«Το ριφιφί του αιώνα το έλεγαν οι εφημερίδες», μου λέει ψιθυριστά η Στέλλα στο αυτί, όσο παίζουν οι τίτλοι αρχής και εμφανίζονται τα πρωτοσέλιδα από εφημερίδες της εποχής. Βρισκόμασταν στην προβολή/πρεμιέρα της επερχόμενης καινούριας σειράς του Σωτήρη Τσαφούλια και της COSMOTE TV, στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης – το «Ριφιφί».
Η ιστορία της ληστείας που συγκλόνισε την ελληνική αλλά και την ευρωπαϊκή κοινή γνώμη στις αρχές της δεκαετίας του ’90 αποτέλεσε την έμπνευση για μια δουλειά που ενδιαφέρουσα είναι το λιγότερο που μπορεί να χαρακτηριστεί. Το σχέδιο πίσω από τη μεγαλύτερη ληστεία που έχει γίνει ποτέ σε αυτή τη χώρα, οι ιστορίες των ανθρώπων που το έστησαν και μια Αθήνα τόσο διαφορετική αλλά και τόσο ίδια. Ένα καστ ηθοποιών που μπορεί πολύ δικαιολογημένα να χαρακτηριστεί all star και μια ομάδα πίσω από τις κάμερες έμπειρη και παθιασμένη συμπληρώνουν τη συνταγή για μια πολλά υποσχόμενη δουλειά. Είχα την τύχη να δω τα δύο πρώτα επεισόδια της σειράς και, συγκρατημένα, θα σας πω πως δεν μπορώ να περιμένω για τα επόμενα τέσσερα.
Η ειδική προβολή της σειράς πραγματοποιήθηκε τη Δευτέρα 3 Νοεμβρίου στην αίθουσα Φρίντα Λιάππα, παρουσία των συντελεστών και εκπροσώπων της COSMOTE TV. Ανάμεσά τους, ο Chief of Corporate Communications, Sustainability & Channel Productions του Ομίλου ΟΤΕ Δημήτρης Μιχαλάκης, η επικεφαλής περιεχομένου Φαίη Τσιτσιπή, ο σκηνοθέτης Σωτήρης Τσαφούλιας, οι σεναριογράφοι Βασίλης Ρίσβας και Δήμητρα Σακαλή, καθώς και οι πρωταγωνιστές Ευαγγελία Μουμούρη, Χρήστος Χατζηπαναγιώτης, Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, Προμηθέας Αλειφερόπουλος και Αχιλλέας Ζέρβας.

Οι συντελεστές της σειράς Ριφιφί: ο Βασίλης Ρίσβας που υπογράφει το σενάριο και κάποιοι από τους πρωταγωνιστές που βρέθηκαν στην Θεσσαλονίκη: Ευαγγελία Μουμούρη, Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, Χρήστος Χατζηπαναγιώτης και Προμηθέας Αλειφερόπουλος
Ανοίγοντας την εκδήλωση, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ, Ορέστης Ανδρεαδάκης, τόνισε τη σημασία της τηλεοπτικής μυθοπλασίας στο πρόγραμμα του θεσμού, επισημαίνοντας πως κάθε χρόνο «υπάρχει μια προβολή σειράς, ταινίας ή ντοκιμαντέρ παραγωγής του μεγάλου μας χορηγού, της COSMOTE TV». Όπως ανέφερε, «η σειρά που θα δούμε βασίζεται σε μία από τις πιο γνωστές ληστείες που έχουν γίνει στην Ευρώπη, το περιβόητο “ριφιφί”, όπου οι ληστές έσκαψαν κάτω από την τράπεζα και δεν τους έπιασαν ποτέ».

Η Φαίη Τσιτσιπή, επικεφαλής περιεχομένου της COSMOTE TV, ο σκηνοθέτης Σωτήρης Τσαφούλιας και ο Ορέστης Ανδρεαδάκης καλλιτεχνικός διευθυντής του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Η επικεφαλής περιεχομένου της COSMOTE TV, Φαίη Τσιτσιπή, ευχαρίστησε το Φεστιβάλ για τη φιλοξενία και εξέφρασε τον ενθουσιασμό της για τη νέα παραγωγή, λέγοντας πως «είμαστε πολύ χαρούμενοι και περήφανοι για αυτή τη σειρά». Εξήγησε ότι «οι δύο ιστορίες που θα δείτε βασίζονται σε αληθινά γεγονότα, εμπλουτισμένα με στοιχεία μυθοπλασίας από τον Βασίλη Ρίσβα και τη Δήμητρα Σακαλή», ενώ αποκάλυψε ότι «η μία αφορά τη γνωστή ληστεία της δεκαετίας του ’90 στην Αθήνα – την άλλη θα τη δείτε σύντομα». Όπως ανέφερε, το Ριφιφί θα κάνει πρεμιέρα «στα μέσα Δεκεμβρίου με έξι επεισόδια».

Ο σκηνοθέτης Σωτήρης Τσαφούλιας
Παίρνοντας τον λόγο, ο Σωτήρης Τσαφούλιας μίλησε συγκινημένος για τη συνεργασία του με την COSMOTE TV και την επιστροφή του στη Θεσσαλονίκη, λέγοντας πως «η πόλη μού φέρνει πάντα τύχη». Όπως ανέφερε, «το Ριφιφί είναι η πέμπτη σειρά που παρουσιάζω στο Φεστιβάλ» και ευχαρίστησε «τον Δημήτρη Μιχαλάκη, που σε μια εποχή χωρίς μυθοπλασία πίστεψε ότι η τηλεόραση μπορεί να έχει ξανά ποιότητα». Ο σκηνοθέτης τόνισε ότι «μας έδωσε τα εργαλεία για να χτίσουμε έναν νέο τηλεοπτικό δρόμο». Ξεκαθάρισε επίσης πως «όσοι ήρθατε να δείτε το ελληνικό La Casa de Papel, την πατήσατε!», εξηγώντας πως «η ουσία είναι πράγματι η ληστεία, αλλά ο πυρήνας της σειράς είναι μια δεύτερη ιστορία που θα αποκαλυφθεί στα τελευταία επεισόδια – μια ιστορία πιο συναισθηματική και ανθρωποκεντρική». Όπως πρόσθεσε, «δεν μας ενδιέφεραν οι ληστείες ή οι φόνοι ως γεγονότα, αλλά οι λόγοι πίσω από τις πράξεις: η ανάγκη, ο έρωτας, ο πόνος».
Μετά το τέλος της προβολής, και ένα πολύ εκτενές χειροκρότημα του κοινού, οι συντελεστές της σειράς ανέβηκαν στη “σκηνή” εμφανώς συγκινημένοι και σε ένα πολύ ζεστό κλίμα γεμάτο αγκαλιές, μίλησαν για μία δουλειά που όλοι αγάπησαν πολύ. Ο Βασίλης Χαραλαμπόπουλος, που επιστρέφει στη μικρή οθόνη μετά από 14 χρόνια, αποκάλυψε πως «ζήλευε κάποιες δουλειές του Σωτήρη και είπαμε πως κάποια στιγμή πρέπει να συνεργαστούμε». Όπως είπε, «δεν θα μπορούσα να βρω καλύτερη αφορμή για να επιστρέψω στην τηλεόραση» και ότι «ήθελα μια τηλεόραση με κινηματογραφικά στοιχεία».
Η Ευαγγελία Μουμούρη αναφέρθηκε στη δύναμη των χαρακτήρων, σημειώνοντας πως «για να μελετήσεις έναν χαρακτήρα, πρέπει να δικαιολογήσεις τις πράξεις του» και ότι «κανένας κακός δεν θεωρεί τον εαυτό του κακό». «Στο μαιευτήριο όλα τα παιδιά έχουν τη χαρά του Θεού – κάτι συμβαίνει στη ζωή που τα αλλάζει», πρόσθεσε. Από την πλευρά του, ο Χρήστος Χατζηπαναγιώτης αποκάλυψε ότι τα γυρίσματα τον έφεραν αντιμέτωπο με έναν προσωπικό του φόβο, λέγοντας πως «έχω μεγάλο πρόβλημα κλειστοφοβίας και τα γυρίσματα σε υπόγεια ήταν δοκιμασία». Όπως σημείωσε, «στο τελευταίο πλάνο έπαθα μια μικρή κρίση πανικού, αλλά όλα πήγαν καλά». Τρομερά συγκινητική και σημαντική ήταν η τοποθέτηση του Αχιλλέα Ζέρβα, ο οποίος μίλησε για τη δική του εμπειρία: «Ποτέ δεν πίστευα ότι θα έπαιζα σε μια τέτοια σειρά. Για ένα παιδί με τραυλισμό, τα πράγματα δεν είναι εύκολα. Είναι τιμή μου που βρίσκομαι εδώ», είπε. Αμέσως μετά έτρεξε να αγκαλιάσει την Ευαγγελία Μουμούρη.
Κλείνοντας, ο Σωτήρης Τσαφούλιας αναφέρθηκε στο στοίχημα της αναπαράστασης της Αθήνας του ’90, επισημαίνοντας πως «ήταν πιο δύσκολο να αναβιώσουμε την Αθήνα του 1990 παρά του 1900» και πως «έπρεπε να προσέξουμε κάθε λεπτομέρεια». Αυτό ήταν από τα πιο εντυπωσικά στοιχεία των 2 πρώτων επεισοδίων που εμείς είδαμε. Ήταν σοκαριστηκή σχεδόν η προσοχή στην λεπτομέρια, η αίσθηση που έδινε η εικόνα στο θεατή, τα ρούχα, τα αξεσουάρ, τα ταξί – όλα σε μετέφεραν σε μία Αθήνα χρωματιστή, με καυσαέριο και δραχμές.

Ο σκηνοθέτης Σωτήρης Τσαφούλιας και ο Δημήτρης Μιχαλάκης, Chief of Corporate Communications, Sustainability & Channel Productions του Ομίλου ΟΤΕ
Λίγο πριν το τέλος του Q&A με το κοινό, με αφορμή μία ερωτηση ένος θεατή ο Σωτήρης Τσαφούλιας πήρε τον χρόνο να μιλήσει για τα σημαντικά αυτής της δουλειας του αλλά και δουλειάς που έχει κάνει ως τώρα. Μιλώντας για την έννοια της συμπερίληψης και της ανθρώπινης συμπεριφοράς, ο Τσαφούλιας σημείωσε: «Όταν ευχόμαστε αφθονία, το μυαλό μας πάει στα πολλά αγαθά, ενώ η ουσία είναι να μην έχουμε φθόνο για τον διπλανό μας. Ακόμα κι αν αγνοούμε το νόημα μιας λέξης, αυτή δεν χάνει τη δύναμή της». Και ολοκλήρωσε με μια φράση που συνοψίζει τη φιλοσοφία του δημιουργού και το πνεύμα του “Ριφιφί”: «Ο κόσμος δεν ανήκει σε κανέναν· το νόημα είναι να συμπεριφερόμαστε ανθρώπινα και να είμαστε αγαπημένοι».
Εκείνο το βράδυ της Δευτέρας έκλεισε με μία γλυκιά επίγευση αλλά και με μία ανυπομονησία. Σε προσωπικό επίπεδο λατρεύω τις έξυπνες ιστορίες που συνδυάζουν την ανθρωπιά, τη δράση, το χιούμορ αλλά και είναι σχετικές με την πραγματικότητα που ζούμε. Στο «Ριφιφί», αν και βρισκόμαστε σχεδόν 30 χρόνια πριν, οι λέξεις, οι συνθήκες, τα συναισθήματα είναι γνώριμα — όχι μόνο επειδή κάποιοι από εμάς έζησαν εκείνη την εποχή αλλά επειδή σε ένα επίπεδο τα ζούμε ακόμα. Η κρίση είχε ξεκινήσει πολύ νωρίτερα απ’ ό,τι φαινομενικά πιστεύουμε και επίσης, δυστυχώς, τη ζούμε ακόμα. Ανυπομονώ για τη συνέχεια της ιστορίας — και για την εξυπνάδα του σχεδίου που, όπως φαίνεται, είναι μοναδική, αλλά κυρίως για να γνωρίσω, με κάποιο τρόπο, τους ανθρώπους που ταρακούνησαν για μία περίοδο όλη την Ελλάδα. Υπομονή μέχρι τον Δεκέμβριο στην COSMOTE TV!