MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
26
ΑΥΓΟΥΣΤΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Για τον Αλέξανδρο Δράκο Κτιστάκη, οι Ιαχές είναι ένα έργο – μαρτυρία της λαχτάρας για ζωή

Μία ημέρα πριν την πρεμιέρα των Ιαχών, μιλήσαμε με τον μουσικό Αλέξανδρο Δράκο Κτιστάκη γι΄ αυτό το ιδιαίτερο μωσαϊκό που θα παρουσιάσει στη Μικρή Επίδαυρο. Πώς η αρχαία τραγωδία και η ποίηση συναντούν το gospel, τη jazz και τη μουσική της Ανατολής; Πώς η μουσική μπορεί να αφηγηθεί τη σκλαβιά, τον πόνο και την ελπίδα; Στις Ιαχές, οι κραυγές του πόνου ενώνονται με τις νότες της λαχτάρας για ζωή, σε μια σύνθεση που μετατρέπει τη μνήμη και το βίωμα σε ήχο ελπίδας.

Ευδοκία Βαζούκη | 10.07.2025 Φωτογραφίες: Marilena Anastasiadou Photography

Πώς ηχούν οι σκέψεις του πρόσφυγα και του αιχμάλωτου; Πώς μεταφράζεται σε ήχο η αίσθηση πως ο άνθρωπος καταντά «πραμάτεια», όπως το έθεσε ο Σεφέρης; Με τέτοια ερωτήματα να φωτίζουν τη διαδρομή της, η παράσταση Ιαχές, που παρουσιάζεται στις 11 και 12 Ιουλίου στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου 2025, συνθέτει μια πρωτότυπη μουσική και ποιητική διαδρομή πάνω στα πανανθρώπινα τραύματα της σκλαβιάς, του ξεριζωμού, της απώλειας – μα και πάνω στη λαχτάρα για ζωή.

Η αρχική σύλληψη ανήκει στον Χρήστο Στέργιογλου, ο οποίος σκηνοθετεί και ερμηνεύει, ενώ στη μουσική υπογραφή της παράστασης συναντάμε τον συνθέτη Αλέξανδρο Δράκο Κτιστάκη. Στο πλευρό τους και επί σκηνής οι σπουδαίοι μουσικοί του Alex Drakos Quartet και ο λυρικός τραγουδιστής Γιώργος Ιατρού. Μέσα από αποσπάσματα αρχαίων τραγωδιών, δημοτική και σύγχρονη ποίηση, αλλά και πρωτότυπα κείμενα, το έργο οδηγεί τον θεατή σε μια «συνομιλία» του λόγου με τον ήχο – έναν ήχο πολυφωνικό, που ενώνει την τζαζ, τον ιμπρεσιονισμό, τη μουσική της Ανατολής, το gospel και το blues σε μια ενιαία μουσική αφήγηση. Μια αισθητική και συναισθηματική εμπειρία για τον θεατή.

Ο Αλέξανδρος Δράκος Κτιστάκης.

Για τον Κτιστάκη, η δουλειά πάνω στις Ιαχές στάθηκε μια ευκαιρία να αφουγκραστεί, όπως λέει o ίδιος τον συλλογικό, ασυνείδητο πόνο που μοιραζόμαστε όλοι οι άνθρωποι όταν η ανθρωπότητα διανύει σκοτεινούς καιρούς. Και παρότι η παράσταση καταδύεται σε επώδυνα ζητήματα, πίσω από τη μαυρίλα και τον θρήνο, παραμένει ζωντανό το τεράστιο, κοινό αίτημα για ελπίδα. Η ανάγκη και το δικαίωμα για μια καλύτερη ζωή, όπως ο ίδιος υπογραμμίζει.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΙαχές, των Χρήστου Στέργιογλου και Αλέξανδρου Δράκου Κτιστάκη στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου12.09.2018

Στις 11 και 12 Ιουλίου, στο Μικρό Θέατρο Επιδαύρου, θα παρουσιάσετε τις Ιαχές, ένα έργο με την υπογραφή του Χρήστου Στέργιογλου και εσάς στη σύνθεση της μουσικής. Ποιο ήταν το αρχικό ερέθισμα για να γεννηθούν οι Ιαχές; Ποιο ερώτημα ή ποιο συναίσθημα σας οδήγησε να διερευνήσετε – μέσω της μουσικής αυτής παράστασης – πανανθρώπινα ζητήματα όπως η σκλαβιά, ο ξεριζωμός, η απώλεια, αλλά και η ελπίδα;

Η αρχική ιδέα δημιουργίας της παράστασης Ιαχές ανήκει στον Χρήστο Στέργιογλου, με τον οποίο έχουμε συνεργαστεί πολλές φορές στο παρελθόν. Η έμπνευση προέκυψε με αφορμή ένα live, στο οποίο μας επισκέφτηκε, ακούγοντας τον ζωντανό ήχο, του ήρθαν στον νου και στη φαντασία ιαχές και κραυγές. Μοιραία, αυτό που άκουγε τον παρέπεμψε σε κείμενα του αρχαίου δράματος. Ακολούθησαν πολλές συναντήσεις, συζητήσεις και ανταλλαγή ιδεών γύρω από αυτή την αρχική σύλληψη. Μετά από την απαραίτητη «ζύμωση», διαμορφώθηκε η τελική μορφή της παράστασης. Προσωπικά, ένα βαθύ συναίσθημα που ανακαλύπτω όλο και περισσότερο συμμετέχοντας σε αυτό το project είναι το αίσθημα του πανανθρώπινου πόνου. Αντιλαμβάνομαι ότι κι εγώ, ως μέλος ενός κόσμου που διανύει μια εποχή βίας, απανθρωπιάς, εγωκεντρισμού και ναρκισσισμού, αισθάνομαι βαθιά μέσα μου αυτό τον πόνο. Δεν μπορώ να γυρίσω την πλάτη μου στον συλλογικό, ασυνείδητο πόνο που πιστεύω πως μοιραζόμαστε όλοι οι άνθρωποι όταν η ανθρωπότητα διανύει σκοτεινούς καιρούς.

Προσωπικά, ένα βαθύ συναίσθημα που ανακαλύπτω όλο και περισσότερο, συμμετέχοντας σε αυτό το project, είναι το αίσθημα του πανανθρώπινου πόνου.

Το κείμενο των Ιαχών συνενώνει λόγια από αρχαίες τραγωδίες, στίχους από τη δημοτική και νεότερη ελληνική και παγκόσμια ποίηση και πρωτότυπα κείμενα. Πώς σας επηρέασε αυτό το «πολυφωνικό» υλικό στη μουσική σας; Τι κοινό νήμα βλέπετε να τα συνδέει;

Το κείμενο των Ιαχών, το οποίο συνέθεσαν οι Ταξιάρχης Δεληγιάννης και Βασίλης Τσιουβάρας, μετά από εκτενή έρευνα και μελέτη, έχει – κατά τη γνώμη μου – μια ξεχωριστή ιδιαιτερότητα και ένα σημαντικό χαρακτηριστικό: φέρνει στο προσκήνιο ζητήματα διαχρονικά, μέσα από κείμενα διαφορετικών εποχών και ιστορικών περιόδων. Αυτό που διαφαίνεται είναι πως, παρά τη χρονική απόσταση ανάμεσα σε ένα αρχαίο δράμα και ένα νεοελληνικό ποίημα, αυτά τα κείμενα μπορούν να συνυπάρχουν και να «συνομιλούν» μεταξύ τους. Μιλούν για τα ίδια ζητήματα – τότε και τώρα – με την ίδια αίσθηση του επίκαιρου. Η σύνθεση και η συρραφή των κειμένων έχει γίνει με τέτοιο τρόπο, ώστε ο ακροατής-θεατής να τα αντιλαμβάνεται σαν ένα ενιαίο κείμενο, με συνεκτική δραματουργία.

«Το κείμενο των Ιαχών φέρνει στο προσκήνιο ζητήματα διαχρονικά, μέσα από κείμενα διαφορετικών εποχών και ιστορικών περιόδων», τονίζει ο συνθέτης.

Εσείς ποια μουσική γλώσσα επιλέξατε να δώσετε στις Ιαχές; Με ποιους ήχους, ρυθμούς, ηχοχρώματα θελήσατε να εκφράσετε τα πανανθρώπινα ζητήματα που πραγματεύεται το έργο;

Αντίστοιχα αντιμετώπισα και εγώ τη μουσική. Ως ένα μεγάλο έργο σε ενιαία φόρμα, που περιλαμβάνει ποικίλα μουσικά στοιχεία. Οι τεχνικές σύνθεσης, οι μουσικές αναφορές, η ενορχήστρωση και ο τρόπος εκτέλεσης λειτουργούν υπογραμμιστικά προς την παγκόσμια και πανανθρώπινη διάσταση των θεμάτων που πραγματεύεται η παράσταση. Ο αυτοσχεδιασμός της τζαζ συναντά τις αρμονίες και μελωδικές γραμμές του ιμπρεσιονισμού – Ραβέλ και Ντεμπισί. Ήχοι από gospel και blues συνομιλούν με μουσικές της Ανατολής, αλλά και με την Αναγέννηση και το Μπαρόκ.

Και ποια ήταν η μεγαλύτερη πρόκληση για εσάς στη σύνθεση ενός τόσο «πολύτροπου» έργου;

Η μεγαλύτερη πρόκληση ήταν το ρίσκο της συνύπαρξης πολλών διαφορετικών τεχνικών και επιρροών. Η επιτυχία να ακούγονται όλα αυτά ως ένα ενιαίο και ομοιογενές μουσικό έργο εξαρτάται από την ερμηνευτική ικανότητα της ορχήστρας και των συντελεστών. Εδώ έχω τη χαρά και την τύχη να συνεργάζομαι με εξαιρετικούς μουσικούς: τον Δημήτρη Τσάκα (σαξόφωνο), τον Γιώργο Γεωργιάδη (μπάσο), τον Γιάννη Παπαδόπουλο (πιάνο), και τους Γιώργο Ιατρού και Χρήστο Στέργιογλου στο τραγούδι. Η ποιότητα της ερμηνείας από αυτό το μικρό, αλλά δυναμικό σύνολο, δημιουργεί έναν χαρακτηριστικό, συμπαγή ήχο. Τον ήχο αυτόν, φροντίζει να αποδώσει με ακρίβεια και ευαισθησία στο κοινό ο Νίκος Κόλλιας, με τον ηχητικό σχεδιασμό του.

Παρά τη χρονική απόσταση ανάμεσα σε ένα αρχαίο δράμα και ένα νεοελληνικό ποίημα, αυτά τα κείμενα μπορούν να συνυπάρχουν και να «συνομιλούν» μεταξύ τους.

Σ’ ένα τόσο σύνθετο κείμενο σαν αυτό, πότε αφήσατε τον λόγο να «οδηγήσει» τη μουσική και πότε τη μουσική να πάρει τον πρώτο λόγο; Πώς δουλέψατε αυτή τη σχέση στη σύνθεση;

Μελέτησα το κείμενο σε βάθος, το αντιμετώπισα ως ενιαίο σώμα, και με αυτή τη λογική συνέθεσα τη μουσική. Όπως ανέφερα ήδη, σκοπός μου ήταν να δημιουργηθεί ένα μουσικό έργο, στο οποίο το κείμενο «εμπεριέχεται» μέσα στη μουσική. Η αρχική απόφαση του Χρήστου Στέργιογλου ήταν η μουσική να έχει πρωταγωνιστικό ρόλο στην παράσταση, σχεδόν όπως η μουσική μιας όπερας σε σχέση με το λιμπρέτο της. Έτσι, ολόκληρο το κείμενο έχει ενσωματωθεί στη μουσική παρτιτούρα και οι ερμηνευτές – ο Χρήστος Στέργιογλου και ο Γιώργος Ιατρού – το προσεγγίζουν με τη λογική της μουσικής όπερας, επιτυγχάνοντας μια εξαιρετική ισορροπία λόγου και ήχου.

Μελετώντας το κείμενο των Ιαχών, αισθάνθηκα την ανάγκη να υπογραμμίσω αυτό ακριβώς: την ελπίδα, τη ζωή.

Οι Ιαχές μιλούν για πολύ βαριά και επώδυνα ζητήματα: τη σκλαβιά, τον ξεριζωμό, την απώλεια. Όταν ολοκληρώσατε τη σύνθεση και το έργο πήρε μορφή, τι αίσθηση σάς άφησε; Είναι για εσάς ένα σκοτεινό έργο, ένας θρήνος ή κάτι παραπάνω;

Όσο κι αν ακουστεί παράξενο, μελετώντας το κείμενο της παράστασης, στο τέλος πάντα μου έμενε ένα βαθύ συναίσθημα: η λαχτάρα για ζωή. Ο μετανάστης, ο διωγμένος, ο κατατρεγμένος, αναζητούν πάντα την ελπίδα για ένα καλύτερο αύριο. Πίσω από τον πόνο του πολέμου, τον ξεριζωμό, την εξορία, κρύβεται ένα κοινό, τεράστιο αίτημα: η ανάγκη και το δικαίωμα για μια καλύτερη ζωή.

Τι αίσθηση ελπίζετε να αφήσει στο κοινό αυτή η ζωντανή «συνομιλία» του κουαρτέτου σας με τους ερμηνευτές;

Μελετώντας το κείμενο των Ιαχών, αισθάνθηκα την ανάγκη να υπογραμμίσω αυτό ακριβώς: την ελπίδα, τη ζωή, τη σχέση του ανθρώπου με τη φύση και το Θείο – όπως το αντιλαμβάνεται ο καθένας μας. Αυτή την αίσθηση θα ήθελα να κρατήσει το κοινό φεύγοντας από την παράστασή μας.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Οι Ιαχές παρουσιάζονται στο Μικρό Θέατρο Αρχαίας Επιδαύρου, την Παρασκευή 11 και το Σάββατο 12 Ιουλίου στις 21:30.

Πρωταγωνιστούν: Χρήστος Στέργιογλου ερμηνεία, τραγούδι, Γιώργος Ιατρού τραγούδι | Ζωντανή ερμηνεία της μουσικής Αλέξανδρος Δράκος Κτιστάκης κρουστά, electronics, keyboards, Γιάννης Παπαδόπουλος πιάνο, Γιώργος Γεωργιάδης μπάσο, Δημήτρης Τσάκας σαξόφωνο

Περισσότερα από Πρόσωπα
Σχετικά Θέματα
Μουσικά Νέα
Δημήτρης Λάμπος: Η μουσική που ενώνει στην Καλαμάτα
Πρόσωπα
Ο Γιώργος Αγγελόπουλος μιλά για την πρώτη θητεία του στο Φεστιβάλ Δράμας
Πρόσωπα
Δήμητρα Μουτζούρη: Το The Chios Festival είναι ένας φάρος πολιτισμού στο Αιγαίο
Μουσικά Νέα
Για τους Στρατάκηδες, η κρητική μουσική κοιτάζει απευθείας στην ψυχή
Πρόσωπα
Η Ειρήνη Σαρίογλου ονειρεύεται ένα Beyond Borders που ταξιδεύει πέρα από τα σύνορα
Πρόσωπα
Έβελυν Ασουάντ: Είμαι ένας άνθρωπος που διαρκώς αμφισβητεί
Longreads
Backstage Stories με την Angelika Dusk (video)
Πρόσωπα
Angelika Dusk: Τώρα μπορώ να λέω ότι είμαι περήφανη για ‘μένα
Μουσικά Νέα
Ντόρα Μπακοπούλου: Ακούω πάντα αυτό που λέει η ψυχή μου
Πρόσωπα
Ο Κωνσταντίνος Μπιμπής θεωρεί πως δεν υπάρχουν Πολυνείκηδες σήμερα
Εικαστικά
Χάρις Κανελλοπούλου: Μια Συλλογή με ιστορικό χαρακτήρα που συμβαδίζει με το παρόν της τέχνης από την Τράπεζα της Ελλάδος
Πρόσωπα
Σοφία Φαλιέρου: Ο χορός είναι ανάγκη, όχι πολυτέλεια