MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
05
ΜΑΪΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΣΥΝΑΥΛΙΑ X
"Burn the Cycle": Οι Black Body Radiation παρουσιάζουν το ντεμπούτο album τους στο ΙΛΙΟΝ Plus
Από 11/05/2024 έως 11/05/2024
Athens Rocks 2024: Οι Queens of the Stone Age στην Αθήνα
Από 27/07/2024 έως 27/07/2024
DakhaBrakha: Η φωνή της Ουκρανίας έρχεται στην Ελλάδα
Από 14/05/2024 έως 14/05/2024
Ejekt 2024: Οι Bring Me to the Horizon για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Από 24/07/2024 έως 24/07/2024
Ejekt Festival: Η Peggy Gou έρχεται στην Αθήνα
Από 12/07/2024 έως 12/07/2024
Emanuel Ax, Λεωνίδας Καβάκος και Yo Yo Ma το καλοκαίρι στο Ηρώδειο
Από 15/06/2024 έως 15/06/2024
Jacob Collier: Ο "πολύχρωμος Mozart της Gen Z" για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Από 13/07/2024 έως 13/07/2024
Kasabian: Ξανά στην Ελλάδα για το Lalibela Festival
Από 02/07/2024 έως 02/07/2024
Lenny Kravitz: Επιστρέφει στην Ελλάδα ως headliner του AthensRocks
Από 02/08/2024 έως 02/08/2024
Maustetytot: Το φινλανδικό ποπ δίδυμο για πρώτη φορά στην Αθήνα
Από 31/05/2024 έως 31/05/2024
Nick Cave: Για τρεις σπάνιες εμφανίσεις στη Στέγη με τον Colin Greenwood
Από 01/06/2024 έως 03/06/2024
O Ara Malikian στo Φεστιβάλ της Μονής Λαζαριστών
Από 26/06/2024 έως 26/06/2024
O Asaf Avidan στο Θέατρο Λυκαβηττού
Από 12/07/2024 έως 12/07/2024
Opeth και Leprous έρχονται για το απόλυτο progressive live στο θέατρο Λυκαβηττού
Από 03/07/2024 έως 03/07/2024
Oι Il Divo για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Από 11/09/2024 έως 17/09/2024
Oι Τhruckfighters στο An Club
Από 18/05/2024 έως 18/05/2024
Parov Stelar, Jain και Telenova στην πιο χορευτική βραδιά του Release Athens 2024
Από 15/06/2024 έως 15/06/2024
Piaf! The Show: Η παράσταση για τη θρυλική Edith Piaf στο Θέατρο Λυκαβηττού
Από 14/09/2024 έως 14/09/2024
Primer Music Festival: Ο Martin Garrix ξανά στην Αθήνα
Από 08/09/2024 έως 08/09/2024
Release 2024: Bruce Dickinson και Judas Priest έρχονται για ένα live στην Πλατεία Νερού
Από 21/07/2024 έως 21/07/2024
Release Athens 2024: Oι Behemoth και οι Testament στην Πλατεία Νερού
Από 28/07/2024 έως 28/07/2024
Release Athens 2024: Βασίλης Παπακωνσταντίνου στην Πλατεία Νερού
Από 29/06/2024 έως 29/06/2024
Release Athens 2024: Οι Duran Duran στην Αθήνα
Από 18/07/2024 έως 18/07/2024
Release Athens 2024: Οι Megadeth στην Πλατεία Νερού
Από 14/06/2024 έως 14/06/2024
Release Athens 2024: Οι Thievery Corporation και Black Pumas στην Πλατεία Νερού
Από 09/07/2024 έως 09/07/2024
Release Athens: Οι Pulp στην Αθήνα το καλοκαίρι του 2024
Από 20/06/2024 έως 20/06/2024
Rockwave Nights: O Γιάννης Αγγελάκας και οι 100°C στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού
Από 26/06/2024 έως 26/06/2024
Rockwave Nights: Pan Pan x Years of Youth στο Θέατρο Λυκαβηττού
Από 04/07/2024 έως 04/07/2024
Rockwave Nights: Η Imany φέρνει το Voodoo Cello στον Λυκαβηττό
Από 16/07/2024 έως 16/07/2024
Rockwave Nights: Ο Mika επιστρέφει στην Αθήνα - Το 2024 στο Θέατρο Λυκαβηττού
Από 02/07/2024 έως 02/07/2024
Rockwave Nights: Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης στον Λυκαβηττό
Από 01/07/2024 έως 01/07/2024
Rockwave Nights: Οι Machine Head στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού
Από 04/07/2024 έως 04/07/2024
Rockwave Nights: Οι Placebo επιστρέφουν στον Λυκαβηττό
Από 01/08/2024 έως 01/08/2024
Rockwave Nights: Οι Raining Pleasure γιορτάζουν την επανένωσή τους στον Λυκαβηττό
Από 28/06/2024 έως 28/06/2024
Rockwave Nights: Οι Rotting Christ γιορτάζουν 35 χρόνια στον Λυκαβηττό
Από 29/06/2024 έως 29/06/2024
Rockwave Nights: Οι Χατ Τρικ στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού
Από 30/06/2024 έως 30/06/2024
Spring Music Festival: Ένα νέο μουσικό φεστιβάλ έρχεται στον Μικρό Κεραμεικό
Από 10/05/2024 έως 08/06/2024
Tο Queen Symphonic έρχεται το καλοκαίρι στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού
Από 21/06/2024 έως 21/06/2024
dEUS: Οι αινιγματικοί Βέλγοι επιστρέφουν στην αγαπημένη τους Αθήνα
Από 07/06/2024 έως 07/06/2024
Ένας αιώνας Μίμης Πλέσσας: Μεγάλο αφιέρωμα - συναυλία στο Ηρώδειο
Από 17/06/2024 έως 17/06/2024
Αντικριστά: Ο Γιώργος Θεοφάνους στο Θέατρο Παλλάς μαζί με μεγάλα ονόματα του ελληνικού πενταγράμμου
Από 12/05/2024 έως 01/07/2024
Από τη Σαχάρα στον Λυκαβηττό: Οι Tinariwen έρχονται στην Αθήνα
Από 19/09/2024 έως 19/09/2024
Η Loreena McKennitt γιορτάζει 30 χρόνια "The Mask and Mirror" στο Ηρώδειο
Από 26/06/2024 έως 26/06/2024
Η Underground Youth Orchestra συμμετέχει στο 37ο Διεθνές Φεστιβάλ Κιθάρας Αθήνας
Από 12/05/2024 έως 12/05/2024
Η Τάνια Τσανακλίδου γιορτάζει "50 καλοκαίρια και χειμώνες" στο Ηρώδειο
Από 14/07/2024 έως 14/07/2024
Η Ταράτσα του Φοίβου επιστρέφει στο Άλσος
Από 29/05/2024 έως 30/10/2024
Θανάσης Παπακωνσταντίνου: Επιστρέφει το καλοκαίρι για λίγες εμφανίσεις - Οι νέες ημερομηνίες μετά τα (αναμενόμενα) sold out
Από 17/05/2024 έως 16/06/2024
Μαρίνα Σάττι: Το καλοκαίρι σε Τεχνόπολη και Μονή Λαζαριστών
Από 17/06/2024 έως 26/06/2024
Μεγάλη συναυλία-αφιέρωμα στον Λαυρέντη Μαχαιρίτσα στο Θέατρο Λυκαβηττού
Από 03/06/2024 έως 03/06/2024
Ο Ara Malikian στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού
Από 25/06/2024 έως 25/06/2024
Ο Bloody Hawk ανακοίνωσε την επιστροφή του στο Στάδιο Πανιωνίου το 2024
Από 29/06/2024 έως 29/06/2024
Ο Corey Taylor των Slipknot στον Λυκαβηττό για μια best of συναυλία
Από 28/05/2024 έως 28/05/2024
Ο Jack Savoretti επιστρέφει για δύο συναυλίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Από 20/09/2024 έως 21/09/2024
Ο James Arthur για πρώτη φορά στην Ελλάδα για μία μαγική βραδιά στο Λυκαβηττό
Από 03/09/2024 έως 03/09/2024
Ο Miles Kane στο Arch Club
Από 17/05/2024 έως 17/05/2024
Ο Sting επιστρέφει το καλοκαίρι στο Ηρώδειο
Από 05/07/2024 έως 06/07/2024
Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης στο Βεάκειο Θέατρο Πειραιά
Από 29/05/2024 έως 29/05/2024
Ο Εισβολέας γιορτάζει 25 χρόνια μουσικής στο Θέατρο Λυκαβηττού
Από 19/06/2024 έως 19/06/2024
Ο Σωκράτης Μάλαμας σε καλοκαιρινή περιοδεία - Στάση σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Από 17/06/2024 έως 01/07/2024
Οι Amenra επιστρέφουν στην Αθήνα για ένα live στο Floyd
Από 05/10/2024 έως 05/10/2024
Οι Anohni and Τhe Johnsons στο Ηρώδειο
Από 13/06/2024 έως 13/06/2024
Οι Archive επιστρέφουν με δύο συναυλίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Από 14/06/2024 έως 15/06/2024
Οι Cigarettes After Sex στο ΟΑΚΑ
Από 25/10/2024 έως 25/10/2024
Οι Fever Ray στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού
Από 14/07/2024 έως 14/07/2024
Οι Godspeed You! Black Emperor στο Floyd
Από 18/10/2024 έως 18/10/2024
Οι Korn είναι οι headliners του Ejekt Festival 2024
Από 22/07/2024 έως 22/07/2024
Οι Maneskin στο Ejekt Festival 2024
Από 23/07/2024 έως 23/07/2024
Οι Massive Attack στο Release Athens 2024
Από 17/07/2024 έως 17/07/2024
Οι Offspring ξανά στην Αθήνα μετά από 15 χρόνια - Το καλοκαίρι στο Release Athens 2024
Από 09/06/2024 έως 09/06/2024
Οι Rammstein έρχονται το 2024 στην Ελλάδα
Από 30/05/2024 έως 30/05/2024
Οι Royksopp στην Αθήνα για την πρώτη ημέρα του Primer Music Festival 2024
Από 07/09/2024 έως 07/09/2024
Οι Smashing Pumpkins το καλοκαίρι του 2024 στην Αθήνα
Από 16/07/2024 έως 16/07/2024
Οι Tindersticks επιστρέφουν στην Αθήνα για μια φθινοπωρινή συναυλία στο City Theater
Από 02/11/2024 έως 02/11/2024
Οι Γκιντίκι γιορτάζουν 10 χρόνια μουσικής με ένα γλέντι στην Τεχνόπολη
Από 09/07/2024 έως 09/07/2024
Οι Καναδοί BadBadNotGood στην Τεχνόπολη Δήμου Αθηναίων
Από 03/06/2024 έως 03/06/2024
Οι Πυξ Λαξ με Συμφωνική Ορχήστρα στο Θέατρο Γης
Από 08/06/2024 έως 08/06/2024
Οι Πυξ Λαξ σε καλοκαιρινή περιοδεία - Τέσσερις στάσεις στην Αθήνα
Από 25/05/2024 έως 24/07/2024
Ολονύχτιο DJ set με Richie Hawtin και Sama' Abdulhadi στο Terra Vibe Park - αμέσως μετά το Respublika
Από 16/06/2024 έως 16/06/2024
Jazz

Περιπλανήσεις στο χώρο του Third Stream, της Fusion και της Jazz στο Μέγαρο

Στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών το Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής θα παρουσιάσει την Πέμπτη 3 Μαΐου υπό τη διεύθυνση του συνθέτη, αρχιμουσικού και πανεπιστημιακού διδασκάλου Θόδωρου Αντωνίου συνθέσεις Δούση, Σούλχοφ, Σούλλερ, Αλεξιάδη και Μιγιώ. Συμμετέχουν οι σολίστ: Βίκυ Στυλιανού (πιάνο) και Γιάννης Σαμπροβαλάκης (κλαρινέτο).

author-image Γιώργος Σμυρνής

Η Σειρά «Μουσικές του 20ού και του 21ου αιώνα-Σταθμοί Σύγχρονης Μουσικής» φιλοξενεί τον Μάιο στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος έργα Ελλήνων και ξένων συνθετών που επηρεάστηκαν από τη fusion, την jazz και το λεγόμενο «Τρίτο Ρεύμα», εμπνευστής του οποίου υπήρξε ο Αμερικανός Γκάνθερ Σούλλερ.

Όπως εξηγεί ο Θόδωρος Αντωνίου στο σημείωμά του για τη συναυλία του Ε.Σ.Σ.Μ. στο Μέγαρο: «το πρόγραμμα κινείται στο χώρο της “τήξης” (fusion) και της συνένωσης της μουσικής του 20ού αιώνα με την τζαζ και με παρόμοιες αισθητικές τάσεις. Ο Γκάνθερ Σούλλερ εισάγει και καθιερώνει το «Τρίτο Ρεύμα» (Third Stream). Ο Μηνάς Ι. Αλεξιάδης έχει πολύ ισχυρούς δεσμούς με την τζαζ ως συνθέτης και πιανίστας. Ο Έρβιν Σούλχοφ, ένα μεγάλο ταλέντο και μια από τις τραγικότερες προσωπικότητες της σύγχρονης μουσικής (χάθηκε σε στρατόπεδο συγκέντρωσης), ασχολήθηκε και αυτός με την τζαζ. “H Δημιουργία του Κόσμου” (La Création Du Monde) του Νταριούς Μιγιώ θεωρείται το πρώτο αντιπροσωπευτικό έργο που ενώνει τη μουσική του 20ού αιώνα με την τζαζ. Ο νέος συνθέτης Γιώργος Δούσης γράφει βασιζόμενος σε μια πλατιά παλέτα μουσικών τεχνικών και αισθητικών κατευθύνσεων, μεταξύ των οποίων και η τζαζ».

Γιώργος Δούσης (γεν. 1975) & Convolution (non) Standard (2011) Απόφοιτος του Τμήματος Μουσικολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών και διπλωματούχος πιανίστας, ο Γιώργος Δούσης πραγματοποίησε μεταπτυχιακές σπουδές σύνθεσης (Μaster in Arts) στην Βρετανία ως υπότροφος του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών. Το 2011, έλαβε τον τίτλο του διδάκτορα στο γνωστικό πεδίο της σύνθεσης από το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης. Έχει παρακολουθήσει σεμινάρια σύνθεσης με τους Ριμ, Στρόπα, Φεντέλε και άλλους. Έχει γράψει έργα για ποικίλα σύνολα, πολλά από τα οποία έχουν ερμηνευθεί στο εξωτερικό. Ως ενορχηστρωτής, ο Γιώργος Δούσης έχει συνεργαστεί με γνωστές ελληνικές ορχήστρες. Είναι μέλος της Ένωσης Συνθετών Ηλεκτροακουστικής Μουσικής.
To έργο Convolution (non) standard αποτελεί παραγγελία της Ένωσης Ελλήνων Μουσουργών στον συνθέτη και ο βασικός του άξονας είναι το «Τρίτο Ρεύμα». Η σύνθεση του έργου, όπως σημειώνει ο Γιώργος Δούσης, «έγινε αφενός με τρόπο βιωματικό, μέσα από την πρακτική εμπειρία από τον ευρύτερο χώρο της τζαζ […] και αφετέρου αξιοποιώντας γνώσεις παλαιότερης έρευνας σχετικής με συνθέτες και έργα που ανήκουν στο ρεύμα αυτό». Το έργο είναι σύντομης διάρκειας και είναι γραμμένο για φλάουτο, κλαρινέτο, άλτο και σοπράνο σαξόφωνο, κόρνο, τρομπέτα, τρομπόνι, δύο κρουστούς, πιάνο και κοντραμπάσο.

Έρβιν Σούλχοφ (1894-1942) & Hot-Sonate για κλαρινέτο και πιάνο (1930)
Υπήρξε ένας εξαίρετος μουσικός με σπουδαίες δεξιότητες, τόσο ως συνθέτης όσο και ως πιανίστας. Ασχολήθηκε με τα ελαφρότερα ιδιώματα και την τζαζ (1921-1931) αλλά και με τη λόγια μουσική (συμφωνική, όπερα, μουσική δωματίου, κ.ά.). Υπήρξε ο μοναδικός από τους συνθέτες του ‘προναζιστικού’ μεσοπολέμου που είχε εμπειρία στον τζαζ αυτοσχεδιασμό. Ήταν Τσέχος γερμανοεβραϊκής καταγωγής. Σπούδασε στο Κρατικό Ωδείο της Πράγας, στην Βιέννη, στην Λειψία (με δάσκαλο τον Μαξ Ρέγκερ) και στην Πολωνία. Συνελήφθη ως κομμουνιστής το 1941 από τα γερμανικά στρατεύματα και άφησε την τελευταία του πνοή στο στρατόπεδο συγκέντρωσης του Βύλτσμπουργκ της Βαυαρίας, όπου προσβλήθηκε από φυματίωση λόγω των απάνθρωπων συνθηκών διαβίωσης.
Η τετραμερής Hot-Sonate ήταν παραγγελία της Ραδιοφωνίας του Βερολίνου στον Σούλχοφ και γράφτηκε το 1930 αρχικά για σαξόφωνο και πιάνο. Παρουσιάστηκε για πρώτη φορά με τον ίδιο τον Σούλχοφ στα πλήκτρα. Ακολούθησαν μεταγραφές της για κλαρινέτο και πιάνο, καθώς και για σαξόφωνο και ορχήστρα. Στην εκδοχή της σονάτας για κλαρινέτο και πιάνο που θα ακουστεί στο Μέγαρο Μουσικής, τα σολιστικά μέρη θα αποδώσουν η Βίκυ Στυλιανού, πιάνο και ο Γιάννης Σαμπροβαλάκης, κλαρινέτο.

Γκάνθερ Σούλλερ (γεν. 1925) & Conversations για κουαρτέτο τζαζ και κουαρτέτο εγχόρδων (1959)
Αποτελεί κορυφαία μορφή της σύγχρονης αμερικάνικης μουσικής. Άρχισε τη σταδιοδρομία του ως σημαντικός σολίστ κόρνου και αργότερα ως μαέστρος, διευθύνοντας πολλές  από τις μεγαλύτερες ορχήστρες διεθνώς. Στα περισσότερα από τα 180 έργα του συμπεριλαμβάνονται κοντσέρτα, συμφωνίες, όπερες κ.ά.,   συχνά με  μίξη στοιχείων τζαζ και πρωτοποριακών τεχνικών σύνθεσης του 20ού αιώνα, όπως η ατονικότητα, ο σειραϊσμός και ο πουαντιλισμός. Ο Γκάνθερ Σούλλερ εισήγαγε  παράλληλα ένα νέο μουσικό είδος που ονόμασε  Third Stream («Τρίτο Ρεύμα»). Άσκησε μεγάλη επιρροή ως καθηγητής στη Μουσική Σχολή του Μανχάταν, στο Γέιλ ως διευθυντής του μουσικού κέντρου Τάνγκλγουντ και ως πρόεδρος του Ωδείου της Νέας Αγγλίας. Έχει γράψει κορυφαία συγγράμματα σχετικά με την τζαζ, την τεχνική διεύθυνσης ορχήστρας και του κόρνου, ενώ μέσα από τον εκδοτικό του οίκο Margun εξέδωσε έργα συγχρόνων συνθετών (μεταξύ αυτών Νίκου Σκαλκώτα και Θόδωρου Αντωνίου).
Το έργο Conversations για κουαρτέτο τζαζ και κουαρτέτο εγχόρδων είναι ένα από τα πρώτα και ιδιαίτερα αξιοσημείωτα έργα του «Τρίτου Pεύματος», ενός όρου που διατύπωσε για πρώτη φορά ο Σούλλερ σε διάλεξή του το 1957 για να περιγράψει αυτό το νέο ιδίωμα που είχε εμπνευστεί ο ίδιος προκειμένου να συνδυάσει τον τζαζ αυτοσχεδιασμό με τις τεχνικές και πρακτικές της λόγιας σύνθεσης. Η ακμή του «Τρίτου Ρεύματος» διήρκεσε έως το 1970 και επηρέασε γνωστούς πιανίστες και ενορχηστρωτές όπως οι Τζων Λιούις, Τζωρτζ Ράσσελ, Ραν Μπλέικ και άλλους, καθώς και μεταγενέστερους Ευρωπαίους καλλιτέχνες και σύνολα (Vienna Art Orchestra, Γιαν Γκαρμπάρεκ, κ.ά.). Η σύνθεση Conversations παρουσιάστηκε σε πρώτη εκτέλεση στο Δημαρχείο της Νέας Υόρκης το 1959 υπό τη διεύθυνση του ίδιου του Γκάνθερ Σούλλερ.
Mηνάς Ι. Αλεξιάδης (1960) & Ragtime Ballet για ενόργανο σύνολο (2012)

Στη συλλογική μουσική μνήμη το ράγκταϊμ έχει συνδεθεί κυρίως με τις χαρακτηριστικές μελωδίες του Σκοτ Τζόπλιν. Όπως αναφέρει ο Μηνάς Ι. Αλεξιάδης στο σημείωμά του για τη σύνθεσή του Ragtime Ballet, το είδος αυτό «ήταν κυρίως μουσική για σόλο πιάνο, η ελκυστικότητα του οποίου οφείλεται στη μελωδική ποικιλία με τις ρυθμικές συγκοπές». Το ορχηστρικό μπαλέτο του Αλεξιάδη που θα ερμηνευθεί στη συναυλία της 3ης Μαΐου, αποτελεί διασκευή του Ragtime Concertino, το οποίο γράφτηκε από τον πολυβραβευμένο συνθέτη, πιανίστα και μουσικολόγο το 2008 κατόπιν παραγγελίας της Ορχήστρας των Χρωμάτων. Στόχος του συνθέτη, όπως δηλώνει ο ίδιος, ήταν «να παραμείνει κοντά στην ιδέα του αυθεντικού ράγκταϊμ ενσωματώνοντας παράλληλα τις κατοπινές απολήξεις προς την τζαζ της Νέας Ορλεάνης, το μπλουζ και το σουίνγκ».

Ο Μηνάς Ι. Αλεξιάδης είναι απόφοιτος του Πανεπιστημίου Ρόμπερτ Σούμαν του Ντύσσελντορφ (σύνθεση) και της Νομικής Σχολής. Είναι διδάκτωρ Μουσικολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών και αναπληρωτής καθηγητής του Τμήματος Θεατρικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Η εργογραφία του περιλαμβάνει όπερες, μουσικοθεατρικά έργα βασισμένα σε δικά του κείμενα, συμφωνικά, μουσική δωματίου, μπαλέτα, ηλεκτρονική, σκηνική και κινηματογραφική μουσική. Συνθέσεις του έχουν παρουσιαστεί σε όλο τον κόσμο, έχουν βραβευθεί σε διεθνείς διαγωνισμούς, έχουν ηχογραφηθεί και μεταδοθεί από ραδιοτηλεοπτικά δίκτυα πολλών χωρών. Προσκαλείται συχνά να συμμετάσχει ως εισηγητής σε πανελλήνια και διεθνή συνέδρια, ενώ άρθρα και μελέτες του έχουν δημοσιευθεί σε περιοδικά και επιστημονικές εκδόσεις. Ο Μηνάς Ι. Αλεξιάδης έχει αναπτύξει αξιόλογη συγγραφική δραστηριότητα. («Η Ιστορία του Στρατιώτη: Μορφή, περιεχόμενο και ανάλυση της μουσικής του Ιγκόρ Στραβίνσκυ»-2003 και «Ο Μαγικός Αυλός του Ορφέα: 10 μελετήματα για την όπερα και το μουσικό θέατρο»-2010).

Νταριούς Μιγιώ (1892-1974) & H δημιουργία του κόσμου (1923)
Η μουσική του έχει χαρακτηριστεί «οικουμενική». Και δικαιολογημένα, αφού οι δημιουργίες του είναι πάμπολλες και πολυσχιδείς με επιρροές από διαφορετικές κουλτούρες από όλο τον κόσμο (τζαζ, λάτιν, κ.ά.), εκφρασμένες μέσα από κάθε είδος μουσικής φόρμας. Ο Νταριούς Μιγιώ υπήρξε πολυσυλλεκτικός ως προς τα πολιτιστικά του βιώματα και γόνιμος αφομοιωτής των τότε νεωτερικών τάσεων της πολυτονικότητας και της πολυρυθμίας. Παρότι οι μελετητές του έργου του υποστηρίζουν ότι είναι ένας από τους κατ’ εξοχήν «μελωδιστές» του 20ού αιώνα, μια πιο προσεκτική προσέγγιση των συνθέσεων και της ζωής του αποκαλύπτει μια πολύπλευρη προσωπικότητα: φωτεινή, ιλαρή και γοητευτική («Το βόδι στη στέγη) αλλά συνάμα ερεβώδης, πικρόχολη και τραγική («Ορέστεια»), μα και γεμάτη πνευματικότητα με υπερφυσικές αναζητήσεις («Χριστόφορος Κολόμβος»). Ο Μιγιώ ήταν προβηγκιανής καταγωγής. Σπούδασε στο Ωδείο των Παρισίων και υπήρξε μαθητής των Ζεντάλζ, Ντυκά και Βενσάν ντ’ Εντύ. Η άνοδος του ναζισμού και η εβραϊκή του καταγωγή τον υποχρέωσαν να μεταναστεύσει στις Ηνωμένες Πολιτείες, όπου και άρχισε να διδάσκει στο Κολέγιο Μιλς στην Καλιφόρνια. Από το 1947 έως και το 1971 δίδασκε εναλλάξ και στο Κονσερβατουάρ, μέχρι που υποχρεώθηκε να σταματήσει λόγω επιδείνωσης της υγείας του. Συνδέθηκε φιλικά με σημαντικούς καλλιτέχνες της γενιάς του όπως ο συνθέτης Ζακ Ιμπέρ, οι ποιητές Πωλ Κλωντέλ και Φρανσίς Ζαμ και ο πολυτάλαντος Ζαν Κοκτώ. Υπήρξε ιδρυτικό μέλος της περίφημης «Ομάδας των έξι» που συστάθηκε περί τα 1916 ως μια αυθόρμητη κίνηση αντίδρασης στον ιμπρεσιονισμό και τον βαγκνερισμό. Οφείλει τον τίτλο της σε άρθρο του κριτικού και συνθέτη Ανρί Κολλέ. Στην ομάδα συμμετείχαν οι Ωρίκ, Ντυρέ, Ονεγκέρ, Μιγιώ και Πουλένκ, καθώς και η Γαλλίδα συνθέτρια Ζερμαίν Ταγεφέρ.

Η δεκαετία του ’20 υπήρξε αποκαλυπτική για τον Μιγιώ, ο οποίος, στις λονδρέζικες περιπλανήσεις του και στα νεοϋορκέζικα στέκια των Αφροαμερικανών, παρασύρθηκε από τη μαγεία της τζαζ. Αφέθηκε, λοιπόν, να επηρεαστεί από αυτά τα σαγηνευτικά νέα ακούσματα και από την αφρικανική προφορική παράδοση. Το 1923, με αφορμή ένα κείμενο του διάσημου Γάλλου συγγραφέα Μπλαιζ Σαντράρ βασισμένο σε έναν αφρικανικό μύθο, συνθέτει ένα μπαλέτο βραχείας διάρκειας που θα ονομάσει «Η δημιουργία του κόσμου» (La Création du Monde, έργο 81a). H παρτιτούρα είναι γραμμένη για μικρή ορχήστρα (17 όργανα), αποτελείται από έξι μέρη που εκτελούνται δίχως διακοπή και περιλαμβάνει ένα μέρος για σόλο σαξόφωνο. Ερμηνεύθηκε για πρώτη φορά στο Θέατρο των Ηλυσίων Πεδίων, στο Παρίσι, στις 25 Οκτωβρίου το 1923, κατά την παρουσίαση της ομώνυμης χορογραφίας από τα σουηδικά μπαλέτα. Μαζί με τον «Σκαραμούς» και «Το βόδι στη στέγη» είναι ένα από τα πλέον δημοφιλή έργα του Μιγιώ. Ενίοτε, «Η δημιουργία» ερμηνεύεται και στη μεταγενέστερη εκδοχή της για πιάνο και κουαρτέτο εγχόρδων.

Ελληνικό Συγκρότημα Σύγχρονης Μουσικής
Δημιουργήθηκε κατόπιν πρωτοβουλίας του Θόδωρου Αντωνίου τον Φεβρουάριο του 1967 με τη συμμετοχή ταλαντούχων σολίστ που ενδιαφέρονταν ιδιαίτερα για τη μουσική του 20ού αιώνα. Ένα μήνα μετά τη συγκρότησή του, το σύνολο έκανε την πρώτη εμφάνισή του στην Ελληνοαμερικανική Ένωση στο πλαίσιο του Φεστιβάλ «Ημέρες Σύγχρονης Μουσικής». Κατά τη μακρά πορεία του, έχει παρουσιάσει εκατοντάδες έργα όλων των αισθητικών κατευθύνσεων και τεχνοτροπιών τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στις νεότερες γενιές Ελλήνων συνθετών με παραγγελίες και πρώτες εκτελέσεις, ενώ έχει επίσης ερμηνεύσει τα πιο αντιπροσωπευτικά δείγματα της διεθνούς εργογραφίας. Υπεύθυνος του συγκροτήματος είναι ο μαέστρος και συνθέτης Ιάκωβος Κονιτόπουλος.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Βίκυ Στυλιανού (πιάνο) και Γιάννης Σαμπροβαλάκης (κλαρινέτο)
Περισσότερα από ΜΟΥΣΙΚΗ
VIMA_WEB3b