Η ΚΟΑ με τον πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν σε έργα Μπραμς και Μπετόβεν στο Μέγαρο
Με δυο σπουδαία έργα του γερμανικού ρεπερτορίου, την 7η Συμφωνία του Μπετόβεν και το 1ο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς, υπό τη διεύθυνση του αρχιμουσικού Λουκά Καρυτινού, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών εγκαινιάζει την νέα καλλιτεχνική περίοδο την Παρασκευή 10 Οκτωβρίου, στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών.

Μπορεί να οδεύουμε για τα μέσα του φθινοπώρου, όμως για την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών η… άνοιξη κρατά όλο τον χρόνο. Αυτό είναι το μότο που επέλεξε και για τη φετινή καλλιτεχνική σεζόν και υπόσχεται στο κοινό της να το αποδείξει από την πρώτη κιόλας συναυλία της στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, με την οποία εγκαινιάζει την καλλιτεχνική περίοδο 2025/2026, την Παρασκευή 10 Οκτωβρίου.
Στην πρώτη αυτή συναυλία η Ορχήστρα, οδηγημένη από τον καλλιτεχνικό της διευθυντή, τον αρχιμουσικό Λουκά Καρυτινό, θα ερμηνεύσει δύο σπουδαία έργα του γερμανικού ρεπερτορίου, την Έβδομη Συμφωνία του Λούντβιχ βαν Μπετόβεν και το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ. 1 του Γιοχάνες Μπραμς, με σολίστα τον σπουδαίο Ρώσο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν.
Μαέστρος και σολίστας δεν είναι η πρώτη φορά που συνεργάζονται, καθώς την καλλιτεχνική συνομιλία των δύο είχαμε απολαύσει και πέρυσι, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών, όπου ο ρώσος πιανίστας είχε ερμηνεύσει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Τσαϊκόφσκι, με τον έλληνα μαέστρο στο πόντιουμ να διευθύνει την ΚΟΑ.

Λουκάς Καρυτινός
Στο πρώτο μέρος της συναυλίας, ο Λουκάς Καρυτινός διευθύνει την Ορχήστρα σε ένα από τα διαχρονικά δημοφιλέστερα συμφωνικά έργα του Μπετόβεν, την Έβδομη Συμφωνία σε λα μείζονα, έργο 92. Η συμφωνία παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στις 8 Δεκεμβρίου 1813 στη Βιέννη, έπειτα από μακρόχρονη αποχή του συνθέτη από το συμφωνικό έργο, σε μια φιλανθρωπική συναυλία για τους τραυματίες της μάχης του Χάναου.
Ήδη από την πρώτη εκτέλεση του έργου, η Έβδομη Συμφωνία θεωρήθηκε από τους κριτικούς «η πλουσιότερη μελωδικά και η πιο ευχάριστη και κατανοητή από τις συμφωνίες του Μπετόβεν». Η εκρηκτική ενέργεια, η ζωντάνια του ρυθμού και η χορευτική διάθεση, ιδιαίτερα στο δεύτερο μέρος (Allegretto), έγιναν δεκτά από το κοινό της πρεμιέρας με ενθουσιώδη χειροκροτήματα ανάμεσα στο δεύτερο και το τρίτο μέρος. Γι’ αυτό, ίσως, τον 19ο αιώνα, αλλά ακόμη και σήμερα, το Allegretto παρουσιάζεται σε μερικές συναυλίες ξεχωριστά.
Φημισμένος για το εξαιρετικά ευαίσθητο παίξιμό του και την τεχνική του αρτιότητα, ο Αλεξέι Βολόντιν, πιανίστας που έχει διακριθεί διεθνώς για τις ερμηνείες του σε ένα εξαιρετικά ποικίλο ρεπερτόριο, του 19ου και του 20ού αιώνα, στην εμφάνισή του με την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής θα ερμηνεύσει, στο δεύτερο μέρος, ένα από τα πιο απαιτητικά κοντσέρτα του ρομαντικού ρεπερτορίου, το Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ. 1, έργο 15, του Μπραμς.
Ο συνθέτης άρχισε να δουλεύει το υλικό του, με πρόθεση να γράψει μία σονάτα για δύο πιάνα, το 153, σε ηλικία 20 ετών. Το αποτέλεσμα δεν τον ικανοποίησε και αποφάσισε να το μετουσιώσει σε συμφωνία, κάτι που επίσης δεν τελεσφόρησε, καθώς η έμπνευσή του ήταν απόλυτα συνυφασμένη με τον ήχο του πιάνου. Έτσι, κατέληξε στην ιδέα του κοντσέρτου για πιάνο, γράφοντας εκ νέου το δεύτερο και το τρίτο μέρος, το οποίο ολοκληρώθηκε το 1858. Στις 22 Ιανουαρίου 1859 παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στο Ανόβερο, με σολίστα τον ίδιο τον συνθέτη.
Μολονότι σήμερα αναγνωρίζεται σαν ένα από τα κορυφαία έργα του ρομαντισμού, αναδίδοντας το εσωτερικό πάθος του νεαρού συνθέτη, αλλά και τη βαθιά επίδραση του Μπετόβεν, στην εποχή του κατάφερε μάλλον να δυσαρεστήσει τόσο το προοδευτικό όσο και το συντηρητικό κοινό. Όσοι ανέμεναν μια δεξιοτεχνική επίδειξη από τον σολίστα απογοητεύτηκαν από τον μείζονα ρόλο που διατηρεί η ορχήστρα, ενώ άλλοι σοκαρίστηκαν από το πάθος που διέπει το έργο.
[relart 1]
Το πρόγραμμα με μια ματιά- Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827)
Συμφωνία αρ. 7 σε λα μείζονα, έργο 92 - Γιοχάνες Μπραμς (1833-1897)
Κοντσέρτο για πιάνο και ορχήστρα αρ. 1 σε ρε ελάσσονα, έργο 15
ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ


- Αθήνα