/12/2022
    Τσίκι-τσίκι: Έργα του Αλέξη Ακριθάκη στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 25/09/2019 έως 17/11/2019
    Υugoslavian Realism: Έκθεση ζωγραφικής στην Πινακοθήκη Γρηγοριάδη
    Από 13/11/2019 έως 30/11/2019
    Γλυπτική

    Ο γλυπτικός κόσμος του Γιώργου Ζογγολόπουλου στο ΚΠΙΣΝ

    Το όραμα του κορυφαίου μοντέρνου καλλιτέχνη που επαναπροσδιόρισε το ρόλο της γλυπτικής στον δημόσιο χώρο αποτυπώνεται στην έκθεση έργων του στους υπαίθριους χώρους της Αγοράς και στην Εθνική Βιβλιοθήκη

    φωτογράφος: Eλπιδοφόρος Παππάς
    φωτογράφος: Eλπιδοφόρος Παππάς
    Σπύρος Κακουριώτης

    Η μακριά σκιά του μνημείου του Ζαλόγγου, εμβληματικού έργου μνημειακών διαστάσεων του Γιώργου Ζογγολόπουλου, τοποθετημένου στις βουνοκορφές της Ηπείρου, σκεπάζει τον χώρο της Αγοράς, ανάμεσα στην Εθνική Βιβλιοθήκη και τη Λυρική Σκηνή, στο ΚΠΙΣΝ. Πρόκειται για ένα από τα είκοσι συνολικά γλυπτά, μέσα από τα οποία αποτυπώνεται το όραμα του καλλιτέχνη για τον ρόλο της μοντέρνας γλυπτικής στον δημόσιο χώρο.

    Η έκθεση «Γιώργος Ζογγολόπουλος: Το όραμα μιας δημόσιας γλυπτικής», που διοργανώνεται με την επιμέλεια του ιδρύματος που φέρει το όνομα του καλλιτέχνη, επιδιώκει να κάνει ορατό εκείνο που «βλέπουμε καθημερινά χωρίς να το βλέπουμε», όπως τόνισε ο διευθυντής του Άγγελος Μωρέτης.

    Μολονότι στην έκθεση αυτή παρουσιάζονται και έργα τα οποία το ευρύ κοινό έχει τη δυνατότητα να δει για πρώτη φορά, καθώς πολλά ανήκουν σε ιδιωτικές συλλογές, η φιλοδοξία της διοργάνωσης δεν επικεντρώνεται σε αυτό. Αντιθέτως, θέλει να παρακινήσει τους επισκέπτες να δουν προσεκτικότερα και από απόσταση αναπνοής έργα που συναντούν καθημερινά κυκλοφορώντας στους δρόμους της πόλης, αλλά σπανίως προσέχουν.

    Ο Ζογγολόπουλος στον δημόσιο χώρο

    Αν οι «Ομπρέλες» του (1995) αποτελούν πια ένα «σήμα κατατεθέν» για τη Θεσσαλονίκη, δεν συμβαίνει το ίδιο για το «Πεντάκυκλο» (2001), που μαραζώνει σε μια γωνιά της πλατείας Ομονοίας στην Αθήνα, και το θυμόμαστε μονάχα όταν κανένας απελπισμένος σκαρφαλώνει επάνω του απειλώντας να αυτοκτονήσει! Αυτό το εμβληματικό υδροκινητικό έργο, που πρωτοπαρουσιάστηκε στη Μπιενάλε της Βενετίας, λειτούργησε για μικρό χρονικό διάστημα το 2008, χάρη σε χορηγία παρακείμενου καταστήματος, αλλά σύντομα παραμελήθηκε, εξαιτίας της αδιαφορίας της δημοτικής αρχής.

    Την ίδια πάνω-κάτω τύχη συνάντησαν πολλά από τα γλυπτά τα οποία έρχεται να μας θυμίσει η έκθεση στο ΚΠΙΣΝ που, ας μην το λησμονούμε, είναι το ίδιο ένας δημόσιος χώρος. Κι όμως, ο ίδιος ο Ζογγολόπουλος, κάθε άλλο παρά επεδίωκε να εγκαθιδρύσει την οποιαδήποτε απόσταση ανάμεσα στο έργο του και τους ανθρώπους.

    Μιλώντας για το έργο «Ελάσματα» (1976), που υποδέχεται τον επισκέπτη του ΚΠΙΣΝ στην «Πίσω Αγορά», μαζί με την «Ελιά» (1974), ο Άγγελος Μωρέτης θύμισε ότι, στην πρώτη έκθεσή του σε δημόσιο χώρο, ο Ζογγολόπουλος χαιρόταν που τα μικρά παιδιά έπαιζαν με το έργο του τραβώντας τα ελάσματα που το αποτελούν –κάτι που, αντιθέτως, ανησυχούσε τους διοργανωτές. Ο ίδιος ο γλύπτης, άλλωστε, έλεγε συχνά πως «το μήνυμα της αφηρημένης τέχνης πρέπει να φτάσει μέχρι τα σχολικά θρανία», όπως θύμισε ο πρόεδρος του Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου Νίκος Θεοδωρίδης.

    Φωτογράφος: Ελπιδοφόρος Παππάς

    Το «Μνημείο Ζαλόγγου» (1954-1960) κυριαρχεί με το αποτύπωμά του στην πλατεία που σχηματίζεται μεταξύ Εθνικής Βιβλιοθήκης και Λυρικής. Όχι βέβαια το ίδιο το μνημείο, που είναι αδύνατον να μεταφερθεί από το όρος Ζάλογγο, στην Πρέβεζα όπου βρίσκεται. Ο θεατής παίρνει όμως μια εικόνα του μεγέθους του χάρη στη βάση του γλυπτού που έχει στηθεί εκεί, και στη σκιά του σε φυσικό μέγεθος, όταν ο ήλιος το φωτίζει υπό γωνία 45 μοιρών, που έχει αποτυπωθεί στο έδαφος του ΚΠΙΣΝ.

    Γύρω του, σε έναν κυκλικό χορό, έχουν τοποθετηθεί έργα που σηματοδοτούν καμπές στην καλλιτεχνική πορεία του Ζογγολόπουλου: η «Ειράνα» (2001), το τελευταίο έργο που φιλοτέχνησε, σε ηλικία 98 ετών, και η «Στήλη» (1999), τελευταίο γλυπτό του σε δημόσιο χώρο. Οι «Ολυμπιακοί κύκλοι» (2001) και το «Γλυπτό ΔΕΘ» (1966), που είχε προκαλέσει τεράστιες αντιδράσεις όταν τοποθετήθηκε στην είσοδο της Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης. Τέλος, τα γλυπτά της Ομόνοιας, ο «Ποσειδώνας» (1957), που δεν τοποθετήθηκε ποτέ και τώρα βρίσκεται στην είσοδο του Πανεπιστημίου Ουάσιγκτον στις ΗΠΑ, και το «Πεντάκυκλο».

    φωτογράφος: Στάθης Μαμαλάκης

    Στο εργαστήρι του καλλιτέχνη

    Αν στους εξωτερικούς χώρους του ΚΠΙΣΝ «η κλίμακα των κτιρίων απορροφά την κλίμακα των γλυπτών», όπως παρατήρησε ο Άγγελος Μωρέτης, στο αίθριο της Εθνικής Βιβλιοθήκης, στον 4ο όροφο, τα έργα βρίσκουν τον «φυσικό» τους χώρο. Κι αυτό γιατί πρόκειται για μακέτες, σμικρύνσεις, προσχέδια κ.ά. που παρουσιάζονται σε έναν χώρο που έχει διαμορφωθεί έτσι ώστε να θυμίζει το «μαιευτήριο των έργων» του καλλιτέχνη. Στο πάτωμα, μπροστά από το βιογραφικό του Ζογγολόπουλου, έχει αποτυπωθεί, σε φυσικό μέγεθος, η κάτοψη του εργαστηρίου του, εκεί όπου πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του: ένας μικροσκοπικός χώρος διαστάσεων 5,90 x 3,80 μ.!

    φωτογράφος: Στάθης Μαμαλάκης

    Λίγο πιο παράμερα, εκεί που θα βρισκόταν ο κήπος του, υψώνεται η «Αφαία» (1966), ένα από τα ελάχιστα χρωματισμένα έργα του Ζογγολόπουλου. Εμπνευσμένο από τον ομώνυμο αρχαίο ναό, όπου για πρώτη φορά γερμανοί αρχαιολόγοι ανακάλυψαν υπολείμματα χρώματος, για να οδηγηθούν στο συμπέρασμα ότι η αρχαιοελληνική γλυπτική ήταν επιχρωματισμένη.

    Ακόμη, εκτίθενται με χρονολογική σειρά μακέτες για έργα όπως το μνημείο του Ζαλόγγου, οι «Ομπρέλες» της Θεσσαλονίκης, των Βρυξελλών και του σταθμού του μετρό του Συντάγματος, η υδροκινητική «Ασπίδα» (1986), που βρίσκεται στους Δελφούς, το «Tel-Neant» (1999), μια απεγνωσμένη χειρονομία του γλύπτη προς το επέκεινα, μετά τον θάνατο της συζύγου του, Ελένης.
    Με τη δεύτερη αυτή έκθεση γλυπτικής στους εξωτερικούς του χώρους, το ΚΠΙΣΝ φιλοδοξεί να αποδείξει ότι «αποτελεί ιδανικό χώρο για τη δημόσια γλυπτική», όπως τόνισε η καλλιτεχνική του διευθύντρια Μίλλυ Πασχάλη. Πιθανόν, η εκμετάλλευση του χώρου του Πάρκου γι’ αυτό τον σκοπό να αποτελούσε μια επιλογή που θα απελευθέρωνε τα γλυπτά από την κλίμακα των κτιρίων, δίνοντάς τους περισσότερο χώρο να αναπνεύσουν.

    φωτογράφος: Ελπιδοφόρος Παππάς

    Γιώργος Ζογγολόπουλος (1903-2004)

    Γεννήθηκε το 1903 στην Αθήνα και σπούδασε στην ΑΣΚΤ. Συνέχισε τις σπουδές του στη Γαλλία και την Ιταλία. Από τη δεκαετία του 1950 και ύστερα ξεκίνησε τη σταδιακή μετάβασή του από τον ρεαλισμό στην αφαίρεση, αν και η γλυπτική του παρέμεινε ανθρωποκεντρική. Εκπροσώπησε την Ελλάδα σε πολλές Μπιενάλε και συμμετείχε σε πανελλήνιες καλλιτεχνικές εκθέσεις, καθώς και σε δεκάδες ατομικές και ομαδικές, στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Στη μακρά διάρκεια του βίου του τιμήθηκε με πολλά βραβεία και διακρίσεις, ενώ έργα του βρίσκονται σε ελληνικές και ξένες συλλογές, μουσεία και δημόσιους χώρους. Το 2004 δημιούργησε το Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου. Απεβίωσε το ίδιο έτος κληροδοτώντας το σύνολο του έργου του στο Ίδρυμά του.

    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
    Χώρος: Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
    Διάρκεια Έκθεσης: 28 Ιανουαρίου - 31 Μαΐου 2019, Ώρες λειτουργίας: 9.00-22.00
    Είσοδος: Είσοδος ελεύθερη
    Πληροφορίες Χώρου: Γιώργος Ζογγολόπουλος: Το όραμα μιας δημόσιας γλυπτικής
    Περισσότερα από Art & Culture
    Ήξερες ότι υπάρχουν άλλες 5 «Σπάρτες» στις ΗΠΑ;