MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΕΜΠΤΗ
28
ΜΑΡΤΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

Οι καλύτερες «πιάτσες» του θεατρικού χειμώνα

Ποιές σκηνές φιλοξενούν τις πιο αναμενόμενες παραστάσεις της περιόδου που πρόκειται να αρχίσει.

Εθνικό Θέατρο
author-image Στέλλα Χαραμή

Συγγρού 107, Αγίου Κωνσταντίνου 22, Βουκουρεστίου 5. Αλλά και Μεσογείων 59, Φρυνίχου 14, Ηρώων Πολυτεχνείου 34. Τα ραντεβού δίνονται στις παραπάνω διευθύνσεις για περισσότερους από έναν λόγους.

Οι παραστάσεις που, θα μας οδηγήσουν ξανά και ξανά στα ίδια θέατρα, είναι πολλές. Και είναι όλες εδώ

ΣΤΕΓΗ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ & ΤΕΧΝΩΝΜετά το pop δεν έχει stop

Bjork και Lucinda Childs. Θεωρητικά θα έφταναν αυτές οι δύο επισκέπτριες για να δικαιολογήσουν το «σπεύσατε» στο 107 της Συγγρού. Όμως, ο ρυθμός των τελευταίων ετών με τα ονόματα της παγκόσμιας καλλιτεχνικής πρωτοπορίας διατηρείται αναλλοίωτος. Κι έτσι εντοπίζουμε τουλάχιστον έξι παραγωγές στον προγραμματισμό της Στέγης που φέρουν γνήσιο φεστιβαλικό αέρα και το χειμώνα.

rimini
Rimini Protokol

Η χορογραφία – σταθμός της Λουσίντα Τσάιλντς «Available night» (4-6/12) ανοίγει τον κύκλο των πρωτοκλασάτων μετακλήσεων και ακολουθεί η φημισμένη κολλεκτίβα του Αλαίν Πλατέλ στο υβριδικό θέαμα «Coup Fatal» (17-18/12), ο ερχομός του ιστορικού θεάτρου Τέχνης της Ρωσίας με την αιρετική παραγωγή του πάνω στους «Αδελφούς Καραμαζώφ» (3-6/1), το τρομερό παιδί της γαλλικής avant garde, Φιλίπ Κεν με την ποιητική κωμωδία «Η μελαγχολία των δράκων» (26-28/2), οι πατέρες του devised, η ομάδα της Complicite στο σόλο του ιδρυτή της Σάιμον ΜακΜπάρνεϊ «The enconteur» (1-3/4) και η επιστροφή των Rimini Protokol με την παράσταση -μανιφέστο «Adolf Hitler: Mein Kampf, Volumes 1 & 2» (21-24/4). Οσο για τη Bjork μπορεί να έρχεται στο πλαίσιο του εξωθεατρικού huge festival «Digital Revolution» αλλά ποιός θα διαφωνήσει ότι πρόκειται για μια γνήσια θεατράλ περσόνα;

Και για να μην αφήσουμε τον ενθουσιασμό των μετακλήσεων να αδικήσει το ελληνικό ρεπερτόριο, πολλά υποσχόμενες είναι και δύο μεγάλες παραγωγές της Κεντρικής Σκηνής: Η Ιώ Βουλγαράκη που τολμά να αναμετρηθεί με την «Μισαλλοδοξία», (20-30/1) το βωβό κινηματογραφικό αριστούργημα του Γκρίφιθ αλλά και η Ρούλα Πατεράκη που καταπιάνεται με την εμβληματική τριλογία του Στρίντμπεργκ «Προς Δαμασκόν» (11-22/5).


ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
Πειράματα και μπότοξ

stathis livathinos
Στάθης Λιβαθινός

Μπορεί ο προγραμματισμός της προηγούμενης διοίκησης να μην άφηνε πολλά περιθώρια για must see παραστάσεις, όμως ο Στάθης Λιβαθινός τον «πείραξε» δραστικά ξαναβάζοντας το Εθνικό θέατρο στους βασικούς προορισμούς του χειμώνα. Καταρχάς η επιστροφή του Γιάννη Χουβαρδά στο Εθνικό με τη σκηνοθεσία του μεγαλειώδους «Ριχάρδου Γ΄» (10/12) μας ανοίγει την όρεξη όπως και ο μπρεχτικός «Γαλιλαίος» από τον Βαγγέλη Θεοδωρόπουλο (21/11). Το ρεπερτόριο του Νέου Ρεξ φαντάζει φιλόδοξο στο σύνολο του: Η Αντζελα Μπρούσκου σκηνοθετεί την «Μάγκντα Γκέμπελς» (5/11) του Βέλτσου, η Ρούλα Πατεράκη επαναπατρίζει θεατρικά το «Δαμάζοντας τα κύματα» του Τρίερ (21/1) ενώ ο Νίκος Μαστοράκης σκηνοθετεί τους «Ξένους» του Μπελμπέλ (4/5). Το μεγάλο στοίχημα ωστόσο για το φετινό ρεπερτόριο του Εθνικού παίζεται στο υπόγειο του Ρεξ, στη σκηνή της Κατίνας Παξινού εκεί που θα εγκατασταθεί η Πειραματική Σκηνή των εννέα παραγωγών.


ΘΕΑΤΡΟ ΤΕΧΝΗΣ
 – Δυνάμεις του χώρου, ενωθείτε

karatzas34
Δημήτρης Καραντζάς

Η περσινή χρονιά ανανέωσης του, οδηγεί φέτος το ιστορικό θέατρο του Κουν σε ένα ακόμα πιο σφιχτό και προσεγμένο ρεπερτόριο, χώρος όπου θα συνυπάρξουν νέες και παλαιότερες δυνάμεις των σκηνών του. Από αυτές διακρίνουμε τα, σπανίως παιζόμενα, «Παιδιά του ήλιου» (11/11) του Γκόρκι δια χειρός Μαστοράκη, «Το παιχνίδι του τέλους» (3/12) σε μετάφραση Λυδίας Κονιόρδου και σκηνοθεσία Κωνσταντίνου Χατζή και το ιψενικό αριστούργημα «Οταν ξυπνήσουν οι νεκροί» (17/2) από τον Δημήτρη Καραντζά. Φυσικά, ως γεγονός λογίζεται και κάθε παρουσία του Βασίλη Παπαβασιλείου – που επιστρέφει στο Τέχνης μετά από μια δεκαετία – και μάλιστα με δικό του σατιρικό έργο: «Σιχτίρ ευρώ, μπουντρούμ δραχμή, θα πεις κι ένα τραγούδι» (5/11).

ΘΕΑΤΡΟ ΠΟΡΤΑ Το θάρρος της συλλογικότητας


Θωμάς Μοσχόπουλος

Η περσινή, πρώτη σεζόν επαναλειτουργίας του ως αυτοδιαχειριζόμενη σκηνή επιβεβαίωσε τις προσδοκίες μας για ένα πόλο με άποψη και ουσία. Στην ίδια κατεύθυνση συστήνεται και το, ανακοινωμένο από το καλοκαίρι, πληθωρικό ρεπερτόριο του από το οποίο δεν διστάζουμε να επιλέξουμε: Πρώτον τις «Σκοτεινές γλώσσες» (14/11) του Μπόβελ ως την πρώτη σκηνοθεσία του Θωμά Μοσχόπουλου για φέτος δεύτερον το καναδικής προέλευσης «This is war» (Δεκέμβριος) σε σκηνοθεσία του επίσης Καναδού και πολύφερνου δημιουργού Αλαν Ντίλγουορθ, τρίτον την δημοφιλή κωμωδία του Μυσσέ «Οι ιδιοτροπίες της Μαριάννας» (πάλι δια χειρός Μοσχόπουλου, τον Ιανουάριο) και τέλος την επάνοδο του Νίκου Καραθάνου με το αινιγματικό project «Brazilian Rhapsody» (Μάρτιος).

ΘΕΑΤΡΟ ΤΟΥ ΝΕΟΥ ΚΟΣΜΟΥ – Πάντα ανήσυχο

peran
H ωραια του Πέραν

Πρωταγωνιστεί σταθερά στις, μικρότερης κλίμακας και με κοινωνικό έρεισμα, παραγωγές, οι οποίες φέτος αριθμούνται στις είκοσι. Από αυτές έχουμε λόγο να περιμένουμε με ενδιαφέρον τουλάχιστον πέντε: Τη σουρεαλιστική κωμωδία του Τζόρντι Γκαλθεράν «Το δάνειο» (31/10) με δύο χαρισματικούς κωμικούς (Οικονόμου και Σαρακατσάνης), το πορνογραφικό πανηγύρι του Δημήτρη Κουρούμπαλη «Παρασκευή παλιμπαιδισμού» (6/11), την πρώτη σκηνοθετική απόπειρα του Γιώργου Παπαγεωργίου στο vintage ερωτικό δράμα «Η ωραία του Πέραν» (7/12), την επιστροφή των Elefa Tiliensis στο ελληνικό μυθιστόρημα (μετά την «Περσινή αρραβωνιαστικιά») αυτή τη φορά με την τολμηρή «Λούλα» (25/1) του Βαγγέλη Ραπτόπουλου και το λοξό πορτρέτο της Μαρίκας Παπαγκίκα από τον Παντελή Δεντάκη στο «Marika’s» (26/3).


ΘΕΑΤΡΟ ΠΟΡΕΙΑ
– Με δύναμη από τη Ρωσία


Αλεξάνδρα Αϊδίνη

Χτίζοντας ένα στερεό προφίλ τόσο σε επίπεδο ρεπερτορίου όσο και σε επίπεδο συνεργασιών, το θέατρο της Τρικόρφων λειτουργεί σαν σταθερά καλών παραστάσεων τις τελευταίες σεζόν. Αυτή η αίσθηση ενισχύεται φέτος από τη μια, προσκαλώντας έναν από τους σταρ της Λιθουανικής σκηνής, τον Οσκάρας Κορνουσόβας θα σκηνοθετήσει την, σαιξπηρικών καταβολών, «Μιράντα» (25/11) και από την άλλη με το ανέβασμα των «Τριών αδελφών» (11/2) του Τσέχοφ με ένα δυναμικό μπουκέτο: Παπαληγούρα, Αϊδίνη, Παππά.

ΘΕΑΤΡΟ ΡΟΕΣ – Χορέψτε γιατί χανόμαστε

vasistas
Vasistas

Το έδαφος προετοιμάστηκε για τα καλά με το θρίαμβο του ψυχολογικού χοροθεατρικού μείγματος του «Σωσία» για να δώσει φέτος στο θέατρο της Ιάκχου ένα ολοκληρωμένο προφίλ όπου θα στεγάζονται νεωτεριστικές θεατρικές φόρμες. Επικεφαλής της προσπάθειας παραμένει ο Αρης Σερβετάλης και η γυναίκα του, η εικαστικός – σκηνοθέτης, Εφη Μπίρμπα οι οποίοι συνεργάζονται ξανά στα «Ωραία χέρια μας» (Νοέμβριος) το νέο θεατρικό έργο του Ευθύμη Φιλίππου ενώ τους συνδράμουν οι Vasistas της Αργυρώς Χιώτη με το «Domino» (Οκτώβριος) και ο Δημήτρης Καραντζάς που σκηνοθετεί την «Τέφρα και σκιά» (Οκτώβριος) του Πίντερ έχοντας για πρωταγωνιστές τους Χρήστο Λούλη και Εύη Σαουλίδου.


ΘΕΑΤΡΟ ΟΔΟΥ ΚΕΦΑΛΛΗΝΙΑΣ
– Νέο αίμα στην Κυψέλη

giannis kalabrianos

Γιάννης Καλαβριανός

Η πρώτη συνεργασία του Γιάννη Καλαβριανού με τη Μπέτυ Αρβανίτη βαπτίζεται από το αριστούργημα του Χέρμαν Μπροχ «Οι αθώοι», εδώ μετονομασμένο στο «Η Τσερλίνε και το σπίτι των κυνηγών» (28/10). Ο Καλαβριανός με πρόσφατα σημαντικά δείγματα δουλειάς, τους «Γιους και κόρες» και «Αβελάρδος και Ελοϊζα» γίνεται ο νεότερος σκηνοθέτης που περνάει το κατώφλι του θεάτρου, γεγονός που αναμένεται να ερεθίσει ανανεωτικά και το κοινό του.


ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ
– Ξανά στον Πειραιά

katerina euaggelatou2
Κατερίνα Ευαγγελάτου

Στις μεγάλες, εσωτερικές παραγωγές επανέρχεται ο θεατρικός οργανισμός του Πειραιά και μάλιστα με δύο υποσχόμενες παραστάσεις του χειμώνα, ικανό άλλοθι για να οδηγήσει τα βήματα μας ως το λιμάνι. Αρχικά με το «δύσβατο» έργο του Γκαίτε «Φάουστ» (μέσα Νοεμβρίου) όπως θα το διαβάσει η Κατερίνα Ευαγγελάτου (στον ομώνυμο ρόλο ο Νίκος Κουρής) και στη συνέχεια με τον, κατά Κωνσταντίνο Ρήγο «Ρωμαίο και Ιουλιέτα» (Φεβρουάριος) του Σαίξπηρ.

ΑΘΗΝΑΪΚΑ ΘΕΑΤΡΑ – «Εντεχνο» vs εμπορικό

emilios hilakis 5
Αιμίλιος Χειλάκης

Κι όμως• υπάρχουν και φωτεινές εξαιρέσεις στις ακραιφνείς εμπορικές προτάσεις της εταιρίας που ελέγχει τα μεγάλα θέατρα του κέντρου. Η πρώτη δε, εγκαθίσταται στο «Παλλάς» και δεν είναι άλλη από την «Όπερα της Πεντάρας» (Φεβρουάριος) του Μπρεχτ με την υπογραφή του Γιάννη Χουβαρδά. Θα έχει προηγηθεί «Ο χορός του θανάτου» (τέλη Οκτωβρίου) του Στρίντμπεργκ για να συνυπάρξουν στη σκηνή του «Εμπορικόν» δύο ερμηνευτές μεγέθους: Ο Δημήτρης Καταλειφός και η Φιλαρέτη Κομνηνού. Στο μέτωπο της Πειραιώς και την «Κιβωτό» ο Αιμίλιος Χειλάκης θα επιστρέψει στο Μολιέρο ανεβάζοντας τον αριστουργηματικό «Ταρτούφο» (Φεβρουάριος).

Περισσότερα από Art & Culture
VIMA_WEB3b