MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
29
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

“Πειρατεία στον Ωκεανό”: Η σύγχρονη πειρατεία αποκαλύπτεται σε μια σημαντική συζήτηση!

Μια νέα ταινία από την Δανία, η “Πειρατεία στον Ωκεανό” φέρνει στο προσκήνιο ένα πολύ σημαντικό θέμα για την ελληνική ναυτιλία. Η ταινία του σκηνοθέτη των αγαπημένων σίριαλ στην Ελλάδα The Killing και Borgen, του Τobias Lindholm, αναδεικνύει με αρκετό ρεαλισμό και δύναμη μία πληγή για την σύγχρονη ναυτιλία, αυτήν της πειρατείας των πλοίων από συμμορίες Σομαλών ενόπλων (και όχι μόνο). Με αφορμή αυτήν την ταινία η Feelgood και το Free Thinking Zone οργάνωσαν χτες (27 Φεβρουαρίου) ζωντανή συζήτηση με την αξιότιμη Πρέσβειρα της Βασιλικής Πρεσβείας της Δανίας στην Ελλάδα, κ. Mette Knudsen, και τη νομική σύμβουλο της εταιρείας Tsakos Shipping, κ. Μαρία Τσάκου.

author-image Γιώργος Σμυρνής
tsakouΤη συζήτηση συντόνισε ο γνωστός δημοσιογράφος Τάσος Τέλλογλου, ο οποίος έδειξε ότι το κατέχει το θέμα, τόσο με τις δικές του αναφορές, όσο και με τις διευκρινίσεις που έκανε στα ζητήματα που έθετε στα αγγλικά η Δανέζα Πρέσβειρα.

Η κα. Knudsen τόνισε ότι η Δανία είναι μια από τις χώρες που πλήττονται πολύ από το φαινόμενο της πειρατείας. Όπως και η Ελλάδα, έτσι και η Δανία βασίζει πολλά στην ναυτιλία της, η οποία έχει αναλάβει το 10% του τονάζ των μεταφορών σε ολόκληρο τον κόσμο. Οι Δανοί έχουν αντιμετωπίσει συχνά προβλήματα πειρατείας. Έχουν υπάρξει φαινόμενα απαγωγής Δανών ναυτικών από Σομαλούς αντάρτες ακόμα και για 83 ημέρες. 

Η βασική επιδίωξη του κράτους της Δανίας- εκτός από το να προστατεύσει τα πλοία του- είναι να δικάζονται οι Σομαλοί πειρατές και να μην υπάρχει μία αίσθηση ατιμωρησίας. Αυτό όμως δεν είναι εύκολο, γιατί οι γειτονικές χώρες δεν ήθελαν να δικάζουν και να φυλακίζουν τους πειρατές, γιατί όταν αυτοί αποφυλακίζονταν έμεναν ως λαθρομετανάστες στις χώρες αυτές. Χρειάστηκαν ειδικές συμφωνίες, ώστε οι πειρατές να δικάζονται και να φυλακίζονται στην Κένυα. 

Παράλληλα, η Δανία έχει ενεργοποιηθεί για πιο μακροπρόθεσμες λύσεις, όπως η υποστήριξη της προσπάθειας δημιουργίας ενός κράτους δικαίου στην Σομαλία, αλλά και η δημιουργία προοπτικών για τους νέους της χώρας, ώστε να μην έχουν ως μόνη διέξοδο την πειρατεία.

Γιατί όμως οι Σομαλοί γίνονται πειρατές;

Η απάντηση σε αυτό το θέμα είναι κάπως περίπλοκη. Όπως ακούστηκε στην συζήτηση από διάφορους σχετικούς με το θέμα, οι ίδιοι οι Σομαλοί ως κύρια αιτία του φαινομένου προκρίνουν την παράνομη αλιεία δυτικών πλοίων στην θάλασσά τους, αλλά και κάποια φαινόμενα καταστροφής των ακτών τους από απόβλητα δυτικών εταιρειών. Υποστηρίζουν δηλαδή ότι τα πρώτα κρούσματα πειρατείας ήταν μια μορφή εκδίκησης προς τους δυτικούς, που τους κατέστρεφαν ένα βασικό τους εισόδημα, την αλιεία. 

Από την πλευρά της, η κα. Μαρία Τσάκου, υποστηρίζει ότι αυτό μπορεί να ήταν η πρώτη πηγή του φαινομένου, αλλά  στην συνέχεια οι πειρατές γλυκάθηκαν από τον πλούτο που έφερναν τα πλούσια λύτρα και το φαινόμενο επεκτάθηκε και έγινε μια στιγνή επιχείρηση. Άλλωστε, όπως δηλώνει η νομική σύμβουλος της εταιρείας Tsakos Shipping, οι διαπραγματευτές των πειρατών μιλούν με απολύτως επαγγελματικούς όρους και ακούγονται από το τηλέφωνο αμερικανοσπουδαγμένοι. 

Η κα Knudsen απέδωσε το φαινόμενο στην απουσία κράτους δικαίου στην Σομαλία, αλλά και στην απουσία προοπτικών για τους νέους της χώρας. Ακούστηκαν πολλές απόψεις για την χώρα. Ελπίδες δημιουργεί το φαινόμενο της ηθικής απόρριψης της επικερδούς αυτής εγκληματικής δραστηριότητας μέσα στην ίδια την χώρα, καθώς δημιουργεί ηθικά αδιέξοδα και διαλύει τον κοινωνικό ιστό της σομαλικής κοινωνίας. Όπως δήλωσε η πρέσβειρα της Δανίας, οι δυτικές χώρες πρέπει να επενδύσουν σε αυτήν την αποστροφή που νιώθει μεγάλο μέρος των Σομαλών για το φαινόμενο και να το ενισχύσουν. Η κα Τσάκου μάλιστα τόνισε ότι το φαινόμενο της πειρατείας δημιουργεί τεράστια ανισότητα μέσα στην Σομαλία, καθώς αυτοί που ελέγχουν τα κυκλώματα που κάνουν τις απαγωγές πλοίων είναι πάμπλουτοί σε μία πολύ φτωχή χώρα και κυκλοφορούν με Hammer.   

“Τα πλοία μας έχουν γίνει κοτέτσια”

Ένα από τα σημεία που εμένα προσωπικά μου τράβηξαν πολύ το ενδιαφέρον ήταν τα μέτρα ασφαλείας που λαμβάνονται στα καράβια πλέον, για να αποτρέψουν την απαγωγή τους από τους πειρατές. Ειδικοί πάνω στην ασφάλεια των πλοίων μίλησαν εκτεταμένα πάνω σε αυτό το θέμα και μάλιστα ένας από αυτούς παρουσίασε κι εντυπωσιακές εικόνες στην οθόνη του βιβλιοπωλείου Free Thinking Zone. 

Μέσα από αυτές τις εικόνες διαπιστώνει κανείς πως οι ένοπλοι φρουροί, αν και παρέχουν σημαντική ασφάλεια σε ένα πλοίο, δεν είναι η κύρια αποτρεπτική λύση. Εξίσου αποτελεσματικά μέσα είναι η χρήση του νερού με κάνουλες που μπορούν να αποτρέψουν τους πειρατές από το να κάνουν ρεσάλτο πάνω στα πλοία με σκάλες. Ιδίως σε μία φωτογραφία φάνηκε πώς το να ανοίξεις έναν αγωγό νερού σε ένα τάνκερ μπορεί να λειτουργήσει πολύ αποτρεπτικά. Δημιουργείται ένας καταρράκτης στα πλαϊνά του πλοίου, που δεν αφήνει τίποτα να ανέβει.

Επίσης, τα πλοία περιβάλλονται με συρματοπλέγματα πολύ αγκαθωτά, ιδίως στα πιο επικίνδυνα σημεία. “Τα πλοία μας έχουν γίνει κοτέτσια” είπε χαρακτηριστικά η κα. Τσάκου. Αλλά και το γράσο είναι πολύ αποτελεσματικό, καθώς γίνονται γλυστερά τα σημεία απ’ τα οποία μπορούν να πιαστούν οι πειρατές για να ανέβουν.

Τι γίνεται με τα λύτρα

Ακούστηκαν πάρα πολλά ενδιαφέροντα πράγματα πάνω στο καυτό αυτό θέμα. Ένα από αυτά είναι ο τρόπος με τον οποίο γίνονται οι διαπραγματεύσεις. Όπως τόνισε η κα Τσάκου, της οποίας η εταιρεία έχει προσωπική εμπειρία πάνω στο θέμα, “δεν θέλεις να τους το κάνεις πολύ εύκολο”. Δηλαδή γίνονται παζάρια, όχι για να γλιτώσουν λεφτά (έτσι κι αλλιώς τα πλοία είναι ασφαλισμένα και τα λύτρα τα πληρώνουν οι ασφαλιστικές), αλλά για να πάρει χρόνο, ώστε να βρουν κάποια εμπόδια οι πειρατές και να μην “κακομάθουν”. Δεν θέλουν οι ναυτιλιακές να τους ανοίγουν την όρεξη, ενδίδοντας πάρα πολύ εύκολα στους εκβιασμούς τους. Ωστόσο, η ζωή των ναυτικών είναι πάνω από όλα. Άλλωστε, η ομηρεία των ναυτικών και όχι του φορτίου είναι αυτό που ενδιαφέρει κυρίως τους πειρατές.

Παράλληλα, η προστασία του πληρώματος από την ταλαιπωρία της ομηρείας είναι σημαντική, γιατί το φαινόμενο κάνει πολλούς ναυτικούς που περνάνε από αυτήν την περιπέτεια, να μην θέλουν να ξαναπλεύσουν. Ως προς την κατάθεση των λύτρων, αυτή γίνεται αεροπορικά. Σε συνεννόηση με τους πειρατές, ένα αεροπλάνο ρίχνει με αλεξίπωτο μια κάψουλα γεμάτη χρήματα. Και οι πειρατές πάνε και την μαζεύουν από την θάλασσα, για να αφήσουν το πλοίο και το πλήρωμα.

Η κινηματογραφική “πειρατεία στον Ωκεανό” 

Η ταινία που αποτέλεσε την αφορμή για την τόσο ενδιαφέρουσα συζήτηση, η «Πειρατεία στον Ωκεανό» έρχεται στους ελληνικούς κινηματογράφους. Πρωταγωνιστούν στο έργο δύο ηθοποιοί που παίζουν σημαντικούς ρόλους στα δύο σίριαλ από την Δανία που βλέπουμε φέτος στην Ελλάδα. Συγκεκριμένα, στην “Πειρατεία στον Ωκεανό“, που θα έρθει στους ελληνικούς κινηματογράφους στις 28 Φεβρουαρίου από την Feelgood,  ο Søren Malling, που παίζει τόσο στο «Borgen» της ΝΕΤ, όσο και στο «The Killing» του MEGA, αλλά και ο Pilou Asbæk, που πρωταγωνιστεί μόνο «Borgen».

Το «Πειρατεία στον Ωκεανό» έχει όλα τα χαρακτηριστικά που συναντά κανείς στο χολιγουντιανό σινεμά δράσης. Διηγείται τη σύγχρονη ιστορία πειρατείας ενός πλοίου στη μέση του πουθενά και εμπλέκει την τύχη των αδύναμων με το πάθος για διαπραγμάτευση που διακατέχει τους πιο ισχυρούς. Πάνω σε ένα φορτηγό πλοίο, κάπου στα ανοιχτά του Ινδικού Ωκεανού, ένας Δανός μάγειρας (Pilou Asbæk, «Borgen») περιμένει πως και πως να επιστρέψει στην πατρίδα του για να βρεθεί με τη γυναίκα του και τη μικρή του κόρη.

Ωστόσο, τα σχέδια του βυθίζονται στην αβεβαιότητα, όταν μία ομάδα Σομαλών πειρατών καταλαμβάνει το πλοίο απαιτώντας λύτρα από τη ναυτιλιακή εταιρεία στην Κοπεγχάγη. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της εταιρείας (Søren Malling, «Borgen», «The Killing»)
με τεράστια εμπειρία στις οικονομικές διαπραγματεύσεις, αποφασίζει να αναλάβει ο ίδιος τις διαβουλεύσεις με τους πειρατές, αγνοώντας τις συμβουλές του επαγγελματία διαπραγματευτή. Έτσι, ξεκινά ένα συναρπαστικό θρίλερ, σε δύο διαφορετικές, αλληλοεξαρτώμενες γωνίες του πλανήτη.

 
 
 Γιώργος Σμυρνής
 
 
 
 
[iframe width=”560″ height=”315″ src=”http://www.youtube.com/embed/XWE6fK1QWj4″ frameborder=”0″ allowfullscreen ]

Περισσότερα από Ιστορίες
VIMA_WEB3b