MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
07
ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΣΥΝΑΥΛΙΑ X
10 χρόνια Release: Πρώτος headliner ο Nick Cave
Από 24/06/2026 έως 24/06/2026
Dramachine, Valisia Odell, Marva Von Theo και Bipolia στο Gagarin
Από 14/11/2025 έως 14/11/2025
Dub FX: Ο μάγος του beat box στην Αθήνα με νέο άλμπουμ
Από 18/10/2025 έως 18/10/2025
In Dusk: Emi Path, Ayrenn και The gift στο Death Disco
Από 09/10/2025 έως 09/10/2025
O Asaf Avidan επιστρέφει στην Αθήνα για μια εμφάνιση στο Floyd
Από 07/12/2025 έως 07/12/2025
Porosi 01: Sarah Davachu και Kara-Lis Coverdale για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Από 07/10/2025 έως 07/10/2025
Saskepticism Festival 2025: Cash Cobain και Giggs στο ΟΑΚΑ
Από 10/10/2025 έως 10/10/2025
Theodore: Επιστρέφει με νέο δίσκο και live στο Gagarin 205
Από 07/11/2025 έως 07/11/2025
«Μουσικοί Περίπατοι» της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Σπίτι του Ελύτη
Από 15/10/2025 έως 15/10/2025
Αφιέρωμα στον Άλκη Αλκαίο: Βιολέτα Ίκαρη και Δημήτρης Μπάκουλης στον Σταυρό του Νότου
Από 18/10/2025 έως 18/10/2025
Βασίλης Τσιτσάνης για πάντα: Μεγάλο αφιέρωμα στο Ηρώδειο
Από 07/10/2025 έως 07/10/2025
Για τον Μίκη: Στέφανος Κορκολής – Σοφία Μανουσάκη στο Μέγαρο Μουσικής
Από 23/10/2025 έως 23/10/2025
Δύο νέα έργα με το Κουαρτέτο Εγχόρδων L’ Anima στο Μέγαρο Μουσικής
Από 11/10/2025 έως 11/10/2025
Η Βασιλική Μιχαλοπούλου επιστρέφει ανανεωμένη στον Σταυρό του Νότου Club
Από 10/10/2025 έως 10/10/2025
Η Ευανθία Ρεμπούτσικα με αγαπημένα soundtracks στο Ηρώδειο
Από 16/10/2025 έως 16/10/2025
Η ΚΟΑ με τον πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν σε έργα Μπραμς και Μπετόβεν στο Μέγαρο
Από 10/10/2025 έως 10/10/2025
Η Ορχήστρα Johann Strauss Wiener στο Ηρώδειο για τα 200 χρόνια Γιόχαν Στράους
Από 15/10/2025 έως 15/10/2025
Η Ταράτσα του Φοίβου: Φινάλε τον Οκτώβριο με καλεσμένους - έκπληξη
Από 01/10/2025 έως 08/10/2025
Θεόδωρος Κουρεντζής και Utopia φέρνουν μια σπάνια συμφωνικη εμπειρία στο Μέγαρο
Από 14/11/2025 έως 15/11/2025
Με Erik Truffaz Quartet ανοίγει η νέα σεζόν στο Half Note Jazz Club
Από 10/10/2025 έως 14/10/2025
Μεγάλο αφιέρωμα στον Άκη Πάνου στο Ηρώδειο με Μητσιά, Μάλαμα, Καραπατάκη, Στρατηγού
Από 09/10/2025 έως 09/10/2025
Μια ματιά στο σύγχρονο πιάνο: Ο Στέφανος Θωμόπουλος στο Μέγαρο Μουσικής
Από 14/10/2025 έως 14/10/2025
Ο Gizmo Varillas συναντά τον Monsieur Minimal στο Gagarin 205
Από 25/10/2025 έως 25/10/2025
Ο Johnathan Blake για πρώτη φορά με την all star μπάντα του στο Half Note
Από 17/10/2025 έως 20/10/2025
Ο Marc Almond για δύο συναυλίες στο Gazarte Ground Stage
Από 16/10/2025 έως 17/10/2025
Ο Morrissey επιτέλους στην Αθήνα για μια μεγάλη συναυλία
Από 12/12/2025 έως 12/12/2025
Ο Robben Ford στο Fuzz Club
Από 12/12/2025 έως 12/12/2025
Ο Βασίλης Σκουλάς στον Σταυρό του Νότου Plus
Από 11/10/2025 έως 11/10/2025
Ο Γιάννης Χαρούλης φέρνει τον χορό και στη Θεσσαλονίκη
Από 11/10/2025 έως 11/10/2025
Ο Γιώργος Νταλάρας "στους δρόμους του ρεμπέτικου" στο Παλλάς
Από 18/10/2025 έως 19/10/2025
Ο Γιώργος Πέρρης στο Πάλλας μαζί με τις Μαρίζα Ρίζου και Παυλίνα Βουλγαράκη
Από 08/10/2025 έως 08/10/2025
Ο Νίκος Ζούδιαρης στον Φιλολογικό Σύλλογο "Παρνασσός" - Μαζί του η Αλεξάνδρα Γκουντούλια
Από 01/11/2025 έως 01/11/2025
Ο Πάνος Βλάχος "με χωρίς πρόγραμμα" Θέατρο Άλσος ΔΕΗ
Από 10/10/2025 έως 10/10/2025
Ο Ροντ Στιούαρτ για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Από 13/12/2025 έως 13/12/2025
Ο Σταμάτης Σπανουδάκης για δύο συναυλίες στο Ηρώδειο
Από 10/10/2025 έως 13/10/2025
Ο Σταύρος Ξαρχάκος στο Ηρώδειο: Sold out και νέα ημερομηνία για το «Ταξίδι στο Φως»
Από 12/10/2025 έως 12/10/2025
Ο Συμφωνικός Μίκης: Αφιέρωμα με τον Γιάννη Κότσιρα και την Ορχήστρα της ΕΡΤ στο Μέγαρο
Από 21/10/2025 έως 21/10/2025
Οι Amenra επιστρέφουν το φθινόπωρο στην Αθήνα
Από 23/11/2025 έως 23/11/2025
Οι Kadebostany σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Από 12/12/2025 έως 12/12/2025
Οι Rasmus επιστρέφουν στην Ελλάδα για ένα αξέχαστο live
Από 25/10/2025 έως 25/10/2025
Οι rock'n'roll heroes Turbonegro στο Gazarte
Από 09/11/2025 έως 09/11/2025
Οι θρυλικοί Mogwai επιστρέφουν στην Αθήνα
Από 09/10/2025 έως 09/10/2025
Πνοή: Ο Μιχάλης Δέλτα εμπνέεται από τον Takis για μια μουσική παράσταση στο Ίδρυμα Γουλανδρή
Από 11/10/2025 έως 01/11/2025
Ρεμπέτισσες Ψυχές: Η γυναικεία φωνή του ρεμπέτικου του μεσοπολέμου στο Αγγέλων Βήμα
Από 06/12/2025 έως 04/04/2026
Ρεσιτάλ ρομαντισμού στο Μέγαρο Μουσικής με Sol Gabetta και Bertrand Chamayou
Από 22/10/2025 έως 22/10/2025
Σοφία Βέμπο - η φωνή που νίκησε τον φασισμό: Η Σοφία Μάνου τραγουδά Βέμπο στο Πάλλας
Από 14/10/2025 έως 14/10/2025
Υπόγεια Ρεύματα και Αγγελική Τουμπανάκη στο Κύτταρο
Από 01/11/2025 έως 01/11/2025
Κλασική

Η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ισραήλ στο Μέγαρο Μουσικής

Η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ισραήλ επιστρέφει και φέτος στην Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, όπου εμφανίζεται για τρίτη συνεχή χρονιά υπό τη διεύθυνση του Ζούμπιν Μέτα, με δύο διαφορετικά προγράμματα.

author-image Ζurab Sam

Για την πρώτη συναυλία της Κυριακής αποκλειστικά με έργα Μπετόβεν αλλά και για τη δεύτερη της Δευτέρας, με συνθέσεις Σαίνμπεργκ, Μάλερ και Ντβόρζακ, απομένουν λίγα εισιτήρια. Σολίστ της πρώτης βραδιάς, ο Λεωνίδας Καβάκος που θα παρουσιάσει το Κοντσέρτο για βιολί σε ρε μείζονα του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν. Στη δεύτερη συναυλία, ο διεθνούς φήμης έλληνας βαρύτονος Άρης Αργύρης θα ερμηνεύσει τα Τραγούδια για τα νεκρά παιδιά του Γκούσταβ Μάλερ. Η μετάκληση της Φιλαρμονικής Ορχήστρας του Ισραήλ πραγματοποιείται χάρη στη γενναιόδωρη χορηγία Έλληνα του εξωτερικού, ο οποίος επιθυμεί η δωρεά του να παραμείνει ανώνυμη.

Το πρόγραμμα

Κυριακή 18 Οκτωβρίου
Με τη συναυλία της αυτή, η Φιλαρμονική του Ισραήλ αποδίδει τον δικό της μουσικό φόρο τιμής σε μια από τις πλέον εμβληματικές μορφές του ευρωπαϊκού Κλασικισμού, τον Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827). Η αυλαία θα ανοίξει με την εκφραστική Εισαγωγή Έγκμοντ, έργο 84, που ανήκει στη λεγόμενη «Μέση Περίοδο» του συνθέτη. Πρόκειται για την ουβερτούρα μιας δεκαμερούς σύνθεσης προγραμματικού χαρακτήρα, που είναι εμπνευσμένη από το θεατρικό έργο Έγκμοντ του Γκαίτε. Ο λαμπρός μουσουργός έγραψε την παρτιτούρα κατά τη διετία 1809-1810, δηλαδή κατά την περίοδο των Ναπολεόντειων Πολέμων, όταν η γαλλική κυριαρχία είχε εξαπλωθεί σε ολόκληρη σχεδόν την Ευρώπη. Ο Μπετόβεν, μέσα από αυτή τη συγκινητική σύνθεσή του, η οποία αναφέρεται στη ζωή και τον ηρωισμό του oλλανδού κόμη του Έγκμοντ (16ος αι.), εκφράζει τις προσωπικές πολιτικές του ανησυχίες εξυμνώντας την αυτοθυσία του Έγκμοντ, ο οποίος καταδικάζεται σε θάνατο επειδή όρθωσε το ανάστημά του στην καταπίεση της εξουσίας. Μάλιστα, λέγεται ότι, όταν ο Γκαίτε άκουσε τη μουσική του Μπετόβεν για το θεατρικό του έργο, δήλωσε ενθουσιασμένος ότι ο συνθέτης είχε εκφράσει τις δραματουργικές προθέσεις του με «αξιοσημείωτη ιδιοφυία».

Στο πρώτο μέρος της συναυλίας, το κοινό θα έχει επίσης την ευκαιρία να απολαύσει έναν περιζήτητο ερμηνευτή διεθνούς ακτινοβολίας, τον Λεωνίδα Καβάκο, στην ερμηνεία του Κοντσέρτου για βιολί σε ρε μείζονα, έργο 61 (1806) του Μπετόβεν. Η πρώτη εκτέλεση του –ιδιαίτερα δημοφιλούς σήμερα– Κοντσέρτου για βιολί δεν έτυχε της αποδοχής του κοινού. Η καθιέρωσή του στο διεθνές ρεπερτόριο οφείλεται στον φημισμένο βιρτουόζο Γιόζεφ Γιόαχιμ, ο οποίος το παρουσίασε εκ νέου το 1844 σε ηλικία μόλις 12 ετών, με την ορχήστρα της Φιλαρμονικής Εταιρείας του Λονδίνου, υπό τον Φέλιξ Μέντελσον. Ο Μπετόβεν το συνέθεσε σε μια από τις πιο γόνιμες περιόδους της ζωής του. Είχαν προηγηθεί το Κοντσέρτο για πιάνο αρ. 4, δύο από τις σπουδαιότερες σονάτες του για πιάνο («Waldstein», «Appassionata»), αλλά και η περίφημη η Τρίτη Συμφωνία («Ηρωική»), που θα ακουστεί στο δεύτερο μέρος της συναυλίας της Φιλαρμονικής του Ισραήλ στο Μέγαρο την Κυριακή 18 Οκτωβρίου.

Η «Ηρωική» (Συμφωνία αρ. 3 σε μι ύφεση μείζονα, έργο 55), αποτελεί έναν από τους πολυτιμότερους θησαυρούς της παγκόσμιας συμφωνικής παρακαταθήκης. Ολοκληρώθηκε στις αρχές του 1804 και πρωτοπαρουσιάστηκε στις 7 Απριλίου 1805 στη Βιέννη. Ο Μπετόβεν την αφιέρωσε αρχικά στον Βοναπάρτη ως ένα μεγαλειώδες εγκώμιο στο ναπολεόντειο πνεύμα, καθώς ο συνθέτης ήλπιζε ότι ο Ναπολέων, ως φιλελεύθερος ηγέτης, θα οδηγούσε την Ευρώπη σε μια επανάσταση εμπνευσμένη από τα ανθρωπιστικά ιδεώδη. Ωστόσο, όταν ο Μπετόβεν πληροφορήθηκε, λίγους μήνες μετά την ολοκλήρωση της Ηρωικής, ότι ο Βοναπάρτης αυτοανακηρύχθηκε αυτοκράτορας (Μάιος 1804), αφαίρεσε την αφιέρωση από το έργο, αποκαλώντας τον «τύραννο» που «νομίζει ότι είναι ανώτερος από όλους τους ανθρώπους». Η διαχρονική αξία αυτής της νεωτερικής για την εποχή της σύνθεσης έγκειται στο γεγονός ότι εξακολουθεί να εκφράζει, δύο αιώνες μετά την πρώτη της εκτέλεση, τις βαθιές φιλοσοφικές, πολιτικές και ανθρωπιστικές ιδέες του δημιουργού της.

Δευτέρα 19 Οκτωβρίου
Η Συμφωνία δωματίου αρ. 1 σε μι μείζονα, έργο 9 του Άρνολντ Σαίνμπεργκ (1874-1951), με την οποία αρχίζει το πρόγραμμα της δεύτερης συναυλίας της Φιλαρμονικής του Ισραήλ στο Μέγαρο, είναι ένα έργο του 1906 με τολμηρές αρμονίες, έντονα ηχοχρώματα και υψηλές δεξιοτεχνικές απαιτήσεις από τους ερμηνευτές. Αν και δεν κατόρθωσε να εδραιώσει τον δημιουργό της στους βιεννέζικους μουσικούς κύκλους, όπως άλλωστε φιλοδοξούσε ο ίδιος, είναι αντιπροσωπευτική του ιδιαίτερου προσωπικού ύφους του Σαίνμπεργκ. Παρουσιάστηκε σε πρώτη εκτέλεση στις 8 Φεβρουαρίου του 1907 από το Rosé Quartet και από σύνολο πνευστών της Φιλαρμονικής της Βιέννης που διηύθυνε ο ίδιος ο συνθέτης.

Το 1904, τρία χρόνια πριν από την πρώτη εκτέλεση της Συμφωνίας του Σαίνμπεργκ, ένας άλλος συμπατριώτης του, ο Γκούσταβ Μάλερ (1860-1911) ολοκλήρωνε τη σύνθεση του κύκλου Τραγούδια για τα νεκρά παιδιά για φωνή (βαρύτονο ή μετζοσοπράνο) και ορχήστρα. Πρόκειται για πέντε μελοποιημένα ποιήματα του Φρήντριχ Ρύκερτ από την ομώνυμη συλλογή, η οποία αποτελείται από 428 ποιήματα που γράφτηκαν με αφορμή τον θάνατο δύο παιδιών του Ρύκερτ. Τα Τραγούδια του Μάλερ είναι γραμμένα στο ιδίωμα της υστερορομαντικής περιόδου του συνθέτη, εκφράζουν ανάμικτα συναισθήματα και χαρακτηρίζονται από υπερβατική διάθεση. Ο Μάλερ μελοποίησε τους στίχους του Ρύκερτ τμηματικά το 1901 και το 1904. Μάλιστα, η σύνθεση των Τραγουδιών ολοκληρώθηκε μόλις δύο εβδομάδες μετά τη γέννηση του δεύτερου παιδιού του, γεγονός που αναστάτωσε τη σύζυγό του, Άλμα, η οποία θεώρησε τη συγκυρία κακό οιωνό για το μέλλον της νεογέννητου. Πράγματι, κατά τραγικό τρόπο, η κόρη τους πέθανε τέσσερα χρόνια αργότερα από οστρακιά. Τα Τραγούδια για τα νεκρά παιδιά (Kindertotenlieder) ερμήνευσε για πρώτη φορά ο διακεκριμένος βαρύτονος της Όπερας της Αυλής της Βιέννης Φρήντριχ Βάιντεμαν στις 29 Ιανουαρίου 1905 υπό τη διεύθυνση του Γούσταβ Μάλερ. Στη συναυλία της Φιλαρμονικής του Ισραήλ, θα τα αποδώσει φωνητικά ο έλληνας βαρύτονος Άρης Αργύρης, που έχει εμφανιστεί σε μεγάλα λυρικά θέατρα σε όλο τον κόσμο. Πρόσφατα τραγούδησε τον ρόλο του Μπελκόρε (Ελιξίριο της αγαπης) στο Θέατρο Λα Μονναί των Βρυξελλών, ενώ αυτή τη σεζόν πρόκειται να εμφανιστεί, μεταξύ άλλων, στην Κρατική Όπερα του Αμβούργου, το Θέατρο Σαν Κάρλο της Νάπολης, την Όπερα του Μόντρεαλ, τη Σέμπεροπερ της Δρέσδης, όπου θα ερμηνεύσει γνωστούς ρόλους του λυρικού ρεπερτορίου για βαρύτονο όπως Εσκαμίγιο, Σκάρπια, Ιάγο, Φίγκαρο κ.ά.

Ολόκληρη η δεύτερη ενότητα της συναυλίας της Φιλαρμονικής του Ισραήλ στις 19/10 είναι αφιερωμένη στον Αντονίν Ντβόρζακ (1841-1904) και στη δημοφιλέστατη Συμφωνία «του Νέου Κόσμου» (αρ. 9 σε μι ελάσσονα, έργο 95, B. 178), που γράφτηκε όταν ο βοημός συνθέτης ζούσε και εργαζόταν στη Νέα Υόρκη. Το έργο συνδυάζει υφολογικά χαρακτηριστικά της μουσικής της Γηραιάς Ηπείρου με στοιχεία της αμερικανικής παράδοσης. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 16 Δεκεμβρίου 1893 στο Κάρνεγκι Χολ από τη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης.

Η Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ισραήλ
Δημιουργήθηκε το 1936 από τον διάσημο και ηρωικό βιολονίστα Μπρονισλάβ Χούμπερμαν –Εβραίο από την Πολωνία– ως Ορχήστρα της Παλαιστίνης και έγινε καταφύγιο πολλών εβραίων μουσικών που απολύονταν από τις ευρωπαϊκές ορχήστρες εκείνη την εποχή. Έδωσε το πρώτο της κοντσέρτο στο Τελ Αβίβ τα Χριστούγεννα του 1936, με μαέστρο τον Αρτούρο Τοσκανίνι, την ίδια χρονιά που στην Βομβάη της Ινδίας γεννιόταν ο Ζούμπιν Μέτα. Το 1948 μετονομάστηκε σε Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ισραήλ με μαέστρο τον Λέοναρντ Μπερνστάιν. Ο Μέτα και ο Μπερνστάιν συνδέθηκαν ισόβια με αυτή την ορχήστρα-σύμβολο της εβραϊκής τραγικής περιπέτειας. Από το 1947 και μέχρι το θάνατό του, το 1990, ο Μπερνστάιν έβαλε τη σφραγίδα του στο φημισμένο σύνολο, ενώ, το 1969, ο Μέτα έγινε ο μουσικός του σύμβουλος και ο πρώτος Μουσικός του Διευθυντής το 1977. Τέσσερα χρόνια αργότερα, ο ινδός μαέστρος, ο οποίος σπούδασε στη Βιέννη και συνεργάστηκε για πολλά χρόνια με την Όπερα του Μονάχου, απέκτησε τον τίτλο του Ισόβιου Μουσικού Διευθυντή.
Η Φιλαρμονική του Ισραήλ έχει κάνει ηχογραφήσεις υπό τον Μέτα με έργα συνθετών που έχουν σταθερή παρουσία στο ρεπερτόριό της –Μπετόβεν, Μπραμς, Μέντελσον, Ντβόρζακ–, ενώ με τον Μπερνστάιν έχει ηχογραφήσει δικές του συνθέσεις και έργα Στραβίνσκι.

Ο Ζούμπιν Μέτα,…
… ένας αρχιμουσικός με μισό αιώνα καριέρας στις μεγαλύτερες ορχήστρες και όπερες του κόσμου και με 2.000 κοντσέρτα πίσω του, είναι ο μακροβιότερος μουσικός διευθυντής (1978-1991) της Φιλαρμονικής της Νέας Υόρκης. Το 1980, ο Μέτα δημιούργησε τον μη κερδοσκοπικό οργανισμό «Οι αμερικανοί φίλοι της Φιλαρμονικής του Ισραήλ», με έδρα την Νέα Υόρκη, ως στήριγμα για το οικονομικό μέλλον της Ορχήστρας και ως απάντηση στην περιορισμένη οικονομική υποστήριξη από την κυβέρνηση του Ισραήλ. Με τα χρήματα που συγκεντρώνει ο οργανισμός αυτός αντιμετωπίζονται λειτουργικά έξοδα της Ορχήστρας και χρηματοδοτούνται τα εκπαιδευτικά της προγράμματα στο Ισραήλ. Ο Ζούμπιν Μέτα έχει τιμηθεί με πολλές διακρίσεις στο εξωτερικό, αλλά και από την ισραηλινή προεδρεία, η οποία του έχει απονείμει ειδικό μετάλλιο για τη αποφασιστικής σημασίας συμβολή του στην εξέλιξη της Φιλαρμονικής του Ισραήλ. Μάλιστα, με την ευκαιρία της παρασημοφόρησης του διάσημου αρχιμουσικού, ο ισραηλινός πρόεδρος Σιμόν Πέρες δήλωσε: «Έγινες ο μαέστρος της καρδιάς μας. Δεν μπορώ να σκεφτώ κάποιον άλλο με τέτοια μοναδική προσφορά στη χώρα μας, στο λαό μας. Υπήρξες ηγέτης. Ο ηγέτης είναι προορισμένος να αναπτερώνει το ηθικό και τις ελπίδες του λαού. Αυτό έκανες εσύ».

Η μετάκληση της Ορχήστρας πραγματοποιείνται χάρη στη γενναιόδωρη χορηγία Έλληνα του εξωτερικού, ο οποίος επιθυμεί η δωρεά του να παραμείνει ανώνυμη.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Ημερομηνία: Κυριακή 18 και Δευτέρα 19 Οκτωβρίου
Ώρα έναρξης: 20.30
Χώρος: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Συμμετέχουν: Φιλαρμονική Ορχήστρα του Ισραήλ,
Τιμή εισιτηρίου: 21 € (Ζώνη Γ) ● 38 € (Ζώνη Β) ● 55 € (Ζώνη Α) ● 75 € (Διακεκριμένη Ζώνη) Φοιτητές, νέοι, άνεργοι, ΑΜΕΑ: 10 € ● Πολύτεκνοι, 65+: 14 €
Περισσότερα από ΜΟΥΣΙΚΗ