MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
27
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Cannes 2016: O 79άχρονος Ken Loach έκανε την έκπληξη!

Ήταν ένα χορταστικό φεστιβάλ από κάθε άποψη. Γεμάτο δυνατές ταινίες, γεμάτο λαμπρούς σταρ, γεμάτο συγκινήσεις. Μεγαλύτερη όλων αυτή που επιφύλαξε ο βρετανός Ken Loach. Το φιλμ του «I, Daniel Blake» ανέτρεψε όλα τα προγνωστικά χάρη στην ικανότητα του δημιουργού του να δείχνει τη γυμνή αλήθεια ενός σκληρού κόσμου. Στο τέλος ο βετεράνος δημιουργός έφυγε από την Κρουαζέτ με το Χρυσό Φοίνικα.

author-image Κωνσταντίνος Καϊμάκης

Ήταν η δεύτερη φορά που ο Loach κέρδισε το μεγάλο βραβείο. Την πρώτη το είχε κάνει πριν από ακριβώς 10 χρόνια με το πολιτικό δράμα εποχής (η ιστορία δύο αδελφών στην Ιρλανδία του 1920 παράλληλα με τη δυνάμωση του IRA) «Ο άνεμος χορεύει το κριθάρι».

Τώρα το επανέλαβε με ένα σύγχρονο, ρεαλιστικό και επίκαιρο όσο ελάχιστα φιλμ στο πρόγραμμα του φετινού φεστιβάλ, δράμα γύρω από την περιπέτεια ενός 59χρονου ξυλουργού που βιώνει το σκληρό πρόσωπο της σύγχρονης οικονομικής κρίσης. Μεγάλη μερίδα της κριτικής γύρισε αρχικά την πλάτη της στο ανθρωποκεντρικό «αλλά ξεπερασμένο» (γιατί άραγε;) φιλμ του βρετανού, όμως είναι βέβαιο ότι η μέγιστη διάκριση του θα τους οδηγήσει σε αναθεώρηση της στάσης τους.

Asghar Farhadi
Asghar Farhadi

Αντίθετα το γερμανικό φιλμ της Maren Ade «Toni Erdmann», που πρόβαλε μέχρι και την τελευταία μέρα ως φαβορί για το Φοίνικα – αλλά και ως βέβαιο ποντάρισμα για κάποιο μεγάλο βραβείο- έφυγε με άδεια χέρια από το επίσημο διαγωνιστικό και παρηγορήθηκε μόνο με το βραβείο της FIPRESCI, της διεθνούς ένωσης κριτικών κινηματογράφου.

xavier dolan
Xavier Dolan

Μεγάλος κερδισμένος της φετινής γιορτής ήταν επίσης ο ιρανός Asghar Farhadi («Ένας χωρισμός», «Τι απέγινε η Έλι») καθώς η νέα ταινία του «The Salesman» απέσπασε 2 βραβεία (σεναρίου και αντρικής ερμηνείας) καθώς κι ο καναδός Xavier Dolan. Ο 27χρονος υπερταλαντούχος montrealer με το «Juste la Fin Du Monde», δίχασε και πάλι τον κόσμο. Η ταινία του δεν μιλάει ακριβώς για το «τέλος του κόσμου», αλλά αφορά ένα οικογενειακό μελόδραμα, «χτισμένο» στη διαπασών όπως συνηθίζει το «τρομερό παιδί» του Μόντρεαλ, με ακαταμάχητη σκηνοθεσία και σπουδαίο σάουντρακ. Στο κέντρο της ιστορίας στέκει ένας άντρας που επιστρέφει στο πατρικό του ύστερα από μακροχρόνια απουσία για να αναμετρηθεί με την οικογένεια αλλά και το παρελθόν του. Το «Grand Prize» που κέρδισε ο Dolan επαναλαμβάνει τον προ διετίας θρίαμβο του, οπότε και είχε κερδίσει το «Jury Prize» με το αριστουργηματικό «Mommy».

Olivier Assayas
Olivier Assayas

Αναλυτικά οι βραβεύσεις σύμφωνα με τις αποφάσεις της Κριτικής Επιτροπής και του προέδρου της Τζορτζ Μίλερ ήταν οι εξής:

  • Χρυσός Φοίνικας: «I, Daniel Blake», Ken Loach
  • Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής: «Juste la Fin Du Monde», Xavier Dolan
  • Βραβείο Σκηνοθεσίας (εξ ημισείας): Cristian Mungiu, «Graduation» – Olivier Assayas, «Personal Shopper»
  • Βραβείο της Επιτροπής: «American Honey», Andrea Arnold
  • Καλύτερο Σενάριο: Asghar Farhadi, «The Salesman»
  • Βραβείο Γυναικείας Ερμηνείας: Jaclyn Jose, «Ma’Ros
  • Βραβείο Ανδρικής Ερμηνείας: Shahab Hosseini, «The Salesman»
  • Τιμητικός Χρυσός Φοίνικας: Jean-Pierre Léaud
  • Χρυσή Κάμερα (για καλύτερο ντεμπούτο): «Divines», σε σκηνοθεσία Uda Benyamina
  • Χρυσός Φοίνικας μικρού μήκους: «Timecode» σε σκηνοθεσία Juanjo Gimenez
  • Ειδική διάκριση για μικρού μήκους ταινία: «The Girl Who Danced With The Devil», των Joao Paulo και Miranda Maria
  • Queer Χρυσός Φοίνικας (Μεγάλου Μήκους): «Les Vies de Thérèse», Σεμπαστιέν Λιφσίτς
  • Queer Χρυσός Φοίνικας (Μικρού Μήκους): «Gabber Lover», Άννα Καζενάβ-Καμπέ

Στα highlights της τελετής λήξης ήταν ο λόγος του νικητή Ken Loach που αναφέρθηκε στην καταστροφική πολιτική της λιτότητας που μαστίζει τις περισσότερες χώρες του πλανήτη (φυσικά μίλησε και για την Ελλάδα λέγοντας χαρακτηριστικά «…ο κόσμος μας κινδυνεύει, από τις ιδέες του νεοφιλελευθερισμού που απειλούν να καταστρέψουν τις ζωές εκατομμυρίων ανθρώπων, από την Ελλάδα ως τη Βραζιλία…»), η εκμυστήρευση του Mel Gibson για την καταλυτική συμβολή που είχε ο συμπατριώτης του George Miller («μου έσωσε τη ζωή») στο χτίσιμο της καριέρας του δίνοντας του τον κρίσιμο ρόλο του πρώτου «Mad Max» και φυσικά η τιμητική βράβευση του Jean-Pierre Léaud, του εμβληματικού αντιστάρ της νουβέλ βαγκ (αξέχαστο το ντεμπούτο του στα «400 χτυπήματα» του Τριφό σε ηλικία 13 ετών) που ανάγκασε όλο τον κόσμο στην αίθουσα Lumiere να τον αποθεώσει για αρκετή ώρα!

Περισσότερα από Editors
VIMA_WEB3b