Σαρμάντζα: Ένας σκηνικός μονόλογος με τον Γιάννη Τσορτέκη στην Πειραιώς 260
«Σαρμάντζα», η ‘Ελενα Μαυρίδου σκηνοθετεί, στην Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, έναν σκηνικό μονόλογο με τον Γιάννη Τσορτέκη, βασισμένο στις συλλογές διηγημάτων του Κωνσταντίνου Δομηνίκ «Ώπα-ώπα, μπλάτιμοι» και «Κακό ανήλιο».

Στις συλλογές διηγημάτων «Ώπα-ώπα, μπλάτιμοι» και «Κακό ανήλιο», ο Κωνσταντίνος Δομηνίκ, συγγραφέας της νεότερης γενιάς με καταγωγή από την Πιερία, υφαίνει ποιητικές εικόνες λαογραφικού τρόμου, αξιοποιώντας την ιδιαίτερη ντοπιολαλιά του τόπου του. Μέσα από τις αφηγήσεις του, το υπερφυσικό και το φανταστικό διασταυρώνονται με τη λαϊκή παράδοση δημιουργώντας ένα ιδιαίτερο λογοτεχνικό σύμπαν.
Από τις 26 έως τις 28 Ιουνίου, στην Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025, η Έλενα Μαυρίδου παρουσιάζει έναν σκηνικό μονόλογο βασισμένο στα διηγήματα του Κωνσταντίνου Δομηνίκ, με τίτλο «Σαρμάντζα». Ερμηνεύει ο Γιάννης Τσορτέκης.

Ο σκηνικός μονόλογος «Σαρμάντζα», με αφετηρία διηγήματα και από τις δύο συλλογές, διαδραματίζεται σε έναν τελετουργικό χώρο, όπου το σώμα και η ύλη γίνονται φορείς μνήμης. Ο Γιάννης, στέκει πάνω από τον ανοιχτό τάφο της μάνας του, σε μια άκρη του νεκροταφείου, το λεγόμενο και Σαρμάντζα, λόγω του ότι βρίσκεται σε ελαφρώς επικλινές έδαφος. Στο ημίφως, ο Γιάννης κρατά ένα μπιμπερό και μια χειροβομβίδα—ζωή και θάνατο ζυγισμένα στα χέρια του. Λήθη ή μνήμη; Συγχώρεση ή εκδίκηση; Φως ή σκοτάδι; Λύτρωση ή καταδίκη; Ταλαντεύεται διχασμένος μεταξύ αντίρροπων δυνάμεων μέχρι την έσχατη στιγμή…
Η σκηνοθεσία της Έλενας Μαυρίδου –τοποθετημένη σε ένα αφαιρετικό τοπίο αποσύνθεσης, χωματερής αλλά και τόπου λήθης, «απόρριψης» σαρκίων –ακολουθεί μια πορεία κορύφωσης. Από την κατάσταση βραδύτητας και το τελετουργικό πένθος ο ήρωας, μέσω των στοχασμών του παρελθόντος, κατευθύνεται σε μια παραληρηματική εξιλέωση. Όρθιος πάνω από τον ανοιχτό λάκκο του θανάτου, οι αναμνήσεις της ζωής του ζωντανεύουν: θραύσματα εικόνων, σκιές ανθρώπων, στιγμές που ανασκάπτονται μέσα από το χώμα. Παράλληλα, το μουσικό οργανικό πλαίσιο του Γιώργου Μαυρίδη, συνοδεύει με αρχέτυπα ακούσματα της απώλειας μέσα στο απόκοσμο σκηνικό τόπο φθαρτότητας του Πάρι Μέξη. Ο Γιάννης Τσορτέκης ενδύεται τα πάθη του ήρωα και επιχειρεί μια διαδρομή μνήμης και αποκατάστασης, εξαγνισμού.
*Η συλλογή διηγημάτων Ώπα-ώπα, μπλάτιμοι κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ενύπνιο (2022). Η συλλογή διηγημάτων Κακό ανήλιο κυκλοφορεί από τις Εκδόσεις Ίκαρος (2024).
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ


- Αθήνα