MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
25
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα - ορόσημα της Αμερικανίδας φωτογράφου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 30/05/2024 έως 04/11/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Komplett Kafka: Έκθεση αφίσας για τα 100 χρόνια από τον θάνατο του Φραντς Κάφκα στο Ινστιτούτο Γκαίτε
Από 21/03/2024 έως 15/06/2024
La Leona: Έκθεση του Mateo Andrea στην Γκαλερί Άλμα
Από 18/04/2024 έως 18/05/2024
Light of the Presence: Έργα του κορυφαίου Αμερικανού καλλιτέχνη James Turrell στην Γκαλερί Gagosian
Από 11/04/2024 έως 25/05/2024
Martin Margiela: Έκθεση του Βέλγου εικαστικού στην γκαλερί Bernier/Eliades
Από 07/03/2024 έως 15/05/2024
My father had a big nose: Έκθεση του Κωνσταντίνου Πάτσιου στην The Blender Gallery
Από 19/04/2024 έως 24/05/2024
assembling memories: Μία πολυμεσική εμπειρία τέχνης της Ντένης Θεοχαράκη στον «Ελληνικό Κόσμο»
Από 06/03/2024 έως 31/05/2024
«Ανασκάπτοντας την τροφή» σε μια βιτρίνα στο Κουκάκι
Από 06/04/2024 έως 25/04/2024
«Αστυγραφίες»: Η Εθνική Πινακοθήκη αποτυπώνει το βίωμα της πόλης
Από 21/06/2023 έως 12/05/2024
«Θητεία»: Εικαστικό μνημόσυνο για τον Στέλιο Φαΐτάκη στην γκαλερί Roma
Από 23/04/2024 έως 25/05/2024
«Κήπος σωματιδίων»: Από το CERN στο Μέγαρο Μουσικής ο εικαστικός Νίκος Παπαδόπουλος
Από 21/03/2024 έως 30/06/2024
«Υπεροψία» από τον εικαστικό Γιώργο Διβάρη στην γκαλερί «Έκφραση»
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
«Φύση πάσχουσα» στη Δημοτική Πινακοθήκη: Η τέχνη απέναντι στην κλιματική κρίση
Από 28/03/2024 έως 26/05/2024
Έκθεση της Συλλογής του εικαστικού Νίκου Αλεξίου στο Μουσείο Μπενάκη
Από 14/03/2024 έως 26/05/2024
Άσμα Ασμάτων: Η Ελένη Μωραΐτη οπτικοποιεί τα ανθρώπινα συναισθήματα στην Πινακοθήκη Βογιατζόγλου
Από 04/03/2024 έως 01/06/2024
Ανταύγειες Φωτός: Η πρώτη ατομική έκθεση της Elena Kos στην γκαλερί artworx
Από 12/04/2024 έως 18/05/2024
Αποτύπωμα: Φωτογραφική έκθεση του Άκη Δέτση στην Γκαλερί «7»
Από 23/04/2024 έως 25/05/2024
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
Η Γοητεία του Μέτρου: Ένα αφιέρωμα στο έργο των Λάμπρου Ορφανού και Έλλης Μουρέλου στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 29/03/2024 έως 26/05/2024
Θυμήσου, Σώμα...: Το "ταξίδι" της απεικόνισης του ανθρώπινου σώματος στην γκαλερί Kalfayan
Από 09/04/2024 έως 02/05/2024
Μαριλένα Αραβαντινού: Η πρώτη γυναίκα σκηνογράφος σε μια αναδρομική έκθεση στην Εθνική Βιβλιοθήκη
Από 19/03/2024 έως 31/05/2024
Μιχάλης Οικονόμου: Η αλχημεία της ζωγραφικής του στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Από 01/02/2024 έως 12/05/2024
Μυστήριο 199 Βαγγέλης Τσάκος - Θάνος Τσίγκος: Μια έκθεση – αφιέρωμα σε δύο σπουδαίους καλλιτέχνες της Ελευσίνας
Από 17/04/2024 έως 19/05/2024
Νέα τοπία: Έκθεση του Γιώργου Χαδούλη στην Γκαλερί Σκουφά
Από 11/04/2024 έως 11/05/2024
Νεάπολις: Η ιστορική γειτονιά της Αθήνας μέσα από μια έκθεση στην Ελληνοαμερικανική Ένωση
Από 05/03/2024 έως 25/05/2024
Ο Πάνος Χαραλάμπους δημιουργεί τη δική του εικαστική Αμβρακία
Από 21/03/2024 έως 11/05/2024
Τhe impermanence of beauty: Έκθεση του Βαγγέλη Βαγγελάτου στο Κέντρο Τεχνών ΜΕΤΣ
Από 09/04/2024 έως 26/04/2024
Τα χρώματα στη Χαρακτική του Γιώργη Βαρλάμου: Μια νέα έκθεση για την εικαστική διαδρομή του καλλιτέχνη
Από 23/01/2024 έως 28/04/2024
Φωτογραφικές προσεγγίσεις του ελληνικού τοπίου στα Χανιά
Από 06/04/2024 έως 31/05/2024

Κατερίνα Κατσιφαράκη: Πλέκοντας το ΝΗ.Μ.Α. της μνήμης στο Μουσείο Μπενάκη

Τέχνη νομαδική και εφήμερη, που συνομιλεί με τους αργαλειούς, τα πλεκτήρια και τα νήματα των Μέντη – Αντωνόπουλου, το παράρτημα του Μουσείου Μπενάκη σε μια ήσυχη γειτονιά στα Πετράλωνα.

author-image Σπύρος Κακουριώτης

Οι πλεκτικές μηχανές, όταν είναι σε λειτουργία, αιχμαλωτίζουν το βλέμμα με την αέναη κίνησή τους, υπνωτίζουν με τον ρυθμό τους και σε κάνουν να πιστέψεις πως αυτή τους η διαδρομή δεν πρόκειται να τελειώσει ποτέ.

Ίσως αυτός να ήταν ένας από τους λόγους που έφερε την Κατερίνα Κατσιφαράκη στη Νηματουργία Μέντης – Αντωνόπουλος (ΝΗ.Μ.Α.), στο πιο μικρό από τα μικρά παραρτήματα του Μουσείου Μπενάκη, όπου και παρουσιάζει την ατομική της έκθεση «Οικείο-Οικείν».

Εφήμερη εγκατάσταση, (φύκι, εύρημα), inkjet τύπωμα σε fine art χαρτί, μεταβλητές διαστάσεις

Τα έργα της έκθεσης

Γιατί η διαρκής κίνηση, το νομαδικό ταξίδι από τόπο σε τόπο, η εφήμερη κατοίκηση, οι ρίζες και το ξερίζωμα, βρίσκονται στο επίκεντρο της δουλειάς της, όπως και η βιωμένη μνήμη. Γλυπτικές εγκαταστάσεις, φωτογραφίες και βίντεο συνομιλούν με τα απομεινάρια μιας άλλοτε κραταιάς τέχνης, της νηματουργίας και της πλεκτικής, με τα υλικά αποτυπώματα του έργου που κάποτε έφερναν σε πέρας.

‘carpet’, moving notes (2019)

Με υλικό το φυσικό τοπίο

Ακριβώς όπως το δικό της έργο αποτελεί το υλικό αποτύπωμα ανθρώπων, σχέσεων, ιστοριών, τόπων· με δυο λόγια μια μνημονική καταγραφή εκείνων που κάποτε υπήρξαν και άφησαν το στίγμα τους: μια επιτοίχια γλυπτική εγκατάσταση φτιαγμένη από τα απομεινάρια των διχτυών ενός ψαρά που γνώρισε στην Πάτμο· φόρμες εύθραυστες σαν δαντέλα, με πρώτη ύλη τον ξεραμένο και αφυδατωμένο ιστό από τις φραγκοσυκιές που συναντά στα ταξίδια της στη Βόρεια Αφρική. Τα βασικά υλικά της είναι το φυσικό τοπίο κι όσα συναντά τυχαία σε αυτό, αλλά και τα ποικίλα απομεινάρια.

‘καρέκλα πάσσαλος’, 2019, βίντεο

Τα ίδια τα νήματα του Μέντη μετατρέπονται σε φωτογραφίες, που γεννήθηκαν μέσα από τις επισκέψεις και τις συζητήσεις της με τους ανθρώπους που εργάζονται στη νηματουργία, όπως η «Θάλασσα» (2019).

«Ο χώρος αυτός είναι για μένα ένας οικείος τόπος, όπου γίνεται κανείς μέρος ιστοριών άλλων ανθρώπων, είτε τις έχει ζήσει είτε όχι», σημειώνει η Κατερίνα Κατσιφαράκη. «Σαν μια κλωστή, ένα νήμα που ενώνεται και συνδέεται με τους άλλους, σε τόπους και χρόνους, από το παρελθόν στο μέλλον. Λειτουργεί σαν κοινός τόπος, όπου νιώθει κανείς σαν το σπίτι του. Σαν κενός τόπος, όπου μέσα του πάντα κάτι δημιουργείται και ζει. Και όλα μοιάζουν ένα, με πολλαπλές και διαφορετικές εκφάνσεις –υλικά, σχέσεις, συνδέσεις». Γι’ αυτό τον λόγο, άλλωστε, επέλεξε όχι μόνο τα έργα που θα εκτεθούν αλλά και τα υλικά της νηματουργίας που θα «συνοδεύουν» το κάθε έργο στο άμεσο περιβάλλον του…

‘θάλασσα’, 2019, inkjet τύπωμα σε fine art χαρτί, μεταβλητές διαστάσεις

Φτωχή τέχνη

«Η πολυτέλεια απουσιάζει από τα έργα της Κατσιφαράκη», σημειώνει από τη μεριά του ο επιμελητής της έκθεσης Χριστόφορος Μαρίνος. Αντιθέτως, θα μπορούσε να μιλήσει κανείς για μια τέχνη «φτωχή», «αποτελούμενη από τα ουσιώδη, όσα απλόχερα μας προσφέρει η φύση και που συνήθως περνούν απαρατήρητα. Αξίζει, λοιπόν, να σημειωθεί εξαρχής ότι η δουλειά της Κατσιφαράκη έλκει την καταγωγή της από την ιταλική Arte Povera, συνομιλώντας ταυτόχρονα με το έργο σύγχρονων καλλιτεχνών, όπως της Kim Sooja, που καταπιάνονται με τον νομαδισμό και την κινητικότητα».

Η έκθεση «Οικείο-Οικείν» πραγματοποιείται με την υποστήριξη του Οργανισμού Πολιτισμού και Ανάπτυξης ΝΕΟΝ και θα παραμείνει ανοιχτή στο κοινό, με ελεύθερη είσοδο.

‘άλογα’, 2017, inkjet τύπωμα σε fine art χαρτί

Κατερίνα Κατσιφαράκη

Η Κατερίνα Κατσιφαράκη σπούδασε στη Σχολή Καλών Τεχνών της Αθήνας. Το 2001 ολοκλήρωσε μεταπτυχιακές σπουδές στις Διεπιστημονικές Τέχνες (Interdisciplinary Arts) στο Dutch Art Institute στην Ολλανδία, με υποτροφία του Ιδρύματος Κρατικών Υποτροφιών. Μέχρι το 2006 παρακολούθησε μαθήματα σύγχρονου χορού και performance με την ομάδα της M. Mendez.

Έχει συμμετάσχει σε εκθέσεις, residencies και performances στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Διαμόρφωσε και πραγματοποίησε in situ εγκαταστάσεις σε διάφορους χώρους, όπως στον Συνοικισμό Χαλανδρίου, Αθήνα (2019), Πάτμιον πολιτιστικό κέντρο, Πάτμος (2018), Al Maken d’Art Actuel, Rencontres Internationales, Τυνησία (2016), Libby Sacer Foundation, Αθήνα (2014) κ.α. Έχει συμμετάσχει στο Digital Art Festival, Θεσσαλονίκη (2006), 6ο Διεθνές Πανόραμα Ανεξάρτητων Δημιουργών φιλμ και βίντεο, Θεσσαλονίκη (2004), International film festival on the internet Zeta Films, Βραζιλία (2002) κ.ά.

Προσκλήθηκε το 2001 από την ιστορικό τέχνης Biljana Tomic στο Βελιγράδι να πραγματοποιήσει μια in situ εγκατάσταση στο Studentski Kulturni Centar (SKC) και μία performance στο Museum of Yugoslav History – Museum 25 May για την οποία βραβεύτηκε από το Υπουργείο Πολιτισμού της Σερβίας. Άλλες performances που έχει πραγματοποιήσει είναι με την Nomadic/Topos/Athena, Αθήνα (2017), στο Academietheatre van Utrecht, Ολλανδία (1999 και 2000) και Stredoceske Muzeum Rostoky, Τσεχία (2000). Έχει εργαστεί ως εκπαιδευτικός στην Αρχιτεκτονική του Πολυτεχνείου Κρήτης, στο Κολλέγιο Αθηνών και σε δημόσια σχολεία.

Περισσότερα από Art & Culture
VIMA_WEB3b