MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
16
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΣΥΝΑΥΛΙΑ X
Achelous και DragonSkull στο Piraeus Club Academy
Από 04/10/2025 έως 04/10/2025
Juan Diego Florez: Ο κορυφαίος λυρικός τενόρος στο Ηρώδειο
Από 21/09/2025 έως 21/09/2025
Mare Nostrum: Μουσικοί από όλη τη Μεσόγειο για μία μαγική βραδιά στο Ηρώδειο
Από 24/09/2025 έως 24/09/2025
O Asaf Avidan επιστρέφει στην Αθήνα για μια εμφάνιση στο Floyd
Από 07/12/2025 έως 07/12/2025
O Ορφέας Περίδης με νέα τραγούδια στο Κηποθέατρο Παπάγου
Από 22/09/2025 έως 22/09/2025
The Swingin' Cats στο Roof Stage του Gazarte
Από 20/09/2025 έως 20/09/2025
Άξιος εστί: Μεγάλη συναυλία - αφιέρωμα στον Μπιθικώτση στο Καλλιμάρμαρο
Από 17/09/2025 έως 17/09/2025
Βασίλης Τσιτσάνης για πάντα: Μεγάλο αφιέρωμα στο Ηρώδειο
Από 01/10/2025 έως 01/10/2025
Γιάννης Χαρούλης: Δεύτερη συναυλία στον Λυκαβηττό
Από 05/10/2025 έως 05/10/2025
Η Ελεωνόρα Ζουγανέλη με μια μεγάλη συναυλία - γιορτή στην Τεχνόπολη
Από 18/09/2025 έως 18/09/2025
Η Κασέτα του Μελωδία για την Αρλέτα στο Ηρώδειο
Από 04/10/2025 έως 04/10/2025
Η Λένα Πλάτωνος με τη Σαββίνα Γιαννάτου και τον Γιάννη Παλαμίδα για μια συναυλία στον λόφο Φιλοπάππου
Από 28/09/2025 έως 28/09/2025
Η Νεφέλη Φασούλη στο Κηποθέατρο Παπάγου
Από 19/09/2025 έως 19/09/2025
Η Ορχήστρα Johann Strauss Wiener στο Ηρώδειο για τα 200 χρόνια Γιόχαν Στράους
Από 15/10/2025 έως 15/10/2025
Η μουσική παράσταση «Ο Ερωτόκριτος στον Λαβύρινθο» τον Οκτώβριο στο Ηρώδειο
Από 06/10/2025 έως 06/10/2025
Η τζαζ συναντά την αραβική μουσική στου Φιλοπάππου: O Dhafer Youssef για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Από 17/09/2025 έως 17/09/2025
Μάρθα Φριντζήλα, the Kubara Project και Καλογεράκια ανεβαίνουν στου Φιλοπάππου για μία μουσική γιορτή
Από 15/09/2025 έως 29/09/2025
Μίλτος Πασχαλίδης: Ολοκληρώνει τη γιορτή για τα 30 χρόνια πορείας στο Κατράκειο
Από 30/09/2025 έως 30/09/2025
Μεγάλο αφιέρωμα στον Άκη Πάνου στο Ηρώδειο με Μητσιά, Μάλαμα, Καραπατάκη, Στρατηγού
Από 09/10/2025 έως 09/10/2025
Μίνως Μάτσας: Ένα "ταξίδι" από το ρεμπέτικο στα φάντο, τα τάνγκο και τα μπλουζ στο Ηρώδειο
Από 16/09/2025 έως 16/09/2025
Μια μουσική βραδιά στο Ηρώδειο στη μνήμη του Χρόνη Αηδονίδη
Από 05/10/2025 έως 05/10/2025
Μουσικοί του δρόμου ανεβαίνουν στη σκηνή του Παλλάς για μια ξεχωριστή συναυλία
Από 29/09/2025 έως 29/09/2025
Νίκος και Αντώνης Ξυλούρης στο Θέατρο Βράχων
Από 01/10/2025 έως 01/10/2025
Νατάσσα Μποφίλιου: Το "Κάτι Καίγεται 2" επιστέφει στην Αθήνα - Πότε είναι η μεγάλη συναυλία
Από 22/09/2025 έως 22/09/2025
Ο "ονειροπόλος" Apon για πρώτη φορά στην Τεχνόπολη
Από 16/09/2025 έως 16/09/2025
Ο Gizmo Varillas συναντά τον Monsieur Minimal στο Gagarin 205
Από 25/10/2025 έως 25/10/2025
Ο Ludovico Einaudi για μια μοναδική συναυλία στο Καλλιμάρμαρο
Από 26/09/2025 έως 26/09/2025
Ο Robbie Williams το 2025 στο Καλλιμάρμαρο
Από 02/10/2025 έως 02/10/2025
Ο Αλκίνοος Ιωαννίδης στο Βεάκειο
Από 30/09/2025 έως 30/09/2025
Ο Βασίλης Παπακωνσταντίνου κλείνει την περιοδεία του με μια μεγάλη συναυλία στο Θέατρο Βράχων
Από 29/09/2025 έως 29/09/2025
Ο Γιάννης Χαρούλης για έναν "τελευταίο" χορό στον Λυκαβηττό
Από 04/10/2025 έως 04/10/2025
Ο Γιώργος Νταλάρας "στους δρόμους του ρεμπέτικου" στο Παλλάς
Από 18/10/2025 έως 19/10/2025
Ο Γκόραν Μπρέγκοβιτς για μια επετειακή συναυλία στη Θεσσαλονίκη
Από 03/10/2025 έως 03/10/2025
Ο Δημήτρης Μπάκουλης υποδέχεται το φθινόπωρο με μια συναυλία στο θέατρο Ρεματιάς
Από 20/09/2025 έως 20/09/2025
Ο Ζερόμ Καλούτα στο Κύτταρο Live Stage
Από 03/10/2025 έως 03/10/2025
Ο Κώστας Μακεδόνας ερμηνεύει "Το τραγούδι του Νεκρού Αδερφού" στο Θέατρο Βράχων
Από 18/09/2025 έως 18/09/2025
Ο Μάριος Φραγκούλης τιμά τα 100 χρόνια Μίκη Θεοδωράκη στο Ηρώδειο
Από 19/09/2025 έως 19/09/2025
Ο Παύλος Παυλίδης έρχεται ανανεωμένος για ένα live στη Θεσσαλονίκη
Από 27/09/2025 έως 27/09/2025
Ο Ροντ Στιούαρτ για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Από 13/12/2025 έως 13/12/2025
Ο Σταμάτης Σπανουδάκης για δύο συναυλίες στο Ηρώδειο
Από 10/10/2025 έως 13/10/2025
Ο Σταύρος Ξαρχάκος στο Ηρώδειο: Sold out και νέα ημερομηνία για το «Ταξίδι στο Φως»
Από 12/10/2025 έως 12/10/2025
Ο θρυλικός Mulatu Astatke για ένα αποχαιρετιστήριο live στο Θέατρο Βράχων
Από 25/09/2025 έως 25/09/2025
Οι Amenra επιστρέφουν το φθινόπωρο στην Αθήνα
Από 23/11/2025 έως 23/11/2025
Οι Gipsy Kings για πρώτη φορά στο Θέατρο Λυκαβηττού
Από 21/09/2025 έως 21/09/2025
Οι Jethro Tull στο Θέατρο Λυκαβηττού
Από 20/09/2025 έως 20/09/2025
Οι Kadebostany σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Από 12/12/2025 έως 12/12/2025
Οι Puressence στη Μονή Λαζαριστών
Από 20/09/2025 έως 20/09/2025
Οι Rasmus επιστρέφουν στην Ελλάδα για ένα αξέχαστο live
Από 25/10/2025 έως 25/10/2025
Οι Septicflesh συναντούν την ΚΟΑ στο Ηρώδειο - Επιπλέον ημερομηνία
Από 26/09/2025 έως 27/09/2025
Οι Shkodra Elektronike για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Από 02/10/2025 έως 03/10/2025
Οι rock'n'roll heroes Turbonegro στο Gazarte
Από 09/11/2025 έως 09/11/2025
Οι Πυξ Λαξ πίσω στην Αθήνα για ένα live στο θέατρο Άλσος ΔΕΗ
Από 22/09/2025 έως 22/09/2025
Οι Χειμερινοί Κολυμβητές ξανά στου Φιλοπάππου για μια ακόμα συναυλία
Από 27/09/2025 έως 27/09/2025
Οι θρυλικοί Mogwai επιστρέφουν στην Αθήνα
Από 09/10/2025 έως 09/10/2025
Οι μελωδίες των Επτανήσων στο Ηρώδειο με την Παλαιά Φιλαρμονική Κερκύρας
Από 20/09/2025 έως 20/09/2025
Ρεμπέτισσες Ψυχές: Η γυναικεία φωνή του ρεμπέτικου του μεσοπολέμου στο Αγγέλων Βήμα
Από 06/12/2025 έως 04/04/2026
Στέφανος Θωμόπουλος, Γιάννης Αγγελάκας και Νίκος Γιούσεφ στο Θέατρο Δόρα Στρατού
Από 16/09/2025 έως 16/09/2025
Κλασική

Oι Σονάτες για πιάνο του Μπετόβεν με τον Χάρη Δημαρά στο Μέγαρο

Ένας νέος Κύκλος Εκδηλώσεων αφιερωμένος στις Σονάτες του Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν εγκαινιάζεται την Τετάρτη 17 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με το ρεσιτάλ του Χάρη Δημαρά. Ο φημισμένος πιανίστας και αρχιμουσικός, ο οποίος είχε δώσει μία πολύ ενδιαφέρουσα διάλεξη-ρεσιτάλ για τον Δημήτρη Μητρόπουλο στο Μέγαρο τον Νοέμβριο του 2010, επιστρέφει στην Αθήνα για να ερμηνεύσει τέσσερα έργα υψηλών αξιώσεων δύο εμβληματικών εκπροσώπων του Κλασικισμού και του Ρομαντισμού. Το πρόγραμμά του, που θα παρουσιαστεί στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος, περιλαμβάνει τις Παραλλαγές σε φα ελάσσονα (Hob. XVII: 6) και τη Σονάτα αρ. 31 σε λα ύφεση μείζονα (Hob. XVI:46) του Χάυντν, καθώς και το «Πένθιμο Εμβατήριο» και την “Appassionata” του Μπετόβεν.

author-image Γιώργος Σμυρνής

Οι σονάτες για πιάνο του Μπετόβεν γράφτηκαν κατά την επονομαζόμενη «μέση ή ηρωική περίοδο» του συνθέτη, όταν η βαρηκοΐα του Γερμανού μουσουργού είχε ήδη αρχίσει να εξελίσσεται σε κώφωση, και ο ίδιος προβληματιζόταν με τον εν γένει προσανατολισμό της συνθετικής του πορείας. Λέγεται ότι είχε εκμυστηρευθεί στον φίλο του Καρλ Τσέρνυ, διάσημο μουσικοπαιδαγωγό, πιανίστα και συνθέτη εκείνης της εποχής, ότι «δεν ήταν ευχαριστημένος με όσα είχε κάνει μέχρι τότε και ότι σκόπευε να ακολουθήσει νέους δρόμους». Σύμφωνα με έγκριτους μουσικολόγους, χάρη σε αυτήν ακριβώς τη γενναία απόφασή του, ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827) κατόρθωσε να επιβληθεί –και μάλιστα εν ζωή– στο γερμανόφωνο αλλά και ευρωπαϊκό καλλιτεχνικό περιβάλλον ως ένας από τους πλέον αντιπροσωπευτικούς πρεσβευτές του ευρωπαϊκού Ρομαντισμού. Κατά τη «μέση περίοδο», ο Μπετόβεν συνέθεσε πληθώρα έργων μεγάλων διαστάσεων σε ποικίλες φόρμες, μεταξύ των οποίων και οι 32 σονάτες του για πιάνο. Άξιος κληρονόμος της παρακαταθήκης των Χάυντν και Μότσαρτ σε ό,τι αφορά στη συνθετική δομή της σονάτας, ο Μπετόβεν απελευθέρωσε τη φόρμα της δημιουργώντας άλλοτε διμερείς, άλλοτε τριμερείς και άλλοτε τετραμερείς σονάτες και ανέτρεψε την καθιερωμένη μέχρι τότε σειρά διαδοχής των μερών της δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη σύνδεση των δομικών στοιχείων της.

Από τις σονάτες αυτές ξεχωρίζουν η περίφημη «Υπό το σεληνόφως», η «Παθητική», η «Waldstein», η “Hammerklavier”, καθώς και η ιδιαίτερα δημοφιλής “Appassionata”, την οποία θα ερμηνεύσει ο Χάρης Δημαράς στο δεύτερο μέρος του ρεσιτάλ του. Η “Appassionata” (σε φα ελάσσονα, έργο 57) γράφτηκε το 1804, είναι τριμερής και είναι αφιερωμένη στον Φραντς Μπρούνσβικ. Ο συνθέτης εμπνεύστηκε το γνωστό θέμα του φινάλε της σονάτας κατά τη διάρκεια ενός περιπάτου του στο αυστριακό προάστιο Ντέμπλινγκ, στις παρυφές του Δάσους της Βιέννης. Μέσα από αυτή τη γεμάτη πάθος σύνθεσή του, θέλησε να υμνήσει τις δυνάμεις της φύσης αλλά και του ανθρώπου που κατορθώνει συχνά να τη δαμάσει.

Στο πρώτο μέρος του ρεσιτάλ του Χάρη Δημαρά θα ακουστεί ακόμα η Σονάτα αρ. 12 σε λα ύφεση μείζονα, έργο 26 («Πένθιμο εμβατήριο»). Η σύνθεσή της απασχόλησε τον Μπετόβεν από το 1800 έως το 1801 και οφείλει την ονομασία της στο τρίτο μέρος της, το οποίο φέρει τον υπότιτλο Marcia funebre sulla morte d’un Eroe [Πένθιμο εμβατήριο για τον θάνατο ενός Ήρωα]. Η σονάτα αποτελείται από τέσσερα μέρη και φέρει αφιέρωση του συνθέτη στον πρίγκιπα Καρλ φον Λιχνόφσκυ.

Το έργο του Γιόζεφ Χάυντν επισκιάστηκε, τον 19ο αιώνα, από εκείνο του Μότσαρτ και του Μπετόβεν. Μουσικόφιλοι, κριτικοί και καλλιτέχνες υποτίμησαν την αξία και το μέγεθός της προσωπικότητας του κορυφαίου και πολυγραφότατου Αυστριακού συνθέτη, θεωρώντας απλώς τον Γιόζεφ Χάυντν (1732-1809) ως έναν χαριτωμένο πρόδρομο του «παιδιού-θαύματος της μουσικής» και του «Τιτάνα του Ρομαντισμού» (ήταν φίλος του Μότσαρτ και δάσκαλος του Μπετόβεν).

Η τεράστια επιρροή που άσκησε ο Χάυντν στους μεταγενέστερούς του αναγνωρίστηκε μόλις μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν ειδήμονες και μελετητές άρχισαν να ερευνούν σε βάθος την εργογραφία του. Τότε μόνον έγινε αντιληπτό πόσο σημαντική ήταν η συμβολή του στην εξέλιξη της φόρμας της συμφωνίας και του κουαρτέτου για έγχορδα. Ο μουσικοκριτικός Γιενς Πέτερ Λάρσεν έγραψε για τη μουσική προσφορά του «πατέρα του Κλασικισμού»: «την εποχή όπου γεννήθηκε […] κυριαρχούσαν ακόμα οι παραδόσεις του μπαρόκ… Στο τέλος της ζωής του, η φαινομενική σταθερότητα του ώριμου κλασικού ύφους, όπως εκφραζόταν από τα τελευταία έργα του ίδιου του Χάυντν και του Μότσαρτ, είχε αρχίσει να αμφισβητείται κυρίως από τον Μπετόβεν. Ο Χάυντν δεν περιορίστηκε απλώς στο να βιώσει από κοντά όλη αυτή τη σπουδαία εξέλιξη –υπήρξε ο ίδιος αναπόσπαστο κομμάτι της».

Στο πρώτο μέρος της βραδιάς, ο Χάρης Δημαράς θα παρουσιάσει επίσης τις ιδιαίτερα προσφιλείς στο κοινό Παραλλαγές σε φα ελάσσονα (“Un piccolo divertimento” [Μικρό ντιβερτιμέντο], Hob. XVII: 6) του Χάυντν. Πρόκειται για διπλές παραλλαγές πάνω σε δύο μουσικά θέματα, ένα σε φα ελάσσονα και ένα σε φα μείζονα, που γράφτηκαν το 1793. Το δεύτερο μέρος του ρεσιτάλ θα αρχίσει με την τριμερή Σονάτα αρ. 31 σε λα ύφεση μείζονα, Hob. XVI: 46 (1765-67) και πάλι του Γιόζεφ Χάυντν, η οποία επιγράφεται εναλλακτικά και αυτή ως divertimento. Χαρακτηρίζεται από έναν γεμάτο χάρη λυρισμό και έχει προικισθεί από τον δημιουργό της με άφθονα εντυπωσιακά ποικίλματα και δεξιοτεχνικά περάσματα.

Ο Χάρης Δημαράς είναι ένας πολύπλευρος καλλιτέχνης με λαμπρές σπουδές και σημαντικές διακρίσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό: πιανίστας, αρχιμουσικός, κορνίστας και πανεπιστημιακός διδάσκαλος. Γεννημένος στην Αθήνα, σπούδασε πιάνο, ανώτερα θεωρητικά, κόρνο και γερμανική φιλολογία στη γενέτειρά του. Συνέχισε τις μουσικές του σπουδές, με υποτροφίες ελληνικών, βρετανικών, γερμανικών και αμερικανικών φορέων και κοινωφελών ιδρυμάτων, στο Βασιλικό Κολέγιο του Λονδίνου, στη Σχολή Τζούλιαρντ της Νέας Υόρκης (Μaster στο πιάνο και τη μουσική δωματίου με καθηγητές αντίστοιχα τους Σάντορ και Λάταϊνερ) και στη Σχολή Μουσικής του Μανχάταν, όπου ανακηρύχθηκε διδάκτωρ (Doctor of Musical Arts) το 1998. Κατά το πανεπιστημιακό έτος 2006-2007, ολοκλήρωσε δεύτερο κύκλο μεταπτυχιακών σπουδών (Master στη διεύθυνση ορχήστρας) στο Πανεπιστήμιο Μπαρντ της Νέας Υόρκης. Ως Αναπληρωτής Καθηγητής Πιάνου και Διευθυντής του Τμήματος Ενόργανης και Φωνητικής Μουσικής στο Κολέγιο Ithaca της Πολιτείας της Νέας Υόρκης προβάλλει την ελληνική μουσική στης Ηνωμένες Πολιτείες, παρουσιάζοντας ο ίδιος ή σε συνεργασία με μαθητές του συνθέσεις ελλήνων δημιουργών σε αμερικανικά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Διδάσκει τακτικά πιάνο και μουσική δωματίου σε σεμινάρια στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη. Μάλιστα, την άνοιξη του 2010 έδωσε σειρά ρεσιτάλ-διαλέξεων υπό τον τίτλο «Ο τέλειος ήχος», για λογαριασμό της Φιλαρμονικής της πόλης Νέιπλς της Φλόριντα, με αντικείμενο την εξέλιξη της φόρμας σονάτας από τον Χάυντν μέχρι τον Σούμπερτ.

Την τελευταία εικοσαετία, ο Χάρης Δημαράς έχει δώσει πολυάριθμα προσωπικά ρεσιτάλ. Ως δεξιοτέχνης του πιάνου ερμηνεύει με την ίδια άνεση τόσο έργα του κλασικισμού όσο και σύγχρονες δημιουργίες (μάλιστα ορισμένες εξ αυτών σε πρώτη εκτέλεση). Η διεθνής κριτική έχει επαινέσει επανειλημμένα την άρτια τεχνική του, την ιδιαίτερη μουσική του προσωπικότητα και τη δυναμική σκηνική παρουσία του. Ο φημισμένος πιανίστας και αρχιμουσικός έχει λάβει μέρος σε συναυλίες φωνητικής και ενόργανης μουσικής δωματίου και συνεργάζεται συχνά με διεθνώς καταξιωμένους σολίστ και μουσικά σχήματα. Έχει συμπράξει με γνωστές συμφωνικές ορχήστρες –υπό τη διπλή ιδιότητα του σολίστ και του μαέστρου– στην Ευρώπη αλλά και στη Βόρειο και Νότιο Αμερική. Επίσης, εμφανίζεται συχνά ως επισκέπτης αρχιμουσικός και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού διευθύνοντας αξιόλογα μουσικά σύνολα. Έχει συμμετάσχει σε ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές στην Ελλάδα, τις Η.Π.Α., την Ολλανδία και την Ιταλία, ενώ στις δισκογραφικές του καταθέσεις συμπεριλαμβάνονται έργα Μπάρτοκ, Φρανκ, Προκόφιεφ, Στραβίνσκι, σύγχρονων Αμερικανών συνθετών, αλλά και Μητρόπουλου και Σισιλιάνου. Επιπλέον, ο Χάρης Δημαράς έχει διατελέσει καλλιτεχνικός διευθυντής του 1ου Διεθνούς Καλοκαιρινού Φεστιβάλ του Σαϊνοπούλειου Ιδρύματος Σπάρτης και του Διεθνούς Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου της Renaissance Academy του Πανεπιστημίου της Νότιας Φλόριντα.

Περισσότερα από ΜΟΥΣΙΚΗ