MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
15
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΣΥΝΑΥΛΙΑ X
10 χρόνια Release: Πρώτος headliner ο Nick Cave
Από 24/06/2026 έως 24/06/2026
Beth Hart: Στην Αθήνα το καλοκαίρι του 2026
Από 01/07/2026 έως 01/07/2026
H Αλέκα Κανελλίδου και o Χρήστος Θηβαίος στο Θέατρο Άλσος ΔΕΗ
Από 03/11/2025 έως 29/12/2025
Joep Beving: Ο πιανίστας–φαινόμενο του μινιμαλισμού στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός
Από 23/04/2026 έως 23/04/2026
Kubara Project Reloaded: H Mάρθα Φριντζήλα με τα Καλογεράκια στο Κύτταρο
Από 01/12/2025 έως 29/12/2025
Porosi 02: Οι Decius στην Αθήνα για ένα live στο An Club
Από 10/01/2026 έως 10/01/2026
Release Athens 2026: Οι Three Days Grace για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Από 28/06/2026 έως 28/06/2026
Ένα All Time Party με τον Πασχάλη στο Θέατρο Άλσος ΔΕΗ
Από 24/10/2025 έως 26/12/2025
Ένα όνειρο μια ιστορία: Ο Κώστας Τριανταφυλλίδης στον Φιλολογικό Σύλλογο Παρνασσός
Από 22/12/2025 έως 22/12/2025
Από την καρδιά της Σαχάρας στην Αθήνα: Οι Tinariwen για μια μοναδική συναυλία στο Floyd
Από 16/05/2026 έως 16/05/2026
Για τις παλιές αγάπες: Οι Πυξ Λαξ συναντούν Ζουγανέλη και Σταρόβα στο VOX
Από 25/10/2025 έως 27/12/2025
Γιώργος Νταλάρας - Βασίλης Παπακωνσταντίνου και φέτος στο Vox
Από 04/12/2025 έως 30/01/2026
Δήμητρα Γαλάνη και Ελένη Τσαλιγοπούλου συναντιούνται επί σκηνής στο VOX
Από 17/12/2025 έως 28/01/2026
Ζωή Εκτός Οθόνης: Μια μουσική παράσταση του Παρασκευά Καρασούλου στο Θέατρο Radar
Από 03/12/2025 έως 17/12/2025
Η Patti Smith για μια μοναδική βραδιά στο Θέατρο Λυκαβηττού
Από 15/05/2026 έως 15/05/2026
Η Γλυκερία στην Οδό Λυσίου - Μαζί της οι Σοφία Παπάζογλου, Χάρης Μακρής, Χριστιάνα Γαλιάτσου
Από 15/11/2025 έως 20/12/2025
Η ΚΟΑ παρουσιάζει τη «Σαλώμη» του Στράους στο Μέγαρο Μουσικής
Από 23/12/2025 έως 23/12/2025
Η Νύχτα Χορεύει Βαλς: H Ευανθία Ρεμπούτσικα στο Θέατρο Παλλάς
Από 30/12/2025 έως 30/12/2025
Θέατρο Μεταξουργείο: Το μουσικό "Πατάρι" με τη Μαρία Κηλαηδόνη επιστρέφει για 2η χρονιά
Από 06/12/2025 έως 31/01/2026
Μέγαρο: Η ΕΛΣΟΝ υποδέχεται τους Λεωνίδα Καβάκο και Τιμόθεο Γαβριηλίδη-Πέτριν
Από 20/12/2025 έως 20/12/2025
Μιχάλης Ρακιντζής και Κώστας Χαριτοδιπλωμένος στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο
Από 14/11/2025 έως 30/01/2026
Ο Chris Isaak στην Αθήνα για ένα special show στον Λυκαβηττό
Από 13/06/2026 έως 13/06/2026
Ο Goran Bregovic για μια αυθεντική βαλκανική συναυλία στην Αθήνα
Από 15/12/2025 έως 15/12/2025
Ο José James στην Αθήνα: 50 χρόνια μετά, το "I Want You" του Marvin Gaye στον Λυκαβηττό
Από 06/07/2026 έως 06/07/2026
Ο Moby στην Αθήνα το καλοκαίρι το 2026 για το Release Athens
Από 01/07/2026 έως 01/07/2026
Ο Shawn James έρχεται στην Ελλάδα για μία μοναδική συναυλία
Από 07/02/2026 έως 07/02/2026
Ο Κωστής Μαραβέγιας στο Floyd για ένα pre-Xmas party
Από 21/12/2025 έως 21/12/2025
Ο Νίκος Πορτοκάλογλου για δύο βραδιές "ανάμεσα σε φίλους" στο Παλλάς
Από 15/12/2025 έως 16/12/2025
Ο Νίκος και ο Αντώνης Ξυλούρης φέρνουν την Κρήτη στον Σταυρό του Νότου
Από 08/12/2025 έως 29/12/2025
Ο Χρήστος Δάντης συναντά την Ευρυδίκη στον Σταυρό του Νότου
Από 28/11/2025 έως 26/12/2025
ΟΠΕΚΕΜΠΛΕ: Ο Αποστόλης Μπαρμπαγιάννης με guest κωμικούς στον Σταυρό του Νότου
Από 05/11/2025 έως 17/12/2025
Οι Deep Purple επιστρέφουν το 2026 στην Αθήνα
Από 13/10/2026 έως 13/10/2026
Οι Dream Syndicate θα παρουσιάσουν ολόκληρο το Medicine Show στην Αθήνα
Από 29/01/2026 έως 29/01/2026
Οι Florence and Τhe Machine headliners της 1ης ημέρας του Ejekt Festival 2026
Από 14/07/2026 έως 14/07/2026
Οι Foreigner για πρώτη φορά στην Ελλάδα - Όλες οι λεπτομέρειες για την προπωληση
Από 27/06/2026 έως 27/06/2026
Οι Godsmack για πρώτη φορά στην Ελλάδα - Το καλοκαίρι στο Θέατρο Λυκαβηττού
Από 23/07/2026 έως 23/07/2026
Οι Les Αrts Florissants ερμηνεύουν το Ορατόριο των Χριστουγέννων του Μπαχ στο Μέγαρο
Από 16/12/2025 έως 16/12/2025
Οι Offspring επιστρέφουν στην Ελλάδα - Με τους Bad Religion στην Πλατεία Νερού
Από 07/07/2026 έως 07/07/2026
Οι Saxon μαζί με τους Helloween στο Release Athens 2026
Από 10/07/2026 έως 10/07/2026
Ουρανία Γκάσιου – Ελένη Κεβεντσίδου: Ρεσιτάλ εκκλησιαστικού οργάνου στο Μέγαρο
Από 21/12/2025 έως 21/12/2025
Παπαδόπουλος, Γιοκαρίνης, Ζιώγαλας, Καζούλης στον Σταυρό του Νότου Plus
Από 13/12/2025 έως 03/01/2026
Ρεμπέτισσες Ψυχές: Η γυναικεία φωνή του ρεμπέτικου του μεσοπολέμου στο Αγγέλων Βήμα
Από 06/12/2025 έως 04/04/2026
Τα λαϊκά του Θάνου Μικρούτσικου: Μητσιάς, Κότσιρας, Μπάσης και Νέγκα στο Παλλάς
Από 07/01/2026 έως 07/01/2026
Το Ροκ το ελληνικό: Κώστας Τουρνάς και Διονύσης Τσακνής στο Θέατρο Άλσος ΔΕΗ
Από 01/11/2025 έως 27/12/2025
Συμφωνική μουσική

Καμεράτα και Γιώργος Πέτρου παρουσιάζουν δύο συμφωνικά έργα του Μίκη Θεοδωράκη στο Μέγαρο

Με την ευκαιρία του εορτασμού 100 χρόνων από τη γέννηση του μεγάλου Έλληνα συνθέτη Μίκη Θεοδωράκη, η Καμεράτα Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής και ο Γιώργος Πέτρου παρουσιάζουν στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, την ιστορική συναυλία «Μίκης Θεοδωράκης: Η αρχή και το τέλος».

Monopoli Team

Αυτή τη φορά, το αγαπημένο αθηναϊκό σύνολο και ο σπουδαίος Έλληνας αρχιμουσικός με το έντονο ερμηνευτικό στίγμα, ο οποίος διαπρέπει στις μεγαλύτερες αίθουσες συναυλιών και σε εμβληματικά λυρικά θέατρα της Ευρώπης, στρέφουν το ενδιαφέρον τους στο πρώτο και στο τελευταίο συμφωνικό έργο του μεγάλου δημιουργού: στην Αποκάλυψη (Ωδή στον Μπετόβεν) για αφηγητή, χορωδία και ορχήστρα εγχόρδων (1945) σε κείμενο του συνθέτη, και στο κύκνειο άσμα του, τη Ραψωδία για βαρύτονο και ορχήστρα εγχόρδων (2009) σε ποίηση Διονύση Καρατζά. Τα μέρη για βαρύτονο στη Ραψωδία ερμηνεύει ο Τάσος Αποστόλου. Αφηγητής στο έργο Αποκάλυψη, ο Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης. Λαμβάνουν μέρος οι Χορωδίες της ΕΡΤ και του Δήμου Αθηναίων.  

Καμεράτα ©Akriviadis

Ο Μίκης Θεοδωράκης θεωρούσε τον εαυτό του κατ’ εξοχήν συμφωνιστή…

… και το συμφωνικό του έργο ως τη σημαντικότερη παρακαταθήκη της μουσικής του προσφοράς.

Η πρώτη παγκόσμια εκτέλεση της Αποκάλυψης (Ωδής στον Μπετόβεν) πραγματοποιήθηκε από τον Γιώργο Πέτρου και την Καμεράτα το 2018 στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, παρουσία του συνθέτη, ο οποίος είχε δηλώσει ότι εκείνη η παρουσίαση ήταν «το μεγαλύτερο δώρο που θα μπορούσε να του κάνει κανείς», καθώς το συγκεκριμένο έργο ήταν το μοναδικό που δεν είχε ακούσει ποτέ ο συνθέτης ερμηνευμένο ζωντανά.

Μετά την πρώτη εκτέλεση της Αποκάλυψης, το 2018, ο συνθέτης έκανε κάποιες αλλαγές στο κείμενο του 1945, οι οποίες θα παρουσιαστούν για πρώτη φορά στη συναυλία της 18ης Μαρτίου.

Η γλαφυρή αφήγηση του Μίκη Θεοδωράκη για την Αποκάλυψη

Μια λησμονημένη παρτιτούρα που έφερε στο φως ο Γιώργος Πέτρου το 2018

«Γιατί “Αποκάλυψη” και γιατί “Μπετόβεν”; Γιατί την ίδια εποχή αποκαλύφθηκαν μέσα μου, ως προς την Τέχνη, η Συμφωνική Μουσική και, ως προς τον Φιλοσοφικό Διαλογισμό, τον πατριωτισμό και την κοινωνία, η Αντίσταση και ο Μαρξισμός.

Παράλληλα σφραγίστηκε υπαρξιακά και για πάντα η μπετοβενική διάσταση της Τέχνης της Μουσικής.

Το 1942 υπήρξε για μένα σταθμός. Πρώτον, άκουσα για πρώτη φορά συμφωνική μουσική (την Ενάτη του Μπετόβεν). Δεύτερον, ανέπτυξα την θεωρία μου “Για τη Συμπαντική Αρμονία”, που έμελλε να γίνει ο οδηγός σε όλη μου τη ζωή (Σκέψη και Δράση). Και τρίτον, άρχισα τη σύνθεση του πρώτου χορωδιακού-συμφωνικού μου έργου με τον αρχικό τίτλο “Συμφωνία αρ. 1”, τον οποίο μετέτρεψα αργότερα σε “Αποκάλυψη”, για να την ξεχωρίσω από την “Πρώτη συμφωνία” (1948-1953).

Η “Αποκάλυψη” τελείωσε στις 31 Ιανουαρίου του 1945, γιατί στο μεταξύ μεσολάβησαν κορυφαία γεγονότα που με απομάκρυναν από τη σύνθεση. Όμως η εγγραφή μου στο Ωδείο Αθηνών, στην τάξη Αρμονίας, Αντίστιξης και Φούγκας με καθηγητή τον Φιλοκτήτη Οικονομίδη, το φθινόπωρο του 1943, διαδραμάτισε αντιθέτως καταλυτικό ρόλο στη διαμόρφωση του έργου, που είναι άλλωστε εμφανής.

Το έργο αυτό το παρουσίασα στον Δάσκαλό μου που ήταν διευθυντής της Κρατικής Ορχήστρας αλλά και της Χορωδίας Αθηνών, των οποίων μέλος ήμουν κι εγώ. Προς μεγάλη μου έκπληξη, μου ανακοίνωσε ότι το προγραμμάτισε για το φθινόπωρο του 1945! Και μου ζήτησε να ετοιμάσω τα υλικά, δηλαδή τις πάρτες των μουσικών και των χορωδών. Πλην όμως, λίγο αργότερα με κάλεσε στο γραφείο του, για να με ρωτήσει τι έκανα στα Δεκεμβριανά. Δηλαδή στις μάχες μεταξύ του ΕΛΑΣ και των Άγγλων, που διήρκεσαν από τον Δεκέμβριο του 1944 έως τις αρχές του Ιανουαρίου του 1945. Κάποιος φαίνεται ότι με “κάρφωσε”, γνωρίζοντας ασφαλώς ότι ο Οικονομίδης έπνεε μένεα κατά των κομμουνιστών, που όπως μου είπε και ο ίδιος “είχαν κάψει το σπίτι της αδελφής του”.

Του απάντησα ότι υπήρξα μέλος του ΕΛΑΣ και ότι πολέμησα στην πρώτη γραμμή επί 33 μέρες! Πρόσθεσα μάλιστα ότι, εάν διάβαζε προσεκτικά το έργο, θα έβλεπε ότι, αναζητώντας τον Θεό, τον ανακάλυπτα τελικά στο πρόσωπο του Εργάτη. Στους προλετάριους όλων των εθνών!

Όπως ήταν φυσικό, ο άνθρωπος κόντεψε να πάθει έμφραγμα από το μεγάλο θυμό του. Μεταξύ πολλών άλλων, μου φώναξε ότι “δεν θέλει να με ξαναδεί μπροστά του” και μου πέταξε κατάμουτρα το αντίγραφο της μουσικής μου σύνθεσης. Αυτή ήταν η γένεση και ο θάνατος του έργου αυτού, που έμεινε κυριολεκτικά θαμμένο τόσα χρόνια, μέχρι που ο φίλτατος διευθυντής της εξαίρετης Ορχήστρας Καμεράτας, κ. Πέτρου, επανέλαβε την ρήσιν “Δεύρο έξω”, και έτσι νεκραναστημένο, το παρουσιάζει στην συναυλία της 12.10.2018!

Ο τίτλος “Αποκάλυψη” περιγράφει τον αγωνιώδη αγώνα των “εύθραυστων” εφήβων για την κατανόηση του αινίγματος της ζωής, που ξεκινά από την αναζήτηση του Θεού. Ένα κομμάτι μου τον αναζήτησε στον χώρο της Φιλοσοφίας με τη θεωρία της Συμπαντικής Αρμονίας, ένα άλλο, στον τομέα της Τέχνης, ξεκινώντας από το φιλόδοξο και δύσκολο εγχείρημα της σύνθεσης του πρώτου συμφωνικού μου έργου με μοναδικά ακούσματα την “Ωδή στην χαρά” και ανταποδίδοντας με ανεξήγητη τόλμη και αυτοπεποίθηση την δική μου “Ωδή στον Μπετόβεν”. Ας μην ξεχνάμε ότι αναφέρομαι στην ελληνική επαρχία της δεκαετίας του 1930-1940 με τελευταίο σταθμό την Τρίπολη της Αρκαδίας (1940-1943), όπου ήταν παντελώς άγνωστη η συμφωνική μουσική.

Όμως, με την κήρυξη του πολέμου το πνευματικό και ιδεολογικό μου οπλοστάσιο άρχισε να μεταμορφώνεται μέσα μου. Από τον ακραίο φιλοσοφικό ιδεαλισμό, γνώρισα και ενστερνίστηκα τελικά τον Μαρξισμό, που με οδήγησε να πορευτώ από την ιδεολογία στην πράξη, δηλαδή στην ένταξή μου στο ΕΑΜ-ΕΛΑΣ. Σ’ αυτό, μεγάλο ρόλο διαδραμάτισε και η οικογένειά μου με τη μεγάλη και δραματική φόρτιση, με τη μητέρα μου από τον Τσεσμέ της Μικράς Ασίας και θύμα της μεγάλης εθνικής μας καταστροφής και τον πατέρα μου Κρητικό, απόγονο σειράς αγωνιστών από το 1800 ως το 1912, τότε που και ο ίδιος, σε ηλικία 16 ετών κατατάχτηκε εθελοντής και τραυματίστηκε σοβαρότατα στο Μπιζάνι, το Φρούριο που προστάτευε τα Γιάννενα.

Όμως η τελική μεγάλη στροφή που καταγράφει το έργο, έγινε κατά τη διάρκεια της Μάχης του Δεκέμβρη. Όλες τις μέρες της μάχης, το κουβαλούσα πάνω μου και στη μάχη αυτή ουσιαστικά ολοκληρώθηκε. (Τον Γενάρη του 1945 το καθαρόγραψα μέσα σε συνθήκες τρομακτικής παρανομίας). Τελικά, ο Θεός μού αποκαλύφθηκε στο πρόσωπο του Εργάτη!

Έτσι, θα έλεγα ότι η πεμπτουσία του έργου αυτού είναι ο εσωτερικός μου αγώνας που με οδήγησε από την καθαρή Φιλοσοφία στον Μαρξισμό και μάλιστα στην πιο ακραία του μορφή: τον ένοπλο αγώνα.

Καιρός όμως να μιλήσουμε για το σήμερα, όπου χωρίς να το καταλάβω και χωρίς να το έχω συνειδητοποιήσει ως τώρα, βρέθηκα φορτωμένος με 93 χρόνια μιας θυελλώδους, θα τη χαρακτήριζα, ζωής.

Εκείνο το συναίσθημα που κυριαρχεί τώρα μέσα μου είναι η μεγάλη περιέργεια. Η συγκίνηση αλλά και η λύτρωση… Και όλα αυτά τα οφείλω στους συνεργάτες της Μεγάλης Μουσικής Βιβλιοθήκης της Ελλάδας “Λίλιαν Βουδούρη” με επικεφαλής την κ. Μεράκου, στον κ. Πέτρου, τον Διευθυντή της Ορχήστρας “Καμεράτα”, και σε όλους τους συντελεστές, χορωδούς, μουσικούς και ερμηνευτές, που θα δώσουν το Φιλί της Ζωής στο ξεχασμένο αυτό έργο μου.

Τους ευχαριστώ όλους και όλες από τα βάθη της καρδιάς μου».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΗ Συμφωνική Ορχήστρα του Γέιλ στο Μέγαρο Μουσικής12.09.2018

Η Ραψωδία για βαρύτονο και ορχήστρα (2009), σε ποίηση Διονύση Καρατζά, μέσα από τη ματιά του Μίκη Θεοδωράκη

«Δεν πιστεύω ότι υπάρχει μεγαλύτερη ευτυχία για έναν συνθέτη από το να έχει ένα δικό του πρωτογενές θεματικό υλικό, όπως αυτό των έργων του “Λυρικού Βίου” κι έτσι να μπορέσει να αφήσει ελεύθερη τη φαντασία και την τεχνική του στην ανασύνθεση του υλικού αυτού. Αυτό είχα ακριβώς την τύχη να κάνω από το 1995 μέχρι χτες που, με το κύκνειο άσμα μου, τη Ραψωδία για βαρύτονο και ορχήστρα εγχόρδων, έκλεισα οριστικά τον κύκλο της ενασχόλησής μου με τη μουσική σύνθεση, κύκλο που άνοιξα με τη σύνθεση της Κασσιανής (1942). Δηλαδή κράτησε 68 ολόκληρα χρόνια!

Για την περίοδο αυτής της ανακύκλωσης του “Λυρικού Βίου”, το μόνο που έχω να προσθέσω είναι ότι υπήρξε πλούσια σε ποσότητα και εξαιρετική σε ωριμότητα».

Η Ραψωδία είναι αφιερωμένη στον Γερμανό φίλο του Θεοδωράκη, Πέτερ Χάνσερ-Στρέκερ, ως ένα είδος φόρου τιμής του συνθέτη στη χώρα που ο ίδιος αποκαλεί «πατρίδα του συμφωνικού του έργου». Όπως είχε δηλώσει ο ίδιος: «Θεωρώ τον εαυτό μου έναν συμφωνιστή […] που γεννήθηκε στο Αιγαίο και […] έναν Κρητικό μελωδό που έζησε στο Παρίσι».

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Ημερομηνία: Τρίτη 18 Μαρτίου
Ώρα έναρξης: 20:30
Συμμετέχουν: Τάσος Αποστόλου | βαθύφωνος, Κωνσταντίνος Μαρκουλάκης | αφηγητής, Χορωδία της ΕΡΤ | Μουσική διδασκαλία | Μιχάλης Παπαπέτρου, Χορωδία Δήμου Αθηναίων | Μουσική διδασκαλία | Σταύρος Μπερής
Σημεία Προπώλησης: 210 72 82 333, megaron.gr
Τιμή εισιτηρίου: 10 € (εκπτωτικό) • 15 € • 24 € • 30 € • 38 € • 46 € • 55 €
Πληροφορίες Χώρου: Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, Αίθουσα Χρήστος Λαμπράκης, Βασ. Σοφίας & Κόκκαλη, Αθήνα. Τηλέφωνο: 210 7282000 | Email: [email protected] | https://www.megaron.gr/
Περισσότερα από ΜΟΥΣΙΚΗ
Σχετικά Θέματα
ΜΟΥΣΙΚΗ
Η ΚΟΑ παρουσιάζει τη «Σαλώμη» του Στράους στο Μέγαρο Μουσικής
Μουσικά Νέα
Μέγαρο: Η ΕΛΣΟΝ υποδέχεται τους Λεωνίδα Καβάκο και Τιμόθεο Γαβριηλίδη-Πέτριν
ΜΟΥΣΙΚΗ
Οι Les Αrts Florissants ερμηνεύουν το Ορατόριο των Χριστουγέννων του Μπαχ στο Μέγαρο
ΜΟΥΣΙΚΗ
Ουρανία Γκάσιου – Ελένη Κεβεντσίδου: Ρεσιτάλ εκκλησιαστικού οργάνου στο Μέγαρο
Μουσικά Νέα
Η Καμεράτα ερμηνεύει τον “Εσπερινό” του Μοντεβέρντι στο Μέγαρο
ΜΟΥΣΙΚΗ
Θέατρο Μεταξουργείο: Το μουσικό “Πατάρι” με τη Μαρία Κηλαηδόνη επιστρέφει για 2η χρονιά
ΜΟΥΣΙΚΗ
Οι Godsmack για πρώτη φορά στην Ελλάδα – Το καλοκαίρι στο Θέατρο Λυκαβηττού
Μουσικά Νέα
Weval: Το εκρηκτικό ντουέτο της σύγχρονης electronica για μια βραδιά στο Universe
Μουσικά Νέα
Joep Beving: Ο πιανίστας–φαινόμενο του μινιμαλισμού για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Μουσικά Νέα
Η Patti Smith για μια μοναδική βραδιά στο Θέατρο Λυκαβηττού
ΜΟΥΣΙΚΗ
Η Βασιλική Μιχαλοπούλου στον Σταυρό του Νότου Club
ΜΟΥΣΙΚΗ
Ζωή Εκτός Οθόνης: Μια μουσική παράσταση του Παρασκευά Καρασούλου στο Θέατρο Radar