MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
26
ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ:
ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ X
ΗΘΟΠΟΙΟ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΗΘΟΠΟΙΟ X
ΘΕΑΤΡΟ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΘΕΑΤΡΟ X
ΟΛΕΣ ΟΙ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ

Μπουμπουλίνας 18: Η Σοφία Καραγιάννη σκηνοθετεί στην Πειραιώς 260 ένα από τα πιο εμβληματικά κείμενα της Μεταπολίτευσης

Η Σοφία Καραγιάννη σκηνοθετεί στην σκηνή της Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025, τη βασισμένη στο ομότιτλο βιβλίο της Κίττυς Αρσένη παράσταση με τίτλο «Μπουμπουλίνας 18».

Monopoli Team

Η παράσταση της Σοφίας Καραγιάννη «Μπουμπουλίνας 18», βασισμένη στο ομότιτλο βιβλίο της Κίττυς Αρσένη παρουσιάζεται, 13-16 Ιουνίου, στην Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025.

Μπουμπουλίνας 18, σε σκηνοθεσία Σοφίας Καραγιάννη στην Πειραιώς 260

Λίγα λόγια για την παράσταση

Η Κίττυ Αρσένη (1934-2013) δραπέτευσε από την Ελλάδα της Δικτατορίας, νεαρή τότε ηθοποιός, το 1968. Στις διαδρομές του τρένου Παρίσι – Στρασβούργο πηγαίνοντας να καταθέσει ως μάρτυρας στην Επιτροπή Δικαιωμάτων του Ανθρώπου για τα βασανιστήρια που υπέστη στην Υποδιεύθυνση Γενικής Ασφάλειας Αθηνών, έγραψε μια συγκλονιστική μαρτυρία που συνετέλεσε μαζί με πολυάριθμες ακόμα καταθέσεις Ελλήνων μαρτύρων, στη δημόσια καταγγελία της συστηματικής άσκησης βασανιστηρίων την περίοδο της Χούντας. Προκαλώντας δραματικό αντίκτυπο στην ευρωπαϊκή κοινή γνώμη, η διαρροή της Έκθεσης της Επιτροπής στον Τύπο εξώθησε την ελληνική κυβέρνηση να αποχωρήσει από το Συμβούλιο της Ευρώπης και αποτέλεσε ισχυρό πλήγμα κατά της Δικτατορίας.

Από τα πιο εμβληματικά και αναγνωρίσιμα κείμενα της Μεταπολίτευσης, η μαρτυρία της Αρσένη εκδόθηκε το 1975 σφραγίζοντας με τον τίτλο Μπουμπουλίνας 18 μια ολόκληρη εποχή: «Η μαρτυρία τούτη γράφτηκε το 1968 στις διαδρομές του τρένου Παρίσι-Στρασβούργο. (…) Γράφτηκε γιατί το πλαστό μου διαβατήριο, οι πεδιάδες της Αλσατίας δε μ’ έπειθαν ότι είχα φύγει από την Ελλάδα, από τη φυλακή, από την Ασφάλεια», εξηγεί. Έπρεπε λοιπόν να μιλήσει, να καταγράψει με άμεσο τρόπο τα όσα έζησε στα κρατητήρια, στην ταράτσα της Ασφάλειας, στην απομόνωση. H μαρτυρία της δεν εμμένει διόλου στη βία, την ταπείνωση και την εξαθλίωση που υπέστη. Η φόρτιση της αφήγησης και η αποπνικτική ατμόσφαιρα δεν εξαντλούνται στις ωμές περιγραφές, που δεν επιβάλλονται και δεν κυριαρχούν. Ίσως επειδή δεν επικεντρώνεται στα πρόσωπα των βασανιστών, αλλά σ’ εκείνα των φίλων και συναγωνιστών της και στο κοινό τους όραμα.

Η απομόνωση και τα βασανιστήρια την έκαναν να χάσει τον προσανατολισμό της, τόσο που δεν μπορούσε να ξεχωρίσει αν βρισκόταν στο κελί ή στο καμαρίνι της. Αυτή η αίσθηση αποτυπώνεται στη σκηνική σύλληψη: Το κτίριο της οδού Μπουμπουλίνας, φορτισμένο με τις πιο σκοτεινές σελίδες της νεότερης Ιστορίας, μεταμορφώνεται σε έναν χώρο προετοιμασίας λίγο πριν την αποκάλυψη της εμπειρίας της. Εκεί, μέσα από μια ιδιότυπη μεταμόρφωση, αναβιώνει τους τρεις μήνες του εγκλεισμού της.

Η σκηνοθεσία αξιοποιεί επίσης ως στοιχείο την αιτία σύλληψής της: μια κασέτα με τραγούδια του Μίκη Θεοδωράκη που βρέθηκε στα χέρια της. Ο Θεοδωράκης είχε συλληφθεί και βρισκόταν στην Μπουμπουλίνας την ίδια περίοδο, η ίδια δεν μπορεί να τον δει, αλλά ακούει μόνιμα το σφύριγμά του. Η αφήγηση ρυθμίζεται απ’ αυτό το σφύριγμα, ως ηχοτοπίο της βίας αλλά κυρίως της δίψας για ελευθερία στην παράσταση που τιμά έτσι με τον πιο ουσιαστικό τρόπο τον μεγάλο μας συνθέτη ειδικά φέτος, Έτος Μίκη Θεοδωράκη, 100 χρόνια από τη γέννησή του.

Το αυτοβιογραφικό αφήγημα σε μορφή μονολόγου ερμηνεύει η ηθοποιός Αμαλία Αρσένη, έχοντας υπάρξει ως ανιψιά της συγγραφέως αποδέκτρια της ζωντανής αυτής μαρτυρίας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΕγώ, μια δούλα: Ο μονόλογος του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη παρουσιάζεται στην Πειραιώς 26012.09.2018

Δευτέρα 14 Ιουλίου: Παράσταση καθολικά προσβάσιμη

Διερμηνεία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα και υπερτιτλισμός για κωφά και βαρήκοα άτομα, απτική ξενάγηση στον σκηνικό χώρο και ακουστική περιγραφή για άτομα με οπτική αναπηρία.

Σε συνεργασία με τον πολιτιστικό οργανισμό liminal.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Συγγραφέας: Σοφία Καραγιάννη

Σκηνικά: Γεωργία Μπούρδα
Κοστούμια: Γεωργία Μπούρδα
Μουσική: Μάνος Αντωνιάδης
Φωτισμοί: Βασιλική Γώγου

Παίζουν: Αμαλία Αρσένη

Διάρκεια Παραστάσεων: 13-16 Ιουλίου 2025
Πληροφορίες: Προπώληση: aefestival.gr και more.com
Παραστάσεις: Κυριακή έως Τετάρτη στις 21:30
Διασκευή: Σοφία Καραγιάννη, Αμαλία Αρσένη
Βοηθός Σκηνοθετη: Iοκάστη Σαράντη, Σοφία Χατζηευθυμιάδη
Link Εισιτηρίων: https://aefestival.gr/festival_events/mpoympoylinas-18/
Πληροφορίες Χώρου: Πειραιώς 260, Καλλιθέα, Πειραιώς, 260, Τηλ. 21 0928 2900. http://aefestival.gr/
Περισσότερα από ΘΕΑΤΡΟ
Σχετικά Θέματα
ΘΕΑΤΡΟ
Η λέξη πρόοδος στο στόμα της μητέρας μου ηχούσε πολύ φάλτσα: Για τρίτη σεζόν στο Θέατρο Μπέλλος
ΘΕΑΤΡΟ
Ηρώδειο: Τα Μπαλέτα Μπεζάρ χορεύουν «7 ελληνικούς χορούς» και τιμούν τον Μίκη Θεοδωράκη
Θεατρικά Νέα
Ο αόρατος επισκέπτης, για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Κάτια Δανδουλάκη
Θεατρικά Νέα
Θρίαμβος για την «Ορέστεια» στην Επίδαυρο – Τελευταία παράσταση στο Θέατρο Πέτρας
Θεατρικά Νέα
Ο Θάνατος του Εμποράκου, σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη – Τελευταίες παραστάσεις
Θεατρικά Νέα
Ελένη – Η δίκη μιας πόρνης: Η Λυδία Κονιόρδου στον συγκλονιστικό μονόλογο του Μιγκέλ Ντελ Άρκο
Θεατρικά Νέα
Οιδίπους: Nέα και τελευταία παράσταση στον Λυκαβηττό
Θεατρικά Νέα
O Ραφτάκος των λέξεων συνεχίζει το ταξίδι του το φθινόπωρο
Θεατρικά Νέα
170 Τετραγωνικά: Τελευταίες παραστάσεις στην Αττική
ΘΕΑΤΡΟ
Ο Φιλάργυρος: Η κωμωδία του Μολιέρου γίνεται παιδική παράσταση στο Θέατρο Τζένη Καρέζη
ΘΕΑΤΡΟ
Ο Τεμπέλης Δράκος του Γιώργου Χατζηπιερή “γιορτάζει” στο Ηρώδειο
ΘΕΑΤΡΟ
Αγώνες και μεταμορφώσεις μιας γυναίκας, του Εντουάρ Λουί στο Θέατρο Τζένη Καρέζη