Όπως όλα δείχνουν, ο Wes Anderson δεν χάνει την έμπνευσή του με τίποτα και, δύο χρόνια μετά την τελευταία του ταινία, το “Asteroid City” αλλά και την μικρού μήκους και βραβευμένη με Όσκαρ ταινία, “The Wonderful Story of Henry Sugar” (μια από τις 4 που γύρισε εκείνη τη χρονιά) επιστρέφει δυναμικά με την δωδέκατη μεγάλου μήκους ταινία της καριέρας του. Το «Το Φοινικικό Σχέδιο» (στα αγγλικά: “The Phoenician Scheme”), βασισμένο σε μια ιδέα του ίδιου και του συνεργάτη του, Roman Coppola (γιου του Francis Ford Coppola), έκανε πρεμιέρα στο 78ο Φεστιβάλ Καννών, που ολοκληρώθηκαν μόλις το περασμένο Σάββατο, και αναμένεται στις ελληνικές αίθουσες στις 29 Μαΐου.
Αρχίσαμε να καταλαβαίνουμε τον Anderson στο “The Royal Tenenbaums”, τον λατρέψαμε για το “The Grand Budapest Hotel” και τον αγαπήσαμε με την καρδιά μας για τα δύο animation του, το “Fantastic Mr. Fox” και το “Isle of Dogs”. Οι ταινίες του φτιάχνουν ολόκληρους μαγικούς κόσμους (φτάνοντας στην κυριολεξία αν αναλογιστούμε ότι οι τελευταίες του ταινίες γυρίζονται σε στούντιο), με παστέλ χρώματα, ψυχαναγκαστικά αψεγάδιαστα κάδρα και εκκεντρικούς χαρακτήρες που μεταφέρουν τις ατάκες με το πιο deadpan ύφος. Το ότι έχει δημιουργήσει ένα χαρακτηριστικό ολόδικό του στυλ με μεγάλη επιτυχία, δεν αποκλείει το γεγονός κάποια στιγμή να κουράσει και να πάψει να λειτουργεί η συνταγή, ειδικά, με την συχνότητα που παράγει ταινίες. Άραγε εδώ κατάφερε να δημιουργήσει ένα κινηματογραφικό έργο αντάξιο των προσδοκιών;
Η αφίσα για «Το Φοινικικό Σχέδιο» του Wes Anderson
Σύνοψη: 1950. Ο Ζα-ζα Κόρντα (Benicio del Toro), αινιγματικός βιομήχανος και ένας από τους πλουσιότερους ανθρώπους στην Ευρώπη, επιβιώνει από άλλη μία απόπειρα δολοφονίας (το έκτο του αεροπορικό δυστύχημα). Οι περίπλοκες και αδίστακτες επιχειρηματικές του πρακτικές τον έχουν μετατρέψει σε εχθρό όχι μόνο στα μάτια των ανταγωνιστών του, αλλά και ξένων κυβερνήσεων πάσης ιδεολογίας, καθώς έχει μπει στο στόχαστρο δολοφόνων.
Πλέον, βρίσκεται στο τελικό στάδιο ενός δεκαετούς σχεδίου που θα καθορίσει την καριέρα του: το Φοινικικό Σχέδιο Υποδομής Κόρντα, με σκοπό την εκμετάλλευση μιας εν δυνάμει πλούσιας, παραμελημένης περιοχής. Το προσωπικό οικονομικό ρίσκο είναι ανυπολόγιστο. Οι απειλές κατά της ζωής του συνεχείς. Επιλέγει αυτή τη χρονική στιγμή για να ορίσει και να προετοιμάσει τη διάδοχο του: την αποξενωμένη, 20χρονη κόρη του Λίζελ (Mia Threapleton), η οποία είναι πλέον καλόγρια.
Ο Ζα-ζα με τον δάσκαλο του Μπιορν (Michael Cera) και την κόρη του διασχίζουν τη Σύγχρονη Μεγάλη Ανεξάρτητη Φοινίκη και συναντούν συνεργάτες με σκοπό να κλείσουν το Χάσμα, ένα έλλειμμα που διογκώνεται ραγδαία. Σε αυτή την περιπλάνηση, η Λίζελ ερευνά τη μυστηριώδη δολοφονία της μητέρας της, της πρώτης συζύγου του Ζα-ζα, που παραμένει αξεδιάλυτη εδώ και μία δεκαετία.
Πρωταγωνιστούν: Benicio del Toro, Mia Threapleton, Michael Cera, Riz Ahmed, Tom Hanks, Bryan Cranston, Mathieu Amalric, Richard Ayoade, Jeffrey Wright, Scarlett Johansson, Benedict Cumberbatch, Rupert Friend και Hope Davis.
Στις τελευταίες του ταινίες o Αnderson επικεντρώνεται σε έναν μεγάλο αριθμό χαρακτήρων, όπως για παράδειγμα στο “The French Dispatch”, και συνεπώς δεν υπάρχει ο απαραίτητος χρόνος για να «σκάψει» στην ψυχοσύνθεσή τους. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι δεν κάνει κάτι σωστά, είναι αυτό που πρέπει να είναι με τον τρόπο που ξετυλίγει τις ιστορίες του. Ωστόσο, ακριβώς επειδή έχουμε λάβει και πολύ πιο ολοκληρωμένους χαρακτήρες από τον Wes Anderson, είναι μια ευχάριστη έκπληξη όταν συνειδητοποιούμε ότι το «Το Φοινικικό Σχέδιο» αποτελεί μια τέτοια περίπτωσή. Ο χαρακτήρας του Ζα-ζα βρίσκεται στο επίκεντρο όλης της ιστορίας. Έχουμε τον απαραίτητο χρόνο να τον παρατηρήσουμε και να τον κατανοήσουμε εις βάθος.
Ο Wes Anderson στα γυρίσματα της ταινίας «Το Φοινικικό Σχέδιο»
Μάλιστα, κάνει έναν εξαιρετικό κύκλο ως ήρωας, ξεκινώντας ως ένας σκληρός επιχειρηματίας για να φτάσει σ’ έναν ευαίσθητο πατέρα που δεν λογαριάζει πια μόνο τον εαυτό του. Πρόκειται σίγουρα για έναν από τους πιο καλογραμμένους χαρακτήρες στο κινηματογραφικό σύμπαν του Wes Anderson, αγγίζοντας τις παλιές δόξες του Steve Zissou στο “The Life Aquatic with Steve Zissou” ή του πατέρα στο “The Royal Tenenbaums”, ένας αντιήρωας, δηλαδή, που σε μαγνητίζει από την πρώτη του εμφάνιση στην ταινία.
Η σχέση πατέρα-κόρηςΌλη αυτή η εξέλιξη του χαρακτήρα του Ζα-ζα πηγάζει από την αποκατάσταση της σχέσης του με την κόρη του. Σταδιακά και με πολλές επιφυλάξεις, βλέπουμε μια τρυφερή ιστορία γεφύρωσης του χάσματος ανάμεσα σε έναν πατέρα-απών και μια κόρη που πάντα έψαχνε για απαντήσεις. Είναι μια πολύ γλυκιά και τρυφερή σχέση που διαπερνά όλη την ταινία και δένει τέλεια με το αλλόκοτο χιούμορ της. Η δε Mia Threapleton (κόρη της Kate Winslet) είναι μια αποκάλυψη…
«Η ιστορία μιας οικογένειας και μιας οικογενειακής επιχείρησης» είναι ένα από τα σλόγκαν της ταινίας και, πράγματι, αυτή η φράση συνοψίζει τον πυρήνα της. Αλλά η οικογενειακή επιχείρηση λειτουργεί λίγο περισσότερο ως κινητήριος δύναμη για να ανακαλύψουμε τελικά την ιστορία αυτής της οικογένειας: τους εννιά γιους του Ζα-ζα, τον παράξενο θείο (που παίζει ξεκαρδιστικά ο Benedict Cumberbatch), την ξαδέρφη του (Scarlett Johansson) και, πάνω απ’ όλα, όσα τον συνδέουν με την κόρη του.
«Το Φοινικικό Σχέδιο» του Wes Anderson
Με το «Το Φοινικικό Σχέδιο» ο Anderson παίρνει όλα τα γνωστά του στοιχεία (τον τρόπο που σκηνοθετεί, την υπέροχη δουλειά στην σκηνογραφία, το πώς παίζουν οι ηθοποιοί, την ιστορία σε κεφάλαια κλπ) και τα συνθέτει με έναν τρόπο που επανεφευρίσκει όσα ο ίδιος έχει εφεύρει για τον εαυτό του ως δημιουργό. Είτε τον αγαπάτε, είτε τον μισείτε (είτε αγαπάτε να τον μισείτε), αξίζει να αναζητήσετε αυτή την ταινία στις αίθουσες και θα σας ανταμείψει…