MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
27
ΙΟΥΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΚΘΕΣΗΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΕΚΘΕΣΗ X
Athens Photo Festival 2024: Η Αθήνα στο επίκεντρο της διεθνούς φωτογραφικής σκηνής
Από 07/06/2024 έως 28/07/2024
Cindy Sherman at Cycladic: Πρώιμα έργα - ορόσημα της Αμερικανίδας φωτογράφου στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Από 30/05/2024 έως 04/11/2024
Donum Amicorom: Το εικαστικό κληροδότημα του Παύλου Σάμιου σε μια έκθεση στο Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο
Από 19/06/2024 έως 15/09/2024
Grand Tour: 17 έργα φιλελλήνων από την Κυβερνητική Συλλογή Τέχνης του Ηνωμένου Βασιλείου σε μια έκθεση στο Μουσείο Μπενάκη
Από 05/07/2023 έως 01/06/2025
Ira Walrdron: Μετασοβιετική εικαστική πρωτοπορία στο Μουσείο Άλεξ Μυλωνά
Από 20/06/2024 έως 01/09/2024
POP(?): Μια έκθεση αφιερωμένη στο έργο του κορυφαίου ζωγράφου Γιώργου Ιωάννου στην Γκαλερί Kalfayan
Από 04/07/2024 έως 21/09/2024
Robert McCabe: Φωτογραφικά στιγμιότυπα της μεταπολεμικής Ελλάδας στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 28/05/2024 έως 08/09/2024
Shinrin-yoku: Μια νέα έκθεση σύγχρονης τέχνης του PCAI αλληλεπιδρά με τον Βοτανικό Κήπο Διομήδους
Από 21/06/2024 έως 20/09/2024
Stefanidou Tsoukala Gallery: Το παρόν και το παρελθόν της Αθήνας μέσα από τον φακό του Βρετανού φωτογράφου Nikolai von Bismarck
Από 11/06/2024 έως 12/09/2024
space of togetherness: Μια έκθεση για τη συνύπαρξη και την πολυπολιτισμικότητα στο Σχολείον Ειρήνης Παπά
Από 09/09/2024 έως 20/10/2024
«Ξένιος»: Ταξίδι με χρώματα από τον Αλέξη Κυριτσόπουλο
Από 12/06/2024 έως 12/08/2024
Άλεξ Μυλωνά: Μια υπαίθρια έκθεση στο ΚΠΙΣΝ που εκπληρώνει το όραμα της σπουδαίας γλύπτριας
Από 06/04/2024 έως 30/09/2024
Έκθεση στο Κέντρο Τεχνών του Δήμου: 1944 & 1974 - Η Αθήνα γιορτάζει
Από 23/07/2024 έως 28/10/2024
Ίδρυμα Γουλανδρή: Διπλό αφιέρωμα στο εμβληματικό ζευγάρι φωτογράφων Henri Cartier-Bresson και Martine Franck σε Άνδρο και Αθήνα
Από 03/07/2024 έως 27/10/2024
Αμμόχωστος 3,5%: Ο Σωτήρης Δανέζης φωτογραφίζει την "πόλη-φάντασμα" 50 χρόνια μετά την τουρκική εισβολή
Από 10/07/2024 έως 25/08/2024
Γιάννης Παππάς στο «Φουγάρο»: Οι περιπέτειες ενός αγάλματος
Από 30/06/2024 έως 31/10/2024
Γυναικεία Ζητήματα: Γυναίκες «μιλούν» για τις γυναίκες σε μια έκθεση στην Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων
Από 06/06/2024 έως 22/09/2024
Δημοκρατία: Η τέχνη συνομιλεί με την πολιτική ιστορία της Νότιας Ευρώπης σε μια έκθεση στην Εθνική Πινακοθήκη
Από 11/07/2024 έως 02/02/2025
Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων: Η Nelly’s μέσα από τη ματιά του συλλέκτη
Από 13/07/2024 έως 10/11/2024
Διαιρεμένες Μνήμες 1940-1950: Το αποτύπωμα μιας ταραγμένης δεκαετίας μέσα από μια ψηφιακή έκθεση
Από 15/11/2021 έως 31/12/2026
ΕΜΣΤ: Ένα μουσείο «κατειλημμένο» από γυναίκες εικαστικούς
Από 13/06/2024 έως 10/11/2024
ΕΜΣΤ: Μεγάλη αναδρομική έκθεση της φεμινίστριας εικαστικού Penny Siopis
Από 17/05/2024 έως 10/11/2024
Η Ελλάδα της Nelly’s στα Χανιά
Από 13/07/2024 έως 10/11/2024
Μία φορά και... μία φωτογραφία: Ομαδική φωτογραφική έκθεση στην Γκαλερί Ρεβέκκα Καμχή
Από 05/06/2024 έως 09/08/2024
Ο Παρθενώνας και ο Βύρωνας: Ο σπουδαίος φιλέλληνας και η επανένωση των γλυπτών σε μια έκθεση στο Μουσείο Ακρόπολης
Από 26/04/2024 έως 31/08/2024
Ο αισθησιακός μυστικισμός της γλυπτικής: Αναδρομική έκθεση του κορυφαίου Ιταλού γλύπτη Novello Finotti στο Ίδρυμα Θεοχαράκη
Από 04/06/2024 έως 11/11/2024
Ο εικαστικός Anselm Kiefer εκθέτει για πρώτη φορά στην Αθήνα
Από 21/06/2024 έως 24/08/2024
Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας: Ανοίγει τη Συλλογή «Αθήνα 2004» και εγκαινιάζει μια επετειακή έκθεση στο Golden Hall
Από 22/07/2024 έως 04/08/2024
Προς τον Κήπο των Εσπερίδων: Επετειακοί οι φετινοί εικαστικοί 30οι Πλοές στην Άνδρο
Από 27/07/2024 έως 29/09/2024
Σμιλεύοντας τον Ερωτα: Έκθεση της Βένιας Δημητρακοπούλου στην γκαλερί Κουρντ
Από 24/05/2024 έως 28/09/2024
Τέχνες της θάλασσας: Η κυκλαδίτικη ναυτική παράδοση σε μια έκθεση στο Ινστιτούτο Γκαίτε
Από 04/07/2024 έως 21/09/2024
Το δέντρο που ήθελε να γίνει ουράνιο τόξο: Έκθεση της Κατερίνας Σταθάτου στο Μουσείο της Πόλεως των Αθηνών
Από 26/06/2024 έως 15/09/2024
Φορώντας μύθους… και φουστάνια αδειανά: Έκθεση της Κυριακής Χριστακοπούλου στο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης
Από 06/07/2024 έως 29/09/2024
ΕΠΙΛΟΓΗ ΓΚΑΛΕΡΙ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΧΩΡΟ X Fougaro Art Center Gagosian Gallery Kourd Kalfayan Galleries Online Radisson Blu Park Hotel Rebecca Camhi Gallery Stefanidou Tsoukala Gallery Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή Ίδρυμα Εικαστικών Τεχνών και Μουσικής Β.& Μ.Θεοχαράκη Ίδρυμα Π. & Μ. Κυδωνιέως Βοτανικός Κήπος Ιουλίας και Αλέξανδρου Ν. Διομήδους Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο Δημοτική Πινακοθήκη Χανίων Εθνική Πινακοθήκη - Μουσείο Αλεξάνδρου Σούτσου Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης (ΕΜΣΤ) Ινστιτούτο Γκαίτε Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος Κέντρο Τεχνών Δήμου Αθηναίων Μουσείο Άλεξ Μυλωνά - Μακεδονικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Μουσείο Ακρόπολης Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης - Κεντρικό Κτίριο Μουσείο Λαϊκής Τέχνης και Παράδοσης Δήμου Αθηναίων «Αγγελική Χατζημιχάλη» Μουσείο Μπενάκη - Κτήριο Οδού Πειραιώς Μουσείο Μπενάκη - Κτίριο Πινακοθήκης Χατζηκυριάκου - Γκίκα Μουσείο Μπενάκη - Μουσείο Ελληνικού Πολιτισμού Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης Άνδρου Μουσείον της Πόλεως των Αθηνών – Ίδρυμα Βούρου-Ευταξία Ολυμπιακό Μουσείο Αθήνας Πινακοθήκη Δήμου Αθηναίων Πολιτιστικό Κέντρο Μελίνα Μερκούρη Σχολείον της Αθήνας - Ειρήνη Παπά
Χαρακτική

Ομαδική έκθεση χαρακτικής στο Κέντρο Τεχνών Μετς

Τρεις γενιές Ελλήνων χαρακτών συναντώνται στον φιλόξενο χώρο του Μετς και μοιράζονται την αγάπη τους για το ρεμπέτικο τραγούδι, όπως αποτυπώνεται στα έργα των Α. Τάσσου, Γιώργου Κόρδη και Φώτη Βάρθη

Monopoli Team

Η χαρακτική υπήρξε διαχρονικά η πλέον λαϊκή μορφή εικαστικής έκφρασης. Όχι λόγω της «ευκολίας» στη δημιουργία της όσο, κυρίως, χάρη στη δυνατότητα της, λιγότερο ή περισσότερο, μαζικής αναπαραγωγής της: αφίσες, εξώφυλλα δίσκων αλλά και βιβλίων, εμπορικά σήματα, έδωσαν τη δυνατότητα σε πλήθος χρηστών να έρθουν σε επαφή με το έργο σπουδαίων εικαστικών, όπως ήταν ο εμβληματικός χαράκτης Τάσσος.
Αυτή «λαϊκότητα» της χαρακτικής, μαζί με τον μνημειακό λυρισμό του έργου του Τάσσου, για παράδειγμα, έκαναν την Σωτηρία Μπέλλου να απαιτεί πάντα τα εξώφυλλα των δίσκων της να κοσμούν έργα του χαράκτη.
Δεν ήταν όμως μονάχα η λαϊκότητα της τέχνης του που πυροδότησε αυτή τη συνάντηση. Ήταν ακόμη ο τρόπος που ο ίδιος ο Τάσσος προσέγγιζε το ρεμπέτικο, αναγνωρίζοντας σε αυτό μια πηγαία και αυθεντική έκφραση του βίου των λαϊκών στρωμάτων, του καημού και της χαράς τους.
Γι’ αυτό και ύμνησε τούτη τη χαρμολύπη μέσα από μια μνημειακή σύνθεση, τις τέσσερις «Αρχόντισσες των ρεμπέτικων τραγουδιών», τέσσερις κόρες με το μπαγλαμαδάκι στο χέρι, που κάνουν σπονδή στα χώματα της προσφυγιάς, εκεί όπου ανδρώθηκε το ρεμπέτικο: Ανατολή, Δραπετσώνα, Κοκκινιά, Καισαριανή.

Φώτης Βάρθης


Λίγα στενά πάνω από το σπίτι όπου έζησε και δημιούργησε ο Τάσσος (1914-1985), και όπου σήμερα στεγάζεται η Εταιρεία Εικαστικών Τεχνών που φέρει το όνομά του, ένας ομότεχνός του, ο ζωγράφος Γιώργος Κόρδης, μαζί με τον γιο του Παύλο και τον ιστορικό τέχνης Γιώργο Μυλωνά, δημιούργησαν το Κέντρο Εικαστικών «Μετς», ένα χώρο αφιερωμένο στη σύγχρονη ελληνική εικαστική δημιουργία.
Σε αυτόν τον χώρο, από το Σάββατο 23 Φεβρουαρίου, το μνημειακό έργο του Τάσσου θα συναντηθεί με το χαρακτικό έργο του Κόρδη, αλλά και του νεότερου χαράκτη Φώτη Βάρθη, σε μια έκθεση που στο επίκεντρό της βρίσκεται το ρεμπέτικο τραγούδι και η συνομιλία του με τους τρεις εικαστικούς.
Ο Γιώργος Κόρδης (γεν. 1956), αν και ηλικιακά βρίσκεται ανάμεσα στον «δάσκαλο» και τον «νεοσσό», επιχειρεί, μέσα από τα 15 έργα που παρουσιάζει, να δουλέψει μια παραδοσιακή τέχνη, όπως η χαρακτική, με εντελώς σύγχρονα εργαλεία, καθώς τα έργα του δημιουργήθηκαν με τον τρόπο της χάραξης, αλλά ψηφιακά, στην οθόνη ενός τάμπλετ. Μέσα από αυτόν τον πειραματισμό, που του επέτρεψε να εκμεταλλευτεί τις δυνατότητες που δίνει το άσπρο-μαύρο προς όλες τις κατευθύνσεις, δεν εγκατέλειψε ποτέ την αναζήτηση της χαρακτικής ποιότητας. «Το σχέδιό του αδρό, λαξεμένο και άτσαλο, όπως είναι όλα τα επιτεύγματα του χεριού, δεν είναι ένα άψογο γραφικό επίτευγμα, μια τέλεια ψηφιακή αποτύπωση», σημειώνει ο επιμελητής της έκθεσης Γιώργος Μυλωνάς. «Εδώ είναι η καινοτομία του Κόρδη: χρησιμοποιεί το ψηφιακό εργαλείο, αλλ’ αδιαφορεί για την “τελειότητά” του. Την ανανέωση την αναζητά μέσα στα όρια της τέχνης του, όχι έξω απ’ αυτήν».

Α. Τάσσος

Ο Φώτης Βάρθης (γεν. 1983), από τη μεριά του, προτίμησε τα παραδοσιακά εργαλεία της τέχνης του, φιλοτεχνώντας τα «Ταμπαχανιώτικα», μια σειρά έργων που αντλούν έμπνευση από τον μουσικό χώρο των ρεμπέτικων όπως εκφράστηκαν στα αστικά κέντρα της Κρήτης και ενσωματώθηκαν στην μουσική παράδοση του νησιού. Κριτήριο για την επιλογή τους αποτέλεσε η θεματική των στίχων που εκφράζουν τον πόνο και την απώλεια, επιχειρώντας να βρει τις δυναμικές που θα μεταφέρουν την αδρότητα και την αμεσότητα των τραγουδιών πάνω στη χαραγμένη επιφάνεια του ξύλου.
«Ποιος ξέρει τι καινούργια ζωή μας επιφυλάσσουν τα νωχελικά κι απαισιόδοξα 9/8 για το μέλλον», αναρωτιόταν ο Μάνος Χατζιδάκις, ολοκληρώνοντας, πριν ακριβώς 70 χρόνια, τον Γενάρη του 1949, την περίφημη διάλεξή του για το ρεμπέτικο τραγούδι. Φαίνεται πως αυτοί οι βυζαντινής καταγωγής δρόμοι έχουν ακόμη πολλές ζωές για να ζήσουν, πολλές μορφές έκφρασης για να γονιμοποιήσουν…

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Καλλιτέχνης: Α. Τάσσος, Γιώργος Κόρδης και Φώτης Βάρθης
Χώρος: Μετς Κέντρο Τεχνών | Ευγ. Βουλγάρεως 6, 211-11.34.262, [email protected]
Διάρκεια Έκθεσης: 23 Φεβρουαρίου - 6 Απριλίου 2019
Είσοδος: Ελεύθερη
Πληροφορίες Χώρου: Μετς Κέντρο Τεχνών | Ευγ. Βουλγάρεως 6, 211-11.34.262, [email protected]
Περισσότερα από ΕΚΘΕΣΕΙΣ