MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
02
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ

MIRfestival 2025: Αναγκαίες εκρήξεις μέσα στο χάος

To MirFestival, το φεστιβάλ γεμάτο περιπέτειες σκηνής και εικόνας, επανήλθε στη καλλιτεχνική σκηνή της πόλης και έφερε μαζί του μία τεράστια έκρηξη συναισθημάτων, αναφορών και συγκινήσεων. Όλα όσα έγιναν μέσα στις μέρες του MIR 2025 στις γραμμές παρακάτω.

Μαρία Βαλτζάκη | 02.12.2025 Φωτογραφία εξωφύλλου: Aretha Vassiliou Tiniakou

Εκτόξευση. Αυτή τη λέξη χρησιμοποιούν οι άνθρωποι του MIRfestival 2025 για να περιγράψουν τη φετινή διοργάνωση ενός φεστιβάλ που δεν μοιάζει με τίποτα άλλο που έχω δει σε αυτή την πόλη. Ένα φεστιβάλ με performances ή, όπως μπορούν να το περιγράψουν καλύτερα οι ελληνικές λέξεις, ένα φεστιβάλ γεμάτο περιπέτειες σκηνής και εικόνας. Ένα διεθνές φεστιβάλ σύγχρονης τέχνης που δημιουργήθηκε από τη Χριστιάνα Γαλανοπούλου το 2008 και «τάραζε» τα νερά της πρωτεύουσας ανά δύο χρόνια. Συνθήκη που λόγω χρηματοδότησης, κυρίως, ήταν αναγκαία, αλλά και που προσωπικά τη βρίσκω χρήσιμη κατά μία έννοια. Γιατί από το λίγο που μίλησα με τους ανθρώπους που δουλεύουν και στήνουν το φεστιβάλ, υπάρχει πολλή δουλειά, πολλή σκέψη, πολλή προσοχή στη λεπτομέρεια πίσω από τη δημιουργία κάθε διοργάνωσης – οπότε ένα πιο απλωμένο χρονοδιάγραμμα ίσως να ήταν απαραίτητο. Επίσης, κάτι που είναι πολύ σημαντικό και αξίζει να τονιστεί είναι πως σε αυτό το φεστιβάλ κανείς δεν δουλεύει εθελοντικά· όλοι οι άνθρωποι – από την παραγωγή, την ταξιθεσία, τη βοήθεια, τα πάντα – αμοίβονται για τις πολλές ώρες δουλειάς τους. Σπάνια συνθήκη αλλά απολύτως αναγκαία, ειδικά όταν μιλάμε για τέχνη στην Ελλάδα.

©Aretha Vassiliou Tiniakou

Για να επιστρέψω όμως στο MIR, όπως είναι το «μικρό» όνομα του φεστιβάλ, από φέτος η διοργάνωση δεν θα γίνεται ανά δύο χρόνια αλλά κάθε χρόνο, καθώς το φεστιβάλ εντάχθηκε σε πρόγραμμα ΕΣΠΑ – και αυτό μόνο καλό μπορεί να προσφέρει και στην ίδια την τέχνη που θέλει να αναδείξει αλλά βασικά στους καλλιτέχνες πίσω από τα έργα. Βρέθηκα λοιπόν να ζω τις τελευταίες περίπου 10 μέρες (21–30/11) μέσα σε μία πόλη που κάπως παλλόταν διαφορετικά για πρώτη φορά. Γιατί μπορεί το φεστιβάλ να μετράει δεκαεπτά χρόνια που υπάρχει σε αυτή την πόλη, εγώ όμως το ανακάλυψα φέτος – και άργησα κιόλας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑMIRfestival 2025: Το πολυσυλλεκτικό φεστιβάλ παραστατικών τεχνών επιστρέφει στην Αθήνα12.09.2018

Το φεστιβάλ λοιπόν, που δανείζεται τον τίτλο του “MIR” από τον ομώνυμο σοβιετικό διαστημικό σταθμό, είναι ένας δορυφόρος, ένα μέρος εκτός της κανονικής μας τροχιάς, που όμως υπάρχει κάπου γύρω μας και λειτουργεί ως χώρος όπου μπορούν να υπάρχουν, να σταματούν, να περνούν και να φεύγουν όλοι, όλες και όλα. Μία στάση στην τροχιά τους και συνεχίζουν το ταξίδι τους στον όποιο χωροχρόνο. Οι χώροι του, μικροί και λιγότερο μεγαλύτεροι, εξωτερικοί και εσωτερικοί, οι άνθρωποι, οι γεύσεις, οι υφές του MIR είναι λες και κάνουν αυτή την πόλη να αναπνέει διαφορετικά – όχι πιο ανάλαφρα απαραίτητα, γιατί η ζωή δεν μας το επιτρέπει, και με όσα ζούμε μάλλον δεν θα έπρεπε, αλλά σίγουρα πιο βαθιά. Ναι, αυτό: για 10 μέρες αναπνέουμε πιο βαθιά, μέσα στο MIRfestival 2025, από τα Λιπάσματα έως την Ομόνοια

Prometheus Echo ©Aretha Vassiliou Tiniakou

Η έκρηξη, η μνήμη και η υπεροχή

Το φετινό πρόγραμμα του MIR 2025 άντλησε έμπνευση από τη σιωπή, ή σιγή, που έρχεται μετά την καταστροφή. Ανάμεσα σε πολέμους, θανάτους, ανελευθερία, το φεστιβάλ δημιουργεί μία έκρηξη, ξεκινά και μετά γεμίζει αυτή την ιερή σιωπή με όλα τα σημαντικά που πρέπει να ειπωθούν. Δεκαέξι (16) performances συνέβησαν μέσα σε αυτές τις γεμάτες μέρες του MIRfestival 2025. Άνθρωποι και καλλιτέχνες από όλο τον κόσμο μοιράστηκαν και δημιούργησαν, μερικοί αποκλειστικά για τη διοργάνωση, άλλοι έκαναν πρεμιέρα εδώ και κοιτάνε κατάματα όλα όσα συμβαίνουν σήμερα και ίσως εκείνα που θα έρθουν αύριο.

Prometheus Echo ©Mariliza Zarkou

Η έναρξη του MIR, για παράδειγμα, ήταν αυτό ακριβώς που υποσχόταν η φετινή επιμελητική θέση της Χριστιάννας: μια βουτιά στη «σιωπή μετά το χτύπημα», σε αυτή τη λεπτή, σχεδόν μεταφυσική στιγμή, όπου η πραγματικότητα παύει να κάνει θόρυβο και αφήνει χώρο για νέους κόσμους να γεννηθούν. Ο καλλιτέχνης Κωνσταντίνος Ρίζος άνοιξε το φεστιβάλ με φωτιά και με ένα έργο αποκλειστικά στημένο για την έναρξη του MIR, το Prometheus’ Echo / Ο απόηχος του Προμηθέα, για το οποίο μεταφερθήκαμε στον εξαιρετικό και γεμάτο ιστορία χώρο των Λιπασμάτων στη Δραπετσώνα. Ένα “ντουέτο” για έναν χορευτή και έναν μουσικό, τον Enrico Malatesta, πλέκει την ιστορία των εργατών μπροστά από τα παλιά εργοστάσια, της παρακμής μιας ζωής όπου η εργασία είναι η μόνη υπαρκτή συνθήκη και η έκρηξη το μόνο αποτέλεσμα.

Prometheus Echo ©Mariliza Zarkou

Ο Ρίζος, με τη χαρακτηριστική του σωματικότητα και τη μαθητεία του στα μεγάλα ευρωπαϊκά προγράμματα, εμφανίστηκε σαν ένα σώμα που παλεύει, αντιστέκεται, καίγεται. Το βιομηχανικό περιβάλλον, ο μηχανικός ήχος και η παρουσία της φωτιάς στο χώρο έφτιαξαν ένα τοπίο σχεδόν αποκαλυπτικό — ένα πρώτο «χτύπημα» που έθεσε τον τόνο για όλο το φεστιβάλ.

Darkwaves, ©Aretha Vassiliou Tiniakou

Η συνέχεια ήταν το ίδιο εκρηκτική με την αρχή. Όλες οι μέρες της εβδομάδας και κυρίως τα απογεύματα και τα βράδια ήταν γεμάτα με παραστάσεις και performances. Η Mercedes Dassy, για παράδειγμα, στο heartbreakingheartbrokenartbreak, εμβάθυνε στην ευαλωτότητα και στη ραγισμένη καρδιά μέσα από τραγούδι και χορό. Η Rhianna Ilube, με το 1884, μετέτρεψε την ιστορία σε συμμετοχική εμπειρία, διερευνώντας την αποικιοκρατία και την αντίσταση, ενώ οι Racha Baroud & Kinda Hassan, στο When Adjusted to Darkness, δημιούργησαν έναν τρίτο χώρο όπου η μουσική και η κίνηση διατηρούν τις αντιφάσεις και τις αντηχήσεις του πολέμου.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΗ Φένια Αποστόλου και η Μαρία Χατζηαθανασιάδου ρίχνουν φως στη γυναικεία ταυτότητα μέσα στον χρόνο12.09.2018

ODORAMA , Antoine Neufmars

Είναι δύσκολο να ξεχωρίσεις τι από όλα σε έκανε να νιώσεις περισσότερο ή περισσότερα, όταν όλα κατορθώνουν να σε συναντούν κάπου διαφορετικά. Η τελευταία performance που είδα, για παράδειγμα, ήταν εκείνη των arisandmartha, της σύμπραξης του Άρη Παπαδόπουλου και της Μάρθας Πασακοπούλου, με τίτλο OUTLIERS/ΕΚΤΡΟΠΑ, που με έκανε να τα νιώσω όλα — ίσως είχε και μία σημασία που ήταν και η τελευταία εμπειρία μου από το MIR 2025 στις 30/11. Μέσα στο χώρο του OPBO στον Πειραιά, οι δυο τους εξερευνούν τη δυναμική της εξουσίας και τα όρια μεταξύ κυριαρχίας και υποταγής. Μέσα από μία εννοιολογική χορογραφία, λόγο και σκηνικά σχήματα που προκαλούν το κοινό, οι δημιουργοί έθεσαν ερωτήματα για το τι θεωρούμε αποδεκτό ή επιθυμητό, ανατρέποντας τα όρια ανάμεσα στον θεατή και τον ερμηνευτή, και διερευνώντας τη σχέση μας με τον Άλλο και το διαφορετικό.

Outliers, Aris-Martha ©Aretha Vassiliou Tiniakou

Αφήνοντας πίσω το MIRfestival 2025, μόνο για ένα χρόνο αυτή τη φορά, σκέφτομαι τη σιωπή, την εκκωφαντική άπνοια μετά την καταστροφή, που είναι αναγκαία για να υπάρξει η δημιουργία οτιδήποτε νέου και καλύτερου. Μέσα στο MIR κατάλαβα πως μπορούμε να συνυπάρχουμε στο χάος, να το κοιτάζουμε και να ξεσκεπάζουμε την ασχήμια, αλλά οφείλουμε στους εαυτούς μας να εκραγούμε — με κάποιο τρόπο — για να δημιουργηθούμε ξανά ή για να δημιουργήσουμε. Ραντεβού του χρόνου, λοιπόν, MIRfestival, και στις επόμενες εκρήξεις.

Opbo ©Aretha Vassiliou Tiniakou

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΣυν & Πλην: «Ο εχθρός του λαού» στο Θέατρο Κνωσσός12.09.2018

Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
Τα τελευταία μεγάλα live του 2025: Οι συναυλίες που δεν θα χάσουμε τον Δεκέμβριο
Art & Culture
"Νίκος Ξυλούρης: Ο Αρχάγγελος της Κρήτης" στο Θέατρο Ήβη (video)
Art & Culture
December list, ή αλλιώς η πιο fun to-do list του μήνα
Art & Culture
Είναι η προσβασιμότητα στους πολιτιστικούς χώρους θεωρία ή πράξη;
Cine News
The Hunger Games: Ένα franchise που αντέχει στον χρόνο – γιατί η δυστοπία καλά κρατεί
Art & Culture
Κόντρα στον Άνεμο: Η Hippo Theatre Group μάς προσκαλεί σε μια ιπτάμενη περιπέτεια για τη σωτηρία της φύσης
Art & Culture
Ένα γιγάντιο παράσιτο στον Λόφο Φιλοπάππου, από τον ΝΕΟΝ
Art & Culture
Φένια Αποστόλου & Μαρία Χατζηαθανασιάδου: Φωτίζουν το "Αποτύπωμα" της γυναικείας ταυτότητας
Art & Culture
Alexis Gritchenko: Η «Ελληνική Περιπέτεια» του Ουκρανού πρωτοπόρου στο MOMus
Art & Culture
14ο Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας – Τι δεν θα χάσουμε
Art & Culture
Πήγαμε στην Ανοιχτή Πρόβα της Πειραματικής Σκηνής του Εθνικού: μια αποκάλυψη
Art & Culture
Η Ομάδα Νοσταλγία στήνει μια σκοτεινή, μουσική τελετουργία στο Rabbithole