MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
16
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Robert Rauschenberg: Ο καλλιτέχνης πίσω από την αφίσα για την πρώτη Ημέρα της Γης, πριν από 52 χρόνια

Ο Αμερικανός ζωγράφος-γραφίστας και πρόδρομος του κινήματος της Pop art, Robert Rauschenberg, ήταν εκείνος που έφτιαξε την πρώτη αφίσα για την πρώτη Ημέρα της Γης στις 22 Απριλίου το 1970.

Μέρος της πρωτότυπης αφίσας για την πρώτη Ημέρα της Γης, credits: Rauschenbergfoundation.org
Μέρος της πρωτότυπης αφίσας για την πρώτη Ημέρα της Γης, credits: Rauschenbergfoundation.org
Monopoli Team

Ο Αμερικανός ζωγράφος-γραφίστας και πρόδρομος του κινήματος της Pop art, Robert Rauschenberg, ήταν εκείνος που έφτιαξε την πρώτη αφίσα για την πρώτη Ημέρα της Γης, στις 22 Απριλίου το 1970.

Εκτός από ένας από τους πιο καινοτόμους καλλιτέχνες της μεταπολεμικής γενιάς, ο Rauschenberg ήταν επίσης αφοσιωμένος ακτιβιστής για την προστασία του περιβάλλοντος. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του δημιούργησε αμέτρητες αφίσες και εκτυπώσεις για να στηρίξει τους σκοπούς που τον συγκινούσαν -και το περιβάλλον ήταν ένας από αυτούς.

Μάλιστα, ο Rauschenberg αποφάσισε να φιλοτεχνήσει την συγκεκριμένη αφίσα, όταν έμαθε για την τεράστια πετρελαιοκηλίδα στην ακτή της Καλιφόρνια το 1969. Αυτό το γεγονός συνέπεσε με την πρόταση του Γερουσιαστή Γκέιλορντ Νέλσον να θεσπιστεί μία Ημέρα της Γης στις 22 Απριλίου το 1970 -μία πρωτοβουλία για την ευαισθητοποίηση σχετικά με τους κινδύνους της περιβαλλοντικής ρύπανσης.

Αφίσα για την πρώτη Ημέρα της Γης, credits: Rauschenbergfoundation.org

Αφίσα για την πρώτη Ημέρα της Γης, credits: Rauschenbergfoundation.org

Γι’ αυτό το πρόβλημα μιλούσε και η αφίσα του Rauschenberg, η οποία πωλήθηκε μέσα από 10 χιλιάδες αντίτυπα, με όλα τα έσοδα να πηγαίνουν στο Αμερικανικό Περιβαλλοντικό Ίδρυμα της Γουάσινγκτον.

Η αφίσα του Rauschenberg για την Ημέρα της Γης απεικονίζει το σύμβολο των ΗΠΑ, τον αετό, στο κέντρο. Δεν πρόκειται όμως για έναν συνηθισμένο αετό. Στην αφίσα απεικονίζεται βρώμικος σε καφέ τόνους, για να μεταφέρει το αίσθημα της περιβαλλοντικής μόλυνσης. Γύρω από τον αετό βρίσκονται μία σειρά από “αντιαισθητικές” φωτογραφίες, όπως κηλιδωμένα νερά, καμένα αμάξια μέσα σε μπάζα και σκουπίδια, μία εναέρια φωτογραφία από λεωφόρους που έχουν καταστρέψει τα φυσικά τοπία, καπνός από εργοστάσια και ένας γορίλας (το ζώο προς εξαφάνιση εκείνης της εποχής).

Πρόκειται δηλαδή για ένα έργο που δεν είχε ως στόχο να “κατακρίνει” τον θεατή, αλλά να τον τοποθετήσει μέσα στον περίπλοκο αυτό κόσμο και να του επιτρέψει να αποφασίσει ο ίδιος τον ρόλο του. Ίσως γι’ αυτό να ήταν και τόσο επιτυχημένο.

Πηγή: Artnet

Περισσότερα από Εικαστικά
VIMA_WEB3b