MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
25
ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΙΝΕΜΑ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟ X
ΕΠΙΛΟΓΗ ΤΑΙΝΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΤΑΙΝΙΑ X
33 Days
Athens Palestine Film Festival
Chainsaw Man-Η ταινία: Reze Arc (με υπότιτλους)
Children of Men
Climax
Demolition Man
Demon Slayer: Kimetsu no Yaiba Το κάστρο του απείρου (με υπότιτλους)
Depeche Mode: M
Dracula
Eraserhead
F1: Η ταινία
Flow
Good Boy
Harvest
Interstellar
Leningrad Cowboys Meet Moses
Melancholia
Merrily We Go to Hell
Mitski: The Land
Ne Zha 2 (μεταγλωττισμένη)
Noi
Poor Things
Shaun of the Dead
Sorry, Baby
Springsteen: Deliver Me from Nowhere
Super Paradise
Super Story Market
Suspiria
Take a Trip
The Smashing Machine: Η καρδιά ενός μαχητή
Tron: Ares
Twin Peaks: ο ύποπτος κόσμος
Vampyr
When Nobody’s Watching
Ένα απλό ατύχημα
Έρωτας στη Βαρκελώνη
Όλα για τη μητέρα μου
Όταν έρθει το φθινόπωρο
Αγάπη μόνο
Αλπεις
Αμυγδαλιά
Αυτοί που έμειναν ζωντανοί
Αχινός
Διαβάζοντας τη Λολίτα στην Τεχεράνη
Η Πέπη, η Λούσι, η Μπομ και τ’αλλα κορίτσια…
Η Πέππα γνωρίζει το νέο μωρό (μεταγλωττισμένη)
Η γυναικα με τα σπίρτα
Η ετυμηγορία
Η θυσία
Η κατάρα του Σέλμπι Όουκς
Η μάγισσα
Η ώρα του λύκου
Ιστορίες του Σηκουάνα
Κάρι, έκρηξη οργής
Καίτη Δρόσου: Κιβώτιο μνήμης
Καλές γιορτές
Κατοικίδια στο express (μεταγλωττισμένη)
Κλέφτης από σπόντα
Κορώνα γράμματα
Κυνήγι
Λίλο & Στιτς (μεταγλωττισμένη)
Μέρες οργής
Μεγάλος πανικός σε μικρή πόλη
Μετά το κυνήγι
Μια γυναίκα δαιμονισμένη
Μια μάχη μετά την άλλη
Μπερλινγκουέρ: Η μεγάλη ελπίδα
Μποέμικη ζωή
Νεκρό τηλέφωνο 2
Νυχτερινός εκφωνητής
Ο Νάτζι Αλ-Αλί στην αγκαλιά του Χαντάλα
Ο Σιμών της ερήμου
Ο άνθρωπος με το χρυσό χέρι
Ο άνθρωπος που γνώριζε πολλά
Ο άνθρωπος χωρίς παρελθόν
Ο εξολοθρευτής άγγελος
Ο θάνατος του ιερού ελαφιού
Ο κανόνας του παιχνιδιού
Ο κύκλος των χαμένων ποιητών
Ο ξεχωριστός Γουίλ Χάντιγκ
Οπενχάιμερ
Οσο θα Υπάρχει ο Κόσμος
Πεσμένα φύλλα
Προσέλαβα έναν επαγγελματία δολοφόνο
Ρίφενσταλ: Στην καρδιά του Τρίτου Ράιχ
Στα βάθη του χειμώνα
Στρουμφάκια: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
Συναισθηματική αξία
Τα κακά παιδιά 2 (μεταγλωττισμένη)
Τα παιδιά του Παραδείσου
Τα τέρματα του Αυγούστου
Το 47
Το Χαμίνι
Το αγόρι
Το κάλεσμα 4: Τελευταία τελετουργία
Το κουκλόσπιτο της Γκάμπι: Η ταινία (μεταγλωττισμένη)
Το λιμάνι της Χάβρης
Το μίσος
Τομ και Τζέρι: Η απαγορευμένη πυξίδα (μεταγλωττισμένη)
Το πάθος της Ζαν ντ’Αρκ
Το φιλί της γυναίκας αράχνης
Το χειρόγραφο της Σαραγόσα
Το χρώμα του ροδιού
Τρελές σφαίρες
Τύχη βουνό
Χάιντι: Η διάσωση του μικρού λύγκα (μεταγλωττισμένη)
Ως τα χαράματα

Retro Movies &TV 18: Όσα Παίρνει ο Άνεμος

Το «Όσα παίρνει ο Άνεμος» είναι μια ταινία τόσο γνωστή και οικεία στις μέρες μας, που δύσκολα μπορεί κανείς να σκεφτεί ότι βγήκε στους κινηματογράφους το 1939! Ήταν έργο σταθμός στην εποχή του, γνωρίζοντας τεράστια επιτυχία. Και φυσικά ανήκει στο είδος των ταινιών εποχής, αφού γυρίζει πίσω, στην Αμερική του Εμφυλίου πολέμου (1861-65) και στα τραύματα που αυτός άφησε στην αμερικανική κοινωνία και ιδίως τον τσακισμένο Νότο.

author-image Γιώργος Σμυρνής

To Όσα Παίρνει ο Άνεμος (Gone with the Wind) είναι κινηματογραφικό έργο του 1939, βασισμένο στο βραβευμένο με Πούλιτζερ μυθιστόρημα της Μάργκαρετ Μίτσελ του 1936 και σκηνοθετημένο από τον Βίκτορ Φλέμινγκ. Η επική αυτή ταινία είχε πρωταγωνιστές την Βίβιαν Λι, τον Κλαρκ Γκέιμπλ, τον Λέσλι Χάουαρντ και την Ολίβια Ντε Χάβιλαντ και αποτελεί τη μεγαλύτερη εισπρακτική επιτυχία όλων των εποχών. Διηγείται την ιστορία του Αμερικανικού Εμφυλίου και τα επακόλουθά του, ιδωμένα από την πλευρά των λευκών Νοτίων.

Η ταινία δείχνει με ιδιαίτερα δραματικούς τόνους την καταστροφή που υπέστησαν οι πλούσιοι κτηματίες από τον πόλεμο και την απελευθέρωση των δούλων, που άλλαξε άρδην τα δεδομένα για την οικονομία του Νότου. Βέβαια, δεν λέει τίποτα για την άγρια εκμετάλλευση των δούλων, μέσα από την οποία είχαν θησαυρίσει οι πλούσιοι αυτοί κτηματίες, πριν τους καταστρέψει ο πόλεμος.

ΜΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ- ΔΥΟ ΑΝΤΡΕΣ
gone with the wind
Η υπόθεση της ταινίας ξεκινά στον Αμερικανικό Νότο, το 1861, παραμονές του εμφυλίου πολέμου. Η Σκάρλετ Ο’ Χάρα (Βίβιαν Λι) μια κακομαθημένη καλλονή του νότου, είναι καλεσμένη στο μπάρμπεκιου που διοργανώνει η οικογένεια του Άσλεϊ Γουίλκς (Λέσλι Χάουαρντ), του άνδρα με τον οποίο είναι ερωτευμένη για χρόνια. Η Σκάρλετ ξέρει ότι ο Άσλεϊ πρόκειται να παντρευτεί την ξάδελφή του Μέλανι (Ολίβια Ντε Χάβιλαντ) και θεωρεί ότι είναι η καταλληλότερη στιγμή ώστε να του αποκαλύψει όλα όσα εκείνη αισθάνεται για αυτόν. Εκείνος την απορρίπτει. Επίσης, γνωρίζεται υπό άβολες συνθήκες με τον δυναμικό μποέμ Ρετ Μπάτλερ.

Ο εμφύλιος ξεσπάει και ο Άσλεϊ, όπως και ο Ρετ αναχωρούν για το μέτωπο. Πριν την αναχώρηση των ανδρών, ο Άσλεϊ παντρεύεται τη Μέλανι και η Σκάρλετ, τον αδελφό της Μέλανι, Τσαρλς. Ο πόλεμος αλλάζει την Σκάρλετ, η οποία περνάει από πολλές περιπέτειες και προσωπικές σχέσεις, μέχρι να παντρευτεί το Ρετ Μπάτλερ. Αλλά στο μυαλό της Σκάρλετ κυριαρχεί πάντα η αγάπη της για τον Άσλεϊ.

Στο επίκεντρο της ταινίας είναι μια ηρωίδα, η Σκάρλετ Ο’ Χάρα. Πέρα από τα μπλεγμένα ερωτικά της, το ερωτικό γαϊτανάκι που στήνει με τον Ρετ Μπάτλερ, που είναι πολύ αλάνι, αλλά και την διαρκή ερωτική της εμμονή για τον Άσλεϊ, από την οποία δε λέει να ξεκολλήσει, το έργο έχει κι άλλα στοιχεία. Την καταστροφή του Νότου και του πλούτου του από τον πόλεμο, τα τραύματα της μεγαλύτερης ανθρωποσφαγής που γνώρισαν οι ΗΠΑ στην ιστορία τους, αλλά και την ενηλικίωση της κακομαθημένης κοπέλας μέσα από τις κακουχίες. Η Σκάρλετ ατσαλώνεται από αυτές τις άγριες συνθήκες της καταστροφής της οικογένειάς της λόγω πολέμου. Αλλά επειδή αυτή η διαδικασία συμβαίνει με άγριο και γρήγορο τρόπο, ωριμάζει αναπτύσσοντας έναν απόλυτο ατομικισμό. Γίνεται η απόλυτη τυχοδιώκτρια, σε μια εποχή που η γυναίκα όφειλε να μένει στο παρασκήνιο και μόνο μέσα από την υποκρισία και την πονηριά θα μπορούσε να πετύχει πράγματα.


“FRANKLY,MY DEAR, I DON’T GIVE A DAMN” 

osa pairnei o anemos
Η επιλογή του καστ της ταινίας ήταν ιδιαίτερα περιπετειώδης. Το αμερικανικό κοινό ήθελε τον “Βασιλιά του Hollywood“, Κλαρκ Γκέιμπλ, για το ρόλο του Ρετ Μπάτλερ. Η πρώτη επιλογή του παραγωγού Σέλζνικ, ο Γκάρι Κούπερ, απέρριψε το ρόλο. Μάλιστα ο Κούπερ ήταν σίγουρος πως η ταινία θα ήταν η μεγαλύτερη αποτυχία στην ιστορία.

Αν και του προσφέρθηκε από άλλη εταιρεία ο Έρολ Φλιν, ο Σέλζνικ θεωρούσε ότι αυτός ήταν ακατάλληλος για το ρόλο. Τελικά δανείστηκε τον Κλαρκ Γκέιμπλ από την MGM, με αντάλλαγμα το 50% των κερδών της ταινίας. Ο Γκάρι Κούπερ είχε πει τότε: «Χαίρομαι που θα σπάσει τα μούτρα του ο Κλαρκ Γκέιμπλ και όχι ο Γκάρι Κούπερ».

Ακόμα πιο μεγάλη ζήτηση είχε ο ρόλος της πρωταγωνίστριας Σκάρλετ. 1400 ηθοποιοί πέρασαν από συνέντευξη. 400 διάβασαν ρόλο. Στις υποψήφιες για το ρόλο της Σκάρλετ ήταν οι Τζιν Άρθουρ, Λουσίλ Μπολ, Ταλούλα Μπάνκχεντ, Μπέτι Ντέιβις, Κάθριν Χέπμπορν, Τζόαν Κρόφορντ, Φράνσις Ντι, Τζόαν Φοντέιν, Μπάρμπαρα Στάνγουικ, Νόρμα Σίρερ, Μάργκαρετ Σάλαβαν, Λάνα Τέρνερ, Κάρολ Λόμπαρντ, Πολέτ Γκοντάρ, Σούζαν Χέιγουορντ, Κάρλα Μπόου, Τζόαν Μπένετ, Μερλ Όμπερον, Λορέτα Γιανγκ και Μύριαμ Χόπκινς. Δημοψήφισμα του κοινού έδινε την Μπέτι Ντέιβις ως φαβορί.

Ο Σέλζνικ, που είχε δει τη Βίβιαν Λι σε ταινίες και τη θεωρούσε υπέροχη, αλλά η βρετανική της προφορά δεν ταίριαζε στο χαρακτήρα της Σκάρλετ Ο’ Χάρα. Τον Φεβρουάριο του 1938, η Λι ζήτησε να περάσει από ακρόαση για το ρόλο της Σκάρλετ. Μέσα από την οντισιόν η σπουδαία ηθοποιός έπεισε τον παραγωγό ότι η προφορά δεν ήταν πρόβλημα. Κι αποδείχθηκε εκ των πραγμάτων ότι είχε δίκιο.

Και οι δυο βασικοί πρωταγωνιστές της ταινίας (Βίβιαν Λι και Κλαρκ Γκέιμπλ) αποδείχθηκαν μεγάλα χαρμάνια. Κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων η Λι κάπνιζε 4 πακέτα τη μέρα και ο Γκέιμπλ 3 πακέτα τη μέρα σε όλη την καριέρα του.

Οι μπελάδες της παραγωγής δεν εξαντλήθηκαν μόνο στην επιλογή του κάστ. Το κόστος μιας επικής ταινίας ήταν μεγάλος. Σε μια σκηνή, η Σκάρλετ πρέπει να περπατήσει ανάμεσα σε 1.600 βαριά τραυματισμένους Νότιους στρατιώτες για να βρει ένα γιατρό. Για να μειωθεί το κόστος, χρησιμοποιήθηκαν στη σκηνή 800 κομπάρσοι και 800 κούκλες, τοποθετημένες ανάμεσά τους. (Σήμερα αυτό θα είχε λυθεί με τους κομπιούτερ. Λίγοι κομπάρσοι θα είχαν κινηματογραφηθεί και μετά ο υπολογιστής θα τους είχε αναπαράγει όσες φορές ήθελε ο σκηνοθέτης).

Η πιο γνωστή ατάκα της ταινίας, είναι φυσικά το “Frankly, my dear, I don’t give a damn που απαντάει ο απηυδισμένος πια Ρετ από τα καμώματα της Σκάρλετ, όταν την παρατάει στο φινάλε. Εκείνη την περίοδο, υπήρχε κώδικας στο τι θα μπορούσε να ειπωθεί . Κάποιες εναλλακτικές ήταν: “Frankly my dear… I just don’t care,” “… it makes my gorge rise,” “… my indifference is boundless,” “… I don’t give a hoot,” και “… nothing could interest me less.” Όμως την 1η Νοεμβρίου 1939 πέρασε τροπολογία στον εδικό αυτό Κώδικα του Hollywood, ώστε να μπορεί να ειπωθεί η φράση χωρίς συνέπειες.

ΘΡΙΑΜΒΟΣ ΣΤΑ ΟΣΚΑΡ ΚΑΙ ΣΤΟ BOX OFFICE
osa pairnei o anemos2
Όπως είπαμε ο Γκάρυ Κούπερ πίστευε πως η ταινία θα πιάσει πάτο και ο Κλαρκ Γκέιμπλ “θα φάει τα μούτρα του”. Δεν μπορούσε να πέσει πιο έξω. Η ταινία έκοψε περισσότερα εισιτήρια στις ΗΠΑ σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη ταινία στην ιστορία του κινηματογράφου και αποτελεί μέχρι και σήμερα έμβλημα της χρυσής εποχής του Hollywood. Οι κριτικές που έλαβε ήταν διθυραμβικές. Ωστόσο, προκάλεσε την οργή της αφροαμερικανικής κοινότητας, η οποία θεώρησε πως η ταινία δοξάζει τη δουλεία

Επίσης, έλαβε 13 υποψηφιότητες για τα βραβεία της ακαδημίας του αμερικανικού κινηματογράφου, σπάζοντας το ρεκόρ για τις περισσότερες υποψηφιότητες στην εποχή του. Βραβεύτηκε με 10 βραβεία Όσκαρ, ένα ρεκόρ που διατήρησε για είκοσι χρόνια .

Το 1940 κατάφερε να κερδίσει 8 αγαλματίδια Η Βίβιαν Λι νίκησε ιερά τέρατα της εποχής, όπως η Μπέτι Ντέιβις και η Γκρέτα Γκάρμπο, ενώ η Χάτι Μακ Ντάνιελ, η Μάμι της ταινίας έγινε η πρώτη μαύρη ηθοποιός στην ιστορία του κινηματογράφου που κατάφερε να κερδίσει βραβείο όσκαρ (τιμήθηκε με όσκαρ Β’ γυναικείου ρόλου).

Κέρδισε τα βραβεία καλύτερης Ταινίας, σκηνοθεσίας (Βίκτορ Φλέμινγκ), Α’ Γυναικείου Ρόλου (Βίβιαν Λι), Β’ Γυναικείου Ρόλου (Χάτι Μακ Ντάνιελ) διασκευασμένου σεναρίου (Σίντνεϊ Χάουαρντ), Φωτογραφίας σε έγχρωμη ταινία (Έρνεστ Χάλερ & Ρέι Ρέναχαν), Μοντάζ, Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης. Επίσης, κέρδισε δυο τιμητικά: Το βραβείο Έρβιν Θάλμπεργκ για τον παραγωγό της ταινίας Ντέιβιντ Ο’Σέλζνικ καθώς και ειδικό βραβείο για τη σκηνογραφία του Γουίλιαμ Κάμερον Μέντζις.

Το 1998 η ταινία κατατάχθηκε τέταρτη στη λίστα του Αμερικανικού Ινστιτούτου Κινηματογράφου με τις 100 καλύτερες αμερικανικές ταινίες όλων των εποχών, αν και το 2007 μετακινήθηκε στην έκτη θέση. 

-Είστε λάτρης των ταινιών και των σειρών εποχής; Τότε Ραντεβού με τον Πύργο του Ντάουντον… αποκλειστικά σε HD στον OTE TV! Απολαύστε τους τρίτους πρώτους κύκλους ξεκινώντας από την Πέμπτη 21 Νοεμβρίου και σε αποκλειστικότητα τον 4ο κύκλο της σειράς τον Δεκέμβριο.

Διαβάστε για την δημοφιλή σειρά “Ο Πύργος του Ντάουντον” στο OTE-TV

Περισσότερα από CINEMA