MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
27
ΙΟΥΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Athens Photo Festival 2024: Η Αθήνα στο επίκεντρο της διεθνούς φωτογραφικής σκηνής
Από 07/06/2024 έως 28/07/2024
Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα - ορόσημα της Αμερικανίδας φωτογράφου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 30/05/2024 έως 04/11/2024
Donum Amicorom: Το εικαστικό κληροδότημα του Παύλου Σάμιου σε μια έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο
Από 19/06/2024 έως 15/09/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Ira Walrdron: Μετασοβιετική εικαστική πρωτοπορία στο Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 20/06/2024 έως 01/09/2024
POP(?): Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του κορυφαίου ζωγράφου Γιώργου Ιωάννου στην Γκαλερί Kalfayan
Από 04/07/2024 έως 21/09/2024
Robert McCabe: Φωτογραφικά στιγμιότυπα της μεταπολεμικής Ελλάδας στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 28/05/2024 έως 08/09/2024
Shinrin-yoku: Μια νέα έκθεση σύγχρονης τέχνης του PCAI αλληλεπιδρά με τον Βοτανικό Κήπο Διομήδους
Από 21/06/2024 έως 20/09/2024
Stefanidou Tsoukala Gallery: Το παρόν και το παρελθόν της Αθήνας μέσα από τον φακό του Βρετανού φωτογράφου Nikolai von Bismarck
Από 11/06/2024 έως 12/09/2024
space of togetherness: Μια έκθεση για τη συνύπαρξη και την πολυπολιτισμικότητα στο Σχολείον Ειρήνης Παπά
Από 09/09/2024 έως 20/10/2024
«Ξένιος»: Ταξίδι με χρώματα από τον Αλέξη Κυριτσόπουλο
Από 12/06/2024 έως 12/08/2024
Άλεξ Μυλωνά: Μια υπαίθρια έκθεση στο ΚΠΙΣΝ που εκπληρώνει το όραμα της σπουδαίας γλύπτριας
Από 06/04/2024 έως 30/09/2024
Έκθεση στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου: 1944 & 1974 - Η Αθήνα γιορτάζει
Από 23/07/2024 έως 28/10/2024
Ίδρυμα Γουλανδρή: Διπλό αφιέρωμα στο εμβληματικό ζευγάρι φωτογράφων Henri Cartier-Bresson και Martine Franck σε Άνδρο και Αθήνα
Από 03/07/2024 έως 27/10/2024
Αμμόχωστος 3,5%: Ο Σωτήρης Δανέζης φωτογραφίζει την "πόλη-φάντασμα" 50 χρόνια μετά την τουρκική εισβολή
Από 10/07/2024 έως 25/08/2024
Γιάννης Παππάς στο «Φουγάρο»: Οι περιπέτειες ενός αγάλματος
Από 30/06/2024 έως 31/10/2024
Γυναικεία Ζητήματα: Γυναίκες «μιλούν» για τις γυναίκες σε μια έκθεση στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 06/06/2024 έως 22/09/2024
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων: Η Nelly’s μέσα από τη ματιά του συλλέκτη
Από 13/07/2024 έως 10/11/2024
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
ΕΜΣΤ: Ένα μουσείο «κατειλημμένο» από γυναίκες εικαστικούς
Από 13/06/2024 έως 10/11/2024
ΕΜΣΤ: Μεγάλη αναδρομική έκθεση της φεμινίστριας εικαστικού Penny Siopis
Από 17/05/2024 έως 10/11/2024
Η Ελλάδα της Nelly’s στα Χανιά
Από 13/07/2024 έως 10/11/2024
Μία φορά και... μία φωτογραφία: Ομαδική φωτογραφική έκθεση στην Γκαλερί Ρεβέκκα Καμχή
Από 05/06/2024 έως 09/08/2024
Ο Παρθενώνας και ο Βύρωνας: Ο σπουδαίος φιλέλληνας και η επανένωση των γλυπτών σε μια έκθεση στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 26/04/2024 έως 31/08/2024
Ο αισθησιακός μυστικισμός της γλυπτικής: Αναδρομική έκθεση του κορυφαίου Ιταλού γλύπτη Novello Finotti στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Από 04/06/2024 έως 11/11/2024
Ο εικαστικός Anselm Kiefer εκθέτει για πρώτη φορά στην Αθήνα
Από 21/06/2024 έως 24/08/2024
Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας: Ανοίγει τη Συλλογή «Αθήνα 2004» και εγκαινιάζει μια επετειακή έκθεση στο Golden Hall
Από 22/07/2024 έως 04/08/2024
Προς τον Κήπο των Εσπερίδων: Επετειακοί οι φετινοί εικαστικοί 30οι Πλοές στην Άνδρο
Από 27/07/2024 έως 29/09/2024
Σμιλεύοντας τον Ερωτα: Έκθεση της Βένιας Δημητρακοπούλου στην γκαλερί Κουρντ
Από 24/05/2024 έως 28/09/2024
Τέχνες της θάλασσας: Η κυκλαδίτικη ναυτική παράδοση σε μια έκθεση στο Ινστιτούτο Γκαίτε
Από 04/07/2024 έως 21/09/2024
Το δέντρο που ήθελε να γίνει ουράνιο τόξο: Έκθεση της Κατερίνας Σταθάτου στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών
Από 26/06/2024 έως 15/09/2024
Φορώντας μύθους… και φουστάνια αδειανά: Έκθεση της Κυριακής Χριστακοπούλου στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης
Από 06/07/2024 έως 29/09/2024
ΕΠΙΛΟΓΗ ΓΚΑΛΕΡΙ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΧΩΡΟ X Fougaro Art Center Gagosian Gallery Kourd Kalfayan Galleries Online Radisson Blu Park Hotel Rebecca Camhi Gallery Stefanidou Tsoukala Gallery Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β.& Μ.Θεοχαράκη Ίδρυμα Π. & Μ. Κυδωνιέως Βοτανικός Κήπος Ιουλίας και Αλέξανδρου Ν. Διομήδους Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) Ινστιτούτο Γκαίτε Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων Μουσείο Άλεξ Μυλωνά - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Μουσείο Ακρόπολης Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Κεντρικό Κτίριο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης Δήμου Αθηναίων «Αγγελική Χατζημιχάλη» Μουσείο Μπενάκη - Κτήριο Οδού Πειραιώς Μουσείο Μπενάκη - Κτίριο Πινακοθήκης Χατζηκυριάκου - Γκίκα Μουσείο Μπενάκη - Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Άνδρου Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα Μερκούρη Σχολείον της Αθήνας - Ειρήνη Παπά
Ζωγραφική

Γιάννης Ψυχοπαίδης: Φιλοτεχνώντας τις Μορφές του ’21 στο Μουσείο Μπενάκη

Με μια έκθεση που συνδυάζει ορθολογισμό και συναίσθημα, χαρακτική και γλυπτική, παλιά και νέα έργα, ο καλλιτέχνης προσεγγίζει τα πρόσωπα εκείνα που συγκροτούν την «εθνική πινακοθήκη των ηρώων» και διαμορφώνουν την προσωπική του μυθολογία.

author-image Σπύρος Κακουριώτης

Μια χρωμολιθογραφία του Ανδρέα Μιαούλη, φορτωμένη κυριολεκτικά μ’ όλη τη σκόνη της ιστορίας, στάθηκε η αρχική σπίθα που πυροδότησε την έμπνευση για τη δημιουργία των πορτρέτων που συγκροτούν την έκθεση «Μορφές του ’21», η οποία παρουσιάζεται στο Μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς, πλάι στη μεγάλη ιστορική έκθεση «1821: Πριν και Μετά».

Πριν από δέκα χρόνια, ο Γιάννης Ψυχοπαίδης, βοηθώντας την ομάδα νέων που θέλησε να ξαναζωντανέψει το χωριό της, το Ψάρι, στην Αρκαδία, βρέθηκε, στο από χρόνια κλειστό σχολείο του χωριού, μπροστά σε αυτό το σκονισμένο πορτρέτο, που ανέσυρε κάτω από ένα σωρό μπάζα. «Αυτή ήταν η αφορμή για τη δημιουργία μιας σχέσης με τα πρόσωπα αυτά», τόνισε ο ζωγράφος, μιλώντας σε μια ολιγάριθμη ομήγυρη δημοσιογράφων στο αίθριο του Μουσείου, «η οποία απλώθηκε και σε άγνωστα ή λιγότερο γνωστά σε μένα πρόσωπα, που μου αποκάλυψε μοναδικές διαστάσεις των σκληρών αντιφάσεων που χαρακτηρίζουν τις ζωές αυτών των ανθρώπων».

Γιάννης Ψυχοπαίδης

Χαρακτική και ζωγραφική

Έτσι, από τον Μιαούλη πέρασε και σε άλλες μορφές, πρωταγωνιστικές ή όχι, που αποτυπώθηκαν σε μια μεγάλη σειρά ξυλογραφιών, μια ηρωική, μονόχρωμη και αυστηρή, πινακοθήκη ηρώων, από την οποία στην έκθεση παρουσιάζονται 40 προσωπογραφίες. Οι ξυλογραφίες αυτές αποτελούν το ένα τμήμα της έκθεσης, αυτό που αφορά «το ’21 που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα», όπως παρατήρησε ο συνεπιμελητής της έκθεσης, ο ιστορικός Τάσος Σακελλαρόπουλος.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΜΟΡΙΑΣ ‘21: Ψηφιακό ταξίδι στην Ιστορία της Επανάστασης12.09.2018

Το άλλο τμήμα, «το ’21 που μπορούμε να σκεφτούμε σήμερα», προέκυψε το καλοκαίρι του εγκλεισμού –χωρίς πρόθεση να συνδεθεί με την επέτειο, όπως τονίζει ο Γιάννης Ψυχοπαίδης – και αποτελείται από 30 περίπου έγχρωμα ζωγραφικά πορτρέτα των ίδιων, λίγο-πολύ, προσώπων: εδώ, από τη μονοχρωμία και την αυστηρότητα, ο καλλιτέχνης μεταφέρει τον θεατή σε μια έκρηξη θερμών τόνων, σε μια χρωματική ιλαρότητα, θα μπορούσε να πει κανείς, μολονότι οι μορφές παραμένουν εξίσου αγέλαστες και αυστηρές, όπως και στην χαρακτική εκδοχή τους.

Μαντώ Μαυρογένους

Ορθολογισμός και συναίσθημα

Συνδυάζοντας χαρακτική και ζωγραφική, ο καλλιτέχνης επιχειρεί να «παντρέψει» τον αυστηρό ορθό λόγο της χαρακτικής (που δεν είναι παρά «η ευθύνη μιας μαχαιριάς που ξέρεις ότι δεν μπορεί να κάνει πίσω», όπως είπε χαρακτηριστικά) με το χρώμα, «συναισθηματικό παράγοντα που διαθέτει ένα εκρηκτικό στοιχείο».

Τα δύο τμήματα, το χθεσινό και το σημερινό, γεφυρώνουν οκτώ ταμπλώ, τοποθετημένα στο κέντρο της αίθουσας από τον συνεπιμελητή Διονύση Φωτόπουλο, στα οποία συνδυάζονται φράσεις που επέλεξε ο Ψυχοπαίδης, με μικρά και κομψά έργα (όπως «Το κομμένο σπαθί του Μακρυγιάννη» ή μια εξαιρετική τοπιογραφία του Μεσολογγίου).

Στο βάθος της αίθουσας βρίσκονται τα πορτρέτα του Βύρωνα που ο καλλιτέχνης είχε παρουσιάσει και στη μεγάλη έκθεσή του στην Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος. Χαρακτικά, αλλά διαφορετικού ύφους από εκείνα των ηρώων, έγχρωμα και ανάλαφρα, αποτελούν, κατά κάποιον τρόπο ένα ερμηνευτικό κλειδί για το ’21: ηρωικό, πολιτικό, κοσμοπολίτικο.

Αδαμάντιος Κοραής

Βύρωνας και Φιλελληνισμός

Ο φιλελληνισμός, άλλωστε, αποτελεί μια έννοια-κλειδί στην ανάλυση του Γιάννη Ψυχοπαίδη, όχι μόνο για την εξέλιξη της Επανάστασης πριν από 200 χρόνια, ρόλο που μελετά ενδελεχώς και όχι χωρίς συγκίνηση, όπως δείχνει ο γεμάτος οικειότητα τρόπος με τον οποίο μιλά για τον Βύρωνα, αλλά και για το σήμερα, για τις σχέσεις της Ελλάδας με τον κόσμο και τη στάση των σημερινών Δυνάμεων απέναντι στην Ελλάδα.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ«Το ’21 των Συλλεκτών»: Η ιστορία όπως την αφηγούνται τα αντικείμενα στο Μουσείο Μπενάκη12.09.2018

Γι’ αυτό, άλλωστε, ο Γιάννης Ψυχοπαίδης έχει κληθεί να πλαισιώσει εικαστικά το συνέδριο που συνδιοργανώνουν το ΕΚΠΑ και το Freie Universität Berlin για τον γερμανικό φιλελληνισμό, που θα πραγματοποιηθεί τον Νοέμβριο (3-5.11.2021) στο Βερολίνο, με μια έκθεση με την οποία θα «εγκαινιαστεί» η ανακαινισμένη, μετά από χρόνια, ελληνική πρεσβεία στη γερμανική πρωτεύουσα…

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Γιάννης Ψυχοπαίδης
Χώρος: Μουσείο Μπενάκη, Πειραιώς 138
Διάρκεια Έκθεσης: 17 Ιουλίου - 31 Οκτωβρίου 2021
Είσοδος: 6€, μειωμένο 3€
Περισσότερα από Art & Culture