Χορηγίες: πολιτισμός, αγωγή, μέλλον
Είπε πολλά και καλά νέα για την πορεία του Εθνικού Θεάτρου στην συνάντησή του με τους δημοσιογράφους ο καλλιτεχνικός διευθυντής του, Στάθης Λιβαθινός. Σας τα έχει ήδη μεταφέρει στο αναλυτικό και πλήρες ρεπορτάζ της η Στέλλα Χαραμή εδώ στο monopoli.gr.
Κρατώ όμως σε ιδιαίτερη προτεραιότητα μια είδηση, που δεν αφορά όμως επιτυχία παραστάσεων, κλείσιμο συνεργασιών με δημοφιλείς δημιουργούς, κ.λπ. Αφορά τη συμβολή πολιτιστικών Ιδρυμάτων σε έργα μακροχρόνιας υλικοτεχνικής υποδομής, του Εθνικού Θεάτρου στην προκειμένη περίπτωση.
Ο Στάθης Λιβαθινός ανήγγειλε τη χορηγία του Ιδρύματος Λάτση για την ανακατασκευή του «Σχολείου» της Ειρήνης Παππά, ώστε να στεγαστεί εκεί η Δραματική Σχολή του Εθνικού, αλλά και μιαν ακόμη χορηγία του Ιδρύματος Ωνάση, με στόχο την πλήρη αναδιαμόρφωση του νέου REX (στο ισόγειο του ιστορικού κτιρίου), ώστε να φιλοξενηθεί εκεί, με τις απαιτούμενες προδιαγραφές, η νέα Παιδική και Εφηβική Σκηνή του Εθνικού.
Δεν είναι οι πρώτες τέτοιες ενέργειες των πολιτιστικών Ιδρυμάτων -και αναφερόμαστε σε μικρότερα budget και όχι στο μέγεθος της δωρεάς της νέας Εθνικής Βιβλιοθήκης και της νέας Λυρικής Σκηνής, στο Φαληρικό Δέλτα. Αναφερόμαστε σε επιλεγμένες κινήσεις των πολιτιστικών Ιδρυμάτων, που δεν είναι λίγες. Εχουν υπάρξει, το πολύ τελευταίο διάστημα, οι χορηγίες του Ιδρύματος Ωνάση (πάλι) για την ανακατασκευή των δύο σκηνών του Θεάτρου Τέχνης (πέρυσι), ενώ συνεχίζει να στηρίζει το ιστορικό θέατρο που ίδρυσε ο Κάρολος Κουν για την ανανέωση του υλικοτεχνικού εξοπλισμού των δύο σκηνών. Στο ίδιο πλαίσιο ήταν η χορηγία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, που κατέβαλε 160 χιλιάδες ευρώ για την ανακαίνιση της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού, του «-1» στο κτίριο του REX, ενώ τη σεζόν 2015-2016 το Ιδρυμα Ωνάση είχε χορηγήσει την πρώτη χρονιά επαναλειτουργίας της Πειραματικής Σκηνής στο Εθνικό, τόσο για τη διαμόρφωση του χώρου όσο και για το ρεπερτόριο.
Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Ολες χορηγίες μεγάλων ιδρυμάτων πολιτισμού, όλες χορηγίες με στόχο μακροπρόθεσμα έργα, έργα υποδομής, έργα που δεν αφορούν μια σεζόν ή μία παραγωγή, αλλά τη δυνατότητα συνέχειας -επαρκούς και ποιοτικής συνέχειας των φορέων που κάθε φορά στηρίζονται (σ’ αυτό το πλαίσιο εντάσσονται οι χορηγίες του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος στο Θέατρο της οδού Κυκλάδων και στο Θέατρο του Νέου Κόσμου), το προηγούμενο διάστημα.
Είναι ίσως ένα μικρό δείγμα των χορηγιών που καταβάλλουν αυτά τα πολύ σημαντικά πολιτιστικά Ιδρύματα. Και είναι ένα μικρό παράδειγμα, για το πώς θα μπορούσαν να λειτουργήσουν κι άλλες χορηγίες, και των ιδιωτικών οργανισμών, για παράδειγμα, εάν… Εάν το νομοθετικό πλαίσιο για τις χορηγίες έδινε τα απαραίτητα κίνητρα σε μεγαλύτερες ή μικρότερες εταιρείες, σε ιδιώτες, φορείς και οργανισμούς για να συμβάλλουν δημιουργικά στις ανάγκες πολιτιστικών δράσεων και ασφαλώς να προβληθούν. Αφήστε που έχουν υπάρξει (κατά καιρούς) και ιδεοληπτικές τοποθετήσεις (αν όχι λοιδωρίες) για το ρόλο και την ανάγκη των χορηγών.
Παρ’ όλα αυτά, τα ευτράπελα και τα μικρόψυχα που έχουν κατά καιρούς ακουστεί, σε μια στιγμή που η πολιτεία ελάχιστα μπορεί να συμβάλει στη στήριξη των πολιτιστικών δομών του τόπου (μόνο τα απαραίτητα κονδύλια) οι χορηγοί είναι, ξανά, οι ευεργέτες πεφωτισμένοι εύποροι αστοί, που συνδέουν το όνομά τους είτε με μακρόπνοα έργα στον τόπο, είτε με ουσιαστικές και καίριες παρεμβάσεις, σε θεσμούς και δομές που είναι απαραίτητες. Δηλαδή με κινήσεις που μας κάνουν να αισθανθούμε, ιδιαίτερα σε τόσο δύσκολους καιρούς, ότι κάποιοι σκέφτονται μακροπρόθεσμα: για τον πολιτισμό, για την παιδεία, για την αγωγή των πολιτών με την ευρεία έννοια.
Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ
NEWS FEED
ΔΗΜΟΦΙΛΗ
Θέατρο, συναυλίες, εκθέσεις: Τι κάνουμε σήμερα, Τετάρτη 9 Οκτωβρίου
Πρωτοσέλιδα: Τι διαβάζουμε στις εφημερίδες την Τετάρτη 9 Οκτωβρίου
Διαπυητική Ιδρωταδενίτιδα: Ας μάθουμε περισσότερα
Cycladic Identity: Διασώζοντας κάτι ακόμα από το παρελθόν και το μέλλον των Κυκλάδων
Μαύροι Πίνακες: Νέο συγκλονιστικό trailer πριν από την πρεμιέρα
True West, του Σαμ Σέπαρντ στο Θέατρο Χώρα
Ο Γιώργος Βάλαρης για τον Μίμη Πλέσσα: «Σοκαριστική η αλλαγή του σκοπού της βραδιάς στο Παλλάς»
Conde Nast Traveller: 7 ελληνικά νησιά στα 20 κορυφαία της Ευρώπης
Cinobo Πατησίων: Το Cinobo σώζει άλλον έναν ιστορικό κινηματογράφο της Αθήνας
Αγγέλα Παπάζογλου: Η παράσταση-σταθμός με την Άννα Βαγενά στο Θέατρο Μεταξουργείο