MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
15
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Για τους Μάριο Ιορδάνου και Σοφία Καζαντζιάν, η «Κατσαρίδα Κ.» μιλά για όλους όσοι δεν χωρούν πουθενά

Ο Μάριος Ιορδάνου και η Σοφία Καζαντζιάν επιστρέφουν στο Θέατρο Αργώ με την «Κατσαρίδα Κ.» και μιλούν για το «καφκικό» σύμπαν της παράστασης, τις «φυλακές» της σύγχρονης κανονικότητας και τη μαγεία του να μη χωράς πουθενά.

Αριστούλα Ζαχαρίου | 15.11.2025 Φωτογραφίες: Νίκος Ζαχαρόπουλος

Για τον Μάριο Ιορδάνου και τη Σοφία Καζαντζιάν κάθε παράσταση είναι ένας τρόπος να μιλήσουν, να πάρουν θέση και να επαναστατήσουν. Με το νέο τους έργο «Η Κατσαρίδα Κ.», ένας φόρος τιμής σε όλους εκείνους που αισθάνονται πως δεν χωράνε πουθενά, οι δύο συν-δημιουργοί, επαναστατούν, αυτή τη φορά, ενάντια στην φυλακή της κανονικότητας και εκείνη την τάση του ανθρώπου να συνθλίψει κάθε τι διαφορετικό και μοναδικό.

Συνεχίζοντας το δημιουργικό τους αποτύπωμα μετά το επιτυχημένο «Στρίψιμο της Βίδας Reloaded», οι Μάριος Ιορδάνου και Σοφία Καζαντζιάν, επιστρέφουν στη σκηνή του Θεάτρου Αργώ και εκκινούν ένα ταξίδι αυτογνωσίας και αποδοχής του τραύματος –χωρίς επιστροφή– μέσα από τα σημαντικότερα έργα του Φραντς Κάφκα, όπως Η Μεταμόρφωση, Η Δίκη, Ο Πύργος, Ο Καλλιτέχνης της Πείνας, Γράμμα στον Πατέρα, Γράμματα στη Μιλένα, Στη Σωφρονιστική Αποικία, Αναφορά σε μία Ακαδημία, Τα Ημερολόγια, Το Κτίσμα.

Ο Μάριος Ιορδάνου σκηνοθετεί και η Σοφία Καζαντζιάν ερμηνεύει αυτόν τον ανατρεπτικό μονόλογο –κάτι ανάμεσα σε υπαρξιακό θρίλερ και καφκική κωμωδία– όπου η «Κατσαρίδα Κ.», απεχθανόμενη την τελειότητά της, εκείνη που θα της επέτρεπε να επιβιώσει από τον διαχωρισμό των ηπείρων και την πτώση των αστεροειδών, αποφασίζει να μεταμορφωθεί σε ένα ατελές πλάσμα: στη ραγισμένη καρδιά ενός καλλιτέχνη, στην καρδιά του ίδιου του Κάφκα. Περνώντας από τη μία «φυλακή» στην άλλη, μέσα από όλους τους ρόλους της ζωής και του έργου του εμβληματικού Τσέχου συγγραφέα, προσπαθεί να βρει διέξοδο, να κατακτήσει την προσωπική της ελευθερία και να έρθει αντιμέτωπη με το δίλημμα αν θα επιστρέψει ή όχι στο σημείο πριν τη μεταμόρφωσή της — τότε που όλα ήταν «τέλεια».

Εμείς μιλήσαμε με τον Μάριο Ιορδάνου και τη Σοφία Καζαντζιάν για το «καφκικό» σύμπαν που μας παρουσιάζουν επί σκηνής, τη διαχρονικότητα του έργου του Φραντς Κάφκα, τις «φυλακές» της σύγχρονης κανονικότητας και την ομορφιά του να μη χωράς πουθενά.

«Κάθε ρόλος στον οποίο μεταμορφώνομαι είναι και μία πλευρά του εαυτού μου υπό άλλες συνθήκες», μάς εξομολογείται η Σοφία Καζαντζιάν

Αυτή την περίοδο ανεβάζετε, στο Θέατρο Αργώ, την παράσταση «Η Κατσαρδία Κ.», έναν ανατρεπτικό μονόλογο όπου μια ηθοποιός περνάει μέσα από όλους τους ρόλους της ζωής και του έργου του Φραντς Κάφκα. Πώς γεννήθηκε η ανάγκη να καταπιαστείτε με τον Κάφκα και να μετατρέψετε αυτό το υλικό σε μια θεατρική παράσταση;

Σ.Κ.: Ο Κάφκα είναι από τους αγαπημένους μας συγγραφείς. Έχουμε ανεβάσει και στο παρελθόν παράστασή του στην Τσεχία, στην Πράγα και το έργο του διαπνέει -σε ένα βαθμό- κάθε θεατρική μας δημιουργία μέχρι τώρα.

Μπορείτε να μας βάλετε στο κλίμα της παράστασης; Τι θα παρακολουθήσουμε επί σκηνής και σε ποιο θεατρικό «ταξίδι» μάς καλεί η «Κατσαρίδα Κ.»;

Μ.Ι.: Η Κατσαρίδα Κ. είναι ένα έργο με πολύ χιούμορ, καταιγιστικό ρυθμό, συγκίνηση και ένας φόρος τιμής σε εκείνους που νιώθουν πως δεν χωράνε πουθενά. Η Σοφία σε αυτή την παράσταση τα κάνει πραγματικά όλα: Παίζει κωμωδία, παίζει δράμα, παίζει γκροτέσκο, παίζει ρεαλισμό, χορεύει, κάνει σωματικό θέατρο, τραγουδάει… και τελικά σε παρασέρνει σε ένα καφκικό ταξίδι χωρίς επιστροφή.

Ποια είναι εκείνα τα στοιχεία του καφκικού σύμπαντος που σας γοητεύουν και συνομιλούν πιο έντονα μαζί σας σε καλλιτεχνικό αλλά και προσωπικό επίπεδο και επιθυμείτε να αναδείξετε μέσα από την παράσταση σας;

Σ.Κ.: Η αγωνία του ανθρώπου που νιώθει παράλογος σε έναν παράλογο κόσμο.

«Η Κατσαρίδα Κ. έχει – σε αντίθεση με τα προηγούμενα έργα μας– πιο έντονο το στοιχείο του χιούμορ και της μαύρης κωμωδίας, ενώ στον πυρήνα της παραμένει και αυτή ένα υπαρξιακό θρίλερ», εξηγεί η Σοφία Καζαντζιάν

Με ποιον τρόπο πιστεύετε ότι ο Κάφκα συνομιλεί με τη σύγχρονη εποχή και τα σημερινά αδιέξοδα;

Μ.Ι.: Αυτό που κάνει ένα έργο μεγάλο είναι ότι δεν έχει εποχή. Μιλάει στο κάθε τώρα. Και αυτό συμβαίνει με το έργο του Κάφκα, του Νίτσε, του Ντοστογιέφσκι. Όλο το έργο του Κάφκα μιλάει ακριβώς για αυτή την προσπάθεια του ανθρώπου να βγει από τον λαβύρινθο της ενοχής, της αποξένωσης, της τιμωρίας δίχως αιτία, για να ανακαλύψει τελικά ότι αυτός ο κόσμος είναι μία φυλακή χωρίς κλειδιά.

Ποιο είναι τα μηνύματα που επιθυμείτε να μεταδώσετε με την παράσταση «Η Κατσαρίδα Κ.» και τι θα θέλατε να κρατήσει ο θεατής φεύγοντας από το Θέατρο Αργώ;

Σ.Κ.: Ο,τιδήποτε τον κάνει να βρει σε αυτή την παράσταση ένα κομμάτι του εαυτού του.

Μ.Ι.: Η κανονικότητα είναι ψευδαίσθηση. Είναι το βλέμμα του άλλου μέσα μας. Δεν υπάρχει. Είναι η τάση του ανθρώπου να συνθλίψει το διαφορετικό, το μοναδικό, το επαναστατικό.

Η «Κατσαρίδα Κ.» αποτελεί μια παράσταση για τη φυλακή της κανονικότητας και την απόδραση της από αυτή; Τι μορφή πιστεύετε ότι παίρνει σήμερα η κανονικότητα όταν γίνεται φυλακή; Και πως μπορεί ο σύγχρονος άνθρωπος να βρει διεξόδους από αυτή;

Μ.Ι.: Η κανονικότητα είναι ψευδαίσθηση. Είναι το βλέμμα του άλλου μέσα μας. Δεν υπάρχει. Είναι η τάση του ανθρώπου να συνθλίψει το διαφορετικό, το μοναδικό, το επαναστατικό. Η τάση της κοινωνίας να απαλλάξει το σύνολο από εκείνους που δεν του μοιάζουν. Η μόνη διέξοδος είναι η αποδοχή του εαυτού σου και του τρόπου που θες να υπάρχεις χωρίς να δίνεις λογαριασμό σε κανέναν.

Ερχόσαστε από την τηλεοπτική και εκδοτική επιτυχία των Μαύρων Πινάκων, αλλά και από το Στρίψιμο της Βίδας Reloaded, που υπήρξε υποψήφιο για βραβείο Κουν και Ένωσης Κριτικών Θεάτρου. Τι σηματοδοτεί η Κατσαρίδα Κ. για την καλλιτεχνική σας πορεία και πώς τη βλέπετε ως συνέχεια της μέχρι τώρα διαδρομής σας;

Σ.Κ.: Τόσο οι Μαύροι Πίνακες όσο και Το στρίψιμο της βίδας reloaded και η Κατσαρίδα Κ. τώρα είναι καλλιτεχνικές μορφές του τρόπου που βλέπουμε και αντιλαμβανόμαστε τον κόσμο και τη θέση μας μέσα σε αυτόν. Ανάλογα με την περίοδο που διανύουμε, η μορφή αυτή αλλάζει. Η Κατσαρίδα Κ. έχει – σε αντίθεση με τα προηγούμενα έργα μας– πιο έντονο το στοιχείο του χιούμορ και της μαύρης κωμωδίας, ενώ στον πυρήνα της παραμένει και αυτή ένα υπαρξιακό θρίλερ.

Σ.Κ: «Μετά το τέλος της παράστασης, πιστεύω θα αγαπήσεις λίγο περισσότερο τον εαυτό σου και σίγουρα θα αγαπήσεις αυτό το μαγικό πλάσμα που ήταν ο Φραντς Κάφκα».

Κυρία Καζαντζιάν, ο μονόλογος απαιτεί να περάσετε μέσα από όλους τους ρόλους της ζωής και του έργου του Φραντς Κάφκα. Πως βιώνετε μια τέτοια ερμηνευτική πρόκληση;

Σ.Κ.: Κάθε ρόλος στον οποίο μεταμορφώνομαι είναι και μία πλευρά του εαυτού μου υπό άλλες συνθήκες. Όλοι οι ρόλοι είναι μέσα μας. Επιλέγουμε ως ηθοποιοί ποιο κομμάτι του εαυτού μας θα τους αναδείξει με τον καταλληλότερο τρόπο και παίρνουμε το ρίσκο να εκθέσουμε αυτό το κομμάτι.

Επιπλέον, ο ρόλος σας κουβαλάει έντονα υπαρξιακά φορτία. Ποια καθολικά στοιχεία της ανθρώπινης εμπειρίας πιστεύετε ότι αναδεικνύονται μέσα από αυτόν;

Σ.Κ.: Το τραύμα, η κρίση ταυτότητας, ο εθισμός στον συμβιβασμό, ο φόβος της μοναξιάς, τα βαρίδια των νεκρών, της οικογένειας, της κοινωνίας, η ανάγκη να ερωτευτείς, να υπάρξεις, να δημιουργήσεις. Μετά το τέλος της παράστασης, πιστεύω θα αγαπήσεις λίγο περισσότερο τον εαυτό σου και σίγουρα θα αγαπήσεις αυτό το μαγικό πλάσμα που ήταν ο Φραντς Κάφκα.

Σ.Κ.: Όσο περνάει ο καιρός ανακαλύπτω όλο και πιο έντονα πόσο όμορφο είναι τελικά “να μη χωράς πουθενά”.

Τι νέο ανακαλύψατε για τον εαυτό σας μέσα από τον νέο σας ρόλο;

Σ.Κ.: Όσο περνάει ο καιρός ανακαλύπτω όλο και πιο έντονα πόσο όμορφο είναι τελικά “να μη χωράς πουθενά”.

Ερώτηση προς τον Μ.Ι.: Διαβάζουμε πως η Κατσαρίδα Κ. ξεκινάει ένα ταξίδι αυτογνωσίας μέσα από τα σημαντικότερα έργα του Τσέχου δημιουργού, όπως Η Μεταμόρφωση, Η Δίκη, Ο Πύργος, Ο καλλιτέχνης της πείνας κ.α. Πώς καταφέρατε να συμπυκνώσετε σκηνοθετικά τόσες πολλές όψεις του καφκικού έργου μέσα στην παράστασή σας και πόσο μεγάλη πρόκληση ήταν αυτή η διαδικασία;

Μ.Ι.: Όταν οραματιζόμαστε κάτι με τη Σοφία, βρίσκει τελικά τον δρόμο του στο χαρτί ή τη σκηνή. Και αυτό γίνεται πλέον αυτόματα. Ό,τι έχουμε κάνει και ό,τι έχουμε αρνηθεί έρχεται και κλειδώνει σε κάθε δημιουργία μας. Η απόφαση να ανεβάσουμε το έργο του συγγραφέα που έχει ταυτιστεί με τον όρο Μεταμόρφωση, οδήγησε και στην απόφαση να παίξουμε με όλες αυτές τις μεταμορφώσεις που προσφέρουν τα κείμενά του. Γιατί κάθε έργο τέχνης είναι μία εξομολόγηση. Πίσω από τη Δίκη, από τον Πύργο, το Γράμμα στον πατέρα, τη Σωφρονιστική αποικία, τον Καλλιτέχνη της πείνας… κρύβεται ο Φραντς Κάφκα.

Κύριε Ιορδάνου, πόσο θεατρικό είναι το ίδιο το έργο του Κάφκα;

Μ.Ι.: Μπορώ να σου πω πόσο θεατρικό είναι το έργο που κάνουμε εμείς και η απάντηση είναι πως δεν είναι. Δεν νιώθω πως κάνουμε θέατρο. Συνεχίζουμε να ανεβάζω τις παραστάσεις μας γιατί ακριβώς δεν είναι θέατρο. Είναι ένας τρόπος να μιλήσουμε, να πάρουμε θέση, να επαναστατήσουμε όπως είναι και η ίδια μας η ζωή και οι επιλογές που κάνουμε σε αυτή.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΗ Κατσαρίδα Κ., από τους Σοφία Καζαντζιάν και Μάριο Ιορδάνου στο Θέατρο Αργώ12.09.2018

Αν έπρεπε να συνοψίσετε με μία φράση τη σκηνοθετική σας ματιά στην Κατσαρίδα Κ., ποια θα ήταν αυτή;

Μ.Ι.: Η μεταμόρφωση είναι υπόθεση του να έχεις πάρει την απόφαση.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ
Σκηνοθεσία: Μάριος Ιορδάνου
Κείμενο: Σοφία Καζαντζιάν, Μάριος Ιορδάνου
Σκηνικά: Βαλεντίνο Βαλάσης
Κοστούμια: Βαλεντίνο Βαλάσης
Μουσική: Μάριος Ιορδάνου
Φωτισμοί: Μάριος Ιορδάνου
Βοηθός Σκηνοθετη: Μελπομένη Φιλίππου
Παίζουν: Σοφία Καζαντζιάν
Παραστάσεις: Σάββατο στις 21:00 και Κυριακή στις 19:00
Τιμές Εισιτηρίων: 14 € γενική είσοδος | 12 € ΑμεΑ, ατέλειες ηθοποιών, άνω των 65
Πληροφορίες: Προπώληση εισιτήριων στο more.com
Θέατρο Αργώ (Αργώ studio), Ελευσινίων 13-15, Αθήνα 21 0520 1684
Περισσότερα από Θεατρικά Νέα
Σχετικά Θέματα
Θεατρικά Νέα
Ο Χορός των εραστών: Η παράσταση του Tiago Rodrigues επιστρέφει στη Στέγη
ΕΙΔΑΜΕ / Παραστάσεις
Θεατής: «ΔΟΥΛΕΙΑ» του Max Wolf Friedlich στο Studio Μαυρομιχάλη
Θεατρικά Νέα
Cleansed του Δημήτρη Καραντζά: Sold out ο πρώτος μήνας – Νέες ημερομηνίες προπώλησης
Θεατρικά Νέα
Ερρίκος Ε’: Οι πρώτες φωτογραφίες από την πρεμιέρα
Θεατρικά Νέα
Οι πρώτες φωτογραφίες από τον «Ιβάνοφ» του Γιάννη Χουβαρδά
Θεατρικά Νέα
Ποιες είναι οι “Καλλιόπες” που μιλούν για το πένθος μέσα από την κωμωδία;
Θεατρικά Νέα
Τόσκα: Sold out οι παραστάσεις στη Λυρική Σκηνή – Επιπλέον ημερομηνία
Art & Culture
“Λήθη” του Δημήτρη Δημητριάδη στο Bios (video)
Εκδηλώσεις
Οι αλάνες του Πειραιά ζωντανεύουν ξανα
Art & Culture
Interview: Η πρώτη παράσταση του ελεύθερου θεάτρου για κωφά άτομα
Θεατρικά Νέα
Οι γριές που μαζεύουν την τσουκνίδα: Παράταση για την βραβευμένη παράσταση του Κωσταντίνου Ντέλλα
Εκδηλώσεις
Όμορφη Πόλη: Η μουσικοθεατρική παράσταση – ωδή στον Μίκη Θεοδωράκη ταξιδεύει σε όλη την Ελλάδα