MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
30
ΟΚΤΩΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΣΥΝΑΥΛΙΑ X
10 χρόνια Release: Πρώτος headliner ο Nick Cave
Από 24/06/2026 έως 24/06/2026
Dramachine, Valisia Odell, Marva Von Theo και Bipolia στο Gagarin
Από 14/11/2025 έως 14/11/2025
Jazz@Megaron: Ο Νικόλας Αναδολής με νέους αυτοσχεδιασμούς στο Μέγαρο
Από 01/11/2025 έως 01/11/2025
Kubara Project Reloaded: H Mάρθα Φριντζήλα με τα Καλογεράκια στο Κύτταρο
Από 01/12/2025 έως 29/12/2025
O Asaf Avidan επιστρέφει στην Αθήνα για μια εμφάνιση στο Floyd
Από 07/12/2025 έως 07/12/2025
Theodore: Επιστρέφει με νέο δίσκο και live στο Gagarin 205
Από 07/11/2025 έως 07/11/2025
Ένα All Time Party με τον Πασχάλη στο Θέατρο Άλσος ΔΕΗ
Από 24/10/2025 έως 26/12/2025
Αν ακούσεις τα παιδιά: Λευτέρης Ελευθερίου και Αλκιβιάδης Κωνσταντόπουλος στον Σταυρό του Νότου Plus
Από 09/11/2025 έως 23/11/2025
Απόηχοι Πολέμου: Ο Τζον Γουόρνερ με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής
Από 31/10/2025 έως 31/10/2025
Βαγγέλης Γερμανός και Σαλίνα Γαβαλά στο Γυάλινο Up Stage
Από 31/10/2025 έως 28/11/2025
Για τις παλιές αγάπες: Οι Πυξ Λαξ συναντούν Ζουγανέλη και Σταρόβα στο VOX
Από 25/10/2025 έως 27/12/2025
Γιώργος Νταλάρας - Βασίλης Παπακωνσταντίνου και φέτος στο Vox
Από 04/12/2025 έως 30/01/2026
Ελευθερίου, Καρακάση και Κωνσταντόπουλος με τα "τραγούδια του φθινοπώρου" στον Σταυρό του Νότου
Από 25/10/2025 έως 01/11/2025
Η Ιουλία Καραπατάκη από τον Νοέμβριο στον Σταυρό του Νότου
Από 13/11/2025 έως 05/12/2025
Η Καμεράτα ερμηνεύει τα πιο δημοφιλή κονσέρτα του Μότσαρτ στο Μέγαρο
Από 02/11/2025 έως 02/11/2025
Η Μαρίνα Σπανού έρχεται στο Fuzz Club
Από 14/12/2025 έως 14/12/2025
Η Νίνα Μαζάνη επιστρέφει στον Σταυρό του Νότου
Από 03/11/2025 έως 03/11/2025
Θέατρο Παλλάς: Αφιέρωμα στον Μίμη Πλέσσα με Κώστα Μακεδόνα και Πέγκυ Ζήνα
Από 08/12/2025 έως 08/12/2025
Θεόδωρος Κουρεντζής και Utopia φέρνουν μια σπάνια συμφωνικη εμπειρία στο Μέγαρο
Από 14/11/2025 έως 15/11/2025
Μέγαρο: Συναυλία-αφιέρωμα σε «τρεις ποιητές της ελευθερίας» μέσα από τη μουσική του Θεοδωράκη
Από 03/12/2025 έως 03/12/2025
Μια Late Night συναυλία με την ΚΟΑ στο Μέγαρο Μουσικής
Από 07/11/2025 έως 07/11/2025
Μιχάλης Ρακιντζής και Κώστας Χαριτοδιπλωμένος στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο
Από 14/11/2025 έως 30/01/2026
Ο Moby στην Αθήνα το καλοκαίρι το 2026 για το Release Athens
Από 01/07/2026 έως 01/07/2026
Ο Morrissey επιτέλους στην Αθήνα για μια μεγάλη συναυλία
Από 12/12/2025 έως 12/12/2025
Ο Robben Ford στο Fuzz Club
Από 12/12/2025 έως 12/12/2025
Ο Ανδρέας Πολυζωγόπουλος στο Half Note Jazz Club
Από 30/10/2025 έως 30/10/2025
Ο Γιάννης Πάριος στο Παλλάς με τραγούδια που αγαπήσαμε
Από 24/11/2025 έως 25/11/2025
Ο Γιάννης Παπανικολάου στο Γυάλινο Up Stage
Από 30/10/2025 έως 27/11/2025
Ο Γιώργος Νικηφόρου Ζερβάκης και η Βιολέτα Ίκαρη στον Σταυρό του Νότου Club
Από 31/10/2025 έως 07/11/2025
Ο Γιώργος Παπαγεωργίου και οι Polkar "με τσακίρ κέφι" στο Κύτταρο
Από 07/11/2025 έως 07/11/2025
Ο Δώρος Δημοσθένους για δύο βραδιές στον Σταυρό του Νότου Plus
Από 24/10/2025 έως 31/10/2025
Ο Εισβολέας και η μπάντα του για ένα “Living Room Jam” στο Baumstrasse
Από 06/11/2025 έως 06/11/2025
Ο Θοδωρής Κοτονιάς και ο Βασίλης Δραμουντάνης στον Σταυρό του Νότου Plus
Από 07/11/2025 έως 07/11/2025
Ο Νίκος Ζούδιαρης στον Φιλολογικό Σύλλογο "Παρνασσός" - Μαζί του η Αλεξάνδρα Γκουντούλια
Από 01/11/2025 έως 01/11/2025
Ο Ροντ Στιούαρτ για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Από 13/12/2025 έως 13/12/2025
Ο Στέργιος Νταουσανάκης live στο Γυάλινο Up Stage
Από 02/11/2025 έως 16/11/2025
Οι Amenra επιστρέφουν το φθινόπωρο στην Αθήνα
Από 23/11/2025 έως 23/11/2025
Οι Empty Frame γιορτάζουν 20 χρόνια στο Death Disco
Από 31/10/2025 έως 31/10/2025
Οι Kadebostany σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Από 12/12/2025 έως 12/12/2025
Οι rock'n'roll heroes Turbonegro στο Gazarte
Από 09/11/2025 έως 09/11/2025
Οι Μπλε επιστρέφουν στον Σταυρό του Νότου Club για ένα live
Από 31/10/2025 έως 31/10/2025
Οι Νέοι για τον Μίκη: Η Λυδία Ιατράκη ερμηνεύει Θεοδωράκη, Σοπέν, Μπετόβεν στη Μουσική Βιβλιοθήκη
Από 03/11/2025 έως 03/11/2025
Περιήγηση στη νεότερη ελληνική μουσική από το Collegium Musicum Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής
Από 30/10/2025 έως 30/10/2025
Πνοή: Ο Μιχάλης Δέλτα εμπνέεται από τον Takis για μια μουσική παράσταση στο Ίδρυμα Γουλανδρή
Από 11/10/2025 έως 01/11/2025
Ρεμπέτισσες Ψυχές: Η γυναικεία φωνή του ρεμπέτικου του μεσοπολέμου στο Αγγέλων Βήμα
Από 06/12/2025 έως 04/04/2026
Σπύρος Γραμμένος και Δημήτρης Ζερβουδάκης: Σαββατόβραδα στον Σταυρό του Νότου
Από 25/10/2025 έως 15/11/2025
Τα Παράθυρα με Θέα επανέρχονται στον Σταυρό του Νότου Club
Από 18/10/2025 έως 01/11/2025
Το Ροκ το ελληνικό: Κώστας Τουρνάς και Διονύσης Τσακνής στο Θέατρο Άλσος ΔΕΗ
Από 01/11/2025 έως 27/12/2025
Το έργο των Robert και Clara Schumann ζωντανεύει στο Μέγαρο Μουσικής
Από 02/11/2025 έως 02/11/2025
Υπόγεια Ρεύματα και Αγγελική Τουμπανάκη στο Κύτταρο
Από 01/11/2025 έως 01/11/2025
Ηλεκτρονική μουσική

Xenakis Alive: Αφιέρωμα στον Ιάννη Ξενάκη με AGF, Paul Goutmann, Πάνο Αλεξιάδη, Pan Daijing στο Ωδείο Αθηνών

Τέσσερις σύγχρονοι μουσικοί της πειραματικής και ηλεκτρονικής σκηνής, οι AGF, Paul Goutmann, Πάνος Αλεξιάδης και Pan Daijing παρουσιάζουν τους ήχους του αύριο στο Ωδείο Αθηνών, με έμπνευση από τον επιδραστικό συνθέτη Ιάννη Ξενάκη, στην επέτειο των 100 χρόνων από τη γέννησή του.

Monopoli Team

Με αφορμή τα 100 χρόνια από τη γέννηση του Ιάννη Ξενάκη (1922 – 2001), η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση συνεργάζεται με το Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, το Universit é Paris 8 – Musidanse, το The friends of Xenakis Association και το Πανεπιστήμιο Πελοποννήσου και παρουσιάζει το Xenakis Alive στις 25 Μαΐου στο Ωδείο Αθηνών.

Ο Ξενάκης υπήρξε ένας από τους σημαντικότερους καλλιτέχνες και διανοητές του 20ού αιώνα, ο πιο επιδραστικός συνθέτης ελληνικής καταγωγής, ενώ έχει αφήσει πίσω του ένα έργο που συνεχίζει να εμπνέει νέους μουσικούς της πειραματικής και ηλεκτρονικής σκηνής. Ο τρόπος που έπλαθε ο Ιάννης Ξενάκης τους ηχητικούς όγκους με την τέχνη του αρχιτέκτονα, οδήγησε πολλούς μουσικούς που δεν προέρχονται από τον ακαδημαϊκό χώρο της «νέας μουσικής», αλλά από την πιο πειραματική, underground , ηλεκτρονική σκηνή, να ασχοληθούν με το έργο του και να εμπνευστούν από αυτό. Ίσως αυτό να οφείλεται στη σύνδεση της σύνθεσης με τρόπους σκέψεις που δεν οφείλουν πολλά στις κλασικές παραδόσεις, ίσως πάλι, στην αίσθηση του επείγοντος που απορρέει από τη χωρίς συμβιβασμούς γραφή του.

Η Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, πιστή στην αρχή της να συμμετέχει σε επετειακές εκδηλώσεις έκανε ανάθεση σε τέσσερις μουσικούς της πειραματικής και ηλεκτρονικής σκηνής τη δημιουργία νέων ηχητικών συνθέσεων και περφόρμανς ώστε να ερμηνεύσουν με τον δικό τους μοναδικό τρόπο, την πολύπλευρη ενέργεια του Ξενάκη στους ήχους του αύριο.

ΑGF © Inkeri Jäntti

Η ΑGF ( aka Antye Greie – Ripatti ) ψηφιακή τραγουδοποιός, καλλιτέχνιδα ήχου, επιμελήτρια, συνθέτρια, ποιήτρια, φεμινίστρια, ακτιβίστρια συνδέει ήχους με τη μνήμη. Η δεύτερη συνεργασία της με τη Στέγη μετά το Arachnesound, φέρνει μαζί της και σπουδαίους σύγχρονους μουσικούς της πειραματικής και ηλεκτρονικής σκηνής. Δημιουργώντας ένα μη δομημένο ποίημα για τη ζωή και το έργο του Ιάννη Ξενάκη, σε ανάθεση της Στέγης, η AGF παρουσιάζει ένα ποίημα ως το βασικό μουσικό θέμα, το οποίο θα προβληθεί υβριδικά, live και βιντεοσκοπημένα.

Paul Goutmann

O ακαδημαϊκός και συνθέτης ηλεκτρονικής και πειραματικής μουσικής, Paul Goutmann παρουσιάζει δύο σημαντικά έργα του Ξενάκη, το “ Orient – Occident ” και το “ Voyage absolu des Unari vers Andromède ”. Το έργο “ Orient – Occident ” γράφτηκε το 1960 για μια ταινία που γύρισε ο Enrico Fulchignoni κατόπιν ανάθεσης της UNESCO , σχετικά με μια ομότιτλη έκθεση στο Μουσείο Cernuschi του Παρισιού· σε αυτό το πλαίσιο παρουσιάζονται γλυπτά και άλλα αντικείμενα από την Ασία, την Ευρώπη και την Αίγυπτο, με έμφαση στη σχέση Ανατολής ( Orient ) και Δύσης ( Occident ). Η μουσική της ταινίας ακολουθεί την εξέλιξη της αφήγησης, η οποία περιγράφει τη μετάβαση από τον έναν πολιτισμό στον άλλο, από τους προϊστορικούς χρόνους στην εποχή του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Ο Ξενάκης δεν συνέθεσε μια περιγραφική μουσική, αν και ορισμένες ηχητικές ποιότητες είναι ιδιαίτερα ενδεικτικές. Έτσι, η χαρακτηριστική ατμόσφαιρα που χτίζουν οι αντηχήσεις στο τέλος της ταινίας θυμίζουν τους πολιτισμούς της Ύστερης Αρχαιότητας, οι οποίοι διακρίνονται για τον αισθησιασμό τους.

Σε ένα άλλο παράδειγμα, ό πως είχε πει ο ίδιος ο Ξενάκης σε μια παλιά συνέντευξή του, προκειμένου να υπογραμμίσει την ομορφιά ενός γυναικείου αγάλματος από την Αίγυπτο, παρήγαγε ήχους που θύμιζαν αναστεναγμούς τρίβοντας ένα χαρτόνι. Μετά την προβολή της ταινίας, ο Ξενάκης σκέφτηκε να μετατρέψει τη σύνθεση σε ένα έργο αμιγώς ηλεκτροακουστικής μουσικής, αφαιρώντας αρκετά μέρη της – και ιδιαίτερα όσα περιείχαν ασιατική μουσική ή ήχους που ήταν πολύ περιγραφικοί (μειώνοντας τη συνολική διάρκεια από τα 20 λεπτά και 12 δευτερόλεπτα στα 10 λεπτά και 56 δευτερόλεπτα). Ίσως επειδή είχε περιορισμένο χρόνο για τη σύνθεση του έργου, ο Ξενάκης δανείστηκε αρκετούς ήχους από την ηχητική βιβλιοθήκη του Groupe de Recherches Musicales (επομένως ήχους που απαντώνται σε έργα άλλων συνθετών της musique c oncr è te ), κάτι που κάνει αυτό το έργο να ακούγεται λιγότερο «ξενακικό» σε σχέση με άλλες ηλεκτροακουστικές συνθέσεις του. Ωστόσο, αυτό το γεγονός δεν αναιρεί το πόσο χαρακτηριστικά του ύφους του συνθέτη είναι το μιξάρισμα και η συνολική φόρμα του έργου. Αν και η πρωτότυπη σύνθεση γράφτηκε σε δύο μέρη, απόψε θα παρουσιαστεί η εκδοχή με τα τέσσερα μέρη που ηχογραφήθηκε το 1969 στο GRM .

Η σύνθεση του “ Voyage absolu des Unari vers Andromède ” έγινε για τα εγκαίνια μιας διεθνούς έκθεσης χαρταετών στην Οσάκα ( Unar i λέγονται οι ιαπωνικοί χαρταετοί). Τι σχέση έχει όμως η Ανδρομέδα; «Πρόκειται για ένα διαστημικό ταξίδι στον γαλαξία της Ανδρομέδας, στο απώτερο μέλλον, με επεισόδια που εκτυλίσσονται καθώς διασχίζουμε τους αστρικούς χώρους», μας λέει ο Ξενάκης. Αυτή τη φορά δεν τον ενδιαφέρουν μαθηματικοί τύποι ή εικόνες – δάνεια από τη φυσική, αλλά η καθαρή ποίηση της επιστημονικής φαντασίας . Η σύνθεση των ήχων του κομματιού έγινε στο UPIC : ένα συνθεσάιζερ που επινόησε ο ίδιος ο Ξενάκης, ένα χαρακτηριστικό «ξενακικό» εργαλείο που επιτρέπει τον σχεδιασμό διαφορετικών ηχητικών καμπυλών (μικροσύνθεση) και μουσικών μορφών (μακροσύνθεση). Η μαγνητοταινία είναι γραμμένη στερεοφωνικά, αλλά ο Ξενάκης διευκρινίζει ότι η εκτέλεση θα πρέπει μέσα από μια σειρά από ηχεία που συνδέονται διαγωνίας. Αυτό εξηγεί γιατί η συγκεκριμένη εκδοχή αυτής της συναυλίας – που δοκιμάστηκε για πρώτη φορά σε μια εκτέλεση του έργου στο πλανητάριο του Cit é des sciences στο Παρίσι – πειραματίζεται με μια πιο εκτεταμένη χωροταξία.

Πάνος Αλεξιάδης © Stathis Tsemberlidis

Πάνος Αλεξιάδης © Stathis Tsemberlidis

Ο sound artist ηλεκτρονικής κα ι πειραματικής μουσικής, Πάνος Αλεξιάδης, παρουσιάζει το “ Hollow Shell ”. Μια ηχητική μετάφραση της οπτικής ιδεολογίας της Κοσμικής Πόλης του Ιάννη Ξενάκη. Η πληθυσμιακή συγκέντρωση εκατομμυρίων κατοίκων μέσα σε μεγαδομές υπερβολοειδούς περιστροφής ύψους 5. 000 μέτρων, με τις δικές τους κλιματικές ρυθμἰσεις, την αυτόματη καλλιέργεια του εδάφους σε τεράστιες εκτάσεις, χρησιμοποιώντας «νέες τεχνικές μεταφοράς ύλης με ταχείες μετακινήσεις σε οριζόντιες και κατακόρυφες διευθύνσεις», απαλλαγμένη πλέον από τον φόβο του πολέμου, θα λειτουργούσε ως εξελικτικός μονόδρομος για την ανθρωπότητα καθώς θα έφερνε εν τέλει τους πληθυσμούς σε επαφή με «τον τεράστιο χώρο του ουρανού και των άστρων, στρέφοντας τον άνθρωπο προς το σύμπαν και τις ανθρώπινες αποικίες του». Για την υλοποίηση του συγκεκριμένου έργου, μεταξύ άλλων έγινε εκτενής χρήση μιας μεθόδου επεξεργασίας ήχου που ονομάζεται κοκκώδης σύνθεση ( granular synthesis ) στην οποία οι ήχοι χωρίζονται σε «μικροσκοπικούς κόκκους» και στη συνέχεια αναδιοργανώνονται για τον σχη ματισμό νέων. Ο Ιάννης Ξενάκης την εισήγαγε στην πρώιμη μορφή της το 1959. Η εξέλιξη της καθιερώθηκε με την πάροδο των χρόνων ως σημαντικό εργαλείο στον ηλεκτρονικό ήχο, ενώ έμελλε να τον «σπρώξει» ακόμα παραπέρα.

Pan Daijing © Dzhovani

Το αφιέρωμα της συνθέτριας και performer Pan Daijing θα επικεντρωθεί σε θραύσματα από ηχητικά της έργα που στο παρελθόν είχαν ενσωματωθεί σε ζωντανές παρουσιάσεις. Αυτά τα ηχητικά έργα παρουσιάζονται για πρώτη φορά εκτός του πλαισίου στο οποίο δημιουργήθηκαν. Μέσα σε αυτά τα πολύπλευρα περιβάλλοντα, η δημιουργία χώρων όπου μπορεί κανείς να βρει καταφύγιο ή απάγκιο επιτυγχάνεται μέσω της ηχητικής αρχιτεκτονικής παρέμβασης – με τον ίδιο τρόπο που η μουσική της επιτρέπει την ανάδυση αναμνήσεων στις οποίες ο ακροατής μπορεί να κατοικήσει. Η ίδια συνεχίζει να διερευνά ψυχο – ακουστικά φαινόμενα στη σφαίρα της music concrete και τη φιλοσοφία του αυτοσχεδιασμού, ενώ παράλληλα καινοτομεί αναδιαμορφώνοντας τη χωρική και συναισθηματική σχέση με τον ακροατή.

Πρόγραμμα

21:00 – Προσέλευση Κοινού
21:30 – Paul Goutmann | Orient Occident
21:45 – Panos Alexiadis Live 22:15 – Paul Goutmann | Voyage Absolu Des Unari Vers Andomede
22:30 – Agf Live 23:15 – Pan Daijing Liv

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Ημερομηνία: Τετάρτη 25 Μαΐου 2022
Ώρα έναρξης: 21:00
Χώρος: Ωδείο Αθηνών
Σημεία Προπώλησης: Ομαδικές κρατήσεις στο [email protected], Γραμμή εισιτηρίων Τηλ.: 211 1981784
Τιμή εισιτηρίου: Κανονικό: 8 € / Μειωμένο, Φίλος, Κάτοικος Γειτονιάς, Παρέα 5 - 9 άτομα: 7 € / Ανεργίας: 5 €
Πληροφορίες Χώρου: Ωδείο Αθηνών, Ρηγίλλης και Βασ. Γεωργίου Β' 17-19, τηλέφωνο: 21 0724 0673
Περισσότερα από ΜΟΥΣΙΚΗ
Σχετικά Θέματα
ΜΟΥΣΙΚΗ
Ο Ανδρέας Πολυζωγόπουλος στο Half Note Jazz Club
ΜΟΥΣΙΚΗ
Ο Στέργιος Νταουσανάκης live στο Γυάλινο Up Stage
ΜΟΥΣΙΚΗ
Ο Εισβολέας και η μπάντα του για ένα “Living Room Jam” στο Baumstrasse
ΜΟΥΣΙΚΗ
Αν ακούσεις τα παιδιά: Λευτέρης Ελευθερίου και Αλκιβιάδης Κωνσταντόπουλος στον Σταυρό του Νότου Plus
ΜΟΥΣΙΚΗ
Οι Νέοι για τον Μίκη: Η Λυδία Ιατράκη ερμηνεύει Θεοδωράκη, Σοπέν, Μπετόβεν στη Μουσική Βιβλιοθήκη
ΜΟΥΣΙΚΗ
Kubara Project Reloaded: H Mάρθα Φριντζήλα με τα Καλογεράκια στο Κύτταρο
ΜΟΥΣΙΚΗ
Η κολεκτίβα του Τηλέμαχου Μούσα με νέο δίσκο στο Half Note Jazz Club
ΜΟΥΣΙΚΗ
Η Μαρίνα Σπανού έρχεται στο Fuzz Club
ΜΟΥΣΙΚΗ
Ο Γιώργος Νικηφόρου Ζερβάκης και η Βιολέτα Ίκαρη στον Σταυρό του Νότου Club
ΜΟΥΣΙΚΗ
Μιχάλης Ρακιντζής και Κώστας Χαριτοδιπλωμένος στο Γυάλινο Μουσικό Θέατρο
ΜΟΥΣΙΚΗ
Jazz@Megaron: Ο Νικόλας Αναδολής με νέους αυτοσχεδιασμούς στο Μέγαρο
ΜΟΥΣΙΚΗ
Η Νίνα Μαζάνη επιστρέφει στον Σταυρό του Νότου