MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
16
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Σε πρώτο πρόσωπο: Μπάμπης Αλεφάντης, ηθοποιός

Ο Μπάμπης Αλεφάντης επιστρέφει στο «Ιβάν εναντίον Ιβάν» και συμμετέχει στους «Δημοκράτορες» στο Θέατρο του Νέου Κόσμου. Μιλάει για την εμπειρία του στην Ορέστεια του Τερζόπουλου,, την κωμωδία και την αλήθεια σε έναν κόσμο όπου το πραγματικό μπερδεύεται με το πλασματικό.

Μαρία Βαλτζάκη | 16.12.2025

Ο Μπάμπης Αλεφάντης βίωσε το Εθνικό Θέατρο και τις σπουδές του σε αυτό, σαν ένα κινηματογραφικό σκηνικό ταινίας. Με πολλή φόρα από την «Ορέστεια» του Τερζόπουλου, επιστρέφει για 2η χρόνια στο «Ιβάν εναντίον Ιβάν» με μία σιγουριά αλλά ίσως και με περισσότερη διαύγεια και μας συστήνεται στους «Δημοκράτορες» του Γιάννη Αποσκίτη σε ένα επίκαιρο έργο που φέρνει αντιμέτωπα την αλήθεια, την ελευθερία και το ψέμα – όπως και η ζωή.

Σκηνή από την παράσταση «Ιβάν εναντίον Ιβάν» ©Patroklos Skafidas

Οι δραματικές σχολές είναι ένα πονο-κεφάλαιο από μόνο του. Μπαίνεις στην σχολή και νομίζεις ότι είσαι στο Hogwarts.

Μέσα στη σχολή πολλές φορές αναρωτιέσαι αν είσαι o Charles Βarkley στο “Space Jam”. Μετα βγαίνεις και έχουν περάσει τρία χρόνια. Ο ιδρυματισμός σχεδόν αναπόφευκτος όταν είσαι 10-12 ώρες σε ένα κτίριο με 16 ανθρώπους. Αναπόφευκτη βέβαια και η ανάγκη να μάθεις να συνυπάρχεις σε μία κοινότητα. Και αυτό είναι μάλλον το σημαντικότερο κέρδος, οι σχέσεις που δημιουργήσαμε στο Εθνικό, οι στιγμές που είδα συμφοιτητές/τριες μου να φτιάχνουν διαμάντια απ’ το τίποτα στην «πέτρινη» και κάποιοι καθηγητές/τριες που δεν μας έμαθαν την δική τους γλώσσα, αλλά μας ‘δώσαν κάποια ερεθίσματα/ή και τα μέσα για να επινοήσουμε την δική μας γλώσσα ο καθένας.

Σκηνή από την παράσταση «Ιβάν εναντίον Ιβάν» ©Patroklos Skafidas

Η επιστροφή για  δεύτερη χρονιά στο «Ιβάν εναντίον Ιβάν» είναι όπως καθετί που το αφήνεις για κάποιο διάστημα και το ξαναπιάνεις.

Το σώμα θυμάται και η απόσταση ξεκουράζει. Όπως στα αθλήματα. Αν ξαναπαίξεις ποδόσφαιρο μετά από καιρό το πόδι θυμάται πολύ γρήγορα να κλωτσάει σωστά την μπάλα. Πιθανό να διαβάζεις πιο νηφάλια το παιχνίδι και να μην τρέχεις τόσο ή να τρέχεις στους σωστούς χώρους. Πιθανό επίσης το βλέμμα να είναι πιο ανοιχτό στους συμπαίκτες σου. Λιγότερο στρές και πιο καθαρή η κατεύθυνση της ενέργειας.

Η δραματουργία του Γιάννη Αποσκίτη και του Σωτήρη Ρουμελιώτη είναι ο μόνος τρόπος νομίζω να γίνει με το συγκεκριμένο διήγημα.

Ο Γκόγκολ γράφει το 1834. Σατιρίζει την εποχή του, την γραφειοκρατία και τις δικαστικές αρχές μιας επαρχιακής πόλης. Μια πιστή αναπαράσταση του διηγήματος θα ήταν βαρετή και άσκοπη. Ο Σωτήρης και ο Γιάννης κράτησαν τον βασικό μύθο και βρήκαν μια πολύ απολαυστική αναλογία στο σήμερα. Τη θέση του δικαστηρίου πήρε ένα στούντιο και μια infotainment ( ενημερωτική/ψυχαγωγική ) εκπομπή. Και οι Ιβάν από δύο πολλαπλασιάστηκαν σε έξι Ιβάν. Έτσι η παράσταση έγινε ένα μείγμα Ρώσικης επαρχιακής πόλης του 1830 με Αθήνα 2025.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΙβάν εναντίον Ιβάν, των Γιάννη Αποσκίτη και Σωτήρη Ρουμελιώτη στο Θέατρο του Νέου Κόσμου12.09.2018

Για εμένα στο «Ιβάν εναντίον Ιβάν» η κωμωδία ήταν η πρόκληση.

Είναι πολύ εύκολο να την πατήσεις και να παίζεις το «αστείο», να κλείνεις το μάτι στον θεατή, λέγοντας «εδώ γελάς». Το στοίχημα είναι να παίξεις πραγματικά αυτό που συμβαίνει στον ήρωα, να υποστηρίξεις με ειλικρίνεια την πρόθεσή του, το πρόβλημά του, την μικρή τραγωδία του και να αφήσεις τον ρυθμό και την συνθήκη να παράξει την κωμωδία.

©Patroklos Skafidas

Φέτος συμμετέχω και στην παράσταση «οι Δημοκράτορες» επίσης του Γιάννη Αποσκίτη.

Το έργο υποστηρίζει ότι βρισκόμαστε μακριά απ’ το σήμερα. Είμαστε στην Πενσυλβάνια του 1892. Ο Τζον Ντόου, ένας διδακτορικός φοιτητής ψυχιατρικής, έρχεται να πραγματοποιήσει μια επέμβαση λοβοτομής σε μια ασθενή της ψυχιατρικής κλινικής Νιούμαν. Αντί για την λοβοτομή όμως θα πραγματοποιηθεί το πρώτο πείραμα φανταστικότητας στην ιστορία.

Η δημιουργία είχε τη δυσκολία που έχει μάλλον κάθε κείμενο που δεν έχει ανέβει.

Γιατί δεν γνωρίζεις αν «ισχύει» σκηνικά. Επίσης, ξεκινήσαμε με ένα τηλέφωνο που ο Γιάννης μου είπε ότι θέλει να κάνουμε μια μαύρη κωμωδία με αφορμή το διήγημα του Πόε και σιγά σιγά αρχίσαμε να ανακαλύπτουμε πολύ περισσότερο σκοτάδι από όσο περιμέναμε μέσα στο κείμενο. Ίσως γιατί ο Γιάννης γράφει αποκλειστικά μετά τα μεσάνυχτα.

Σκηνή από τους «Δημοκράτορες» ©Patroklos Skafidas

Όσο περνάει ο καιρός το πραγματικό μπερδεύεται όλο και περισσότερο με το πλασματικό.

Μια πολύ καθαρή έκφρασή του είναι τα AI βίντεο. Δεν υπάρχει πλέον βίντεο στα social που να μην έχει ένα σχόλιο: «είναι ΑΙ». Ανεξάρτητα απ’ την εγκυρότητα αυτής της δήλωσης, μόνο και μόνο η ύπαρξη της φανερώνει το μπέρδεμα. Η αλήθεια είναι σε κρίση. Και οι αλγόριθμος των social κατασκευάζει την αλήθεια, που ταιριάζει στις προτιμήσεις μας. Ο Γκυ Ντεμπόρ γράφει στην κοινωνία του θεάματος: «Μέσα στον πραγματικά ανεστραμμένο κόσμο, το αληθινό είναι μια στιγμή του ψεύτικου».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΟι Δημοκράτορες, του Γιάννη Αποσκίτη στο Θέατρο του Νέου Κόσμου12.09.2018

Σε όλη την παράσταση βλέπουμε έναν άνθρωπο να ψάχνει να βρει την αλήθεια και το νόημα σε έναν κόσμο γεμάτο βία, φρίκη και καταστροφή.

Είναι βασικά μια παράσταση για τη μοναξιά που αισθάνεται ο σύγχρονος άνθρωπος, για την ανικανότητα του να κατανοήσει και να κατατάξει όλα εκείνα τα παράλογα και φρικτά, που συμβαίνουν γύρω μας και τελικά τον θυμό και την απόγνωση που δημιουργεί το παράλογο. Δεν παύει όμως να είναι και κωμωδία. Γιατί χρειάζεται μια απόσταση απ’ την φρίκη για να μπορούμε να την αναγνωρίσουμε.

©Patroklos Skafidas

Το να είμαι μέρος του Χορού της «Ορέστειας» του Θεόδωρου Τερζόπουλου ήταν συγκλονιστική εμπειρία.

Νομίζω ότι είναι απ’ τα πράγματα που πρέπει να περάσει αρκετός καιρός για να καταλάβεις το αποτύπωμά τους. Κρατάω σίγουρα το αίσθημα της κοινότητας, την κοινή αναπνοή και την αλληλεγγύη μεταξύ μας. Την καταιγίδα στο Δίον, την σκηνή της Ηλέκτρας στο Κούριο στην Κύπρο και όλες τις μικρές τελετουργίες πριν και μετά από κάθε παράσταση.

Ωστόσο κάθε παράσταση έχει διαφορετική υποκριτική λειτουργία.

Οπότε αν προσπαθούσα να εφαρμόσω ας πούμε την λειτουργία του χορού της «Ορέστειας» σε μια κωμωδία σαν το «Ιβάν εναντίον Ιβάν», θα ήταν σαν να προσπαθώ να τρέξω με βατραχοπέδιλα. Παρ’όλ΄ αυτά κάτι εγγράφεται στο σώμα από κάθε δουλειά. Μπορεί μια παράσταση να προτεραιοποιεί τη λειτουργία της αναπνοής και του ενεργοποιημένου/αξονικού σώματος και μια άλλη την αμεσότητα, την επικοινωνία με τον συμπαίκτη και την ειλικρίνεια στον ποιητικό λόγο. Αυτές οι λειτουργίες γίνονται αποσκευές και σε κάποιες δοσολογίες γίνονται χρήσιμες σε κάθε επόμενη παράσταση. Οπότε ναι, έστω και ασυναίσθητα, κάτι περνάει.

©Patroklos Skafidas

Για να ξεκινήσω κάτι νέο πρώτα αναζητώ καλή συνθήκη (συν)εργασίας

και μετά τα υπόλοιπα.

Ο κινηματογράφος και το θέατρο από την μία έχουν τις ίδιες βασικές αρχές για τον ηθοποιό, απ’ την άλλη έχουν εντελώς διαφορετικές λειτουργίες.

Στην κάμερα δεν γνωρίζεις ποτέ ακριβώς όλα τα συστατικά που θα απαρτίζουν την ταινία και έτσι έχεις πολύ μικρότερο «έλεγχο» της ερμηνείας. Το πολύ πολύ να γνωρίζεις το κάδρο, αλλά και πάλι δεν ξέρεις αν θα υπάρχει μουσική ή πως θα μονταριστεί η συγκεκριμένη σκηνή και όλη η ταινία. Μπορεί να νομίζεις ότι κάτι είναι μικρό αλλά τελικά να είναι υπερβολικό και το αντίστροφο. Άρα δεν μπορείς ακριβώς να «σκηνοθετήσεις τον εαυτό σου» όπως στο θέατρο, που όλα τα στοιχεία είναι εκεί, ζωντανά και μάλιστα μαζί με τα ζωντανά μάτια του κοινού και την αναπνοή του, με τα οποία συνομιλείς σε πραγματικό χρόνο. Πριν λίγο καιρό συμμετείχα στη μίνι σειρά «Αύριο» του Γιώργου Γκικαπέππα. Θα βγει στο σύντομα στο Εrtflix. Πολύ ευχάριστη και προσεγμένη συνθήκη.

Όταν κλείνει η πόρτα του θεάτρου και έχω ελεύθερο χρόνο, βλέπω τους φίλους μου.

Ακούω/γράφω μουσική. Κάνω καμιά αναρρίχηση μέσα. Καμιά πεζοπορία έξω. Προσπαθώ λιγότερη οθόνη, περισσότερο διάβασμα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΑναλύοντας την παγκόσμια δυναμική του θεάτρου του Θεόδωρου Τερζόπουλου12.09.2018

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Ο Μπάμπης Αλεφαντης πρωταγωνιστεί στο έργο “Δημοκράτορες του Γιάννη Αποσκίτη που παρουσιάζονται κάθε Δευτέρα και Τρίτη (21:00) στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου του Νέου Κόσμου.

Επίσης στην πρωτότυπη κωμωδία των Γιάννη Αποσκίτη και Σωτήρη Ρουμελιώτη “Ιβαν εναντίον Ιβάν” που παρουσιάζεται για 2η σεζόν από Τετάρτη έως Κυριακή στον Κάτω Χώρο του Θεάτρου του Νέου Κόσμου.

Περισσότερα από Πρόσωπα
Σχετικά Θέματα
Πρόσωπα
Σωτήρης Τσαφούλιας: Προτιμώ να ρισκάρω την εικόνα μου, παρά την αλήθεια μου
Art & Culture
Στο μυαλό του Τσάρλι Κάουφμαν, η Τέχνη μοιάζει με την προσπάθεια να μην καταστρέψεις το όνειρο
Art & Culture
Για τον Τζώνυ Θεοδωρίδη, η τρίτη ηλικία έχει άγχη που δεν έχουμε δει ποτέ σοβαρά
Πρόσωπα
Ελίζα Σκολίδη: Δεν έβαλα μπροστά το «καλή» ηθοποιός, αλλά το «αληθινή»
Μουσικά Νέα
Rod Stewart: Τα περιπετειώδη ‘80s και η “επίσημη” ερωμένη του
Πρόσωπα
Γιώρκο Ονησιφόρου, ποιοι είναι αυτοί οι «Ζωντανοί» που ανεβάζεις στο H.ug;
Longreads
Backstage Stories με τη Μαίρη Μηνά (video)
Πρόσωπα
Ράνια Οικονομίδου: Το θέατρο είναι το μόνο που ξέρω να κάνω
Πρόσωπα
Η Χριστίνα Κυριαζίδη μάς καλεί σε ένα πολυαισθητηριακό ταξίδι στη θηλυκότητα
Πρόσωπα
Δάφνις Κόκκινος: Ό,τι επέλεγα στη ζωή μου, το έκανα εν αγνοία κινδύνου
Πρόσωπα
Francesca Minutoli: Η αποδοχή της μοναδικότητας σου είναι πολιτική πράξη
Πρόσωπα
Μαίρη Μηνά: Δίνω μια συνεχή πάλη να είμαι βουτηγμένη σε ελεύθερα νερά