MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
29
ΜΑΡΤΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ - ΧΟΡΟΣ

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας 2022: Η ομορφιά θα σώσει τον κόσμο

«Ωδή στην ομορφιά» τιτλοφορεί η Λίντα Καπετανέα το φετινό προγραμματισμό του 28ου Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας που ανοίγεται σε όλη την Πελοπόννησο και επιχειρεί την πρώτη του διεθνή συμπαραγωγή.

Στέλλα Χαραμή | 10.05.2022

«Εργαζόμαστε αδιάκοπα για να έχουμε ένα Φεστιβάλ Χορού που να εμπνέει την ελληνική κοινωνία και να αποτελεί φορέα αξιών στην εποχή που διανύουμε». Ο επίλογος της Λίντας Καπετανέα, της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, κατά την σημερινή παρουσίαση του φετινού προγράμματος, συνοψίζει το επίτευγμα του τα δύο προηγούμενα δυσλειτουργικά καλοκαίρια. Η διοργάνωση που δεν έχασε ούτε ένα χρόνο ενεργούς παρουσίας (αποτελώντας μια από τις ελάχιστες περιπτώσεις πολιτιστικών γεγονότων παγκοσμίως) λειτούργησε ως πυξίδα δημιουργικότητας κάτω από ακραίες συνθήκες.

Κι αυτό έγινε κατανοητό ξανά σήμερα· τρία χρόνια μετά την τελευταία δια ζώσης παρουσίαση του προγράμματος του. «Δεν έγινε εύκολα, ωστόσο μπορούμε με περηφάνια σήμερα να λέμε ότι καταφέραμε να σταθούμε όρθιοι μέσα στην πανδημία στηρίζοντας στο μέγιστο δυνατό βαθμό κοινό, καλλιτέχνες και εργαζόμενους στο Φεστιβάλ, γεγονός που μας γέμισε αισιοδοξία για τα επόμενά μας βήματα» σχολίαζε, λίγο νωρίτερα, η κ. Καπετανέα. Προλογίζοντας την 28η διοργάνωση που θα ξεκινήσει στην καρδιά του καλοκαιριού, στις 15 Ιουλίου.

Η καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας, Λίντα Καπετανέα. credit: Ελίνα Γιουνανλή

Ωδή στην Ομορφιά

Δεν είναι τυχαίος, λοιπόν, ο θεματικός προσανατολισμός του φετινού Φεστιβάλ Χορού. Αντλεί από το μέγα κεφάλαιο της ομορφιάς – σε καιρό που εκπέμπουν πολλά σήματα δυστοπίας και ασχήμιας. Υπό τον τίτλο «Ωδή στην ομορφιά», το πρόγραμμα του 28ου FDK «μας καλεί να συνειδητοποιήσουμε ότι η Ομορφιά αποτελεί τον μοναδικό τρόπο που έχουμε για να αντισταθούμε σε οτιδήποτε συναντάμε καθημερινά ως το ακραίο αντίθετό της, δηλαδή σε κάθε μορφή βίας, πράξης ή λόγου των ανθρώπων που οδηγεί, όχι μόνο στον πόνο και τη ματαίωση, αλλά και στη διάλυση κάθε δεσμού μας με τον κόσμο», εξηγούσε η Καπετανέα.

Λίντα Καπετανέα: Η Ομορφιά αποτελεί τον μοναδικό τρόπο που έχουμε για να αντισταθούμε σε οτιδήποτε συναντάμε καθημερινά ως το ακραίο αντίθετό της, δηλαδή σε κάθε μορφή βίας

26 παραγωγές και η πρώτη συμπαραγωγή στην ιστορία του θεσμού

Φορείς σ’ αυτήν την αποστολή ‘αντίστασης’ θα είναι 26 παραγωγές, καλλιτέχνες από 10 χώρες με super stars της διοργάνωσης τους ριζοσπαστικούς και αγαπημένους του ελληνικού κοινού Peeping Tom. Αυτή τη φορά θα έρθουν με την εμβληματική χορογραφία τους «Triptych». Δεν θα είναι οι μόνοι. Η σύζευξη των διακεκριμένων Rauf “RubberLegz” Yasit, Brigel Gjoka και Ruşan Filiztek στο «Neighbours» σε συνεργασία με τον William Forsythe ακολουθεί. Και σηματοδοτεί την πρώτη συμπαραγωγή στην ιστορία του Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας και μάλιστα με τον σπουδαίο φορέα του παγκόσμιου σύγχρονου χορού Sadler’s Wells. Το πρόγραμμα της Κεντρικής Σκηνής ολοκληρώνεται μ’ ένα ακόμα διαμαντάκι, το «Sonoma», την παράσταση του πολυβραβευμένουΒαλενθιάνου Marcos Morau και της ομάδας La Veronal.

Πλάνο από το πολυβραβευμένο «Sonoma» του Βαλενθιάνου, Marcos Morau. credit: Albert Pons

Με έδρα το Μέγαρο Χορού

Η φετινή διοργάνωση, με τον covid σε μεγαλύτερο έλεγχο, βάζει ξανά στο απόλυτο κέντρο της το Μέγαρο Χορού της Καλαμάτας. Εκεί όπου θα παρουσιαστούν εννέα ακόμα παραγωγές μικρότερης κλίμακας, στη σκηνή του Black Box. Πρόκειται για πέντε παραστάσεις Ελλήνων Χορογράφων (Μαρία Δουλγέρη, Μαριάννα Καβαλλιεράτου, Πηνελόπη Μωρούτ, Αναστασία Βαλσαμάκη και Ιωάννης Μανταφούνης) και τέσσερις ξένων (Piergiorgo Milano, Edivaldo Ernesto, Lali Ayguade και Alexandra Wairstall).

Οι υψηλές τεχνικές απαιτήσεις των παραστάσεων δεν θα εμπλέξουν φέτος το Κάστρο της Καλαμάτας. Όμως, ο δημόσιος χώρος, η κεντρική πλατεία της πόλης θα έχει και πάλι την τιμητική της με 13 υπαίθριες παραστάσεις δημιουργών της νεότερης γενιάς. Είναι οι Piergiorgio Milano, Εlelei Company, Ξένια Σταθούλη, Μαρία Δουλγέρη, Πηνελόπη Μωρούτ, Σωτηρία Κουτσοπέτρου, Νεφέλη Αστερίου,Bαρβάρα Μπαρδακά, Φένια Χατζάκου και Csenger K. Szabó Lali Ayguadé και Akira Yoshida, Fabian Thomé, Μαριάνα Τζούδα.

Η πρώτη συμπαραγωγή στην ιστορία του Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας σε συνεργασία με το Sandle’s Wells, ονομάζεται «Neighbours». credit: Julien Benha

Το Φεστιβάλ… μετακομίζει

Για πρώτη φορά φέτος, η ομορφιά θα ταξιδέψει και στις γύρω, της Καλαμάτας, πόλεις. Εφαρμόζεται, δηλαδή, το σχέδιο εξακτίνωσης του Φεστιβάλ Χορού στην υπόλοιπη Πελοπόννησο. «Δουλεύουμε για την εξωστρέφεια του Φεστιβάλ εντός των ορίων της Πελοποννήσου» σχολίαζε και η υπουργός Πολιτισμού Λίνα Μενδώνη, εντοπίζοντας εκεί ένα από τα βασικότερα προσόντα του σ’ αυτήν την πρωτοβουλία. ΄Ετσι, η Τρίπολη, το Ναύπλιο και η Κόρινθος θα υποδεχθούν τρεις από τις βασικές παραγωγές του προγραμματισμού στις 17, 19 και 20 Ιουλίου – και εδώ στον δημόσιο αστικό χώρο.

Λίνα Μενδώνη: Δουλεύουμε για την εξωστρέφεια του Φεστιβάλ εντός των ορίων της Πελοποννήσου

Την ίδια ώρα, τα έργα «Blindly» της ομάδας Εlelei Company και «Nadezhda» της Πηνελόπης Μωρούτ θα παρουσιαστούν και στο ξενοδοχείο Costa Navarino. Είναι μια χειρονομία στο πλαίσιο συνεργασίας του Φεστιβάλ με το Ίδρυμα Καπετάν Βασίλη και Κάρμεν Κωνσταντακόπουλου, στοχεύοντας την προώθηση της του σύγχρονου χορού σε διεθνή δίκτυα επισκεπτών.

Ο Edivaldo Ernesto από τη Βοζαμβίκη στο σόλο «Brace». credit: Marek Ganc

Η Ομορφιά και το Κάλλος

Κι αφού η ομορφιά είναι οδηγός του 28ους KDF, η φετινή συνεργασία με το Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης αντλεί από την μεγάλη έκθεση του τελευταίου, το «Κάλλος». Στο πλαίσιο αυτής, παιδιά 4-15 ετών κλήθηκαν να σκεφτούν και να ζωγραφίσουν τι σημαίνει ομορφιά στα μάτια τους. Τα έργα τους θα εκτεθούν στη διάρκεια της διοργάνωσης στο Φουαγιέ του Μεγάρου Χορού.

Το έργο «Nadezha» της Πηνελόπης Μωρούτ θα παρουσιαστεί και στο Costa Navarino. credit: Dora Dimitriou

Εκπαίδευση για όλους

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που παραμένει ο σταθερός και επιδραστικός πυλώνας του Φεστιβάλ Χορού, έχει πολλά εργαστήρια και σεμινάρια να επιδείξει κατά τον ρου της διοργάνωσης, τόσο για επαγγελματίες χορευτές όσο και για διάφορες ομάδες κοινού (γονείς και παιδιά, άτομα άνω των 50 ετών και ΑΜΕΑ πάνω στο αξίωμα της κίνησης.

«Μπορεί τα μέσα που διαθέτουμε να μετασχηματίζονται, ωστόσο η ανάγκη να ονειρευόμαστε, να δημιουργούμε ιστορίες και να τις αφηγούμαστε παραμένει αναλλοίωτη. Για την τέχνη του χορού, πρωταγωνιστές μας είναι τα σώματα που ονειρεύονται και κινούνται. Έμπνευσή μας είναι η ίδια η κίνηση, η ίδια η ζωή. Για εμάς, από τον μικρότερο οργανισμό μέχρι τη μεγαλύτερη οροσειρά, από το πιο απλό παιχνίδι των παιδιών μέχρι την κίνηση των γαλαξιών, ό,τι κινείται, συμμετέχει στη ζωή» προσέθετε η Λίντα Καπετανέα, αναπτύσσοντας την προβληματική της για το θεσμό.

Πλάνο από το «Hidden», το έργο της βραβευμένης Καταλανής Lali Ayquade. credit: Meri Varo

Με το βλέμμα στα 30ά γενέθλια

Η φετινή διοργάνωση φέρνει το Φεστιβάλ Καλαμάτας ακόμα πιο κοντά στην 30η του επέτειο (2024) με τη Λίνα Μενδώνη να προαναγγέλλει τη δρομολόγηση ιδιαίτερων εργασιών. Ωστόσο, σε σχετική ερώτηση απάντησε πως «είναι πολύ νωρίς για να πούμε τι θα κάνουμε και με ποιους θα το κάνουμε». Κι αυτό συμπαρασύρει τη θητεία της Λίντας Καπετανέα που ανανεώνεται με το σταγονόμετρο, δηλαδή ανά χρόνο.

Η Μαρία Δουλγέρη στις ελληνικές συμμετοχές. credit: Ηλίας Γρηγοριάδης

Το άλυτο πρόβλημα της ετήσιας θητείας

Στον, ενίοτε, παράλογο μηχανισμό του Ελληνικού Δημοσίου ο καλλιτεχνικός διευθυντής ενός διεθνούς ακτινοβολίας θεσμού ναι μεν οφείλει να προγραμματίζει σε βάθος ορίζοντα, αλλά αγνοεί αν ο ίδιος θα είναι εκεί για να εκτελέσει τον προγραμματισμό του… Παρόλα αυτά, η εμβέλεια του Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας και εκτιμάται και συνυπολογίζεται από όλους τους θεσμικούς εκπροσώπους. Τόσο η κ. Μενδώνη εξήρε τη «διεθνή απήχηση» και το «πιστό και αφοσιωμένο κοινό του» όσο και ο υφυπουργός Πολιτισμού, αρμόδιος για θέματα σύγχρονου Πολιτισμού Νικόλας Γιατρομανωλάκης επισήμανε τον συμπεριληπτικό και πολυσυλλεκτικό χαρακτήρα του. Το χαρακτήρισε, επίσης ως «πρότυπο περιφερειακής πολιτιστικής ανάπτυξης».

Στο ίδιο μοτίβο, ο Περιφερειάρχης Πελοποννήσου και πρώην δήμαρχος Καλαμάτας Παναγιώτης Νίκας και ο νυν δήμαρχος της πόλης Θανάσης Βασιλόπουλος επέμειναν στην επιλογή «να στηρίζουμε ένα θεσμό με διεθνή αναφορά».

Άλλωστε, στο κέντρο αυτής της αναπτυξιακής τροχιάς πολιτισμού έχει μπει το νεότευκτο Μέγαρο Χορού που στεγάζει το Φεστιβάλ Χορού (κόστους 20 εκατομμυρίων) που τόσο στα μάτια του υπουργείου Πολιτισμού όσο και των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης «μπορεί να φιλοξενήσει ποικίλες εκδηλώσεις» οι οποίες θα εξασφαλίσουν την βιωσιμότητα του κτηρίου.

Βέβαια, η πιο άμεση χρήση του δεν θα είναι παρά το 28ο Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας στις 15 – 24 Ιουλίου.

Περισσότερα από Art & Culture
VIMA_WEB3b