MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
26
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΡΩΤΗΣΗ

Ντόρα Ζαχαροπούλου, πώς η “Ανάσσα” συστήνει το σινεμά στους εφήβους ακριτικών περιοχών;

Η συνιδρύτρια της «Άνασσα», Ντόρα Ζαχαροπούλου, μάς εξηγεί πως η ομάδα καταφέρνει να μυήσει στον συναρπαστικό κόσμο της κινηματογραφικής τέχνης τους εφήβους παραμεθόριων περιοχών, μέσα από το νέο εκπαιδευτικό πρόγραμμα «Άχρονοι κύκλοι, επίμονες γραμμές, ταξίδια μεταμόρφωσης».

Ντόρα Ζαχαροπούλου
Αριστούλα Ζαχαρίου

Τη φετινή χρονιά έφηβοι που ζουν σε παραμεθόριες περιοχές έχουν την ευκαιρία να μυηθούν στο συναρπαστικό σύμπαν της κινηματογραφικής τέχνης μέσα από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα δημιουργίας ντοκιμαντέρ «Άχρονοι κύκλοι, επίμονες γραμμές, ταξίδια μεταμόρφωσης» που διοργανώνει η αστική μη-κερδοσκοπική εταιρεία Άνασσα.

Με όπλο τη φαντασία, την ομαδικότητα και το ιδιαίτερο δεσμό με τον τόπο τους και την ιστορία του, νέοι και νέες, ηλικίας 15 έως 18 ετών, αποκτούν γνώση των σταδίων μιας κινηματογραφικής παραγωγής, παρακινούνται να εκφραστούν και να δημιουργήσουν, να καταγράψουν τον κόσμο όπως τον βλέπουν οι ίδιοι και τον αισθάνονται.

Με αφορμή το γεγονός, η «ψυχή» της δράσης, Ντόρα Ζαχαροπούλου, μάς μιλάει για το περιεχόμενο και τους στόχους του προγράμματος, τις δυνατότητες που δίνονται στους εφήβους οι οποίοι συμμετέχουν σε αυτό, καθώς και για την εκπαιδευτική διάσταση της κινηματογραφικής τέχνης.

Μιλήστε μας για το νέο διαδικτυακό εργαστήριο για εφήβους που διοργανώνει η ομάδα Άνασσα; Ποιο είναι το περιεχόμενο και ποιοι οι στόχοι του συγκεκριμένου εκπαιδευτικού προγράμματος «Άχρονοι κύκλοι, επίμονες γραμμές, ταξίδια μεταμόρφωσης»;

Το πρόγραμμα «Άχρονοι κύκλοι, επίμονες γραμμές, ταξίδια μεταμόρφωσης» αποτελείται από συμμετοχικά διαδικτυακά εργαστήρια με θέμα το ντοκιμαντέρ με αποδέκτες μαθητές 15-18 ετών που περιλαμβάνουν συζητήσεις, προβολές και καλές πρακτικές κινηματογράφησης. Ακολουθούν διήμερα γυρίσματα με την καθοδήγηση των εμψυχωτών, όπου τα παιδιά θα δημιουργήσουν την δική τους συλλογική ταινία μικρού μήκους. Το τελικό αποτέλεσμα θα αναρτηθεί στο site του Project το οποίο θα δημιουργήσει ομάδα από τα  ίδια τα παιδιά και θα παρουσιαστεί σε διαδικτυακή πρεμιέρα τον Δεκέμβριο.

Σκοπός του προγράμματος είναι η καλλιτεχνική έκφραση των εφήβων, η εξοικείωσή τους με την Τέχνη του Κινηματογράφου, του storytelling και των πολυμέσων, η σύνδεσή τους με την Ιστορία του τόπου τους καθώς και η καλλιέργεια της φαντασίας τους.

Το πρόγραμμα πραγματοποιείται σε συνεργασία με το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς, το Εθνολογικό Μουσείο Θράκης και την Κινηματογραφική Λέσχη Αλεξανδρούπολης και με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού. Για το 2021, στο πρόγραμμα συμμετάσχει το 4ο ΕΠΑΛ Αλεξανδρούπολης και το Μουσικό Σχολείο Χίου.

Τι αποτέλεσε τη βάση δημιουργίας και σχεδιασμού του πρότζεκτ και ποιοι λόγοι σας ώθησαν να απευθυνθείτε συγκεκριμένα σε εφήβους παραμεθόριων περιοχών;

Η ΑΜΚΕ ΑΝΑΣΣΑ σχεδίασε το Project «Άχρονοι κύκλοι, επίμονες γραμμές, ταξίδια μεταμόρφωσης» με σκοπό να αποτελέσει μία δημιουργική, καλλιτεχνικά και εκπαιδευτικά δραστηριότητα αλλά και ένα μέσο  καταγραφής του χθες και του σήμερα με έναν άκρως σύγχρονο και ψυχαγωγικό τρόπο σε απομακρυσμένες από την πρωτεύουσα περιοχές. Οι νέοι των παραμεθόριων περιοχών βιώνουν έντονα την έλλειψη νέων ερεθισμάτων. Η παροχή  ευκαιριών για συμμετοχή σε πολυθεματικές πολιτιστικές & καλλιτεχνικές δράσεις, τους προσφέρει την ευκαιρία να αναπτύξουν τις γνώσεις και την αισθητική τους, να επικοινωνήσουν με εφήβους άλλων περιοχών και να δημιουργήσουν το έδαφος για την ανάπτυξη μιας αυτοφυούς καλλιτεχνικής παραγωγής. Η συστηματική δημιουργική κινητοποίηση των εφήβων και ο μεταξύ τους δημιουργικός διάλογος είναι ένα από τα πιο αποτελεσματικά εργαλεία για την ενίσχυση της πολιτιστικής ζωής των παραμεθόριων περιοχών.

Πόσο εύκολο θα είναι για ένα παιδί μη εξοικειωμένο με την τέχνη του κινηματογράφου να συμμετέχει στο πρόγραμμα; Ποιες πρωτοβουλίες θα κληθούν να πάρουν όλοι οι συμμετέχοντες ανεξαιρέτως;

Η δομή του προγράμματος έχει σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο έτσι ώστε η πληροφορία που θα δοθεί στα webinars να γίνει πράξη μέσα από την δημιουργία 10λεπτης ταινίας μικρού μήκους από τους μαθητές.  Με τον τρόπο αυτό οι έφηβοι δοκιμάζουν όλα τα στάδια δημιουργίας μπροστά και πίσω από την κάμερα και μυούνται σταδιακά στον κόσμο του κινηματογράφου. Κάθε παιδί ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του μπορεί να επιλέξει τον ρόλο που του ταιριάζει για να συμμετάσχει στην δημιουργική διαδικασία. Αποτελώντας αναπόσπαστο και αναγκαίο  μέρος της παραγωγής, συνειδητοποιεί βιωματικά την αναγκαιότητα της συλλογικής δράσης  για την επίτευξη του τελικού αποτελέσματος. Από την σύλληψη της ιδέας, την συγγραφή του σεναρίου, το postproduction, τα γυρίσματα, το μοντάζ αλλά και την επικοινωνία, οι έφηβοι καθοδηγούνται και εμψυχώνονται από την κινηματογραφίστρια/χορογράφο  Χρυσάνθη Μπαδέκα και τον σκηνοθέτη/θεατρολόγο Δημήτρη Μπαμπίλη , που με την γνώση και την πείρα τους διασφαλίζουν το εκπαιδευτικό αποτέλεσμα.

Στόχος μας είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τον κόσμο του κινηματογράφου και να συνειδητοποιήσουν την δύναμη του ως εργαλείο έκφρασης και καταγραφής των γεγονότων.

Τι είναι εκείνο που επιθυμείτε να έχουν αποκομίσει οι συμμετέχοντες μετά τη λήξη του προγράμματος;

Στόχος μας είναι να γνωρίσουν τα παιδιά τον κόσμο του κινηματογράφου και να συνειδητοποιήσουν την δύναμη του ως εργαλείο έκφρασης και καταγραφής των γεγονότων. Στο τέλος του προγράμματος θα θέλαμε να έχουν ευχαριστηθεί κάθε στάδιο της δημιουργικής διαδικασίας, να αισθάνονται περήφανα για την ταινία μικρού μήκους που θα φτιάξουν από κοινού και να νιώσουν ότι αποτελούν μέρος της ιστορίας του τόπου τους. Τέλος, ευχόμαστε να  μυηθούν στην ευχαρίστηση της συλλογικής πρακτικής και να έχουν την διάθεση να ξαναδοκιμάσουν τα δικά τους project  μέσα από νέες εφηβικές συνεργασίες.

Αν το ντοκιμαντέρ, όπως και όλες οι αναπαραστατικές τέχνες, αποτελεί ερμηνεία της πραγματικότητας και όχι αντανάκλασή της, θεωρείτε ότι γεγονότα όπως η κρίση, η πανδημία και οι πρόσφατες σαρωτικές αλλαγές στην εκπαίδευση θα αντανακλώνται με κάποιον τρόπο στο έργο των παιδιών;

Είναι σίγουρο ότι οι έφηβοι έχουν την ανάγκη να μιλήσουν για την ζωή τους, την καθημερινότητα, τα συναισθήματα, τις επιθυμίες και τα όνειρά τους που, κατά μεγάλο μέρος,  επηρεάζονται από την πανδημία, την κρίση, τις οποιεσδήποτε αλλαγές. Άλλωστε, οι έφηβοι είναι μέρος, ίσως και το πιο ορμητικό , της κοινωνίας. Μέσα από το πρίσμα της εφηβικής ματιάς, τα προβλήματα του σήμερα καταγράφονται με καθαρό, ουσιαστικό, λιτό τρόπο δίνοντας σε όλους εμάς τους «μεγαλύτερους» την ευκαιρία να ξαναδούμε το σήμερα και να ατενίσουμε, μέσα από την νεανική ορμή των παιδιών, το αύριο  με δύναμη και αισιοδοξία.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΆνασσα: Εργαστήρια δημιουργίας ντοκιμαντέρ για εφήβους παραμεθόριων περιοχών12.09.2018

Με ποιον τρόπο πιστεύετε ότι ο κινηματογράφος συμβάλλει ως μέσο στην εκπαιδευτική διαδικασία; Ποιες επιπλέον δυνατότητες προσφέρει στον τομέα αυτό;

Ο Κινηματογράφος μπορεί να αποτελέσει ένα αποτελεσματικό εργαλείο για την εκπαίδευση. Τα οφέλη με την ενασχόληση, είτε ως δημιουργός είτε ως αποδέκτης, είναι πολλαπλά. Η έκφραση των προσωπικών απόψεων και συναισθημάτων των παιδιών για τα θέματα του σήμερα και τον τρόπο ζωής τους, η πολύπλευρη κατανόηση και διερεύνηση διαφορετικών θεματικών (επιστημονικών και μη), η ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, η κινητοποίησή σε ζητήματα που τους αφορούν και η καλλιέργεια δεξιοτήτων συνεργασίας είναι κάποια από αυτά. Όπως κάθε Τέχνη, έτσι και ο Κινηματογράφος, οδηγεί στην ουσία των πραγμάτων, όχι στην επιφάνεια τους. Παντρεύει συναίσθημα και λογική φωτίζοντας την ουσιαστική πλευρά της ζωής.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Συντελεστές

Σχεδιασμός δράσης: Ντόρα Ζαχαροπούλου – Αλεξάνδρα Σαρρηγεωργίου
Σχεδιασμός – Εμψυχωτές webinars: Ντόρα Ζαχαροπούλου, Χρυσάνθη Μπαδέκα, Δημήτρης Μπαμπίλης / Επιλογή υλικού επεξεργασίας: Γιάννης Δεληγιάννης, Ντόρα Ζαχαροπούλου, Δημήτρης Μπαμπίλης / Εκπαιδευτικοί Σύμβουλοι: Γιάννης Δεληγιάννης, Αλεξάνδρα Σαρρηγεωργίου, Δημόσιες Σχέσεις – Επικοινωνία:  Έλενα Γρίβα
Γραφιστικά: Ντόρα Ζαχαροπούλου
Οργάνωση παραγωγής: ΑΜΚΕ ΑΝΑΣΣΑ

https://anassaart.gr/

*Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα πραγματοποιείται με την οικονομική υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Περισσότερα από Πρόσωπα
VIMA_WEB3b