MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
13
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
  • ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ

    Το κάλεσμα των Μαρμάρων: το νέο ντοκιμαντέρ της COSMOTE TV για τη διασπορά των ελληνικών αρχαιοτήτων στον δυτικό κόσμο

    Η νέα σειρά της Cosmote TV αποτελείται από 10 επεισόδια και επικεντρώνεται στη διασπορά των ελληνικών αρχαιοτήτων τους τελευταίους πέντε αιώνες, καθώς και στον ρόλο που διαδραμάτισε η ελληνική αρχαιότητα στη διαμόρφωση της νεότερης ευρωπαϊκής πολιτιστικής ταυτότητας, αλλά και τη δημιουργία του ελληνικού κράτους.

    Γεωργία Οικονόμου | 11.11.2019

    «Αν περπατήσετε σήμερα στο Λονδίνο, θα βρείτε μικρούς Παρθενώνες, μικρά Ερέχθεια και μικρά Προπύλαια. Όχι μόνο στο Λονδίνο, αλλά και στο Εδιμβούργο, στο Μπαθ και αλλού. Υπάρχει μια αισθητική και η αισθητική δεν αφορά την ομορφιά, αλλά την τελειότητα. Όταν έρχεσαι σε επαφή με το τέλειο, όπως έλεγαν οι Αρχαίοι, ‘εγκρίνεσαι’ ως άνθρωπος, αποκτάς παιδεία. Αλλά όταν αυτή η μεταφορά γίνεται σε μία σύγχρονη χώρα, η παιδεία χάνεται και καταλήγει να γίνει διακοσμητικό στοιχείο». Μ΄αυτά τα τόσο σημαντικά λόγια προλογίζει ο William St Clair, ιστορικός στο Ινστιτούτο Αγγλικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου «Το κάλεσμα των μαρμάρων», τη νέα εξαιρετικά ενδιαφέρουσα σειρά ντοκιμαντέρ της COSMOTE TV για τη διασπορά των ελληνικών αρχαιοτήτων στον δυτικό κόσμο.

    «Το κάλεσμα των μαρμάρων», έκανε πρεμιέρα την Τρίτη 5 Νοεμβρίου στο COSMOTE HISTORY HD, αποτελείται από 10 επεισόδια και επικεντρώνεται στη διασπορά των ελληνικών αρχαιοτήτων τους τελευταίους πέντε αιώνες, καθώς και στον ρόλο που διαδραμάτισε η ελληνική αρχαιότητα στη διαμόρφωση της νεότερης ευρωπαϊκής πολιτιστικής ταυτότητας, αλλά και τη δημιουργία του ελληνικού κράτους. 

    Η νέα σειρά παρουσιάστηκε στο πλαίσιο εκδήλωσης που διοργανώθηκε στο Ιωνικό Κέντρο Πολιτισμού παρουσία εκπροσώπων του Τύπου, στελεχών της COSMOTE TV και συντελεστών της σειράς, μεταξύ των οποίων ο Κλεάνθης Δανόπουλος, σκηνοθέτης και σεναριογράφος της σειράς, ο Γιώργος Τόλιας, Ιστορικός, Διευθυντής Ερευνών στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών και ο Θεόδωρος Κουτσογιάννης, Ιστορικός της Τέχνης, Έφορος Συλλογής Έργων Τέχνης της Βουλής των Ελλήνων. Στην εκδήλωση παραβρέθηκε και ο Executive Director της COSMOTE TV, Δημήτρης Μιχαλάκης

    Κομβικό σημείο της σειράς η σχέση της Δύσης με την ελληνική αρχαιότητα

    «Η σειρά παρουσιάζει τα καθοριστικά σημεία της σχέσης του Δυτικού Πολιτισμού με τα έργα της Ελληνικής αρχαιότητας, τους τελευταίους πέντε αιώνες. Η σχέση αυτή, η οποία συνεχίζεται αδιάρρηκτα από την Αναγέννηση ως σήμερα, οριοθετεί σε μεγάλο βαθμό την πορεία εξέλιξης του Δυτικού Πολιτισμού, ενώ διαδραμάτισε έναν καθοριστικό ρόλο στη δημιουργία και τη διαμόρφωση του Ελληνικού κράτους. Τα αντικείμενα που έχουν μεταφερθεί στα περισσότερα μουσεία της Ευρώπης είναι ένα δείγμα αυτής της σχέσης», σημειώνει ο σκηνοθέτης της, Κλεάνθης Δανόπουλος. «Στο διάστημα αυτό, ο Δυτικός πολιτισμός αυτοπροσδιορίστηκε ως συνεχιστής του πνεύματος και της αισθητικής της Ελληνικής Αρχαιότητας, γεγονός που δημιουργεί μία ιδιαίτερη περίπτωση στην παγκόσμια Ιστορία. Χειρόγραφα, νομίσματα και μεγάλος αριθμός έργων τέχνης, μεταφέρθηκαν από την Ελλάδα στην Δυτική Ευρώπη, επηρεάζοντας καθοριστικά την τέχνη και τις πνευματικές αναζητήσεις της Ευρώπης. Οι μεγάλες πρωτεύουσες του Δυτικού κόσμου, στολίστηκαν με κτήρια αναφοράς στον Κλασσικό πολιτισμό, ενώ οι τέχνες αναπτύχθηκαν έχοντας σαν βάση τα πρότυπα και τις αναζητήσεις της Ελληνικής Αρχαιότητας. Επομένως, το ενδιαφέρον στη σειρά δεν είναι μόνο η λεηλασία, αλλά το γεγονός ότι μετά την Αναγέννηση η Δυτική Ευρώπη αφομοίωσε πολλά στοιχεία από τον αρχαίο ελληνικό πολιτισμό».

    Ένα ταξίδι σε Βενετία, το Λονδίνο, το Παρίσι και Μόναχο

    Η σειρά ταξίδεψε στη Βενετία, το Λονδίνο, το Παρίσι και το Μόναχο, κινηματογραφώντας μερικά από τα σπουδαιότερα Ελληνικά έργα τέχνης που έχουν μεταφερθεί στα μουσεία αυτών των πόλεων. Συνομίλησε με περισσότερους από 30 έγκριτους ιστορικούς και ερευνητές, οι οποίοι παρουσίασαν τις συνθήκες κάτω από τις οποίες έγιναν αυτές οι μεταφορές αρχαιοτήτων σκιαγραφώντας ταυτόχρονα τις επιπτώσεις που είχαν στις τοπικές κοινωνίες.

    Ένας από αυτούς είναι ο ιστορικός τέχνης, έφορος Συλλογής Έργων Τέχνης της Βουλής των Ελλήνων, Θεόδωρος Κουτσογιάννης οποίος αναφορικά με το ζήτημα της αρχαιοκαπηλίας τόνισε: « Η αρχαιοκαπηλία συστηματοποιήθηκε σταδιακά. Από τα τέλη του 17ου αιώνα ξεκινάει να υπάρχει μία κανονική ροή αρχαιολατρών στην Ελλάδα, οι οποίοι έκαναν αυτοψία, έρευνες και τα αποτύπωναν τα μνημεία. Ωστόσο, όλη αυτή η διαδικασία μπορεί να θεωρηθεί πλήρως οργανωμένη από τα μέσα του 18ου αιώνα και μετά, όπου συστηματοποιείται και η γνώση. Οτιδήποτε ελληνικό έχει σαφώς μεγαλύτερη αξία από οποιαδήποτε άλλη ρωμαϊκή αρχαιότητα».

    Ο Έλγιν δε συνέλεξε, κατέστρεψε

    Το ντοκιμαντέρ καταπιάνεται και με το θέμα της μεταφοράς των μαρμάρων του Παρθενώνα. «Η περίπτωση της αρπαγής των Μαρμάρων του Παρθενώνα από τον Έλγιν είναι ξεχωριστή για δύο λόγους. Πρώτον γιατί αφορά τον Παρθενώνα – αν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε έναν χριστιανικό όρο για την αρχαιότητα, θα λέγαμε τα «Άγια των Αγίων» όσον αφορά στην Ελληνική Αρχαιότητα- και δεύτερον, λόγω του τρόπου με τον οποίο εκείνος απέσπασε ότι πήρε από τον Παρθενώνα.  Διέλυσε το μνημείο από άποψη δομική, τεκτονική. Επέφερε δηλαδή μία καταστροφή», ανέφερε ο κ. Κουτσογιάννης.  

    Από την πλευρά του ο  διευθυντής ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών και ιστορικός Γιώργος Τόλιας τόνισε σχετικά με το ίδιο θέμα: «Οι έντονες αντιδράσεις γύρω από το θέμα αυτό προέκυψαν λόγω της βαναυσότητας της κίνησης του Έλγιν. Μέχρι εκείνη την εποχή δεν είχαμε ξανά διάλυση ή καταστροφή μνημείων. Είναι τελείως διαφορετικό το να συλλέγει κανείς διάσπαρτες αρχαιότητες και να τις συγκεντρώνει για να τις μελετήσει και τελείως διαφορετικό να καταστρέφει μνημεία προκειμένου να αφαιρέσει από αυτά τον γλυπτό διάκοσμο ή ό,τι θεωρεί θησαυρό. Να λεηλατήσει δηλαδή μνημεία που όλοι τα ήξεραν και κανείς δεν τα πείραζε με σκοπό την προσωπική προβολή ή το κέρδος»

    «Αυτός που έκλαιγε, τελικά έκλεψε»

    Ιδιαίτερη αναφορά έγινε και στον Βρετανό αρχαιολάτρη Έντουαρντ Κλαρκ, ο οποίος ενώ κατηγορούσε τον συμπατριώτη του Έλγιν για την καταστροφή του Παρθενώνα και μάλιστα έκλαιγε και έλεγε πως «σκίστηκε η ψυχή του από τη μεγάλη αυτή καταστροφή», όταν ήρθε αντιμέτωπος με τον δικό του αρχαίο θησαυρό, άλλαξε γνώμη και με πλεκτάνη υπέκλεψε στην ανασκαφή της Ελευσίνας μία Καρυάτιδα που σήμερα βρίσκεται στο Fitzwilliam Museum του Cambridge…
    Το τραγικό είναι πως το πλοίο που μετέφερε την Καρυάτιδα αυτή στον δρόμο προς την Αγγλία βούλιαξε και η Καρυάτιδα αυτή έμεινε 3 χρόνια μέσα στη θάλασσα και υπέστη μεγάλη καταστροφή.

    Το ενδιαφέρον της Δύσης για τα αρχαία και ο ρόλος της στην Ίδρυση του Ελληνικού Κράτους τον 19ο αιώνα

    «Το ενδιαφέρον της Δύσης για την Ελληνική αρχαιότητα, διαδραμάτισε έναν σημαντικό ρόλο στην ίδρυση και την ανάπτυξη του Ελληνικού κράτους, μετά την Ελληνική Επανάσταση», επισήμανε ο σκηνοθέτης των «μαρμάρων», Κλεάνθης Δανόπουλος. «Οι ξένες αρχαιολογικές σχολές που δραστηριοποιήθηκαν στην Ελλάδα από τον 19ο αιώνα, έβαλαν τις βάσεις για την ανάδειξη του αρχαιολογικού χάρτη της χώρας, ενώ ταυτόχρονα ανέδειξαν την καθοριστική σημασία που είχε ο Αρχαίος Ελληνικός πολιτισμός στην διαμόρφωση της ιδέας, μίας κοινής ευρωπαϊκής πολιτιστικής ταυτότητας».

    «Δε ζητάμε να επιστραφούν όλες οι αρχαιότητες πίσω, ζητάμε μόνο μία»

    Καταρχάς, όπως πολύ εύστοχα σημειώνει στη σειρά ο Δημήτρης Παντερμαλής, Πρόεδρος του Μουσείου Ακρόπολης, «η Ελλάδα δεν ζητά να γυρίσουν όλα τα αρχαία της πίσω. Ζητά μόνο ένα πράγμα. Να επιστρέψουν αυτά που έφυγαν από τη θέση τους στον Παρθενώνα.  Δε ζητάμε τα πάντα, που είναι άπειρα, ζητάμε μόνο τα συγκεκριμένα». 

    Γιατί δεν επιστρέφουν; 

    Οι συνομιλητές μας είπαν χαρακτηριστικά πως αφενός η Ελλάδα ήταν και είναι δύσκολο να τα βάλει με ολόκληρη τη βρετανική αυτοκρατορία, κατά δεύτερον για να επιστραφούν τα Μάρμαρα, θα έπρεπε να διαλυθεί το μεγαλύτερο μέρος του Βρετανικού Μουσείου.

    Δωρεάν Cosmote History HD σ΄ολα τα σχολεία

    Ο Δημήτρης Μιχαλάκης, Executive Director της COSMOTE TV επέμεινε ιδιαίτερα στον εκπαιδευτικό και παιδευτικό ρόλο που επιθυμεί να αποκτήσει το COSMOTE HISTORY HD και στο ότι στόχος της εταιρείας είναι  να προσελκύσει ένα κοινό πιο νεανικό. Χαρακτηριστικά δήλωσε «Στο COSMOTE HISTORY HD έχουμε πάρα πολύ νέο περιεχόμενο. Θέλουμε να πούμε ιστορίες που να έρθουν κοντά σε ένα πιο νεανικό κοινό που ως τώρα δεν τις έχει δει. Αυτό που μας ενδιαφέρει είναι να φέρουμε το νεανικό κοινό κοντά στην ιστορία μας και τον πολιτισμό μας. Σε αυτή τη λογική έχουμε ασχοληθεί με το να δημιουργήσουμε και να φέρουμε νέα ντοκιμαντέρ με μία σύγχρονη, φρέσκια ματιά. Μία τέτοια σειρά, που θα κάνει πρεμιέρα σύντομα στο κανάλι, είναι το «Λόγος-Αντίλογος» με παρουσιαστή τον Μάκη Παπαδημητρίου, που καταπιάνεται με το θέμα των debates και με τον τρόπο με τον οποίο η επιχειρηματολογία διδάσκεται σήμερα σε φοιτητές στα πανεπιστήμια, δομημένα με συγκεκριμένους κανόνες και θίγοντας θέματα της επικαιρότητας. Στην προσπάθειά μας να φέρουμε πιο κοντά το κοινό στην ιστορία δίνουμε δωρεάν το COSMOTE HISTORY σε όποιο σχολείο μας το ζητήσει, με τη μορφή desktop application. Οπότε όλο το περιεχόμενο μας μπορεί να διατίθεται on demand στα σχολεία, πάρα πολύ εύκολα και απλά, αρκεί κάποιος να έρθει σε επαφή μαζί μας». 

    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

    Ιnfo: Τα επεισόδια της νέας σειράς θα προβάλλονται σε Α’ προβολή στο COSMOTE HISTORY HD κάθε Τρίτη βράδυ στις 22.00 και σε επανάληψη κάθε Παρασκευή στις 19.00. Μετά την προβολή τους στο κανάλι, όλα τα επεισόδια θα είναι διαθέσιμα για δωρεάν on demand θέαση στην υπηρεσία COSMOTE TV PLUS.

    Περισσότερα από Keep Watching