MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
26
ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ:
ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ X
ΗΘΟΠΟΙΟ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΗΘΟΠΟΙΟ X
ΘΕΑΤΡΟ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΘΕΑΤΡΟ X
ΟΛΕΣ ΟΙ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΙΣ
ΜΟΝΟΛΟΓΟΣ

Ιφιγένεια /Βορά: Ο μονόλογος σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου στην Πειραιώς 260

«Ιφιγένεια /Βορά», ο θεατρικός μονόλογος της Βίβιαν Στεργίου, εμπνευσμένος από την «Ιφιγένεια εν Αυλίδι» του Ευριπίδη, παρουσιάζεται, στην Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου.

Monopoli Team

Τον θεατρικό μονόλογο Ιφιγένεια / Βορά της Βίβιαν Στεργίου παρουσιάζει σε επανάληψη στην Πειραιώς 260 η σκηνοθέτις Αικατερίνη Παπαγεωργίου, με την Ελίζα Σκολίδη στον ομώνυμο ρόλο, στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου στο πλαίσιο του κύκλου Contemporary ancients.

Η «Ιφιγένεια/Βορά» ξεκίνησε το ταξίδι της από το αρχαίο θεάτρο στη Μικρή Επίδαυρο, τον περσινό Ιούλιο  και προκάλεσε θετικά σχόλια από το κοινό και τους κριτικούς.

Η Αικατερίνη Παπαγεωργίου, γνωστή στο θεατρικό κοινό από την ομάδα The Young Quill, με αφορμή τον μονόλογο Ιφιγένεια / Βορά, εμπνευσμένο από την Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη, εξερευνά τον μύθο της ηρωίδας, τοποθετώντας την στο σήμερα.

Το σημερινό πρόσωπο της Ιφιγένειας

«Υπάρχει στ΄αλήθεια ένας χρησμός που αφορά τις γυναίκες, αιώνες μετά την πρώτη παρουσίαση του κειμένου;» αναρωτιέται η Αικατερίνη Παπαγεωργίου.

«Η Ιφιγένεια κάνει βόλτα στην Επίδαυρο και στέλνει ηχητικά μηνύματα στη μαμά της, διαλογίζεται, πηγαίνει στο βωμό της. Μοιάζει μ’ ένα ελεύθερο άτομο που αποφασίζει για τη ζωή του. Είναι όμως;

Μήπως το μέλλον της έχει προδιαγραφεί αιώνες πριν;

Μιλάει. Αφηγείται. Εξηγεί. Δικαιολογεί. Ερμηνεύει και κατανοεί. Αγαπά κι όταν ξέρει ότι η αγάπη θα της στοιχίσει. Αλλά δεν σιωπά. Κατέκτησε με αγώνα το δικαίωμά της να μιλήσει.

Η δική μας Ιφιγένεια θα διανύσει με μεγάλα βήματα την απόσταση, θα περάσει τα εμπόδια της πατριαρχίας και θα φτάσει στην ενηλικίωση της, με κέρδη και ζημιές. Οι βωμοί της θυσίας και οι γυναικοκτονίες θα είναι πάντα εκεί. Αλλά τώρα τα θύματα είναι γνωστά».

Σε αυτή την ιστορική διαδρομή της Ιφιγένειας του Ευριπίδη ως και την Ιφιγένεια της διπλανής πόρτας, εστιάζει η σκηνοθέτις.

«Πόσες ακόμα Ιφιγένειες θα θυσιαστούν στον βωμό της ματαιοδοξίας;»

«Η Ιφιγένεια επισκέπτεται την Επίδαυρο για να “σπάσει τη σιωπή” της, προκειμένου να καταφέρει να αποδεσμευτεί απ’ όλους τους χρησμούς· τις άκαμπτες προτροπές, τις κοινωνικές προσταγές, τις βιωμένες προσβολές, τα παραβιασμένα σώματα, τους παγιωμένους φόβους, τα στερεότυπα και τις ηθικές επιβολές, που βασανίζουν διαχρονικά τις θηλυκότητες αυτού του κόσμου» εξηγεί η Αικατερίνη Παπαγεωργίου στο σκηνοθετικό της σημείωμα.

«Σ΄ ένα σύστημα καταπιέσεων, που δημιουργεί αναγκαστικά ανθρώπους-αντικείμενα, αναζητά τον τρόπο να διαχειριστεί ένα προσωπικό και συλλογικό τραύμα. Αφήνει πίσω της το στάδιο της οργής και διεκδικεί το δικαίωμά της στο πένθος. Πενθεί για όλες εκείνες τις στιγμές που φοβήθηκε, που στερήθηκε, που υποτιμήθηκε, που σώπασε, που ντράπηκε ή απλώς σάστισε, που αναρωτήθηκε αν δεν ήταν μόνη της τι άλλο θα μπορούσε να είχε συμβεί. Θέλει να ξεριζώσει από μέσα της το βίωμα και να ξεπλύνει από πάνω της το στίγμα του, να απενοχοποιήσει τον θυμό και τον πόνο που νιώθει, γιατί δεν είναι ένδειξη αδυναμίας.

Τελικά πόσες ακόμα Ιφιγένειες θα θυσιαστούν στον βωμό της ματαιοδοξίας; Πώς θα αρχίσουν να ονειρεύονται άφοβα κι ανερυθρίαστα; Πώς θα πιστέψουν βαθιά μέσα τους ότι η αγάπη δεν πονάει, δεν τραμπουκίζει, δεν εκφοβίζει και δεν υποτιμά; Πώς θα αποσυνδεθεί επιτέλους το αίσθημα του φόβου και της ενοχής από τη θηλυκή τους υπόσταση;».

«Η αγάπη πονάει, αν θες να σ’ αγαπούν θα το υποστείς»

Η Βίβιαν Στεργίου στο συγγραφικό της σημείωμα γράφει χαρακτηριστικά για την ηρωίδα της:

«Η Ιφιγένεια κάνει βόλτα στην Επίδαυρο, στέλνει ηχητικά στη μαμά της, διαλογίζεται στην παραλία. Προσέχει την επιδερμίδα της, πηγαίνει στον βωμό της. Προτού την καταπιεί ο βωμός, μας λέει τον χρησμό της. Μία γυναικοκτόνος παράθεση εντολών.

Η αγάπη πονάει, αν θες να σ’ αγαπούν θα το υποστείς.

Η Ιφιγένεια συναινεί, αλλά πριν φύγει, κάνει ξέσπασμα. Όλο ησυχία ησυχία και ν’ ακούει τον χρησμό να της παίρνει το κεφάλι. Καιρός να πει κι αυτή κάτι, να τα πει. Κι όσο μιλάει, ο χρησμός κυλάει παντού γύρω της ακατάσχετος, φωνή, ενοχλητική και οικεία, θανατηφόρο δηλητήριο. Κι άλλες θα μπουν στο σκάμμα, μα τι να κάνεις;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΕγώ, μια δούλα: Ο μονόλογος του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη παρουσιάζεται στην Πειραιώς 26012.09.2018

Ο μονόλογος εμπνέεται από την Ιφιγένεια εν Αυλίδι του Ευριπίδη. Εστιάζει στη στιγμή πριν τη θυσία της Ιφιγένειας όταν αυτή αποδέχεται τη μοίρα της. Αφού το θέλει η Ελλάδα και το κορίτσι εμποδίζει, ας κοπεί σαν ζώο να αποπλεύσουν τα καράβια. Δεν πειράζει να πεθάνω, όμως πρώτα θ’ ακουστώ, λέει, φτύνοντας τις λέξεις – μοναδικό της όπλο. Κι όσο μονολογεί υπάρχει εδώ και τώρα. Μόλις πάψει πεθαίνει από χίλιες μεριές, σ’ όλα τα μέρη. Παντού και πάντα θριαμβεύει ο χρησμός. Η θυσία της είναι κωμική, ελάχιστα τραγική. Σκάβει τον λάκκο της και μπαίνει μέσα. Θυσία για το τίποτα. Κρέας για φάγωμα».

*Ο μονόλογος της Βίβιαν Στεργίου «Ιφιγένεια/Βορά» σε σκηνοθεσία Αικατερίνης Παπαγεωργίου θα παρουσιαστεί σε ενιαία παράσταση μαζί με τον μονόλογο του Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη «Εγώ, μια δούλα» σε σκηνοθεσία Νίκου Χατζόπουλου, στην Πειραιώς 260, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Συγγραφέας: Βίβιαν Στεργίου
Σκηνοθεσία: Αικατερίνη Παπαγεωργίου

Σκηνικά: Μυρτώ Σταμπούλου
Κοστούμια: Μυρτώ Σταμπούλου
Μουσική: Διαμαντής Αδαμαντίδης
Φωτισμοί: Αλέκος Αναστασίου
Χορογραφία: Κίνηση Χρυσηίς Λιατζιβίρη

Παίζουν: Ελίζα Σκολίδη

Διάρκεια: 45΄
Τιμές Εισιτηρίων: Από 5€
Διάρκεια Παραστάσεων: Από 13/07 έως 16/07/2025
Πληροφορίες: Προπώληση: aefestival.gr και more.com
Παραστάσεις: Κυριακή έως Τετάρτη στις 21:00
Βοηθός Σκηνοθετη: Αλέξανδρος Βάρθης
Link Εισιτηρίων: https://aefestival.gr/festival_events/ifigeneia-vora-ego-mia-doyla/
Πληροφορίες Χώρου: Πειραιώς 260, Καλλιθέα, Πειραιώς, 260, Τηλ. 21 0928 2900. http://aefestival.gr/
Φωτογραφίες: Ελίνα Γιουνανλή
Περισσότερα από Θεατρικά Νέα
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
Μητέρα Αράχνη: Όταν η σύγχρονη υφαντική τέχνη συνομιλεί με τον λόγο και τη μουσική
Εκδηλώσεις
Κουρεντζής, Καβάκος, διεθνείς ορχήστρες, μπαλέτο: Τα highlights της νέας σεζόν στο Μέγαρο
Θεατρικά Νέα
Ο αόρατος επισκέπτης, για δεύτερη χρονιά στο Θέατρο Κάτια Δανδουλάκη
Θεατρικά Νέα
Θρίαμβος για την «Ορέστεια» στην Επίδαυρο – Τελευταία παράσταση στο Θέατρο Πέτρας
Θεατρικά Νέα
Ο Θάνατος του Εμποράκου, σε σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη – Τελευταίες παραστάσεις
Θεατρικά Νέα
Ελένη – Η δίκη μιας πόρνης: Η Λυδία Κονιόρδου στον συγκλονιστικό μονόλογο του Μιγκέλ Ντελ Άρκο
Εκδηλώσεις
Δήμος Αθηναίων: 20 κορυφαίες παραστάσεις με χαμηλό εισιτήριο στο Φεστιβάλ Κολωνού 2025
Θεατρικά Νέα
Οιδίπους: Nέα και τελευταία παράσταση στον Λυκαβηττό
Θεατρικά Νέα
O Ραφτάκος των λέξεων συνεχίζει το ταξίδι του το φθινόπωρο
Θεατρικά Νέα
170 Τετραγωνικά: Τελευταίες παραστάσεις στην Αττική
Art & Culture
Θεατρικές κωμωδίες: 8 παραστάσεις που θα δούμε τον Σεπτέμβριο
Θεατρικά Νέα
Bella Ciao#31: Να (ξανα)γίνω μέρος του συλλογικού βιώματος