MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
27
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
  • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
    ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
    ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
    ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
    Foodprint: Φθινόπωρο στο ΕΜΣΤ με έκθεση φωτογραφίας - αφιέρωμα στη μεσογειακή διατροφή
    Από 14/09/2023 έως 29/10/2023
    Free from what: Η Μαρία Παπανικολάου παρουσιάζει στο Μέγαρο την πρώτη της ατομική έκθεση στην Ελλάδα
    Από 21/06/2023 έως 29/10/2023
    Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
    Homeland Landscapes: Έκθεση της Αιμιλίας Τσεκούρα στο Fougaro Blue2
    Από 23/04/2023 έως 30/09/2023
    Modern Love: Έναρξη για τον νέο εκθεσιακό κύκλο του ΕΜΣΤ με μια μεγάλη ομαδική έκθεση
    Από 15/12/2022 έως 05/11/2023
    Modern Love: Παρατείνεται η έκθεση στο ΕΜΣΤ
    Από 15/12/2022 έως 05/11/2023
    Owls and Chairs: Ο Robert Wilson στην Αθήνα με μια νέα ατομική έκθεση στην γκαλερί Bernier/Eliades
    Από 12/10/2023 έως 05/12/2023
    Return to Sender: Η αφρικανική καλλιτεχνική κολεκτίβα NEST έρχεται στο ΚΠΙΣΝ με μια μεγάλη εικαστική εγκατάσταση
    Από 26/04/2023 έως 30/09/2023
    «Αστυγραφίες»: Η Εθνική Πινακοθήκη αποτυπώνει το βίωμα της πόλης
    Από 21/06/2023 έως 03/03/2024
    «Επί τύμβω» από τον Aλέκο Κυραρίνη στο Αρχαιολογικό Μουσείο Πόρου
    Από 27/05/2023 έως 30/09/2023
    «Η υλικότητα της γραφής»: Αναφορά στη Νίκη Καναγκίνη από τη Roma Gallery
    Από 12/09/2023 έως 07/10/2023
    «Σύγχρονες θηλυκότητες» στο Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
    Από 06/07/2023 έως 08/10/2023
    Ένα Παραμύθι για την Άλκη: Η Ελληνοαμερικανική Ένωση γιορτάζει το «Έτος Άλκης Ζέη» με μια ομαδική έκθεση
    Από 25/09/2023 έως 04/11/2023
    Αρχαία Ολυμπία - Κοινός Τόπος: Έκθεση μεικτής πραγματικότητας στο Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας
    Από 10/11/2021 έως 10/11/2023
    Γιάννης Γαΐτης. Η ουσία του απρόσωπου: Έκθεση αφιερωμένη στον μεγάλο ζωγράφο στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
    Από 08/02/2023 έως 31/10/2023
    Γιώργος Χατζημιχάλης, βίος ζωγραφικός: Μεγάλη αναδρομική στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 21/09/2023 έως 14/01/2024
    Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
    Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
    Ιάννης Ξενάκης: Η μεγαλύτερη εκθεσιακή παρουσίαση του σπουδαίου δημιουργού έρχεται με διπλό αφιέρωμα στο ΕΜΣΤ
    Από 29/06/2023 έως 07/01/2024
    Καλοκαίρι 2023: Ομαδική εικαστική έκθεση στην Αίθουσα Τέχνης Αθηνών 
    Από 06/07/2023 έως 30/09/2023
    Κωνσταντίνος Βολανάκης - Νόστος της θάλασσας: Για πρώτη φορά στην Κρήτη και τη Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων
    Από 21/07/2023 έως 31/12/2023
    Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: 15 κυκλαδικές αρχαιότητες από τη Συλλογή Στερν παρουσιάζονται για πρώτη φορά παγκοσμίως
    Από 03/11/2022 έως 31/10/2023
    Μυστήριο 3 Ελευσίνα Mon Amour: Η κεντρική έκθεση σύγχρονης τέχνης της 2023 Ελευσίς Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης
    Από 07/07/2023 έως 30/09/2023
    Οι απαρχές της γλυπτικής: Αρχαιολογικά ευρήματα από τον Παλαιό Κόσμο και τη Λέσβο στο Μουσείο Μπενάκη
    Από 27/09/2023 έως 07/01/2024
    Ουρανός χωρίς σύνορα - δημιουργικότητα χωρίς όρια: Το Ελευθέριος Βενιζέλος φιλοξενεί την 100ή του έκθεση, "Un-Limited Sky"
    Από 02/05/2023 έως 31/12/2023
    Παραδοσιακή λευκαδίτικη βελονιά και σύγχρονη εικαστική δημιουργία: Έκθεση στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης «Αγγελική Χατζημιχάλη»
    Από 14/07/2023 έως 08/10/2023
    Στη σκιά: Η γυναικεία συμβολή στην ελληνική τέχνη του 20ού αιώνα σε μια νέα έκθεση στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
    Από 26/09/2023 έως 26/11/2023
    Στον δρόμο για τον Κολωνό: Η εγκατάσταση της Λουκίας Αλαβάνου από την Μπιενάλε της Βενετίας στη Στέγη
    Από 11/10/2023 έως 30/11/2023
    Το ΕΜΣΤ τιμά την εκατονταετηρίδα Ιάννη Ξενάκη
    Από 29/06/2023 έως 07/01/2024
    Το Φαινόμενο της Πεταλούδας: 41 καλλιτέχνες στο ιστορικό εργοστάσιο της Κλωστοϋφαντουργίας Μουζάκη
    Από 21/09/2023 έως 22/10/2023
    Ωδείο Αθηνών: Ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος και το Bauhaus
    Από 21/03/2022 έως 20/03/2024
    Ζωγραφική

    Alba: Άνθρωπος και ταύρος σε συριανό λαβύρινθο…

    Συνεχίζεται μέχρι την Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου στη Δημοτική Πινακοθήκη Ερμούπολης, στη Σύρο, η έκθεση «Humanimal: Genesis» της ζωγράφου Alba (Μαρία Κριστίνα Φακορέλλη), μια εικαστική καταβύθιση στον μυθικό κόσμο του Μπόρχες και του Λαβύρινθου, του Μινώταυρου και της σχέσης του ανθρώπου με το ζώο…

    author-image Σπύρος Κακουριώτης

    «Μην περιμένεις να σου ορμήσει / ο ταύρος που είναι άνθρωπος κι η αλλόκοτη, / πολύμορφη όψη του σκορπάει τον τρόμο / μέσα σ’ αυτό το μπερδεμένο πέτρινο κουβάρι. / Δεν υπάρχει. Να μην ελπίζεις ούτε καν / μέσ’ απ’ το φοβερό σκοτάδι να φανεί το τέρας». Αυτοί οι στίχοι από το ποίημα του Χόρχε Λουίς Μπόρχες «Λαβύρινθος», καθησυχαστικοί και ταυτόχρονα επίφοβοι, έρχονται στο νου του θεατή που θα διαβεί το κατώφλι της Πινακοθήκης Κυκλάδων, στην Ερμούπολη, όπου μέχρι και την Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου φιλοξενείται η έκθεση «Humanimal: Genesis».

    Στον υποβλητικό χώρο του πρώην Τελωνείου Ερμουπόλεως, δημόσιο κτίριο της οθωνικής περιόδου, έργο του Ερνέστου Τσίλλερ, όπου στεγάζεται η Πινακοθήκη, βρήκε έναν χώρο κατάλληλο να φιλοξενήσει τον δικό της «λαβύρινθο» η Alba, όπως είναι το καλλιτεχνικό ψευδώνυμο («avatar» το χαρακτηρίζει η ίδια γελώντας) της Μαρία Κριστίνα Φακορέλλη, ζωγράφου με καταγωγή από το Μπιλμπάο της Χώρας των Βάσκων, που ζει και εργάζεται μεταξύ Ισπανίας, Γαλλίας και Ελλάδας.

    Minotaur Oil, Canvas Linen

    Εκδοχές του Μινώταυρου στον καμβά

    Δικηγόρος εγκατεστημένη στη Γαλλία, εγκατέλειψε πριν από 20 χρόνια τα νομικά και στράφηκε στη ζωγραφική – αισθάνθηκε ότι μόνο αυτή η «παραδοσιακή» μορφή της ταίριαζε. Σπούδασε, αλλά περισσότερο μαθήτευσε δίπλα σε παλιότερους ζωγράφους.

    Στην έκθεση «Humanimal» παρουσιάζονται μια σειρά έργων ζωγραφικής μεγάλων διαστάσεων, τα περισσότερα λάδια και χρωστικές σε καμβά, μέσα από τα οποία διαπραγματεύεται εκδοχές του μύθου του Μινώταυρου και, γενικότερα, τη σχέση του ζωώδους και του ανθρώπινου, όχι ως ασυμβίβαστη αντίθεση αλλά μάλλον ως ενός «ενδιάμεσου χώρου παιχνιδιού, όπου συναντιέται ο πραγματικός, κοινωνικός, με τον ψυχολογικό μας χώρο», όπως σημειώνει η επιμελήτρια της έκθεσης Φιλία Μηλιδάκη.

    Ο ανθρωπομορφισμός με τον οποίον φλερτάρουν οι ταύροι που φιλοτεχνεί η Alba, άλλωστε, που συνήθως κοιτάζουν με έντονο βλέμμα τον θεατή, τοποθετώντας τον απέναντί τους, δεν κάνει άλλο παρά να αποζητά τη χαμένη ενότητα, σε εκείνο το μυθικό παρελθόν όπου η ένωση ανθρώπου και ζώου, αρσενικού και θηλυκού, την οποία αντιπροσώπευε κατεξοχήν ο Διόνυσος, δεν έχει ακόμη διαρραγεί.

    Ο Λαβύρινθος και οι μπορχεσιανές πόρτες

    Παρόλα αυτά, αρχική πηγή έμπνευσης γι’ αυτή την ενότητα έργων δεν ήταν, όπως θα σκεφτόταν ο έλληνας θεατής, ο μύθος του Μινώταυρου, αλλά το διήγημα του Χόρχε Λουίς Μπόρχες «Το σπίτι του Αστερίου», όπως μαρτυρούν οι πέντε αριθμημένες «Πόρτες», αφαιρετικοί πίνακες που οριοθετούν, τρόπον τινά, τα υπόλοιπα, περισσότερο παραστατικά, έργα της έκθεσης: «Οι πόρτες του» γράφει ο αργεντινός συγγραφέας για το σπίτι του Αστερίου, «είναι ανοιχτές μέρα και νύχτα τόσο για τους ανθρώπους όσο και για τα ζώα. Όποιος θέλει, μπαίνει». Το διήγημα αποτελεί τη μπορχεσιανή μετάπλαση του μύθου του Λαβυρίνθου και από εκεί είναι που ξεκινά η Alba, όπως μας λέει.

    Παρουσία του μύθου στην καθημερινότητα

    Η συνέχεια ήρθε μέσα από τη συναναστροφή της με ανθρώπους της Σύρου, όταν ανακάλυψε πόσο παρών ήταν ο μύθος του Μινώταυρου στην καθημερινότητά τους – ένα από τα «συμφωνημένα υπονοούμενα» για τα οποία κάνει λόγο ο Σεφέρης, μιλώντας για τη χρήση των κοινών μύθων από τη μοντέρνα ποίηση. Έτσι, λέει η Alba, προέκυψαν τα περισσότερο παραστατικά έργα, κύριος πρωταγωνιστής των οποίων είναι ο ταύρος-άνθρωπος. Αλλά και η απεικόνιση του Θησέα με τη μορφή ενός ώριμου άνδρα οφείλεται στην παρατήρηση κάποιου συνομιλητή της ότι ο ήρωας θα έπρεπε να διαθέτει τη σοφία της ηλικίας…

    Αν και ερχόταν στην Ελλάδα σχεδόν κάθε χρόνο από την εφηβική της ηλικία για διακοπές, αυτή είναι η πρώτη της έκθεση στη χώρα μας. Στη Σύρο μαγεύτηκε από την Πινακοθήκη – «είναι σαν εκκλησία», λέει, θαυμάζοντας τη μυστικιστική ατμόσφαιρα που αναδίδει ο χώρος του παλιού τελωνείου.

    «Ο πίνακας αποφασίζει»

    Η δημιουργία των έργων αυτής της ενότητας άρχισε στο Μπορντώ και ολοκληρώθηκε στη Σύρο. «Όταν ξεκινάω να ζωγραφίζω έχω μονάχα μια πολύ γενική ιδέα για το τι θα κάνω», λέει η Μαρία Κριστίνα Φακορέλλη. Εγώ βάζω τα άσπρα και τα μαύρα. Στη συνέχεια, είναι ο πίνακας που αποφασίζει, αυτός με καθοδηγεί και μου λέει ποια χρώματα να χρησιμοποιήσω. Έτσι, σιγά-σιγά σχηματίζονται οι μορφές, είτε άνθρωποι είτε ζώα».

    «Αρχικά στη ζωγραφική μου ασχολήθηκα με το ανθρώπινο σώμα, το πάσχον σώμα, το παραμορφωμένο· όμως την τελευταία δεκαετία με απασχολούν όλο και περισσότερο τα ζώα και η απεικόνισή τους», μας λέει η ζωγράφος, υπενθυμίζοντάς μας ότι ο ταύρος έχει έντονη παρουσία στην ισπανική κουλτούρα, ιδιαίτερα μάλιστα στη βάσκικη. «Με τα ζώα δεν μπορείς να απεικονίσεις με τόσο άμεσο τρόπο το συναίσθημα, όπως όταν ζωγραφίζεις ανθρώπινες μορφές, γι’ αυτό και λειτουργούν ως ενδιάμεσος», συνεχίζει. «Στους πίνακές μου, τα ζώα σε κοιτάζουν, δεν είσαι εσύ που τα κοιτάζεις – πολλοί θεατές μου το έχουν πει αυτό».

    ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑArt Athina 2023: Η μεγάλη αθηναϊκή φουάρ επιστρέφει στο Ζάππειο12.09.2018

    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
    Καλλιτέχνης: Alba
    Χώρος: Πινακοθήκη Κυκλάδων, Σύρος
    Διάρκεια Έκθεσης: Σάββατο 2 έως Κυριακή 17 Σεπτεμβρίου
    Είσοδος: Ελεύθερη είσοδος
    Πληροφορίες Χώρου: Πινακοθήκη Κυκλάδων, Ερμούπολη
    Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
    VIMA_WEB3b