MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
24
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα - ορόσημα της Αμερικανίδας φωτογράφου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 30/05/2024 έως 04/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Komplett Kafka: Έκθεση αφίσας για τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Φραντς Κάφκα στο Ινστιτούτο Γκαίτε
Από 21/03/2024 έως 15/06/2024
La Leona: Έκθεση του Mateo Andrea στην Γκαλερί Άλμα
Από 18/04/2024 έως 18/05/2024
Light of the Presence: Έργα του κορυφαίου Αμερικανού καλλιτέχνη James Turrell στην Γκαλερί Gagosian
Από 11/04/2024 έως 25/05/2024
Martin Margiela: Έκθεση του Βέλγου εικαστικού στην γκαλερί Bernier/Eliades
Από 07/03/2024 έως 15/05/2024
My father had a big nose: Έκθεση του Κωνσταντίνου Πάτσιου στην The Blender Gallery
Από 19/04/2024 έως 24/05/2024
assembling memories: Μία πολυμεσική εμπειρία τέχνης της Ντένης Θεοχαράκη στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 06/03/2024 έως 31/05/2024
«Ανασκάπτοντας την τροφή» σε μια βιτρίνα στο Κουκάκι
Από 06/04/2024 έως 25/04/2024
«Αστυγραφίες»: Η Εθνική Πινακοθήκη αποτυπώνει το βίωμα της πόλης
Από 21/06/2023 έως 12/05/2024
«Θητεία»: Εικαστικό μνημόσυνο για τον Στέλιο Φαΐτάκη στην γκαλερί Roma
Από 23/04/2024 έως 25/05/2024
«Κήπος σωματιδίων»: Από το CERN στο Μέγαρο Μουσικής ο εικαστικός Νίκος Παπαδόπουλος
Από 21/03/2024 έως 30/06/2024
«Υπεροψία» από τον εικαστικό Γιώργο Διβάρη στην γκαλερί «Έκφραση»
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
«Φύση πάσχουσα» στη Δημοτική Πινακοθήκη: Η τέχνη απέναντι στην κλιματική κρίση
Από 28/03/2024 έως 26/05/2024
Έκθεση της Συλλογής του εικαστικού Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη
Από 14/03/2024 έως 26/05/2024
Άσμα Ασμάτων: Η Ελένη Μωραΐτη οπτικοποιεί τα ανθρώπινα συναισθήματα στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου
Από 04/03/2024 έως 01/06/2024
Ανταύγειες Φωτός: Η πρώτη ατομική έκθεση της Elena Kos στην γκαλερί artworx
Από 12/04/2024 έως 18/05/2024
Αποτύπωμα: Φωτογραφική έκθεση του Άκη Δέτση στην Γκαλερί «7»
Από 23/04/2024 έως 25/05/2024
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Γοητεία του Μέτρου: Ένα αφιέρωμα στο έργο των Λάμπρου Ορφανού και Έλλης Μουρέλου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/03/2024 έως 26/05/2024
Θυμήσου, Σώμα...: Το "ταξίδι" της απεικόνισης του ανθρώπινου σώματος στην γκαλερί Kalfayan
Από 09/04/2024 έως 02/05/2024
Μαριλένα Αραβαντινού: Η πρώτη γυναίκα σκηνογράφος σε μια αναδρομική έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 19/03/2024 έως 31/05/2024
Μιχάλης Οικονόμου: Η αλχημεία της ζωγραφικής του στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Από 01/02/2024 έως 12/05/2024
Μυστήριο 199 Βαγγέλης Τσάκος - Θάνος Τσίγκος: Μια έκθεση – αφιέρωμα σε δύο σπουδαίους καλλιτέχνες της Ελευσίνας
Από 17/04/2024 έως 19/05/2024
Νέα τοπία: Έκθεση του Γιώργου Χαδούλη στην Γκαλερί Σκουφά
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
Νεάπολις: Η ιστορική γειτονιά της Αθήνας μέσα από μια έκθεση στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 05/03/2024 έως 25/05/2024
Ο Πάνος Χαραλάμπους δημιουργεί τη δική του εικαστική Αμβρακία
Από 21/03/2024 έως 11/05/2024
Τhe impermanence of beauty: Έκθεση του Βαγγέλη Βαγγελάτου στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
Από 09/04/2024 έως 26/04/2024
Τα χρώματα στη Χαρακτική του Γιώργη Βαρλάμου: Μια νέα έκθεση για την εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη
Από 23/01/2024 έως 28/04/2024
Φωτογραφικές προσεγγίσεις του ελληνικού τοπίου στα Χανιά
Από 06/04/2024 έως 31/05/2024

MOMus-Άλεξ Μυλωνά: «Το εργαστήριο του γλύπτη» μάς ανοίγει τις πόρτες του

Έργα, εργαλεία και αρχειακό υλικό από τον χώρο δημιουργίας και καλλιτεχνικής έκφρασης ελλήνων γλυπτών, ανδρών και γυναικών, ιχνηλατώντας σχέσεις μαθητείας, φιλίας και συμπόρευσης, φιλοξενεί η έκθεση που επιμελείται ομάδα ιστορικών τέχνης στο μουσείο της πλατείας Ασωμάτων, στο Θησείο.

Ο Γιώργος Ζογγολόπουλος στην κατοικία - εργαστήριό του στο Ψυχικό με το γλυπτό του Κενό και σφαίρα , δεκαετία του 1970. © Αρχείο Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου
Ο Γιώργος Ζογγολόπουλος στην κατοικία - εργαστήριό του στο Ψυχικό με το γλυπτό του Κενό και σφαίρα , δεκαετία του 1970. © Αρχείο Ιδρύματος Γεωργίου Ζογγολόπουλου
author-image Σπύρος Κακουριώτης

Το Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, το… θεσσαλονικιό μουσείο της Αθήνας, αποτελεί ένα χώρο επικεντρωμένο στη γλυπτική, αν και όχι αφιερωμένο αποκλειστικά σε αυτή. Κληροδότημα της σπουδαίας γλύπτριας, στεγάζει στον δεύτερο όροφό του μια επιλογή από τα έργα της, ενώ σε ένα δωμάτιο του ισογείου φιλοξενείται αντιπροσωπευτικό δείγμα των εργαλείων και των αντικειμένων του εργαστηρίου της.

Με αυτά τα δεδομένα, τι ποιο φυσικό από το να φιλοξενήσει μια έκθεση που ο άξονάς της περιστρέφεται γύρω από «Το εργαστήριο του γλύπτη», όπως είναι ο τίτλος της ομαδικής έκθεσης που φιλοξενείται από τις 7 Απριλίου στο δραστήριο μικρό μουσείο της πλατείας Ασωμάτων, στο Θησείο.

Μια ομαδική έκθεση που μοιάζει περισσότερο με πρόσκληση σε φιλική συναναστροφή, λες και η «οικοδέσποινα» κάλεσε φίλους και φίλες συναδέλφους της να φέρουν ο καθένας τα εργαλεία του για να δημιουργήσουν σε έναν κοινό χώρο.

Αναζητώντας εκλεκτικές συγγένειες

Το ενδιαφέρον της έκθεσης, στην οποία παρουσιάζονται έργα που φιλοτέχνησαν έντεκα γλύπτες και γλύπτριες, δεν στρέφεται τόσο προς το τεχνικό μέρος· στόχος της δεν είναι να αναπαραστήσει τα εργαστήρια των φιλοξενούμενων αλλά, μέσω της ιδέας του εργαστηρίου και της κοινής δέσμης πρακτικών, να ιχνηλατήσει εκλεκτικές συγγένειες και φιλίες, κοινές ή παράλληλες πορείες ή, καλύτερα, «διαδικασίες, τρόπους, διαδρομές», για να χρησιμοποιήσουμε τα λόγια του ιστορικού της τέχνης Γιάννη Μπόλη, επικεφαλής του τμήματος σύγχρονης γλυπτικής του Μουσείου και συντονιστή της έκθεσης.

Η εκθεσιακή αφήγηση επιδιώκει να οδηγήσει τον επισκέπτη «από το έργο στον γλύπτη· από το δημιούργημα στον δημιουργό», όπως τονίζει ο επίσης συντονιστής της διοργάνωσης Δημήτρης Παυλόπουλος. Η πορεία αυτή αποτελεί και μια διαδρομή στη νεοελληνική γλυπτική από τις αρχές του 20ού αιώνα μέχρι τη δεκαετία του 1970, από τους δασκάλους της προπολεμικής περιόδου μέχρι την αποφασιστική υιοθέτηση της μεταπολεμικής αφαίρεσης.

Γιάννης Παππάς, Κορίτσι στο ντιβάνι, Αλεξάνδρεια, 1948 , μ πρού ν τζος, 31,5 x 37 x 25 εκ. © Μουσείο Μπενάκη – Εργαστήριο Γιάννη Παππά

Πάγκοι και εργαλεία, κάποια από τα οποία αποκτούν τοτεμικό χαρακτήρα, όπως το αμόνι από το εργαστήριο του Κλέαρχου Λουκόπουλου, καθώς και άλλα, σπάνια σήμερα, εργαλεία, όπως ένας τεραστίων διαστάσεων διαβήτης, μαζί με έργα που συχνά έχουν αντικείμενό τους το ίδιο το εργαστήρι του γλύπτη, όπως οι τέσσερις πίνακες του Γιάννη Παππά, είναι τα αντικείμενα μέσα από τα οποία επιχειρείται «να καταλάβει ο θεατής τι έκαναν αυτοί οι άνθρωποι», όπως τόνισε ο εκ των επιμελητών Σπύρος Μοσχονάς.

Γυναίκες που «επινόησαν τον εαυτό τους»

Στην έκθεση ιδιαίτερη θέση κατέχουν οι γυναίκες γλύπτριες, καθώς η διαδρομή που είχαν να ακολουθήσουν δεν ήταν εύκολη, αφού έπρεπε να ξεπεράσουν όχι μονάχα την κυρίαρχη παραστατικότητα προκειμένου να κινηθούν προς την αφαίρεση αλλά και επιπλέον τα στερεότυπα για το φύλο τους, που θεωρούσαν ότι η γλυπτική είναι μια τέχνη έντονα χειρωνακτική, πολύ «βαριά» για τις γυναίκες, παρατηρεί η εκ των επιμελητριών Χάρις Κανελλοπούλου. Σε αντίθεση, όμως, με τα ανδροκρατικά στερεότυπα, οι γυναίκες αυτές «επινόησαν τον εαυτό τους μέσα από την καλλιτεχνική πρακτική», όπως είπε μιλώντας για την Άλεξ Μυλωνά η Συραγώ Τσιάρα, αναπληρώτρια διευθύντρια του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης.

Η Αλεξ Μυλωνά το 1976 στο εργαστήριό της στην ο δό Τσάμη Καρατάσου στο Κουκάκι. © Φωτογραφία : Ελένη Μυλωνά

Η Αλεξ Μυλωνά το 1976 στο εργαστήριό της στην ο δό Τσάμη Καρατάσου στο Κουκάκι. © Φωτογραφία : Ελένη Μυλωνά

Όπως «το εργαστήριο υπήρξε πάντοτε χώρος προσωπικός αλλά και κοινωνικός», χώρος συνάντησης και ώσμωσης των καλλιτεχνών με επισκέπτες, αγοραστές, τεχνοκρίτες κ.ά., έτσι και η έκθεση αποτελεί ένα «σημείο συνάντησης γλυπτών αλλά και μελετητών», όπως υπογράμμισε η επίσης επιμελήτρια Ζέττα Αντωνοπούλου.

Οδηγός νεοελληνικής γλυπτικής

Πλάι στους ένδεκα γλύπτες που έργα και εργαλεία τους φιλοξενεί η έκθεση, στέκεται μια επιμελητική ομάδα από 15 ιστορικούς τέχνης, που εκτός της έκθεσης επιμελήθηκαν έναν πολυσέλιδο συνοδευτικό κατάλογο, στον οποίο γίνεται εκτενής αναφορά στο έργο και τη διαδρομή όχι μονάχα των συμμετεχόντων και συμμετεχουσών στην έκθεση αλλά και άλλων 13 γλυπτών και γλυπτριών της μεταπολεμικής περιόδου, συγκροτώντας, έτσι, έναν πολύτιμο οδηγό, πραγματικό επιστημονικό βοήθημα για τη μελέτη της ιστορίας της νεοελληνικής γλυπτικής.

Τα έργα που παρουσιάζονται στην έκθεση προέρχονται από τις συλλογές του MOMus-Μουσείου Άλεξ Μυλωνά, του MOMus-Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης (Συλλογές Μακεδονικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης και Κρατικού Μουσείου Σύγχρονης Τέχνης), της Εθνικής Πινακοθήκης-Μουσείου Αλεξάνδρου Σούτσου, του Μουσείου Μπενάκη-Εργαστηρίου Γιάννη Παππά και του Ιδρύματος Γεώργιου Ζογγολόπουλου, καθώς και από συλλογές των οικογενειών των καλλιτεχνών και από ιδιωτικές συλλογές.

Η Μπέλλα Ραφτοπούλου στο εργαστήριό της στην Αθήνα. © Εθνική Πινακοθήκη – Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου, Αρχείο Μπέλλας Ραφτοπούλου

Γλύπτες και γλύπτριες που παρουσιάζονται στην έκθεση: Αχιλλέας Απέργης, Φρόσω Ευθυμιάδη-Μενεγάκη, Γιώργος Ζογγολόπουλος, Χρήστος Καπράλος, Λάζαρος Λαμέρας, Κλέαρχος Λουκόπουλος, Μέμος Μακρής, Άλεξ Μυλωνά, Γιάννης Παππάς, Μπέλλα Ραφτοπούλου, Σωσώ Χουτοπούλου-Κονταράτου.

Γλύπτες και γλύπτριες που παρουσιάζονται στην έκδοση: Θανάσης Απάρτης, Κώστας Δημητριάδης, Θωμάς Θωμόπουλος, Βάσος Καπάνταης, Κώστας Κλουβάτος, Κώστας Κουλεντιανός, Ναταλία Μελά, Ναυσικά Πάστρα, Γεράσιμος Σκλάβος, Γαβριέλλα Σίμωσι, Takis, Μιχάλης Τόμπρος, Φιλόλαος (Τλούπας).

Επιμελητική ομάδα: Ζέττα Αντωνοπούλου, Γιάννης Γαλανόπουλος, Τώνια Γιαννουδάκη, Δόμνα Γούναρη, Άρτεμις Ζερβού, Χάρις Κανελλοπούλου, Αρετή Λεοπούλου, Θούλη Μισιρλόγλου, Σπύρος Μοσχονάς, Γιάννης Μπόλης, Δημήτρης Παυλόπουλος, Κατερίνα Σύρογλου, Αλέξανδρος Τενεκετζής, Νικολέτα Τζάνη, Συραγώ Τσιάρα.

Ξεναγήσεις και παράλληλες εκδηλώσεις

Ξεναγήσεις στην έκθεση «Το εργαστήριο του γλύπτη» πραγματοποιούνται κάθε Σάββατο και Κυριακή, στις 13.00. Η συμμετοχή γίνεται με το εισιτήριο εισόδου, προϋποθέτει όμως δήλωση συμμετοχής στο τηλέφωνο 210-32.15.717 ή στο [email protected]. Επίσης, η έκθεση θα πλαισιωθεί από εκπαιδευτικά προγράμματα, παρουσιάσεις και κύκλους μαθημάτων-διαλέξεων, το πρόγραμμα των οποίων θα ανακοινωθεί.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Χώρος: MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, πλ. Αγ. Ασωμάτων 5, Θησείο
Διάρκεια Έκθεσης: 7 Απριλίου - 11 Σεπτεμβρίου 2022
Είσοδος: 4 €, μειωμένο 2 €
Πληροφορίες Χώρου: MOMus-Μουσείο Άλεξ Μυλωνά, πλ. Αγ. Ασωμάτων 5, Θησείο, 210-32.15.717
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ
VIMA_WEB3b