MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
19
ΜΑΡΤΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Εθνικό Θέατρο: Εγκαινιάζει θερινή σκηνή στην Αθήνα και κατεβαίνει στην Επίδαυρο

Στην πρώτη, μετά την καραντίνα, συνάντηση ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου Δημήτρης Λιγνάδης παρουσιάζει το καλοκαιρινό πρόγραμμα του οργανισμού και προετοιμάζεται για τον δύσκολο χειμώνα που έρχεται.

Στέλλα Χαραμή | 05.06.2020

Το λαμπερό φως του φεγγαριού που γεμίζει, φωτίζει την θεατρική ‘αλάνα’ στην Πειραιώς 52. ‘Οποιος έχει παρακολουθήσει πρόβες για κάποια από τις πρόσφατες καλοκαιρινές παραγωγές του Εθνικού θεάτρου γνωρίζει το «κρυμμένο» θέατρο που βρίσκεται στα χερσαία σύνορα των βιομηχανικών εγκαταστάσεων στο Σχολείον της Ειρήνης Παππά· έναν χώρο που, από τριετίας, στεγάζει την Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου. Χθες το βράδυ, όμως, αποκαλύφθηκε στα μάτια πολλών με την άμεση προοπτική της νέας του χρήσης: Ως η θερινή σκηνή του Εθνικού Θεάτρου χωρητικότητας 1.200 θέσεων.

Θερινή σκηνή

Αν και η λειτουργία του δρομολογείται για τα τέλη Ιουλίου και ο χώρος βρίσκεται υπό πυρετώδη κατασκευή, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του οργανισμού Δημήτρης Λιγνάδης δεν έκρυψε τον ενθουσιασμό του για ένα έργο που περνάει στην προίκα του Εθνικού θεάτρου. Με την χορηγία του ιδρύματος Λάτση και σε αναμονή της οικοδομικής άδειας για την κατασκευή των βοηθητικών χώρων (καμαρίνια, τουαλέτες κτλ.), αποκαθίστανται προς το παρόν οι κερκίδες που, υπό πανδημικές συνθήκες, θα μπορούν να φιλοξενήσουν έως και 500 άτομα.

Η θερινή σκηνή του Εθνικού στο διατηρητέο βιομηχανικό συγκρότημα θα είναι αυτή που θα στεγάσει τις φετινές παραγωγές του μετά την πρεμιέρα τους στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου στο πλαίσιο του άκρως συρρικνωμένου Φεστιβάλ Επιδαύρου.

Οι «Πέρσες» σε σκηνοθεσία Δημήτρη Λιγνάδη και η «Λυσιστράτη» υπό την ματιά του Οδυσσέα Παπασπηλιόπουλου θα εγκαινιάσουν τη λειτουργία του, καλώντας το αθηναϊκό θεατρικό κοινό να συναντήσει έναν καινούργιο ανοιχτό χώρο αλλά και τους παραγωγούς της ελεύθερης σκηνής να το νοικιάσουν μελλοντικά για να παρουσιάσουν την δουλειά τους.

Αποψη του χώρου όπου θα λειτουργήσει το θερινό θέατρο του Εθνικού.

«Να ξαναχτίσουμε όσα γκρεμίστηκαν»

Αυτή είναι η πιο χαρμόσυνη είδηση για το Εθνικό σ’ ένα παράξενο και θλιμμένο πολιτιστικό καλοκαίρι, που συμμορφώνεται στο ρυθμό του covid 19 με ελάχιστες εκδηλώσεις. «Ξυπνάμε από μια επιβληθείσα χειμέρια νάρκη» τόνιζε στο πλαίσιο της παρουσίασης ο Δημήτρης Λιγνάδης που δοκίμασε μια πολύ δύσκολη αποστολή από την πρώτη ημέρα καθηκόντων του στο Εθνικό: Να δρομολογήσει και να υλοποιήσει τον προγραμματισμό του προκατόχου του Στάθη Λιβαθινού και εν συνεχεία ν’ ανταποκριθεί αυτοσχεδιάζοντας στις απαιτήσεις της πανδημίας.

«Το Εθνικό δεν αγάπησε ποτέ την αδράνεια. Προσπαθήσαμε με κάθε τρόπο να παραμείνουμε δραστήριοι χωρίς αυτό να σημαίνει πως είμαστε θαυματουργή ομάδα. Είμαστε, όμως, μια έντιμη ομάδα, έχουμε την ευκινησία για να βγούμε από την στενωπό και ό,τι αυτή επέφερε. Και θα είμαστε αρκούντως εφευρετικοί για ν’ αρχίσουμε να ξαναχτίζουμε όσα γκρεμίστηκαν. Δεν πρέπει κανείς να κινείται φοβικά ή χωρίς ελπίδα για το μέλλον» τόνιζε χθες.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΦεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου 2020: Το τελικό πρόγραμμα εκδηλώσεων12.09.2018

Επίδαυρος και άλλοι αρχαιολογικοί χώροι

Οι καλοκαιρινές παραγωγές που βγάζουν το Εθνικό από την παραστασιακή απραξία του lockdown δεν θα είναι μόνο οι παραδοσιακές δύο της Επιδαύρου αλλά και οι τρεις συμπληρωματικές που εντάσσονται στο πρόγραμμα του υπουργείου Πολιτισμού «Όλη η Ελλάδα, ένας πολιτισμός» και θα παρουσιαστούν σε αρχαιολογικούς χώρους της πόλης και της αττικής περιφέρειας.

Πρόκειται για τα «Σπουδαία ερείπια» (μια παράσταση για τις εμπειρίες περιηγητών στην Ελλάδα του 16ου -19ου αιώνα σε σκηνοθεσία της Νατάσσας Τριανταφύλλη), την «Αθηναίων Πολιτεία» (μια σειρά πεζών αρχαιόθεμων κειμένων που προλόγισαν την αθηναϊκή δημοκρατία σε σκηνοθεσία του Βασίλη Παπαβασιλείου) και την αγγλόφωνη εκδοχή στο βιζυηνικό αριστούργημα «Το αμάρτημα της μητρός μου» δια χειρός Δανάης Ρούσσου.

Και οι τρεις site specific παραγωγές θα ανέβουν χωρίς τεχνικές ηχητικές και φωτιστικές παρεμβάσεις κάτω από το φως της ημέρας και με την φωνή των ερμηνευτών. «Πρόκειται για μια δραστηριότητα του υπουργείου που συνέπεσε με μια δική μου επιθυμία αφού δεν πιστεύω πως τα αρχαία είναι ένα αδρανές υλικό. Αντίθετα, τέτοιες εκδηλώσεις θα μας συμφιλιώσουν με τους αρχαιολογικούς χώρους και θα αναδείξουν κείμενα in situ ακουσμένα» είπε ο κ. Λιγνάδης, υπερασπιζόμενος την πρωτοβουλία του υπουργείου που δέχθηκε πολλές επικρίσεις για το περιεχόμενο της, άμα τη ανακοινώσει τους.

«Το Εθνικό δεν γίνεται και δεν μπορεί να είναι η μοναδική οικονομική δεξαμενή για το θέατρο» τόνισε ο Δημήτρης Λιγνάδης.

Η πανδημία στο ταμείο

Η διαβεβαίωση ότι το Εθνικό τηρεί μέχρι κεραίας τις υγειονομικές εγκυκλίους στη διάρκεια των προβών και το ίδιο θα πράξει και κατά την παρουσίαση τους λειτουργεί και ως ένα καθησυχαστικό κάλεσμα στο θεατρόφιλο κοινό που φέτος θα είναι αναγκαστικά περιορισμένο. Γι’ αυτό και τα Επιδαύρια ανεβάσματα θα έχουν στη διάθεση τους τρεις ημέρες (Παρασκευή – Σάββατο – Κυριακή) αντί δύο, προκειμένου να αναπληρωθεί όσο το δυνατόν η απώλεια θεατών λόγω των υγειονομικών περιορισμών.

Και πάλι, όμως, τα ταμεία του Εθνικού αναμένεται να σημειώσουν σημαντικές απώλειες αφού μέχρι πέρυσι ένα sold out στο αργολικό κοίλον έφερνε έως και 300.000 ευρώ έσοδα ενώ φέτος οι πιο αισιόδοξοι υπολογισμοί δεν ξεπερνούν τις 120.000 εσόδων από κάθε παραγωγή. Αυτή η ‘χασούρα’ προστίθεται και στο τίμημα του lockdown – από τις τέσσερις νέες παραγωγές που επρόκειτο να κάνουν πρεμιέρα – το οποίο ανέρχεται στις 450.000 ευρώ μείον από τα ταμεία του οργανισμού.

Ξεκίνημα με τις ακυρώσεις

Οι παραγωγές αυτές που έμειναν μετέωρες και δεν συνάντησαν ποτέ το κοινό τους αναμένεται – άνευ απροόπτου – να εγκαινιάσουν τον χειμερινό προγραμματισμό 2020-2021· «αφενός για ηθικούς λόγους κι αφετέρου γιατί είναι παραγωγές που έχουν πληρωθεί» τόνισε ο καλλιτεχνικός διευθυντής του Εθνικού, ο οποίος βρίσκεται στις τελικές διαβουλεύσεις με τους δημιουργούς τους καθώς πρέπει να τροποποιήσουν τις σκηνοθεσίες τους βάσει των ενδεδειγμένων μέτρων.

Προσπάθεια για τους εργαζόμενους

Ο σχεδιασμός της νέας σεζόν φαίνεται πως θ’ αποτελέσει μια δύσκολη εξίσωση για τον Δημήτρη Λιγνάδη που, σύμφωνα με πληροφορίες, επιχειρεί ν’ απασχολήσει όσο το δυνατόν περισσότερους εργαζόμενους, χωρίς να κινδυνεύσει η θέση κανενός από το δυναμικό του θεάτρου. «Δεν μπορούμε να πάμε κόντρα στις συλλογικές συμβάσεις που επιβάλλουν εξάμηνη απασχόληση κάθε ηθοποιού. Ωστόσο κάνουμε τεράστια προσπάθεια να μην αφήσουμε κόσμο απ’ έξω. Προφανώς, δεν σώζεται έτσι η παρτίδα. Τουλάχιστον όμως δείχνει μια πρόθεση – αυτονόητη κατά τη γνώμη μου» σχολίασε ο ίδιος αναφορικά με την ευθύνη που βαραίνει το Εθνικό στον εξαιρετικά αβέβαιο χειμώνα για τις παραστατικές τέχνες. Άλλωστε, όπως πρόσθεσε «το Εθνικό δεν γίνεται και δεν μπορεί να είναι η μοναδική οικονομική δεξαμενή για το θέατρο».

Υποστηρικτής των Support Αrt Workers

Ο Δημήτρης Λιγνάδης χαρακτήρισε την πρωτοβουλία των Support Art Workers «απόλυτα αιτιολογημένη» αφού είναι πολύ σκληρό για τον «καλλιτέχνη να βλέπει μαύρο, να μην έχει ορίζοντα», σχολιάζοντας πως η κίνηση αυτή δεν πρέπει να τύχει παρεξήγησης. Έσπευσε δε, να υπερασπιστεί όλη την ομάδα των πρωταγωνιστών του στους «Πέρσες» που βρέθηκαν εξαπίνης να συζητούν με τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για τα θεμελιώδη προβλήματα στον κλάδο των παραστατικών τεχνών. «Δεν δέχομαι την παραμικρή αμφισβήτηση για συνάδελφο μου ότι δεν είπε αυτά που έπρεπε εκεί που έπρεπε. Οι ερωτήσεις που τέθηκαν στον πρωθυπουργό και την υπουργό κάλυψαν από το Α έως το Ω των ζητημάτων κι αυτό έγινε παρουσία 35 ατόμων. Υπάρχει, άλλωστε, και το ολόκληρο σχετικό βίντεο στη διάθεση του Εθνικού» είπε, απαντώντας ευθέως στις σκληρές επιθέσεις που δέχθηκε από τον θεατρικό χώρο η ομάδα των ηθοποιών με επικεφαλής τον Αργύρη Ξάφη.

Περισσότερα από Art & Culture
VIMA_WEB3b