MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
14
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΝΕΑ

Αντιδράσεις για την αλλαγή της ελληνικής επιτροπής των Oscars από το ΥΠΠΟ – Για “φιάσκο” μιλά ο Βασίλης Κεκάτος

Η Ασημίνα Προέδρου παραιτήθηκε από την επιτροπή, ενώ η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου ζητά από το Υπουργείο Πολιτισμού να δώσει εξηγήσεις για την ξαφνική αλλαγή των μελών που θα επιλέξουν την ελληνική υποψηφιότητα στα Όσκαρ.

Photo by Martti Salmi on Unsplash
Photo by Martti Salmi on Unsplash
Monopoli Team

Εδώ και λίγες μέρες, διαδραματίζεται ένα αναπάντεχο “θρίλερ” ή μάλλον “φιάσκο”, όπως το αποκάλεσε ο σκηνοθέτης Βασίλης Κεκάτος, σχετικά με την επιτροπή επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας για τα Όσκαρ του 2025, καθώς το Υπουργείο Πολιτισμού φαίνεται να αφαίρεσε τέσσερα μέλη της επιτροπής χωρίς κάποια ουσιώδη αιτιολόγηση.

Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει ο Έλληνας σκηνοθέτης, που είχε επιλεχθεί από το ίδιο το ΥΠΠΟ για την επιτροπή, παρ’ όλο που οι διαδικασίες για την συμμετοχή του είχαν ξεκινήσει κανονικά με την επικοινωνία του με το αρμόδιο τμήμα του Υπουργείου να κρατά περίπου δύο εβδομάδες, ξαφνικά έλαβε ένα email που τον ενημέρωνε ότι δεν θα είναι μέλος της Επιτροπής, με την αιτιολογία ότι η επιλογή του έγινε… “εκ παραδρομής”. Την ίδια ενημέρωση δέχθηκαν η ηθοποιός Κόρα Καρβούνη, η δημοσιογράφος Λήδα Γαλανού και η σεναριογράφος Κάλλια Παπαδάκη.

“Το υπουργείο πολιτισμού οφείλει να είναι το σπίτι μας και στο σπίτι σου οφείλεις να αισθάνεσαι ασφάλεια. Εφόσον αυτή η ασφάλεια δε φαίνεται να μας παρέχεται, έχει σημασία η εκλογή των ταινιών που εκπροσωπούν τη χώρα στα όσκαρ να περάσει στα χέρια των ανθρώπων που ζουν από και για το σινεμά και η ψηφοφορία να πραγματοποιείται από τα μέλη της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου. Πρόκειται για ένα αίτημα δίκαιο και θέλω να πιστεύω πως η πολιτεία θα μεριμνήσει σχετικώς ώστε να αποφασίζει για το μέλλον μας η ανώνυμη πλειοψηφία όπως πάντα όριζαν οι κανόνες τη δημοκρατιας. Λίγη δημοκρατία παραπάνω δεν έβλαψε ποτέ κανέναν” κατέληξε ο σκηνοθέτης σε σχετική ανάρτηση στον προσωπικό του λογαριασμό στο Facebook.

Λίγες ώρες νωρίτερα, η Ελληνίδα σκηνοθέτις Ασημίνα Προέδρου, της οποίας η ταινία “Πίσω από τις Θημωνιές” υπήρξε η επίσημη πρόταση της Ελλάδας για το Όσκαρ Καλύτερης Διεθνούς Ταινίας πέρσι, παραιτήθηκε από την επιτροπή, ως ένδειξη διαμαρτυρίας για την έλλειψη διαφάνειας από πλευράς του Υπουργείου. “Μετά την ενημέρωσή μου από την Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου (ΕΑΚ) για τις παλινωδίες και ανεπίτρεπτες διαδικασίες συγκρότησής της από πλευράς του Υπουργείου – διαδικασίες τις οποίες αρνούμαι να νομιμοποιήσω – δεν επιθυμώ να παραμείνω μέλος της” ανέφερε μεταξύ άλλων, ενώ τόνισε ότι συμφωνεί με το πάγιο αίτημα της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου να αποφασίζει η ίδια η Ακαδημία μέσα από ψηφοφορία των εκατοντάδων μελών της την ταινία που θα εκπροσωπεί την χώρα στα βραβεία Όσκαρ.

Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου με τη σειρά της υπέβαλε ερώτημα προς το Υπουργείο Πολιτισμού, μέσα από ανοιχτή επιστολή, με τίτλο “Γιατί αντικαταστάθηκε η επιτροπή επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας για το Διεθνές Όσκαρ; Η Ελληνική Ακαδημία Κινηματογράφου ζητά απαντήσεις”.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΟι πρεμιέρες του Δεκαπενταύγουστου: “Pacifiction”, “Η Λεωφόρος της Δύσης”, “Minions” και άλλα12.09.2018

Ακολουθεί το δελτίο τύπου της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου:

Αθήνα, 19 Αυγούστου, 2024

Στις αρχές Αυγούστου το ΥΠΠΟ προχώρησε στη σύσταση της επταμελούς επιτροπής που θα επιλέξει τη φετινή πρόταση της Ελλάδας για το Βραβείο Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας. Το αρμόδιο Τμήμα Κινηματογραφίας και Οπτικοακουστικών Μέσων απηύθυνε πρόσκληση συμμετοχής στην επιτροπή στα μέλη της ΕΑΚ σκηνοθέτη Βασίλη Κεκάτο, κριτικό κινηματογράφου Λήδα Γαλανού και ηθοποιό Κόρα Καρβούνη, καθώς και στη σεναριογράφο Κάλλια Παπαδάκη, την οποία και οι τέσσερις αποδέχθηκαν.

Στις 11 Αυγούστου, η ως άνω Διεύθυνση του ΥΠΠΟ απέστειλε email στους εν λόγω συναδέλφους με το οποίο επιβεβαίωσε τη συμμετοχή τους στην επιτροπή, ορίζοντας μάλιστα ως πρόεδρο τον Βασίλη Κεκάτο. Στο ίδιο email τους κοινοποιήθηκαν οι σύνδεσμοι των ταινιών (links) προκειμένου να δουν και να αξιολογήσουν τα υποψήφια έργα εν όψει διαδικτυακής σύσκεψης όπου θα διαβουλεύονταν για την τελική απόφαση.

Δύο μέρες μετά, στις 13 Αυγούστου, οι τέσσερις συνάδελφοι έλαβαν email από την προϊσταμένη του Τμήματος Κινηματογραφίας και Οπτικοακουστικών Μέσων που τους ενημέρωνε ότι “εκ παραδρομής σάς ανακοινώθηκε η συμμετοχή σας στην Επιτροπή που θα γνωμοδοτήσει όσον αφορά στην ελληνική υποψηφιότητα για την 97η διοργάνωση των βραβείων OSCAR, συμμετοχή η οποία, δυστυχώς, δεν οριστικοποιήθηκε”.

Το παραπάνω περιστατικό θίγει το πρόσωπο και το κύρος των εν λόγω συναδέλφων. Πολύ περισσότερο όμως πλήττει την αξιοπιστία και την αξιοκρατία της νεοσύστατης επταμελούς επιτροπής που ανακοινώθηκε στην Διαύγεια στις 13 Αυγούστου, λίγες μόνο ώρες μετά τις “διορθωτικές επιστολές”. Ζητάμε από το Υπουργείο να δώσει άμεσα και δημόσια εξηγήσεις για όλα τα παραπάνω προκειμένου να απαντηθούν οι εύλογες απορίες του συνόλου της κινηματογραφικής κοινότητας για τα κίνητρα και τα αίτια αυτής της αντικατάστασης.

  • Ποιός και γιατί αποφάσισε την αντικατάσταση των συναδέλφων με συνοπτικές διαδικασίες;
  • Υπήρξε πίεση προς το ΥΠΠΟ για αλλαγή μελών της επιτροπής από οποιοδήποτε πρόσωπο σχετιζόμενο με τις υποψήφιες ταινίες;

Με αφορμή τον απαράδεκτο και θλιβερό αυτόν χειρισμό από μεριάς ΥΠΠΟ, ζητάμε εκ νέου από την Ελληνική Πολιτεία να αναθέσει στην ΕΑΚ την ευθύνη επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας για το βραβείο Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας κατ’ αντιστοιχία με άλλες Ακαδημίες, όπως της Μ. Βρετανίας και της Ισπανίας. Το πάγιο αυτό αίτημα της Ελληνικής Ακαδημίας Κινηματογράφου έχουμε κατ’ επανάληψη θέσει στους εκάστοτε Υφυπουργούς Σύγχρονου Πολιτισμού τα τελευταία τέσσερα χρόνια.

Η ανάληψη της διαδικασίας από την ΕΑΚ είναι απολύτως εύλογη, ως ισότιμος φορέας με την Αμερικανική Ακαδημία Κινηματογράφου. Για τον λόγο αυτό, από την ίδρυσή της, η ΕΑΚ κάθε χρόνο κάνει τη δική της πρόταση για το Όσκαρ Διεθνούς Ταινίας στο ΥΠΠΟ. Η πρόταση αυτή προκύπτει από ηλεκτρονική ψηφοφορία των μελών σε ειδικά σχεδιασμένη πλατφόρμα εποπτευόμενη από συμβολαιογράφο, αδιάβλητη από συγκυριακές πιέσεις και τυχόν καθοδηγούμενες επιλογές προσώπων. Επιπλέον, τα μέλη της ΕΑΚ ως επαγγελματίες από όλο το φάσμα του οπτικοακουστικού κλάδου αποτελούν την μέγιστη εγγύηση για την ευθυκρισία στην ανάδειξη της υποψήφιας ταινίας.

Βάσει του Ν.3905/2010, άρθρο 35, ο τρόπος επιλογής της ελληνικής υποψηφιότητας είναι στην κρίση του/της εκάστοτε Υπουργού Πολιτισμού, εξού και δεν απαιτείται νομοθετική ρύθμιση αλλά Υπουργική Απόφαση για να γίνει η μετάβαση της ευθύνης στην ΕΑΚ.

Ευελπιστούμε στην άμεση ανταπόκριση του ΥΠΠΟ σε όλα τα παραπάνω.

Το ΔΣ της ΕΑΚ
Λευτέρης Χαρίτος, πρόεδρος
Ελένη Κοσσυφίδου, αντιπρόεδρος
Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, αντιπρόεδρος
Ζαχαρίας Μαυροειδής, γραμματέας
Βίκυ Μίχα, ταμίας
Γιούρι Αβέρωφ, μέλος
Μιχάλης Κωνσταντάτος, μέλος

Περισσότερα από Cine News