MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
22
ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΑΦΙΕΡΩΜΑ

Διονύσης Σαββόπουλος (1944-2025): Ο “Νιόνιος” μέσα από τα τραγούδια του

Ο Διονύσης Σαββόπουλος έφυγε από τη ζωή, αφήνοντας πίσω του μια δισκογραφία που συνδέθηκε με τη σύγχρονη ελληνική πραγματικότητα. Καθώς τον αποχαιρετάμε, κάνουμε μια σύντομη αναδρομή σε δέκα από τα πιο κλασικά τραγούδια του, που έγραψαν τη δική τους ιστορία και παράλληλα αποτελούν κομμάτια της δικής του, προσωπικής ιστορίας.

Τατιάνα Γεωργακοπούλου | 22.10.2025

Χθες (21/10) το βράδυ έγινε γνωστή η είδηση ότι ο Διονύσης Σαββόπουλος έφυγε από τη ζωή, σε ηλικία 81 ετών. Ένας από τους πιο διάσημους Έλληνες τραγουδοποιούς και ερμηνευτές, ο “Νιόνιος”, όπως χαϊδευτικά τον αποκαλούσαν, συνδέθηκε με το σύγχρονο ελληνικό τραγούδι, με μια δισκογραφία που διένυσε έξι περίπου δεκαετίες.

Αυτές τις ταραχώδεις για την Ελλάδα δεκαετίες, κυκλοφόρησε τραγούδια, που μαρτυρούσαν τις ποικίλες επιρροές του, από τον Μπομπ Ντύλαν μέχρι την ελληνική παράδοση. Αμφιλεγόμενος και πάντα ομιλητικός, έχοντας το θάρρος της γνώμης του, ο Διονύσης Σαββόπουλος δεν ήταν πάντα αρεστός, κανείς όμως δεν μπορεί να αμφισβητήσει ότι ήταν πραγματικός λάτρης της μουσικής και έβαλε το δικό του λιθαράκι για να προχωρήσει η ελληνική σκηνή σε νέα μονοπάτια.

Εμείς τον αποχαιρετούμε, κάνοντας μια αναδρομή σε δέκα από τα πιο σημαντικά τραγούδια του, που έγραψαν την δική τους ιστορία στο ελληνικό ρεπερτόριο και αποτελούν φυσικά της κομμάτια της δικής του προσωπικής πορείας.

#1 Μη μιλάς άλλο γι’ αγάπη – 1966

Το 1963, πριν ακόμα κλείσει τα 20ά του έτη, ο Διονύσης Σαββόπουλος εγκαταλείπει τις σπουδές του στη Νομική της Θεσσαλονίκης και μετακομίζει στην Αθήνα, για να ασχοληθεί με το τραγούδι. Παίζει σε μπουάτ της πρωτεύουσας, γνωρίζει τον Νίκο Μαμαγκάκη και κάπως έτσι τον ανακαλύπτει και η δισκογραφική Lyra. Εκεί ηχογραφεί ένα πρώτο δισκάκι, στο οποίο περιλαμβάνεται μεταξύ άλλων, μια από τις πρώτες “κλασικές” επιτυχίες του, το τρυφερό Μη Μιλάς άλλο γι’ αγάπη, που το 1966 θα ακούγαμε στο εμβληματικό ντεμπούτο του “Το Φορτηγό”

#2 Η Συννεφούλα – 1966

Στον ίδιο δίσκο βρισκόταν η “Συννεφούλα”, άλλο ένα από τα ερωτικά τραγούδια του Σαββόπουλου σε μια εποχή που μεσουρανούσε – και στο δικό του ρεπερτόριο – το πολιτικό τραγούδι.

#3 Θαλασσογραφία – 1969

Ένα τραγούδι που γράφτηκε την περίοδο των βασανισμών του, μετά το πραξικόπημα της 21ης Απριλίου και τελικά συμπεριλήφθηκε στον πρώτο δίσκο που κυκλοφόρησε επίσημα κατά τη διάρκεια της Χούντας, το “Περιβόλι του Τρελού”, που επίσης έμελλε να γίνει από τους πιο κλασικούς του δίσκους. Όσο για τη Θαλασσογραφία, είναι ίσως το πιο απλό από τα τραγούδια του – αλλά από τα πιο δυνατά. “Να μας πάρεις μακριά / να μας πας στα πέρα μέρη / φύσα θάλασσα πλατιά / φύσα αγέρι φύσα αγέρι” οι στίχοι του.

#4 Ντιρλαντά – 1969

Στο “Περιβόλι” συμπεριλαμβανόταν και το “Ντιρλαντά”. Αυτό το τραγούδι γράφτηκε στην Ιταλία, αφού μετά τη σύλληψη και τον βασανισμό του από το καθεστώς των Συνταγματαρχών, είχε φύγει από την Ελλάδα, μετακομίζοντας στο Μιλάνο. “Το περιβόλι του τρελού το έγραψα στην Ιταλία, ΄68 – ’69. Το στοιχείο που κυβερνά αυτόν τον δίσκο είναι η νοσταλγία” είχε πει για τον δίσκο και το Ντιρλαντά, με τα δημοτικά στοιχεία και τις παιδικές φωνές, αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα.

#5 Μπάλλος – 1971

Εν μέσω δικτατορίας, άλλος ένας σπουδαίος δίσκος του κυκλοφορεί. Ένας δίσκος καθοριστικός για την ελληνική δισκογραφία, αφού για πρώτη φορά μπλέκει – με επιτυχία – το ελληνικό ροκ (που ήδη τότε ήταν στην πρώιμη του περίοδο) με την ελληνική παράδοση. Στον δίσκο περιλαμβάνεται και το ομώνυμο τραγούδι, το οποίο διαρκεί 16 λεπτά.

#6 Ζεϊμπέκικο – 1975
Ο Διονύσης Σαββόπουλος με την Σωτηρία Μπέλλου

Ο Διονύσης Σαββόπουλος με την Σωτηρία Μπέλλου

Ίσως το πιο εμβληματικό τραγούδι της καριέρας του, οι περισσότεροι το γνωρίζουμε ως “Μ’ αεροπλάνα και βαπόρια”. Η πρώτη εκδοχή του τραγουδιού κυκλοφόρησε το 1972, στον δίσκο “Βρώμικο Ψωμί”, ενώ λίγα χρόνια αργότερα “έπεισε” την Σωτηρία Μπέλλου να ερμηνεύσει το κομμάτι, με τον ίδιο στις δεύτερες. Μάλιστα, ο Σαββόπουλος πίστευε ότι “επιτέλους” είχε γράψει ένα λαϊκό κομμάτι. Μέχρι που η Σωτηρία Μπέλλου βγήκε από το στούντιο, μόλις ολοκληρώθηκε η ηχογράφηση του τραγουδιού και του είπε: «Αχ Διονύση, με έκανες και τραγουδάω ποπ». Πριν από δύο χρόνια, το τραγούδι κυκλοφόρησε ως Ζεϊμπέκικο II, σε διασκευή της Μαρίνας Σάττι και στίχους του Μικρού Κλέφτη, με τη συμμετοχή του Διονύση Σαββόπουλου.

#7 Τι έπαιξα στο Λαύριο – 1979

Ένα τραγούδι που οι περισσότεροι θυμόμαστε από τον στίχο “Πώς να κρυφτείς απ’ τα παιδιά, έτσι κι αλλιώς τα ξέρουν όλα”. Περιλαμβάνεται στον δίσκο “Η ρεζέρβα”, ο πρώτος που κυκλοφόρησε μετά τη Χούντα και στον οποίο ο Σαββόπουλος περιγράφει μέσα από τη δική του, προσωπική οπτική την πολιτική πραγματικότητα της εποχής.

#8 Ας κρατήσουν οι χοροί – 1983

Ενδέχεται να είναι ένα από τα πιο χαρακτηριστικά – λόγω του “σαββοπουλικού” γιορτινού φολκ ήχου του – έργα του, αλλά και αμφιλεγόμενο, αφού το είχε επιλέξει η Επιτροπή «Ελλάδα 2021» προκειμένου να δημιουργήσει το βιντεοκλίπ της επετείου των 200 χρόνων μετά την Επανάσταση του 1821. Εξάλλου, τα τελευταία πολλά χρόνια της ζωής του και ο ίδιος είχε εκφράσει ανοιχτά τη συμφωνία του με την κυβέρνηση και συγκεκριμένο πολιτικό χώρο.

#9 Σου μιλώ και κοκκινίζεις – 1999

Οι νεότεροι ίσως γνωρίζουν αυτό το τραγούδι με τη φωνή του Γιάννη Χαρούλη, ωστόσο πριν από 26 χρόνια, το τραγούδι αυτό έγινε πρώτη φορά γνωστό, με τη φωνή του Διονύση Σαββόπουλου, μέσα από τον δίσκο του 1999 “Ο χρονοποιός”.

#10 Fortino Samano

Κατά τη διάρκεια της ζωής του, ο Διονύσης Σαββόπουλος είχε συνεργαστεί με πολλους καλλιτέχνες – δίνοντας πολλές φορές “βήμα” στην νέα γενιά. Ανάμεσα στις πολλές δεκάδες “συνομιλίες” του με καλλιτέχνες της δικής του και της νέας γενιάς, είναι ίσως δύσκολο να επιλέξεις ένα μόνο κομμάτι. Ενδεικτικά, θα επιλέξουμε μία από τις πιο πολυσυζητημένες συνεργασίες του, αυτή με τον Θανάση Παπακωνσταντίνου, που είχε προκαλέσει αρκετές “αντιδράσεις” – κυρίως από το κοινό του Θανάση. Το 2008, ο Θ. Παπακωνσταντίνου γράφει έναν δίσκο, με τίτλο “Σαμάνος” και ως ερμηνευτή επιλέγει τον Διονύση Σαββόπουλο. Αυτό είναι το μοναδικό τραγούδι αυτής της λίστας, που ο Σαββόπουλος δεν υπογράφει, μόνο ερμηνεύει, ενώ αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της θέλησης του Διονύση Σαββόπουλου να συνομιλεί με κάθε εποχή.

Περισσότερα από Αφιέρωμα
Σχετικά Θέματα
Αφιέρωμα
Η Λένα Δροσάκη κάνει το σκηνοθετικό της ντεμπούτο με μια κατάδυση στην ουσία της ανθρώπινης επαφής
Art & Culture
Η θρυλική ιστορία του MTV – Ένα τελευταίο αντίο στο πιο επιδραστικό μουσικό κανάλι
Cine News
Πέντε ταινίες της Diane Keaton που αγαπήσαμε – και πού θα τις δείτε
Αφιέρωμα
Το φαινόμενο Saske γεμίζει (και) αρένες: Τι περιμένουμε απ' το Saskepticism Festival 2025
Art & Culture
Τα άγνωστα «πρόσωπα» του Ρόμπερτ Ρέντφορντ
Αφιέρωμα
Στον αστερισμό του Ρόμπερτ Ρέντφορντ με 15 ταινίες
Αφιέρωμα
Plissken 2025: 8 acts που ανυπομονούμε να δούμε στο πιο εκρηκτικό διήμερο
Art & Culture
Juergen Teller: Ποιος είναι ο avant garde φωτογράφος που εγκαινιάζει το Onassis Ready
Αφιέρωμα
Γιατί οι παρέες γράφουν ιστορία τα καλοκαίρια;
Αφιέρωμα
Η Παναγία όπως την ύμνησαν σπουδαίοι ποιητές
Αφιέρωμα
Στις βιβλιοθήκες των φίλων μου βρήκα όλα τα βιβλία που θα έρθουν μαζί μου στις διακοπές
Αφιέρωμα
Γεωπάρκο Χελμού: Ένα ταξίδι ανάμεσα σε κορυφές, σπήλαια και μύθους