MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
12
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
"all aboard": Tο αεροδρόμιο της Αθήνας γεμίζει με τέχνη
Από 09/10/2025 έως 16/11/2025
100 χρόνια Takis: Ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών τιμά τον σπουδαίο γλύπτη με μια επετειακή έκθεση
Από 30/07/2025 έως 24/01/2026
La Bocca La Grotta: Έκθεση του Πάνου Προφήτη στο MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 12/09/2025 έως 30/11/2025
Shadows of the mind: Μεγάλη αναδρομική έκθεση του Roger Ballen στο Μουσείο Μπενάκη
Από 06/11/2025 έως 25/01/2026
Surroundings: 13 έργα της Γερμανίδας εικαστικού Claudia Wieser ειδικά για την Εσπλανάδα του ΚΠΙΣΝ
Από 03/04/2025 έως 16/11/2025
The Shape of Desire: Η νέα έκθεση του Στάθη Αλεξόπουλου στο NYX Esperia Palace Hotel Athens
Από 31/10/2025 έως 30/11/2025
Why Look at Animals?: Η νέα διεθνής ομαδική έκθεση του ΕΜΣΤ ζητά δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή
Από 15/05/2025 έως 15/02/2026
You are invited: Ο εμβληματικός φωτογράφος Juergen Teller στο Onassis Ready με μια αναδρομική έκθεση
Από 19/10/2025 έως 30/12/2025
«Δημήτρης Πικιώνης. Αισθητική Τοπογραφία»: Το Μουσείο Μπενάκη φιλοξενεί έκθεση για τον Έλληνα αρχιτέκτονα
Από 22/10/2025 έως 25/01/2026
«Δυτικά της Εδέμ»: Νέα έκθεση από τον Βαγγέλη Καρανάσιο στην Art Prisma Gallery
Από 21/11/2025 έως 14/12/2025
«Εν Τούτω Νίκα»: Έκθεση της Γεωργίας Λαλέ στην a.antonopoulou.art
Από 23/10/2025 έως 29/11/2025
«Μυθολογίες – Με το πρόσωπο της Kimiko Yoshida»: Η Kourd Gallery παρουσιάζει την πρώτη ατομική έκθεση της καλλιτέχνιδας στην Ελλάδα
Από 06/11/2025 έως 17/01/2026
«Πρωτόλεια» σπουδαίων Ελλήνων εικαστικών στο Μουσείο Μπενάκη
Από 02/10/2025 έως 11/01/2026
Αθήνα. Από Σελίδα σε Πόλη: Η έκθεση μεταφέρεται στο Πνευματικό Κέντρο Δήμου Αθηναίων
Από 12/11/2025 έως 31/12/2025
Ανδρέας Βουτσινάς: Η Ελληνοαμερινανική Ένωση παρουσιάζει μια έκθεση για τη ζωή και το έργο του
Από 24/11/2025 έως 24/01/2026
Αντώνης Μπενάκης: Ένα συλλεκτικό λεύκωμα, οι ιστορίες του και οι περιπέτειές του
Από 15/10/2025 έως 11/01/2026
Βοτανολογίες: Η σύγχρονη τέχνη συναντά την οικολογία σε μια έκθεση στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 24/10/2025 έως 16/11/2025
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Ελληνικός μήνας στο Λονδίνο - 50 χρόνια μετά: Έκθεση στο ΕΜΣΤ για την καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων
Από 08/11/2025 έως 03/05/2026
Η Van Gogh: The Immersive Experience έρχεται στην Ελλάδα
Από 22/10/2025 έως 20/12/2025
Η φύση εντός των τειχών: Μία έκθεση για τη φύση και την πόλη στο Μουσείο Ηρακλειδών
Από 07/11/2025 έως 16/01/2026
Θόδωρος - Αντί αναδρομικής: Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του σπουδαίου γλύπτη στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης
Από 08/02/2025 έως 08/02/2026
Κosmos: 25 χρόνια ζωγραφικής της Elke Lagansky στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 23/10/2025 έως 17/11/2025
Λουκάς Σαμαράς, ο «άρχοντας του αλλόκοτου»: Αναδρομική στον Πειραιά
Από 25/09/2025 έως 20/12/2025

ΕΜΣΤ: Ένα μουσείο «κατειλημμένο» από γυναίκες εικαστικούς

Με επτά καινούργιες ατομικές εκθέσεις ελληνίδων και διεθνών καλλιτέχνιδων εγκαινιάζεται το τέταρτο μέρος του εκθεσιακού κύκλου «Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;», που από το τέλος της προηγούμενης χρονιάς φιλοξενείται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και ολοκληρώνεται τον Δεκέμβριο.

Bertille Bak, Credits: Rebecca Fanuele
Bertille Bak, Credits: Rebecca Fanuele
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Με επτά καινούργιες ατομικές εκθέσεις ελληνίδων και διεθνών καλλιτέχνιδων εγκαινιάζεται το τέταρτο μέρος του εκθεσιακού κύκλου «Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;», που από το τέλος της προηγούμενης χρονιάς φιλοξενείται στο Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης και θα ολοκληρωθεί με μια μεγάλη διοργάνωση με περφόρμανς στα τέλη του φετινού Δεκεμβρίου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΗ Ναταλία Γκάλγκου θέλει να ακουστούν πολλές ιστορίες μετανάστευσης. Και έτσι δημιούργησε την “Pixida”12.09.2018

Tala Madani, «Shitty Disco»

Παρουσιάζοντας συνοπτικά τις νέες εκθέσεις του ΕΜΣΤ, η διευθύντριά του, Κατερίνα Γρέγου, αναφέρθηκε αρχικά στην ιρανικής καταγωγής Tala Madani, εικαστική καλλιτέχνιδα με έδρα το Λος Άντζελες, και την έκθεσή της με τον τίτλο «Shitty Disco», που φιλοξενείται στην αίθουσα του ισογείου. Όπως τόνισε η επιμελήτρια της έκθεσης, Ιόλη Τζανετάκη, παρουσία της ίδιας της καλλιτέχνιδας, η δουλειά της, 40 ζωγραφικά έργα και animation, παρουσιάζεται για πρώτη φορά μετά από δέκα και πλέον χρόνια σε ευρωπαϊκό μουσείο. Πρόκειται για «αινιγματικά σενάρια, που παρουσιάζουν αντρικές φιγούρες σε ευάλωτες, βίαιες και κωμικές καταστάσεις, με έμπνευση από το σινεμά και τα κινούμενα σχέδια».

Εύα Στεφανή, «Το φωτεινό σπήλαιο»

Στη συνέχεια, η Κατερίνα Γρέγου αναφέρθηκε στην Εύα Στεφανή και το έργο της «Το φωτεινό σπήλαιο», που αποτελεί μια διαφοροποίηση σε σχέση με το μέχρι σήμερα έργο της, καθώς αφορά μια εγκατάσταση, που αποτελείται από βίντεο και άλλες εικόνες, όπως ακτινογραφίες και άλλα ιατρικά έγγραφα, το οποίο υπήρξε παραγγελία του Μουσείου προς την καλλιτέχνιδα. Όπως τόνισε ο επιμελητής Σταμάτης Σχιζάκης, το έργο, εστιάζοντας στη σχέση του σώματος και του νόμου, και πώς αυτός εγγράφεται στο σώμα, παραπέμπει μάλλον στη «Σωφρονιστική αποικία» του Κάφκα, ενώ η ίδια η Εύα Στεφανή το χαρακτήρισε ένα Πανοπτικόν, που αφορά τη φευγαλέα μας υπόσταση…

Phyllida Barlow, «RIG: untitled; blocks»

Η επόμενη έκθεση, της βρετανίδας γλύπτριας Phyllida Barlow, με τίτλο «RIG: untitled; blocks», που επιμελήθηκε η Τίνα Πανδή, αποτελείται από μια μνημειακή κεντρική εγκατάσταση, ένα πυκνό δάσος από φαινομενικά τσιμεντένιους όγκους, φτιαγμένο από ευτελή υλικά. Το έργο της Barlow, που η Κατερίνα Γρέγου χαρακτήρισε ως μία από τις σημαντικότερες γλύπτριες στον κόσμο, το οποίο ανήκει στη Συλλογή Δασκαλόπουλου, τοποθετήθηκε στη μεγαλύτερη σε κλίμακα αίθουσα του ΕΜΣΤ, αντικαθιστώντας το έργο του Γιάννη Κουνέλλη που ήταν τοποθετημένο εκεί, το οποίο η διευθύντρια του ΕΜΣΤ χαρακτήρισε «πολύ ανδρικό», χαρακτηρισμός που προκάλεσε απορίες. Διευκρινίζοντας ότι θεωρεί τη μνημειακότητα και τη στιβαρότητα του έργου κατεξοχήν ανδρικά χαρακτηριστικά, διαβεβαίωσε ότι το έργο θα στηθεί αλλού, χωρίς να γίνει πιο συγκεκριμένη. Πάντως, το Μουσείο δεν διαθέτει άλλη αίθουσα ανάλογων διαστάσεων.

Susan Meiselas, «A Room of Their Own»

Με ένα θέμα εξαιρετικά επίκαιρο ασχολείται η Susan Meiselas, φωτογράφος και πρόεδρος του Ιδρύματος Magnum: την ενδοοικογενειακή βία, τη βία κατά των γυναικών. Στην έκθεση «A Room of Their Own» («Ένα δικό τους δωμάτιο») παρουσιάζει δύο σειρές φωτογραφιών, αλλά και κολλάζ, βίντεο κ.λπ. Η πιο πρόσφατη (2015-17), που δίνει και τον τίτλο της στην έκθεση, αφορά τη δουλειά της με θύματα που φιλοξενούνται σε ξενώνες κακοποιημένων γυναικών, όπου η καλλιτέχνιδα φωτογραφίζει τα δωμάτιά τους. Η παλαιότερη, με τίτλο «Archives of Abuse» (1991-92) αποτελείται από μια σειρά από κολλάζ βασισμένα σε αστυνομικές εκθέσεις και εγκληματολογικές φωτογραφίες, τα οποία αναρτήθηκαν σε δημόσιους χώρους του Σαν Φρανσίσκο για να ευαισθητοποιήσουν σχετικά το κοινό.

Bertille Bak: «Spotlight»

Ακόμη, παρουσιάζεται η έκθεση της γαλλίδας εικαστικού Bertille Bak, σε επιμέλεια Άννας Μυκονιάτη, στο πλαίσιο του προγράμματος «Spotlight», που επιδιώκει να εστιάσει σε καλλιτέχνιδες και καλλιτέχνες της συλλογής, εμβαθύνοντας στο έργο τους. Εδώ παρουσιάζεται μια εγκατάσταση «Χωρίς τίτλο» (2009), αποτελούμενη από τις πόρτες κατεδαφισμένων σπιτιών του Barlin, μιας κωμόπολης σε περιοχή ανθρακωρυχείων στη Βόρεια Γαλλία, τόπου καταγωγής της καλλιτέχνιδας, μια επιλογή σχεδίων που αποτελούν αποτύπωση των προσόψεων όλων των κατοικιών ανθρακωρύχων στο Nord-Pas-de-Calais, πριν την κατεδάφισή τους, με τίτλο «Series 1-23» (2007-23), καθώς και η βιντεο-εγκατάσταση «Mineur Mineur» (2022), είναι μια εξερεύνηση της παιδικής ηλικίας μέσα από τη σκληρή πραγματικότητα των βιομηχανιών εξόρυξης ανά τον κόσμο.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΜαριέλα Νέστορα: Ίσως ο χορός είναι ένας τρόπος να πλησιάσουμε ξανά τη ‘φύση’12.09.2018

Bouchra Khalili, «Φανοί και τυπογράφοι»

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον, και λόγω επικαιρότητας, παρουσιάζει η δουλειά της γαλλο-μαροκινής Bouchra Khalili, «Φανοί και τυπογράφοι», τρία έργα που αποτελούν μια ενιαία αφήγηση, η οποία εστιάζει στο έργο της ελβετίδας φεμινίστριας και πρωτοπόρου της τέχνης του βίντεο Carole Roussopoulos (1945-2009). Έχοντας ως αφετηρία το χαμένο πλέον βίντεο της Roussopoulos «Ο Νέρων του Αμμάν» που αναφέρεται στη σφαγή των παλαιστινίων προσφύγων από τις ιορδανικές δυνάμεις τον Σεπτέμβριο του 1970, αλλά και μια σειρά αντιαποικιακών και απελευθερωτικών αγώνων, ιδιαίτερα των αφροαμερικανών, κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 1970. Συνδετικό κρίκο αποτελεί ο συγγραφέας Ζαν Ζενέ, ο «ριζοσπάστης σύμμαχος», που είχε στρατευτεί στην υπόθεση της απελευθέρωσης του ηγέτη των Μαύρων Πανθήρων στις ΗΠΑ, Bobby Seale. Την έκθεση επιμελήθηκε η Δάφνη Βιτάλη.

Ελένη Πίταρη-Παγκάλου, «Τα άγνωστα σχέδια»

Τέλος, το τέταρτο μέρος του εκθεσιακού κύκλου του ΕΜΣΤ ολοκληρώνεται με μια «έκπληξη», όπως την χαρακτήρισε η διευθύντριά του, την παρουσίαση για πρώτη φορά στο κοινό 25 από ένα σύνολο 90 σχεδίων της μοντερνίστριας εικαστικού Ελένης Πίταρη-Παγκάλου (1905-1995), μαθήτριας του Παρθένη και με παρουσία στον διεθνή χώρο μεταπολεμικά. Τα σχέδια αυτά, που η Κατερίνα Γρέγου χαρακτήρισε «μυστικά», καθώς δύσκολα θα γίνονταν αποδεκτά από τον κυρίαρχο μοντερνισμό της εποχής της, διακρίνονται για τη σουρεαλιστική και συνάμα μυστικιστική τους διάθεση.

Οι επτά εκθέσεις, με τις οποίες ολοκληρώνεται ο κύκλος «Κι αν οι γυναίκες κυβερνούσαν τον κόσμο;» θα παραμείνουν ανοιχτές στο κοινό έως τις αρχές Νοεμβρίου 2024, ενώ συνεχίζονται μέχρι το φθινόπωρο και οι υπόλοιπες εκθέσεις του κύκλου, με αποτέλεσμα, αυτό το καλοκαίρι, το ΕΜΣΤ να είναι πλέον κατειλημμένο αποκλειστικά από γυναίκες δημιουργούς…

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Tala Madani, «Shitty Disco», Ισόγειο, Bertille Bak, «Spotlight», Όροφος 2, Εύα Στεφανή, «Το φωτεινό σπήλαιο» (έως 6.10.2024), Όροφος 2, Phyllida Barlow, «RIG: untitled; blocks» (έως 27.10.2024), Όροφος 2, Bouchra Khalili, «Φανοί και τυπογράφοι», Όροφος 3, Project Room 2, Susan Meiselas, «A Room of Their Own», Όροφος 3, Project Room 1, Ελένη Πίταρη-Παγκάλου, «Τα άγνωστα σχέδια», Όροφος 3
Χώρος: Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, Καλλιρρόης & Αμβ. Φραντζή, Αθήνα
Διάρκεια Έκθεσης: 13. 6-10.11.2024
Είσοδος: 8 €, μειωμένο 4 €
Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
“Λήθη” του Δημήτρη Δημητριάδη στο Bios (video)
Art & Culture
Interview: Η πρώτη παράσταση του ελεύθερου θεάτρου για κωφά άτομα
Art & Culture
66ο ΦΚΘ: Οι αδερφοί Νάσσερ πιστεύουν ότι η κατοχή της Γάζας θα τελειώσει πολύ σύντομα
Art & Culture
66ο ΦΚΘ: Ο “Άμνετ” είναι ο καλύτερος “Αμλετ” που έχεις δει
Art & Culture
66ο ΦΚΘ: Τρία 24ωρα μέσα σε μια κινηματογραφική αίθουσα
Art & Culture
66o ΦΚΘ: Η Ιζαμπέλ Ιπέρ αναζητεί το άγνωστο. Και το βρίσκει
Art & Culture
“Όλα πρέπει να αλλάξουν”: Στην 9η Μπιενάλε Θεσσαλονίκης η τέχνη καλεί σε ριζική αλλαγή
Cine News
ArtCinema Hydra – second edition: Για τρεις ημέρες η Ύδρα γέμισε τέχνη
Art & Culture
Στην πρόβα: «Κουζίνα» στο θέατρο Κιβωτός – Γεύση εργασιακού μεσαίωνα
Art & Culture
5 + 2 λόγοι να (ξανα)δεις τον «Δον Ζουάν» του Πάνου Βλάχου στο Θέατρο Βεάκη
Art & Culture
66o Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης: “Αυλαία και πάμε!” με Jim Jarmusch και Indya Moore
Art & Culture
"Το καταραμένο παιδί" του Honoré de Balzac στο Θέατρο Arroyo (video)