MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
04
ΜΑΡΤΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Articulate: Έκθεση της Μυρτώς Ψυχάκη στη The Blender Gallery
Από 01/03/2024 έως 22/03/2024
Be a Good Girl: Έκθεση της Δήμητρας Μαρούδα στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
Από 17/02/2024 έως 06/03/2024
Broken Mirror: Δέκα καλλιτέχνες απέναντι στον «Σπασμένο Καθρέφτη» στην Γκαλερί Αργώ
Από 29/02/2024 έως 23/03/2024
Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα - ορόσημα της Αμερικανίδας φωτογράφου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 30/05/2024 έως 04/11/2024
Far East: Έκθεση του Πολύβιου Ανεμογιάννη στο 1927 Art Space
Από 19/10/2023 έως 24/03/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
I want to be the Hero of my story: Έκθεση της Αρτέμιδος Ποταμιάνου στην ΕΝΙΑ Gallery
Από 20/10/2023 έως 16/03/2024
Les Toits de Paris: Έκθεση του Εδουάρδου Σακαγιάν στην Γκαλερί Kalfayan
Από 25/01/2024 έως 10/03/2024
The Artist's Pulse: Οι καλλιτέχνες μοιράζονται τον παλμό τους στην Thalia Gallery
Από 27/02/2024 έως 08/03/2024
assembling memories: Μία πολυμεσική εμπειρία τέχνης της Ντένης Θεοχαράκη στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 06/03/2024 έως 31/05/2024
«Re.trace»: Μια ωδή στον Homo faber στη γκαλερί «7»
Από 20/02/2024 έως 09/03/2024
Έκθεση Μαρσέλ Ντυσάν για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στην γκαλερί Ελευθερία Τσέλιου
Από 21/02/2024 έως 30/03/2024
Ένα φως που δεν ξεχνάς: Τα μυστηριακά τοπία της Κατερίνας Σεραφετινίδου στην Γκαλερί Σκουφά
Από 18/01/2024 έως 10/03/2024
Αλληγορίες καθημερινότητας: Έκθεση του Κώστα Λαμπρόπουλου στην Αίθουσα Τέχνης «Αστρολάβος - δεξαμενή»
Από 23/02/2024 έως 20/04/2024
Αφιέρωμα στη ζωγράφο Ηρώ Κανακάκη από την Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 23/01/2024 έως 22/03/2024
Γη και φως: Έκθεση του Γερμανού γλύπτη Ingbert Brunk στην αίθουσα τέχνης artworx
Από 09/02/2024 έως 09/03/2024
Γιάννης Τσαρούχης: «Ήμουν και έμεινα ένας ερευνητής και ένας μαθητής»
Από 10/02/2024 έως 21/04/2024
Γιώργος Τόλης: Ζωγραφικές «Περιπλανήσεις της φαντασίας» στο Πολιτιστικό Κέντρο «Μελίνα»
Από 01/03/2024 έως 11/03/2024
Γόρδιοι Δεσμοί: Έκθεση του Στέργιου Στάμου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 22/02/2024 έως 24/03/2024
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Εγεννήθην εν Σκιάθω: Εικαστικό αφιέρωμα στον Αλέξανδρο Παπαδιαμάντη από το Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών
Από 23/01/2024 έως 25/03/2024
Ζωγραφική «out of the box»: Τα «άφοβα» φανταστικά όντα της Σοφίας Φωτιάδου
Από 16/02/2024 έως 16/03/2024
Θεατές του αλλού: Έκθεση της Βασιλικής Πανταζή στην Αίθουσα Τέχνης «Αστρολάβος - δεξαμενή»
Από 23/02/2024 έως 20/04/2024
Μακρύς ο δρόμος…: Ο Γαβρίλος Μιχάλης συλλέγει βιώματα και έργα στο ΠΕΣ Πολύτροπον
Από 10/02/2024 έως 10/04/2024
Μιχάλης Οικονόμου: Η αλχημεία της ζωγραφικής του στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Από 01/02/2024 έως 12/05/2024
Μνήμες ενός ταξιδιώτη: Η Μαρία Αϊβαλιώτου "ζωγραφίζει" την ψυχή της στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
Από 29/02/2024 έως 16/03/2024
Νεοϊμπρεσιονισμός στη Μεσόγειο: Μια έκθεση στο Μουσείο Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή
Από 10/01/2024 έως 07/04/2024
Ο Μανώλης Χάρος αποτυπώνει τον «αιωρούμενο χρόνο» στη νέα του έκθεση
Από 29/02/2024 έως 23/03/2024
Ο ναΐφ, πολύχρωμος κόσμος της Σοφίας Καλογεροπούλου σε μια έκθεση στο Μέγαρο Μουσικής
Από 19/02/2024 έως 15/03/2024
Πέρα από το μπετόν: Ο Αντώνης Σκαμπαβίριας ζωγραφίζει την ποιητική του άστεως στην Γκαλερί Σκουφά
Από 15/02/2024 έως 09/03/2024
Ρίκα Πανά: «Προς το Φως» στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 15/02/2024 έως 17/03/2024
Τα «Ν(ο)ήματα» που συνδέουν την τέχνη όλων των εποχών στο Μουσείο της Ακρόπολης
Από 04/12/2023 έως 14/04/2024
Τα χρώματα στη Χαρακτική του Γιώργη Βαρλάμου: Μια νέα έκθεση για την εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη
Από 23/01/2024 έως 28/04/2024
Χαιρώνεια, 2 Αυγούστου 338 π.Χ. Μια μέρα που άλλαξε τον κόσμο: Η νέα έκθεση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης
Από 14/12/2023 έως 31/03/2024
Ωδείο Αθηνών: Ο Ιωάννης Δεσποτόπουλος και το Bauhaus
Από 21/03/2022 έως 20/03/2024
ΕΠΙΛΟΓΗ ΓΚΑΛΕΡΙ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΧΩΡΟ X 1927 art space ENIA gallery Eleftheria Tseliou Gallery Kalfayan Galleries Online Sianti Gallery Thalia Art Gallery The Blender Gallery Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Ίδρυμα Γιάννη Τσαρούχη Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β.& Μ.Θεοχαράκη Αστρολάβος-Δεξαμενή Γκαλερί 7 Γκαλερί Αργώ Γκαλερί Ζουμπουλάκη Γκαλερί Σκουφά Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος Κέντρο Πολιτισμού Ελληνικός Κόσμος Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ Μέγαρο Μουσικής Αθηνών Μουσείο Ακρόπολης Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Κεντρικό Κτίριο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Μέγαρο Σταθάτου Μουσείο Μπενάκη - Κτίριο Πινακοθήκης Χατζηκυριάκου - Γκίκα Μουσείο Μπενάκη - Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα Μερκούρη Χώρος Πολιτισμού «Εργαστήρι Γιώργη Βαρλάμου» Χώρος Τέχνης artworx Χώρος Τέχνης Πολιτιστικής Εταιρείας Σαρωνικού Πολύτροπον Ωδείον Αθηνών
Γλυπτική

Το «Αλαφροΐσκιωτο βάδισμα» του Γιώργου Λάππα στη γκαλερί Citronne

Έχοντας στο επίκεντρό της ένα ημιτελές έργο, που ο καλλιτέχνης ξεκίνησε ένα χρόνο πριν τον θάνατό του, καθώς και έργα της τελευταίας δημιουργικής περιόδου της ζωής του, η έκθεση εγκαινιάζεται από την αθηναϊκή γκαλερί την Τρίτη 24 Οκτωβρίου.

Φωτογραφία Εγκατάστασης
Φωτογραφία Εγκατάστασης
Monopoli Team

Έχοντας στο επίκεντρό της ένα έργο σε εξέλιξη που ο Γιώργος Λάππας ξεκίνησε ένα χρόνο πριν τον θάνατό του, την «Ανδρική φιγούρα» (2015), η γκαλερί Citronne φιλοξενεί στην αίθουσά της στην Αθήνα την τέταρτη έκθεση έργων του Γιώργου Λάππα (1950-2016), κάτω από τον γενικό τίτλο «Αλαφροΐσκιωτο βάδισμα» («Eerie Walk»), προκειμένου να δώσει την ευκαιρία στους επισκέπτες να εισδύσουν στο εργαστήριο των ιδεών του, που μεταγράφονται σ’ έναν ιδιαίτερο τρόπο δουλειάς και σ’ ένα έργο συνεκτικό, πλούσιο σε νοητικά και αισθητηριακά ερεθίσματα. Την έκθεση, που επιμελήθηκαν η εικαστικός Αφροδίτη Λίτη, η ιστορικός τέχνης Τατιάνα Σπινάρη-Πολλάλη και ο καθηγητής Αρχιτεκτονικής Γιώργος Τζιρτζιλάκης, εγκαινιάζεται την Τρίτη 24 Οκτωβρίου (19.00-22.00).

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑPlatforms Project: Ένα τετραήμερο για την ανεξάρτητη εικαστική σκηνή στην Τεχνόπολη12.09.2018

Η ημιτελής «Ανδρική φιγούρα» αποτελείται, κυρίως, από ένα σκελετό μεταλλικών ράβδων ύψους σχεδόν δυόμισι μέτρων. Το έργο που δεσπόζει σαν ένα τρισδιάστατο σχέδιο στο χώρο, σαν μια μονοκοντυλιά και ζωγραφική χειρονομία, σκληρό και «εύθραυστο» ταυτόχρονα, αποκαλύπτει την εσωτερική δομή του γλυπτού. Αποτελείται από κομμάτια παλαιότερων έργων που ο καλλιτέχνης αποσυναρμολόγησε για να τα ανασυνθέσει σε καινούρια σύνολα.

Γιώργος Λάππας, Ακροβάτης, 2015

Αποδιάρθρωση και επαναδιάταξη

Η αποδιάρθρωση και η επαναδιάταξη αποτελούσε συχνή τακτική στο έργο του Γιώργου Λάππα και αποτυπώνεται στον αρθρωτό χαρακτήρα της συναρμολόγησης που έχουν πολλά από τα γλυπτά του. Εξάλλου, σε πολλά έργα του, η δομή, αυτό που φαίνεται ως το εσωτερικό ενός περιβλήματος, είναι μέρος του τελειωμένου έργου. Κάποια από τα μέρη που συνθέτουν το κεντρικό έργο της έκθεσης, την «Ανδρική Φιγούρα» ανήκαν σε προγενέστερο γλυπτό που διαλύθηκε. Η μεγάλη μπλε φωτιζόμενη «Τσουγκράνα» (2012), επίσης στην έκθεση, είναι ένα αυτοτελές κομμάτι που έχει απομείνει. Η τοποθέτησή της σε κάποια απόσταση από την «Ανδρική φιγούρα» εκφράζει εμμέσως την απόσπαση και αρμόζει στο θραυσματικό χαρακτήρα του μεγάλου γλυπτού, στο οποίο το κεφάλι, τα δύο παπούτσια και τα χέρια είναι τα μόνα ολοκληρωμένα κομμάτια.

Επίσης, μια ομάδα μικρών γλυπτών εκτίθεται ακριβώς όπως βρέθηκε στο εργαστήριο του καλλιτέχνη. Η παρουσίαση στην ίδια έκθεση του μεγάλου έργου με τα γλυπτικά σπαράγματα υπαινίσσεται επίσης τον χαρακτηριστικό σε πολλά έργα και ενίοτε σουρεαλιστικό συνδυασμό της μεγάλης με τη μικρή κλίμακα –όπως στο γλυπτό «Ζευγάρι» (2013)– πρακτική που τάραζε την συμβατική αίσθηση του «μέτρου». Ο Γιώργος Λάππας αναφερόταν σε αυτή την «παράδοξη» αλλά φυσική, κατά τον ίδιο, ανάμειξη του μεγάλου με το μικρό σε σχέση με την αρχαία αιγυπτιακή τέχνη και έκανε λόγο για τις παραστάσεις που είχε ως παιδί, των στοιβαγμένων έργων διαφορετικών μεγεθών στις προθήκες του Μουσείο Αιγυπτιακών Αρχαιοτήτων του Καΐρου.

Γιώργος Λάππας, Χαρούμενος Άνθρωπος, 2010

Αναμέτρηση με τα όρια της γλυπτικής

Το έργο του Γιώργου Λάππα αναμετριέται διαρκώς με τα όρια της γλυπτικής. Το στοιχείο αυτό αναδεικνύει η έκθεση, υπογραμμίζοντας και τη σημασία, μεταφορική και πραγματική, του φωτός και της σκιάς, δηλαδή του άυλου στοιχείου στο έργο του ή αυτού που δεν είναι άμεσα αντιληπτό, όπως η δομή.

Αντί της μάζας και του όγκου, ο Γιώργος Λάππας έπλαθε τον χώρο και με το φως, το οποίο αποκτά χαρακτηριστικά μάζας και ταυτόχρονα ρευστοποιεί τη μάζα. Χρησιμοποιεί το φως για πρώτη φορά στη σειρά «Ποταμοφόδια», στα τέλη της δεκαετίας του 1980, ως φωτεινά ποτάμια (κατόψεις ποταμών που ο καλλιτέχνης έφτιαξε από χάρτες) ανάμεσα σε αντίσκηνα.

Τα γλυπτά του, που πολλές φορές φωτίζονται όχι μόνο εσωτερικά αλλά και εξωτερικά με προβολείς, αποκτούν μια παλλόμενη παρουσία που προσομοιάζει μ’ ένα ενεργειακό πεδίο. Τα έργα εκπέμπουν, επικοινωνούν, συναντούν το βλέμμα του θεατή, δεν είναι μόνο αντικείμενο αλλά και υποκείμενο θέασης, υπερβαίνουν τη σωματικότητα δια της σωματικότητας.

Γιώργος Λάππας, Ζευγάρι, 2013

Αναδεικνύοντας την κίνηση και τη μεταβλητότητα

Η κίνηση και η μεταβλητότητα, η ισορροπία και το νοητό πέρασμα από μια χρονική στιγμή στην άλλη, οι διαφορετικές στιγμές σ’ ένα στιγμιότυπο, ο προσδιορισμός του χώρου με σημεία όπου συναντήθηκαν διαφορετικές μορφές είναι παράμετροι που αναδεικνύει η έκθεση. Το γλυπτό «Χαρούμενος άνθρωπος» (2010), που ισορροπεί σε στάση δρασκελισμού, αποτελεί μια εκδοχή του Ισορροπιστή ή του «Ακροβάτη» (2013), αρχετυπικές μορφές και ψυχικές καταστάσεις που ο Γιώργος Λάππας ταύτιζε με τον καλλιτέχνη. Οι μορφές αυτές βρίσκονται σε μια μετέωρη συνθήκη ανάμεσα στην κίνηση και την αγκύλωση, την αιώρηση και την πτώση, τη σταθερότητα και την αστάθεια, τον κάθετο και τον οριζόντιο άξονα, σηματοδοτούν δηλαδή μια ενδιάμεση, αμήχανη κατάσταση, ένα μεταίχμιο.

Την κίνηση, τη μετακίνηση και τη μεταβλητότητα εκφράζει και ο «Ταξιδιώτης» (2014) μια άλλη διακριτή μορφή, τόσο με αυτοβιογραφική χροιά όσο με διαπολιτισμικές αναφορές. Τη στατική, εσωτερική κίνηση με την έννοια της διανοητικής  εγρήγορσης που υπάρχει στην παρατήρηση και τη συγκέντρωση (όπως συμβαίνει και με το φως), εκφράζει η «Μπλε ξαπλωτή φιγούρα» (2008), ένας χαρακτήρας-μοτίβο που επανέρχεται στη δουλειά του καλλιτέχνη και παραπέμπει, μεταξύ άλλων, στις ξαπλωτές, νωχελικές φιγούρες των Αιγυπτίων που ο καλλιτέχνης συναντούσε στη γενέτειρα πόλη του. Ένα άλλος χαρακτήρας, ο «Κηπουρός» (2011), κρατά αντί για τσουγκράνα μια ράβδο που καταλήγει σε φωτεινό κυκλικό σχήμα, που υποδηλώνει την καλλιέργεια και μεταφορικά τη δημιουργία.

Φωτογραφία Εγκατάστασης

Άσαρκες ανθρώπινες φιγούρες

Τα γλυπτά της έκθεσης έχουν ως κοινό την ανθρώπινη φιγούρα, που όμως μοιάζει εν μέρει άσαρκη – κάποτε ακραία, όπως στην «Ανδρική φιγούρα». Ακόμα όμως και σε πολλές από τις ντυμένες, «ολοκληρωμένες» φιγούρες, οι πτυχώσεις των ρούχων ή και το φως που μοιάζει να βγαίνει από μέσα στρέφουν την περιέργεια και στο εσωτερικό του γλυπτού, έτσι ώστε δομή και περίβλημα να μη διαχωρίζονται.

Βιωματικό και υποβλητικό αλλά και με το χιούμορ του αλλόκοτου, το έργο του Γιώργου Λάππα μπολιάζει το προσωπικό με την ιστορία και τη μνήμη, αντλεί και μετασχηματίζει στοιχεία από την ιστορία της τέχνης και τους μύθους, στέκεται στη διασταύρωση των πολιτισμών, πλάθει μια εικόνα της ανθρωπότητας και δοκιμάζει διαρκώς και ποικιλοτρόπως τα όρια του καλλιτεχνικού μέσου και της εικόνας, της θέασης του έργου τέχνης και του χώρου.

Γιώργος Λάππας, Μπλε ξαπλωτή φιγούρα, 2008

Πολίτης του κόσμου και εμπνευσμένος δάσκαλος

Βαθιά στοχαστικός, πολίτης του κόσμου και πολυταξιδεμένος, με λόγο ποιητικό και αινιγματικό, έχοντας σπουδάσει κλινική ψυχολογία στις ΗΠΑ (στο Κολλέγιο Reed, στο Πόρτλαντ του Όρεγκον)  και έχοντας παρακολουθήσει μαθήματα αρχιτεκτονικής στο Λονδίνο (Architectural Association School of Architecture), για να μεταπηδήσει στη γλυπτική μέσα από τις σπουδές του στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών (1976-1981), με καθηγητές τον Γιάννη Παππά και τον Γιώργο Νικολαΐδη, ο Γιώργος Λάππας αποτελεί μια ξεχωριστή και σε μεγάλο βαθμό ανεξερεύνητη περίπτωση στην σύγχρονη ελληνική τέχνη. Η έκθεση αποτελεί μια πρό(σ)κληση για μελέτη του ανεξάντλητου έργου του, θέτοντας στο επίκεντρο κεντρικές του έννοιες και ανοίγοντας μια θέα στον τρόπο δουλειάς του, μια απόλυτα σύγχρονη δουλειά που, μεταξύ άλλων, δείχνει ότι η πιο δυνατή παρουσία εμπεριέχει την απουσία, ή αλλιώς, αυτό που δεν φαίνεται.

Ο Γιώργος Λάππας (1950-2016) υπήρξε εξάλλου εμπνευσμένος δάσκαλος και μνημονεύεται για την εναλλακτική, ευφάνταστη μέθοδο διδασκαλίας που εφάρμοσε ως καθηγητής στην ΑΣΚΤ (1992-2016). Το έργο του σύνθετο, διακειμενικό και σύγχρονο, καθώς δεν σταματά να αιφνιδιάζει τον θεατή, παρουσιάστηκε διεθνώς σε μεγάλες εκθέσεις και διοργανώσεις. Μεταξύ τους η έκθεση «Metropolis» στο Martin Gropius Bau το 1991, διάφορες Μπιενάλε, όπως της Βενετίας όπου ο καλλιτέχνης εκπροσώπησε την Ελλάδα το 1990 (μαζί με την Γιάννη Μπουτέα), της Αλεξάνδρειας, όπου απέσπασε το πρώτο βραβείο το 1984, και του Σάο Πάολο το 1987. Την ίδια χρονιά ο καλλιτέχνης δημιούργησε την εμβληματική εγκατάσταση «Mappemonde» («Χάρτης του Κόσμου»), ένα πεδίο μνήμης που αναβίωσε η Citronne Gallery στην έκθεση του καλλιτέχνη το 2018.

Την έκθεση συνοδεύει κατάλογος με φωτογραφικό υλικό και κείμενα των επιμελητών. Στην έκθεση προβάλλονται αποσπάσματα από την εκπομπή της Κατερίνας Ζαχαροπούλου «ArtΦιλ», με την νυχτερινή περιφορά στους δρόμους της Αθήνας του γλυπτού του καλλιτέχνη «Μαντεία με συκώτι» (1998).

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: Citronne Gallery, Πατρ. Ιωακείμ 19 (4ος όρ.), Αθήνα. Τηλ.: 210-7235.226
Διάρκεια Έκθεσης: 24 Οκτωβρίου - 9 Δεκεμβρίου 2023
Είσοδος: Ελεύθερη
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
VIMA_WEB3b