MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
19
ΜΑΡΤΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Ο θάνατος των live: Πώς θα σωθεί ο χώρος των μεγάλων συναυλιών;

Σε αναμονή για την υλοποίηση της δέσμευσης του υπουργείου Πολιτισμού για την θέσπιση voucher – κατά τα ευρωπαϊκά πρότυπα – ο χώρος των μεγάλων συναυλιακών εκδηλώσεων βρίσκεται στα πρόθυρα της πτώχευσης.

| Φωτογραφία εξωφύλλου: MediaPunch/REX/Shutterstock
author-image Στέλλα Χαραμή

Λογικά, αυτές τις μέρες το συναυλιακό κοινό της πόλης, θα βρισκόταν ακόμα κάτω από την ζάλη του live των Red Hot Chilli Peppers. Η άφιξη της super band στο πλαίσιο του φετινού Ejekt Festival είχε προγραμματιστεί για τις 5 Ιουνίου στο νέο Πάρκο Μαρκόπουλου και υπολογιζόταν πως θα συγκέντρωνε περισσότερους από 40.000 fans από την Ελλάδα και γειτονικές χώρες. Θα ήταν η μεγαλύτερη συναυλία του καλοκαιριού. Μεσολάβησε η πανδημία.

Ωστόσο, η δυναμική μιας τέτοιας συναυλίας είχε ήδη αποτυπωθεί στην προπώληση, που καταμετρούσε ήδη 20.000 εισιτήρια, τα μισά από “αγορές” εκτός Ελλάδα – κυρίως από το Ισραήλ και τα Βαλκάνια. Κάτι που από χαρμόσυνο νέο μετατράπηκε σε θηλιά στο λαιμό για την διοργανώτρια εταιρεία Detox Events. Και όχι μόνο γι’ αυτήν.

Μηδενικά κέρδη

Τα προπωλημένα εισιτήρια για τα μεγάλα live του καλοκαιριού – περιμέναμε ακόμα τους Deep Purple στο Terravibe από την Didi Music, Massive Attack, Pet Shop Boys και Judas Priest στο Release από την Fuzz Productions – έχουν μετατραπεί σε ένα πιεστικό χρέος για τις διοργανώτριες εταιρείες που πρέπει να επιστρέψουν τα χρήματα στους αγοραστές έχοντας μηδενικά κέρδη για την σεζόν του 2020. Κι εδώ εμπλέκεται για άλλη μια φορά, η κωλυσιεργία του υπουργείου Πολιτισμού.

Massive Attack στο Release.

Η δέσμευση του ΥΠΠΟ

Η υπουργός Λίνα Μενδώνη ανακοίνωσε στο πλαίσιο της συνέντευξης τύπου – που είχε δώσει στις 7 Μαϊου με τα “πολύκροτα” μέτρα για την στήριξη του πολιτισμού – και την θέσπιση των voucher προκειμένου να στηρίξει τη βιομηχανία των συναυλιακών θεαμάτων. Φυσικά, δεν επρόκειτο για εισήγηση του ΥΠΠΟ αλλά για μια πρόταση που είχε καταθέσει ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Διοργανωτών Πολιτιστικών Εκδηλώσεων δια στόμαστος της προέδρου του Κατερίνας Σταματάκη, ακολουθώντας το παράδειγμα μεγάλων ευρωπαϊκών διοργανώσεων. «Το voucher χρησιμοποιείται και από άλλες πληγείσες εταιρίες ως ένα προαγορασμένο κουπόνι το οποίο ο καταναλωτής μπορεί να εξαργυρώσει για οποιαδήποτε άλλη εκδήλωση της διοργανώτριας εταιρείας επιλέξει μέσα σε διάστημα 18 μηνών» εξηγεί ο Σταύρος Στριλιγκάς, υπεύθυνος επικοινωνίας και εκ των διοργανωτών του Ejekt festival και της Detox events.

Απειλούνται με κατάρρευση

Η θέσπιση του voucher θα μπορούσε να προφυλάξει όλες τις εταιρίες συναυλιακών εκδηλώσεων από την υποχρέωση να επιστρέψουν τα χρήματα των προπωλημένων εισιτηρίων κάτι που θα τους οδηγούσε μαθηματικά σε δεινή οικονομική θέση – αν όχι πτώχευση. «Είναι μια εύκολη λύση που μεταθέτει την εξαργύρωση των εισιτηρίων για του χρόνου, εμμέσως το υπουργείο μας στηρίζει χωρίς να ξοδέψει ούτε ευρώ κι επιπλέον το ίδιο το κράτος δεν χάνει έσοδα από τους φόρους χάρη στα ήδη προπωλημένα εισιτήρια».

Νομικά προβλήματα

Η μοναδική υποχρέωση του υπουργείου Πολιτισμού, λοιπόν, ήταν να δώσει επίσημο χαρακτήρα στο voucher με την έκδοση σχετικής ΚΥΑ και να λύσει τα χέρια των διοργανωτών απέναντι στους πελάτες τους. Αντ’ αυτού, το ΥΠΠΟ 40 ημέρες μετά την επίσημη ανακοίνωση χρονοτριβεί ανεξήγητα φέρνοντας τους διοργανωτές ενωπίω νομικών προβλημάτων. ‘Οπως επισημαίνει ο Σταύρος Στριλιγκάς οι αγοραστές εισιτηρίων από το εξωτερικό (δηλαδή το 50% των πελατών του Ejekt) δέχονται ήδη προειδοποιητικές επιστολές από αγοραστές, τράπεζες, δικηγόρους ακόμα και από τον Συνήγορο Καταναλωτή της ΕΕ προς απολογία αφού δεν έχει επιστρέψει το αντίτιμο των προ-αγορασμένων εισιτηρίων ως οφείλει. «Η τελευταία ενημέρωση που έχουμε είναι πως το θέμα θα έχει λυθεί μέχρι το τέλος Ιουνίου. Ωστόσο, ακούμε αυτές τις δικαιολογίες εδώ και 1.5 μήνα. Και το υπουργείο πρέπει να κατανοήσει πως αν δεν προχωρήσει στην θέσπιση του voucher και το αφήσει για το φθινόπωρο οι μισές ελληνικές εταιρείες του κλάδου θα έχουν πτωχεύσει».

Δεν είναι η πρώτη φορά που μετά την κρίση της πανδημίας τα αντανακλαστικά του υπουργείου κρίνονται ανεπαρκή από την πολιτιστική κοινότητα. Είναι χαρακτηριστικό πως το κίνημα των Support Art Workers εξακολουθεί να εκθέτει με ανακοινώσεις του την κινήσεις του υπουργείου για τα σοβαρά κενά που έχουν δημιουργηθεί στον χώρο των παραστατικών τεχνών.

Νέο ραντεβού με τους Deep Purple στο Terravibe το 2021.

Αποχή από το διάλογο

Και σε αυτή την περίπτωση, το ΥΠΠΟ δεν έχει ανοίξει διάλογο για την επίλυση των ζητημάτων, όπως οι διοργανωτές συναυλιών καταγγέλουν. «Δυστυχώς, το υπουργείο δεν έχει καταλάβει πως οι ξένες συναυλίες φέρνουν τουρισμό στην Αθήνα. Αν ο δικός μου θεατής διαθέσει 190 ευρώ για ένα εισιτήριο στους Red Hot Chili Peppers, αντιλαμβάνεστε πόσα θα ξοδέψει στις μέρες που θα μείνει στην πόλη. Γιατί πλέον έχει αναπτυχθεί ένα κύμα τουρισμού γύρω από τις μεγάλες συναυλίες. Αν ως ταξιδιωτικό γραφείο δηλώναμε ότι φέρνουμε 10.000 τουρίστες για μια εκδήλωση θα μας είχαν ακούσει με προσοχή» σχολιάζει ο κ. Στριλιγκάς.

Η συναυλιακή πραγματικότητα θα επανέλθει το νωρίτερο σε ένα χρόνο. credit: William White/ Unsplash

Μετάθεση ημερομηνιών

Η πανδημία έχει ακινητοποιήσει τον χώρο διοργάνωσης των ξένων συναυλιών για τουλάχιστον ένα χρόνο. Η ακύρωση των συναυλιών έχει αρχίσει από τους ανοιξιάτικους μήνες και αναμένεται να διαρκέσει μέχρι το καλοκαίρι του 2021. Οι περισσότεροι διοργανωτές δίνουν μάχη για να φέρουν τα ίδια ονόματα του χρόνου – κάτι που φαίνεται να επιτυγχάνεται γιατί η παγκόσμια συναυλιακή αγορά έχει μείνει στάσιμη κατά τον ίδιο τρόπο. Ετσι οι προγραμματισμοί του 2021 για τα μεγάλα αθηναϊκά φεστιβάλ μετατοπίζονται για το 2022 ενώ οι φετινές αφίξεις φαίνεται πως θα γίνουν του χρόνου. Οι Peppers έχουν ήδη ανανεώσει το ραντεβού τους με την Αθήνα για τις 26 Ιουνίου, οι Massive Attack θα βρίσκονται στην πλατεία Νερού στις 25 Ιουνίου, οι Judas Priest στις 16 Ιουλίου ενώ οι Deep Purple θ’ ανοίξουν – όπως όλα δείχνουν – το επόμενο συναυλιακό καλοκαίρι στις 5 Ιουνίου στη σκηνή της Μαλακάσας.

Ζημιές εκατομμυρίων

Ασφαλώς η ζημιά για τις διοργανώτριες εταιρείες παραμένει μεγάλη αφού τα καλοκαιρινά events δεν είναι τα μόνα με τα οποία καταπιάνονται μέσα στο χρόνο. Ενδεικτικά η Detox διοργανώνει το Primer, το Sonar και το Street Food Festival, η Fuzz Productions είναι ευθέως συνδεδεμένη με τον χώρο του Fuzz και την σειρά πολλών χειμερινών συναυλιακών ραντεβού ενώ η Didi Music δραστηριοποιείται και στο Peiraios Academy 117.
Ενδεικτικό είναι πως η Detox υπολογίζει ζημιά ύψους 4-5 εκατομμυρίων ευρώ από την ακύρωση όλων των προγραμματισμένων εκδηλώσεων. Το voucher, επομένως, έρχεται ως μερική ανακούφιση για έναν χειμαζόμενο κλάδο.

Περισσότερα από Art & Culture
VIMA_WEB3b