MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΔΕΥΤΕΡΑ
03
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Status Update: Ιωάννα Πορτόλου, χορογράφος – χορεύτρια

Γεννήθηκε, σπούδασε και δούλεψε στο Λονδίνο. Ξεκίνησε με ενδιαφέρον για τις εικαστικές τέχνες. Το 2000 ίδρυσε την ομάδα χορού Griffon. Φωτογραφίες Μυρτώ Αποστολίδου

author-image Στέλλα Χαραμή

Είμαι ενεργή στη σκηνή του χορού περίπου 18 χρόνια και έχω την τύχη να απολαμβάνω ένα περιβάλλον συνεργασίας και συν-δημιουργίας προστατευμένο, με ανθρώπους για τους οποίους αισθάνομαι απέραντη ευγνωμοσύνη που είμαστε κοντά και δημιουργούμε παρέα για περίπου δύο δεκαετίες.

Κοιτώντας πίσω, παρατηρώ ότι ξεκινώντας την ενασχόλησή μου με τον χορό ως δημιουργός ήμουν πολύ πιο κοντά στη φόρμα και στην αναπαράσταση και με την πάροδο των χρόνων και της πολύτιμης εμπειρίας που αφήνουν, βλέπω και χαμογελώ ότι είμαι πιο κοντά στην ιδιοσυγκρασία του ερμηνευτή. Με ενδιαφέρει πλέον πολύ περισσότερο ο ερμηνευτής ως άνθρωπος και όχι ως κινητικό εργαλείο ή σύμβολο, μορφή κλπ.

Ο χορός αλλά και η τέχνη γενικότερα (γιατί συμβαίνει να έχω ξεκινήσει από τα εικαστικά και να προχωρήσω μετά στον χορό), είναι αλληλένδετα με τον φόβο και τη χαρά. Δεν πάει το ένα χωρίς το άλλο. Δεν μπορείς ποτέ να έχεις μόνο το ένα. Προσωπικά έχω βιώσει αυτή τη διαδρομή ως μια διαρκή εναλλαγή ανάμεσα σε αντιφατικά συναισθήματα. Αλλά είναι γοητευτικό όσο το παρατηρείς εκ των υστερών.

Portolou Ioanna 3

Ως καλλιτέχνης, με τη λέξη «ρίσκο» σκέφτομαι δύο καταστάσεις πολύ έντονα. Η μια είναι το να θέτω τον εαυτό μου σε μια θέση άγνωστη ως δημιουργός. Να μην γνωρίζω δηλαδή που πηγαίνω στο πλαίσιο της δημιουργικής διαδικασίας. Η άλλη έχει να κάνει με την στιγμή που σχηματοποιείται το έργο, να τολμήσω να ακολουθήσω αυτό που δημιουργείται.

Το «Risk» ήρθε ως μια φυσική εξέλιξη της τριλογίας ντουέτων (Δάσος/ 2014, Ταμπού/ 2015, Πορνό/ 2017), που είναι τα πιο πρόσφατα έργα της ομάδας Griffón. Σε αυτό το τρίπτυχο είχαμε ήδη αρχίσει να δουλεύουμε πάνω στην έννοια της έκθεσης στη συνθήκη του ζευγαριού και πιο συγκεκριμένα μέσα από την ψυχική κατάσταση των ερμηνευτών και όχι μέσα από το κινητικό υλικό. Εκτοτε, όλο και περισσότερο η δουλειά της ομάδας εστιάζει στο πως ο ερμηνευτής μπορεί να κινηθεί μέσα σε μια άγνωστη περιοχή του εαυτού του αλλά και η συνειδητοποίηση ότι αυτή η επαφή με το άγνωστο κρύβει μια τρομερή δύναμη.

Έχουν υπάρξει στιγμές που έχω κινηθεί εκ του ασφαλούς στην τέχνη μου. Κάποιες φορές το κάνω χωρίς να το γνωρίζω καν. Βλέπω, δηλαδή, εκ των υστέρων ότι το έχω κάνει, ενώ σε κάποιες περιπτώσεις από φόβο ότι θα οδηγηθώ σε μια ανεξέλεγκτη κατάσταση επιλέγω μια πιο ασφαλή διαδρομή. Θέλω, ωστόσο, να πω ότι είναι κάτι που συνειδητά προσπαθώ να συμβαίνει όλο και λιγότερο συχνά.

Portolou Ioanna 4

Στη ζωή μου κυνηγώ την ευτυχία αλλά προσπαθώ διαρκώς να είμαι και ανοιχτή στη ροή των πραγμάτων. Άλλωστε δεν μπορείς να αισθανθείς ευτυχία αν δεν αφεθείς στο ποτάμι της ζωής, στο οποίο βέβαια συναντάς μια μεγάλη γκάμα συναισθημάτων. Και είναι εξίσου πολύτιμα όλα για να εκτιμήσεις εν τέλει την ευτυχία που εμφανίζεται στιγμιαία μόνο.

Ακριβώς επειδή δεν έρχεται ποτέ μόνη της η ευτυχία, αλλά κρατάει από το χέρι και τον πόνο πολλές φορές, χρειάζεται να είσαι οπλισμένος με θάρρος και γενναιότητα για να την συναντήσεις!

Μου προκαλεί φόβο πολλές φορές η ρουτίνα της καθημερινότητας, αλλά κυρίως το αδιέξοδο.

Περισσότερα από Πρόσωπα
Σχετικά Θέματα
Πρόσωπα
Για τον Βαγγέλη Μουλαρά, δεν υπάρχει καλύτερο συναίσθημα απ’ το να γελάνε με τα αστεία σου
Πρόσωπα
Θέμις Μαρσέλλου: Θα μπορούσα ν’ ανεβάζω το Annie όλη μου τη ζωή
Art & Culture
Για τη Βαλέρια Δημητριάδου, το κενό δεν είναι απουσία αλλά πρόσκληση να κοιτάξεις μέσα σου
Πρόσωπα
Έλλη Ιγγλίζ: Κάθε άνθρωπος που βρίσκει τη φωνή του είναι ποιητής
Πρόσωπα
Τάσης Χριστογιαννόπουλος: Το "Μονόγραμμα" είναι ένα ποίημα τόσο ονειρικό μα και τόσο αληθινό
Θεατρικά Νέα
Στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά ανεβαίνει μια διαφορετική “Στρίγγλα” – που αντιστέκεται
Πρόσωπα
Σε πρώτο πρόσωπο: Μαριλού Κατσαφάδου, ηθοποιός
Πρόσωπα
Μαρία Κουτσουρλή: Έμαθα να μη μικραίνω για να χωρέσω στα πρότυπα
Πρόσωπα
Αντώνης Τσιοτσιόπουλος: Θα μιλάω ελεύθερα κι ας υποστώ τις συνέπειες
Art & Culture
Ο Δημοσθένης Παπαδόπουλος διδάσκεται από “Τα παιδιά ενός κατώτερου θεού”
Art & Culture
Η επαναφορά του Daniel Day Lewis στην οθόνη και στην Αθήνα
Art & Culture
Ζυλιέν Γκοσλέν: Δουλειά μου είναι ν’ αναλαμβάνω μεγαλύτερα ρίσκα