MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
12
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2019: Εθνικό και διεθνές

Το πλήρες πρόγραμμα των εκδηλώσεων στην Πειραιώς 260, στο Ηρώδειο και στις γειτονιές της Αθήνας, οι σταρ του θεάτρου και της μουσικής που θα βρεθούν στην πόλη, το αφιέρωμα στη διαφορετικότητα.

| Φωτογραφία εξωφύλλου: Εύη Φυλακτού
author-image Στέλλα Χαραμή

Η θητεία του ως καλλιτεχνικού διευθυντή λήγει επισήμως σε δύο μήνες. Κι όμως – τι οξύμωρο – ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος ανακοινώνει τον προγραμματισμό του Φεστιβάλ Αθηνών χωρίς να γνωρίζει αν θα έχει μέλλον στον οργανισμό. «Είναι καθαρά θέμα της υπουργού, μπορεί να θέλει ή να μη θέλει να ανανεωθεί η θητεία μου. Σε κάθε περίπτωση, ελπίζω να λάβει υπόψη το έργο που έχει γίνει την τελευταία τριετία» έλεγε νωρίτερα ο ίδιος κλείνοντας την παρουσίαση του καλοκαιρινού προγραμματισμού με ένα ερωτηματικό, πετώντας το γάντι στην Μπουμπουλίνας. Στο έργο του, βεβαίως, συμπεριλαμβάνει το, επί τρία χρόνια, πλεονασματικό ταμείο του Ελληνικού Φεστιβάλ και την μη ενεργοποίηση έκτακτης επιχορήγησης από το ΥΠΠΟΑ.

Το τέλος μιας θητείας. Η μήπως όχι;

Σε πρόσφατη επιστολή του προς την υπουργό Πολιτισμού Μυρσίνη Ζορμπά, ο Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος θέτει μια σειρά από αιτήματα προς επίλυση που δυσκολεύουν την εσωτερική λειτουργία του ΕΦ – ανάμεσα τους η, σε εκκρεμότητα, μονιμοποίηση των συμβασιούχων υπαλλήλων του – χωρίς την ικανοποίηση των οποίων δεν προτίθεται να παραμείνει επικεφαλής της διοίκησης. Στην ίδια επιστολή, ο κ. Θεοδωρόπουλος φαίνεται να ζητά από την υπουργό την εκτέλεση του φετινού προγραμματισμού (άρα και την τετράμηνη παράταση της θητείας του ίδιου όσο και της ομάδας του), αν και εφόσον δεν είναι το πρόσωπο της επιλογής της για τη συνέχεια του θεσμού· καθώς, όπως αναφέρει, φοβάται «για την διάλυση της διοργάνωσης» που περιέχει μια σειρά από απαιτητικές εκδηλώσεις.

Η παρουσία του προγράμματος έγινε απουσία της υπουργού Πολιτισμού Μυρσίνης Ζορμπά, αλλά παρουσία της πρώην υπουργού Λυδίας Κονιόρδου. Μαζί της οι Γιάννης Αναστασάκης, Ολιβιέ Ντεκότ, Ελένη Καραϊνδρου, Στάθης Λιβαθινός.

Πράγματι, με κορωνίδα το επιδαύριο καλοκαίρι – που φέρνει μαζί του για πρώτη φορά στο αργολικό θέατρο τον Μπομπ Γουίλσον, την Comedie Francaise καθώς και σειρά αναμενόμενων παραγωγών Ελλήνων δημιουργών – η φετινή διοργάνωση έχει να επιδείξει ένα συμπυκνωμένο και, με κοινωνικά αντανακλαστικά, προγραμματισμό.

Η διαφορετικότητα στην Πειραιώς

Την ώρα που η θεματική της Επιδαύρου συνδιαλέγεται με το αρχαίο δράμα, οι παραστάσεις της Πειραιώς 260 περιστρέφονται γύρω από το ζήτημα της διαφορετικότητας «ή αυτό που θα μπορούσαμε να ονομάσουμε το δικαίωμα στο αυτονόητο, το δικαίωμα δηλαδή να είσαι αυτό που θέλεις να είσαι» όπως επισημαίνει ο καλλιτεχνικός διευθυντής.

Με την πεποίθηση πως η τέχνη μπορεί να παίξει ρόλο στην επικίνδυνη άνοδο της ομοιογενοποίησης, οι σκηνές της Πειραιώς θα ανεβάσουν παραστάσεις που εστιάζουν σε ζητήματα φύλου, εθνικότητας, σεξουαλικού προσανατολισμού και κάθε είδους μειοψηφικής κουλτούρας. Υπό τη σκέψη αυτής της προβληματικής στην βιομηχανική Πειραιώς θα σκηνοθετήσουν, μεταξύ άλλων, οι Γιώργος Παπαγεωργίου, Θάνος Σαμαράς,  ‘Ελενα Καρακούλη, Βασίλης Μαυρογεωργίου, Μάνος Καρατζογιάννης, Χρήστος Θεοδωρίδης, C for Circus, Ελένη Ευθυμίου.

Μια ανδρόγυνη φιγούρα, υπόμνηση της διαφορετικότητας, η φετινή εικαστική δημιουργία του Φεστιβάλ Αθηνών.

Γνωριμία με Drag Queen

Είναι τέτοια η έμφαση που θα δοθεί στην ανοχή προς τη διαφορετικότητα που ο Θεοδωρόπουλος τολμάει να εντάξει στο σχεδιασμό και το Drag Queen Story Time, ένα εκπαιδευτικό πρόγραμμα που ξεκίνησε στην Αμερική και στοχεύει στην εξοικείωση γονιών και παιδιών με μέλη της ΛΟΑΤΚΙ κοινότητας.

«Η νέα ζωή (La vita nuova)» από το Ρομέο Καστελούτσι.

Τα μεγάλα ονόματα

Την πρόσβαση στο μεγάλο κοινό ωστόσο αναμένεται να εξασφαλίσει, όπως πάντα, ο διεθνής προσανατολισμός του Φεστιβάλ. Καθώς φέτος τα μεγάλα ονόματα έχουν μοιραστεί μεταξύ Επιδαύρου – το 2020 μπροστά στο αργολικό κοίλον θα βρεθεί ο Κριστόφ Βαρλικόφσκι – και Αθήνας, στην πρωτεύουσα θα σταθμεύσει ο κορυφαίος Γαλλο-Καναδός Ρομπέρ Λεπάζ, ο εικονοκλάστης Ρομέο Καστελούτσι, η Τερέζα Αν ντε Κεερσμάκερ με τους περίφημους Rosas της να χορεύουν Μπαχ, η τολμηρή Ισπανίδα Ανχέλικα Λίντελ και αντισυμβατικός χορογράφος Μπορίς Σαρμάτς.

Με εξαίρεση τον Σαρμάτς, η ενότητα του Χορού φέτος αναλαμβάνει να συστήσει νέα ονόματα στο κοινό της πόλης με χαρακτηριστικότερα το Λιβανέζο Ομάρ Ρατζέρ, τη Νόρα Τσιπομίρ από τη Ζιμπάμπουε, τον Πορτογάλο Μάρκο Ντα Σίλβα Φερέιρα αλλά και το σχήμα εξ Ιταλίας Αterbaletto υπό την καθοδήγηση του Χόφες Σέχτερ.

Οι Αυστραλοί Dead can Dance στο Ηρώδειο.

Φετινή πρωταγωνίστρια η μουσική με έδρα το Ηρώδειο

Υψηλούς προσκεκλημένους θα υποδεχθεί και το Ωδείο Ηρώδου του Αττικού σε μια σεζόν που δίνει ξεκάθαρο πρόκριμα στο μουσικό σχεδιασμό. Μεγάλες ορχήστρες – Λουξεμβούργου, Βιέννης, Κίνας – σολίστες παγκοσμίου φήμης όπως ο Yo Yo Ma, αλλά και mainstream σχήματα όπως οι classic rock Jethtrο Tull, οι ατμοσφαιρικοί Tinderisticks, οι μελωδικοί της έθνικ Dead Can Dance δίνουν έναν εξωστρεφή χαρακτήρα στο Ηρώδειο. Αυτό δεν σημαίνει πως θα λείψουν και οι σημαντικοί ‘Ελληνες με τους Ελένη Καραϊνδρου, Γιάννη Μαρκόπουλο, Γιώργο Νταλάρα να δίνουν τον τόνο από πλευράς μεμονωμένων καλλιτεχνών ενώ η Καμεράτα, η Κρατική Ορχήστρα Αθηνών και η Εθνική Λυρική Σκηνή πλαισιώνουν τον προγραμματισμό εκπροσωπώντας μεγάλους εγχώριους θεσμούς.

Ο αθηναϊκός προγραμματισμός συμπληρώνεται από τη συνέχιση του επιτυχημένου site specific θεσμού «’Ανοιγμα στην πόλη» τόσο στις αθηναϊκές όσο και στις πειραϊκές γειτονιές καθώς και με την εγκαινίαση ειδικών προγραμμάτων για παιδιά.

Πλάνο από την κατάμεστη αίθουσα του Ωδείου Αθηνών.

Οι στόχοι

Η τρίτη σεζόν στη θητεία Θεοδωρόπουλου είναι, σύμφωνα με τον ίδιο, μια ακόμα προσπάθεια «να εδραιώσουμε την εμβέλεια και το κύρος της διοργάνωσης εντός κι εκτός συνόρων, καθιστώντας το ταυτόχρονα εθνικό και διεθνές. Σύγχρονο, πληθωρικό αλλά και με ισχυρά κοινωνικά αντανακλαστικά. Με πρώτιστο μέλημα να παράγει πολιτισμό, έργα και συνεργασίες κι όχι απλώς να τα φιλοξενεί. Μια ανάσα ζωής, ψυχαγωγίας, στοχασμού και συνδημιουργίας για όλους».

Το εναρκτήριο λάκτισμα γίνεται στις 31 Μαϊου στην Πειραιώς με το «Χρύσιππο» του Θάνου Σαμαρά,  το Ηρώδειο ανοίγει στις 5 Ιουνίου με τη «Νόρμα» από την Εθνική Λυρική Σκηνή, ενώ το Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, νωρίτερα από ποτέ με τον «Οιδίποδα» του Μπομπ Γουίλσον στις 21 Ιουνίου.

Τα SOS της διοργάνωσης (ανά κατηγορία)

Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου

  • Οιδίπους – Σκηνοθεσία: Μπομπ Γουίλσον
  • Ικέτιδες του Ευριπίδη – Σκηνοθεσία: Στάθης Λιβαθινός
  • Οιδίπους τύραννος του Σοφοκλή – Σκηνοθεσία: Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης
  • Ηλέκτρα/Ορέστης του Ευριπίδη – Σκηνοθεσία: Ιβο Βαν Χόβε
  • Νεφέλες του Αριστοφάνη – Σκηνοθεσία: Δημήτρης Καραντζάς
  • Θεογονία του Ησιόδου – Σκηνοθεσία: Σοφία Πάσχου
  • Φαίδρα του Ρακίνα – Σκηνοθεσία: Εφη Θεοδώρου

Σύγχρονο Ελληνικό Θέατρο

  • Χρύσιππος του Δημήτρη Δημητριάδη– Σκηνοθεσία: Θάνος Σαμαράς
  • Γιαννούλα, η κουλουρού – Σκηνοθεσία: Γιώργος Παπαγεωργίου
  • Οι μεταμορφώσεις του Οβίδιου από τους C. for Circus

Διεθνείς παραγωγές

  • Οι αγνοούμενοι – Mapa Teatro
  • Αυτόχειρες παρθένοι – Susanne Kennedy
  • Η νέα ζωή – Romeo Castelluci
  • Kanata – Επεισόδιο 1ο, Η διαμάχη – Robert Lepage

Χορός

  • Splendid Fusions – Κρατική Σχολή Ορχηστικής Τέχνης
  • #minaret – Omar Rajeh
  • Wolf – Aterballetto
  • Infini – Boris Charmatz

Ωδείου Ηρώδου Αττικού

  • Tous des oiseaux – Ελένη Καραΐνδρου
  • Λεωνίδας Καβάκος – Συμφωνική Oρχήστρα της Βιέννης
  • Αφιέρωμα στον Στήβεν Σπήλμπεργκ – Kρατική Ορχήστρα Αθηνών
  • Εν τω μέσω της ζωής, βρισκόμαστε – Anne Teresa De Keersmaeker & Jean Guihen
  • Dionysus – Dead Can Dance

Διαβάστε ακόμα:

Περισσότερα από Επίκαιρα