MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
09
ΝΟΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Φωκάς Ευαγγελινός: Η Αλεξάνδρεια δεν είναι απλώς ένα τοπωνύμιο – είναι μνήμη

Είτε ως χορογράφος, είτε ως σκηνοθέτης, ο Φωκάς Ευαγγελινός θέλει αυτά που κάνει να μιλούν ειλικρινά στην ψυχή του. Όπως του “μίλησε” η “Αλεξάνδρεια”, η παράσταση που εμπνεύστηκε για τη μυθική πόλη – η οποία αναγεννιέται στη σκηνή του Παλλάς, σε μια φιλόδοξη παραγωγή.

KEIMENO: Τατιάνα Γεωργακοπούλου | 09.11.2025 Φωτογραφίες: Mariam Harutyunyan

Αν ακούσεις τον Φωκά Ευαγγελινό να μιλά για την Αλεξάνδρεια, θα πιστέψεις ότι είναι Αιγυπτιώτης ή ότι έχει κάποια σχέση με τη μυθική αυτή πόλη, όπου κάποτε ο ελληνικός πολιτισμός άκμαζε. Κι όμως, ο Φωκάς Ευαγγελινός έμαθε να αγαπά την Αλεξάνδρεια, μέσα από την λογοτεχνία, την ιστορία, την ποίηση του Κ. Καβάφη και συνδέθηκε τόσο πολύ μαζί της, που αποφάσισε να φέρει ξανά στη ζωή, έστω στη θεατρική σκηνή, όλα όσα τον συγκινούν και τον γοητεύουν στην πόλη αυτή.

Η δική του “Αλεξάνδρεια”, η παράσταση που κάνει πρεμιέρα στις 14 Νοεμβρίου στο Θέατρο Παλλάς, εκτυλίσσεται στην πόλη της Αιγύπτου, κατά τη δεκαετία του ’30, μέσα σε μια εποχή πολιτικών αναταραχών, αλλά και πολιτισμικής άνθησης. Η αφήγηση ξεκινά στο 1960, σε ένα αθηναϊκό θέατρο, με την Άννα Μάσχα να αναλαμβάνει έναν ρόλο μνήμης, που μας ταξιδεύει στην περίπλοκη, αλλά και πολύχρωμη αυτή εποχή.

Εξάλλου, αυτό είναι που θέλει και ο Φωκάς Ευαγγελινός: Να βοηθήσει τον θεατή να μπει ακόμη πιο βαθιά στην ιστορία και να γνωρίσει καλύτερα αυτό που κάποτε ήταν η Αλεξάνδρεια. Αυτό τουλάχιστον θα επιχειρήσει να κάνει με ένα εξαιρετικό, πολυάριθμο θίασο, σε μια φιλόδοξη παραγωγή που υπόσχεται να αναβιώσει για λίγο όλα αυτά που έκαναν την Αλεξάνδρεια τόσο μοναδική.

Λίγο πριν τη μεγάλη επίσημη πρεμιέρα της παράστασης, ο Φωκάς Ευαγγελινός μάς ξεναγεί στο Θέατρο Παλλάς και μας μιλά για τη δική του “Αλεξάνδρεια”.

"Θέλησα να κάνω μια παράσταση για όλα όσα με συγκινούν σε αυτή την πόλη" λέει ο Φωκάς Ευαγγελινός για τη δική του Αλεξάνδρεια

“Θέλησα να κάνω μια παράσταση για όλα όσα με συγκινούν σε αυτή την πόλη” λέει ο Φωκάς Ευαγγελινός για τη δική του Αλεξάνδρεια

Αυτή τη θεατρική σεζόν, ετοιμάζετε μια μεγάλη υπερπαραγωγή στο θέατρο Παλλάς. Πείτε μας, πώς προέκυψε η ιδέα για την “Αλεξάνδρεια”;

Μια εικόνα σχεδόν μυθική για την πόλη γεννήθηκε μέσα από διάφορα ιστορικά και λογοτεχνικά βιβλία που έχω διαβάσει. Πολύ σημαντικό ρόλο έπαιξε επίσης η ποίηση του Καβάφη, ο ποιητής που συνέδεσε όσο κανείς άλλος το όνομά του με την πόλη. Έπειτα, ο ελληνισμός ανέπτυξε εκεί έναν σπουδαίο πολιτισμό που μας ακολουθεί ακόμη. Όλα αυτά με συγκίνησαν βαθιά και κάποια στιγμή θέλησα να κάνω παράσταση όσα αισθανόμουν για εκείνη την πόλη. Μοιράστηκα το όραμα μου με την Ζέτη Φίτσιου η οποία έγραψε και το έργο. Μαζί προσπαθήσαμε να ανακαλύψουμε τους μυστικούς ήχους αυτής της πόλης. Ο Γιάννης Κεντ, πίστεψε στο όνειρο μου το οποίο παίρνει σάρκα και οστά στην εμβληματική σκηνή του Παλλάς.

Ακολουθώ πάντα ό,τι με κάνει αισθάνομαι ελεύθερος και δημιουργικός μέσα σε οποιοδήποτε είδος θεάτρου

Τι είναι αυτό που σας γοητεύει τόσο στην Αλεξάνδρεια, την κάποτε ένδοξη αυτή πόλη;

Η Αλεξάνδρεια υπήρξε μια πολυπολιτισμική πόλη. Ο αλεξανδρινός της ιστός πλέχτηκε τόσο περίτεχνα ως αποτέλεσμα της αρμονικής συνύπαρξης διαφόρων θρησκειών, γλωσσών και πολιτισμών. Η συμβίωση ανθρώπων από διαφορετικούς τόπους και ο σεβασμός του ενός προς τον άλλον, υπήρξαν για μένα τα πιο γοητευτικά στοιχεία αυτής της πόλης. Και πάντα το ελληνικό στοιχείο που άνθιζε και προόδευε και αποτελούσε για την περιοχή ένα πολύ σημαντικό της κομμάτι, τόσο οικονομικά όσο και πνευματικά.

Ο Φωκάς Ευαγγελινός παραδέχεται ότι βλέπει αυτή την παράσταση σαν παρτιτούρα - όπου λόγος και κίνηση συνδέονται αρμονικά

Ο Φωκάς Ευαγγελινός παραδέχεται ότι βλέπει αυτή την παράσταση σαν παρτιτούρα – όπου λόγος και κίνηση συνδέονται αρμονικά

Σας απασχόλησε, λοιπόν, στη δική σας παράσταση, το πολιτικό και κοινωνικό πλαίσιο της εποχής, η συνύπαρξη τόσο διαφορετικών κοινοτήτων.

Θα μπορούσαμε ίσως να πούμε ότι η Αλεξάνδρεια είναι με κάποιον τρόπο το αντίθετο της Βαβέλ, καθώς αυτοί οι άνθρωποι παρότι προερχόταν από διαφορετικές κουλτούρες, μιλούσαν διαφορετικές γλώσσες, ασπάζονταν διαφορετικές θρησκείες, μπόρεσαν με έναν τρόπο μοναδικό να «συνεννοηθούν». Και όχι μόνο αυτό, αλλά μπόρεσαν επίσης να αναπτύξουν έναν πολιτισμό ο οποίος συμπεριελάμβανε την διαφορετικότητα του καθενός. Στην Αλεξάνδρεια, σε αντίθεση με τη Βαβέλ, η ένωση διαφορετικών μεταξύ τους στοιχείων πέτυχε.

Η Αλεξάνδρεια είναι με κάποιον τρόπο το αντίθετο της Βαβέλ

Η παράσταση περιγράφεται ως «πολυδιάστατη θεατρική εμπειρία». Πώς μεταφράζεται αυτό στη σκηνή;

Στην παράσταση υπάρχει ένας τεράστιος θίασος, ο οποίος αποτελείται από σπουδαίους ηθοποιούς. Αυτό μας δίνει τη δυνατότητα να αναπαραστήσουμε πολλές από τις πτυχές της ζωής στην πόλη καθώς και να δούμε μπροστά μας σημαντικά στοιχεία που χαρακτήριζαν την εποχή εκείνη. Μια τέτοια συνθήκη βοηθάει τον θεατή να μπει ακόμη πιο βαθιά στην ιστορία και να γνωρίσει καλύτερα αυτό που ήταν τότε η Αλεξάνδρεια. Και φυσικά, όπου κι αν κοιτάξει κανείς, θα βρει εκεί τα λόγια του σπουδαίου αλεξανδρινού ποιητή που σημάδεψαν την πόλη, όσο κι ο ίδιος σημαδεύτηκε από αυτήν.

Ποια ήταν η βασική σας οδηγία προς τους ηθοποιούς – τι τους ζητήσατε να κρατήσουν ως αίσθηση;

Μέσα από τις πρόβες το ζητούμενο είναι να μπορέσουμε να συνυπάρξουμε όλοι στις ίδιες εικόνες. Να ακούσουμε τους ήχους της πόλης. Να μυρίσουμε τις μυρωδιές της. Να ακολουθήσουμε το νήμα της μνήμης που συνδέει το τότε με το σήμερα και να φέρουμε την αύρα της και την ενέργεια της. Όταν όλοι βρισκόμαστε κάτω από το ίδιο όραμα, τότε το αποτέλεσμα είναι πιο καθαρό για τον θεατή.

"Ποτέ δεν είναι απλά μια παράσταση. Είναι ένας κοινός στόχος, ένα κοινό όραμα" λέει ο Φωκάς Ευαγγελινός για τον τρόπο που προσεγγίζει κάθε έργο

“Ποτέ δεν είναι απλά μια παράσταση. Είναι ένας κοινός στόχος, ένα κοινό όραμα” λέει ο Φωκάς Ευαγγελινός για τον τρόπο που προσεγγίζει κάθε έργο

Βλέπουμε ότι τη μουσική της παράστασης υπογράφει η Ευανθία Ρεμπούτσικα, ενώ τους στίχους ο Άρης Δαβαράκης. Ποιος ο ρόλος της μουσικής στην παράστασή σας;

Είμαι τυχερός γιατί στο όραμα μου αυτό είχα συνοδοιπόρους που πίστεψαν σε μένα και στο όνειρό μου. Με την μουσική που έγραψε η Ευανθία Ρεμπούτσικα, είναι σαν ακούς τη μελωδία της πόλης, σαν να νιώθεις την αύρα της, σαν να σε φυσάει ένα απαλό αεράκι στην Κορνίς. Ο Άρης Δαβαράκης είναι αλεξανδρινός και μέσα από τους στίχους του και την σπουδαία γραφή του, βλέπουμε μπροστά μας την πόλη. Μέσα από τα υπέροχα σκηνικά του Μανώλη Παντελιδάκη, τα μοναδικά κοστούμια εποχής της Ιωάννας Τσάμη, τα ευρηματικά βίντεο του Παντελή Μάκκα, και τους ατμοσφαιρικούς φωτισμούς του Γιώργου Τέλλου και της Στέλλας Κάλτσου, η αιώνια πόλη θα εμφανιστεί μπροστά μας. Είμαι πραγματικά ευγνώμων για όλους αυτούς τους σπουδαίους συντελεστές.

Μέσα από την ποίηση του Καβάφη, μέσα από τα λόγια του και τις εικόνες που δημιούργησε, ο ελληνισμός θα ζει αιώνια σ’ αυτή την πόλη

Ο ρυθμός και η κίνηση είναι πάντα παρόντες στις δουλειές σας. Πόσο επηρεάζει η χορογραφική σας ματιά τη δραματουργία αυτής της παράστασης;

Αυτό το έργο έχει ένα ρυθμό γρήγορο, σχεδόν καταιγιστικό. Η εμπειρία μου μέσα από τον χορό μου δίνει τη δυνατότητα να αναδείξω τον ρυθμό του. Η κίνηση είναι άμεσα συνδεδεμένη με το σωστό τέμπο. Ο τρόπος που βλέπω αυτή την παράσταση είναι σαν μια παρτιτούρα, όπου λόγος, κίνηση και ποίηση συνδέονται αρμονικά.

Για τον Φωκά Ευαγγελινό, το θέατρο, όπως και ο άνθρωπος, δεν είναι μονοδιάστατο

Σε ένα από τα πιο διάσημα ποιήματά του, ο Αιγυπτιώτης ποιητής Καβάφης γράφει “Αποχαιρέτα την Αλεξάνδρεια που χάνεις”. Η δική σας παράσταση θα μπορούσε να ιδωθεί ως “αποχαιρετισμός”; Ίσως προς μια εποχή, μια ιδέα ή έναν τρόπο ζωής;

Η Αλεξάνδρεια δεν είναι απλώς ένα τοπωνύμιο, είναι μνήμη, είναι πράγματα που αφήνουν οι άνθρωποι πίσω τους. Είναι κάτι που έχει τελειώσει, αλλά μέσα από αυτό έχουμε αποκτήσει μια εμπειρία η οποία μας πάει μπροστά. Ο αποχαιρετισμός σε μια εποχή είναι σαν τα κεριά που σβήνουν πίσω μας, όπως λέει και ο ποιητής. Μια εποχή που χάθηκε, ένας ελληνισμός που άνθισε κι ύστερα έσβησε. Μα μέσα από την ποίηση του Καβάφη, μέσα από τα λόγια του και τις εικόνες που δημιούργησε, ο ελληνισμός θα ζει αιώνια σ’ αυτή την πόλη.

Με αφορά το θέατρο που μπορεί να μιλήσει ειλικρινά στην ψυχή μου

Τι θα θέλατε να κρατήσει ο θεατής, φεύγοντας από το θέατρο;

Την αρμονική συνύπαρξη. Το πόσο όμορφα μπορούν να συνυπάρξουν οι άνθρωποι μεταξύ τους, μα ταυτόχρονα πως μπορούν όλα να ανατραπούν όταν μπαίνει στη μέση το συμφέρον. Όταν μπαίνουν στη μέση οι πολιτικές, οι ίντριγκες και οι διεκδικήσεις. Όλα αυτά μπορούν να καταστρέψουν και να αλλοιώσουν, τόσο τους ανθρώπους, όσο και πόλεις, χώρες αλλά και ολόκληρες εποχές.

Ο Φωκάς Ευαγγελινός δεν θέλει να βάζει ταμπέλες στο θέατρο

Ο Φωκάς Ευαγγελινός δεν θέλει να βάζει ταμπέλες στο θέατρο

Μετράτε δεκαετίες στον χώρο του θεάτρου και του χορού, πλέον έχετε καταλήξει ποιο θέατρο σας αφορά;

Με αφορά το θέατρο που μπορεί να μιλήσει ειλικρινά στην ψυχή μου. Δε μου αρέσει να βάζω ταμπέλες και να χάνω έτσι τη δυνατότητα που μου δίνει αυτή η ποικιλομορφία του θεάτρου. Ακολουθώ πάντα ό,τι με κάνει αισθάνομαι ελεύθερος και δημιουργικός μέσα σε οποιοδήποτε είδος θεάτρου. Ο άνθρωπος δεν είναι μονοδιάστατος, ούτε το θέατρο. Γι’ αυτό κι εμένα μ’ αρέσει να δοκιμάζω και να μπαίνω σε διαφορετικά μεταξύ τους είδη κι έτσι μέσα σε αυτά τα χρόνια έχω καταλάβει τι μου ταιριάζει και τι όχι.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΑλεξάνδρεια, του Φωκά Ευαγγελινού στο Θέατρο Παλλάς12.09.2018

Για εσάς προσωπικά, το θέατρο τι συναισθήματα ξυπνά; Πώς νιώθετε όταν ένα όραμά σας – όπως η Αλεξάνδρεια – παίρνει επιτέλους “ζωή”;

Μέσα από το θέατρο, μας δίνεται η δυνατότητα διαφορετικοί άνθρωποι και χαρακτήρες να συνυπάρξουμε για κάποιο διάστημα κάτω από το ίδιο όραμα και να δώσουμε ζωή σε ένα έργο. Ποτέ δεν είναι απλά μια παράσταση. Είναι ένας κοινός στόχος, ένα κοινό όραμα. Όπως και τώρα στην Αλεξάνδρεια, με συγκινεί που βλέπω να γεννιέται μπροστά μου ένας ολόκληρος τόπος, ένας τόπος που οι Έλληνες έχουμε τόσο πολύ αγαπήσει. Όλα τελειώνουν, όμως η μνήμη μένει. Κι όπως λέει κι ο Καβάφης: «…μ’ έφερε στα μάτια εμπρός,δρόμους που τώρα έγιναν αγνώριστοι,κέντρα γεμάτα κίνησι που τέλεψαν,και θέατρα και καφενεία που ήσαν μια φορά…. Δώδεκα και μισή. Πώς πέρασεν η ώρα. Δώδεκα και μισή. Πώς πέρασαν τα χρόνια».

“Με συγκινεί που βλέπω να γεννιέται μπροστά μου ένας τόπος, που οι Έλληνες έχουμε τόσο πολύ αγαπήσει”

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Η “Αλεξάνδρεια”, σε σκηνοθεσία Φωκά Ευαγγελινού ανεβαίνει από 14 Νοεμβρίου στο Θέατρο Παλλάς.

Παραστάσεις: Κάθε Πέμπτη στις 20:00, κάθε Παρασκευή και Σάββατο στις 21:00 και κάθε Κυριακή στις 19:15

Ταυτότητα παράστασης

Σκηνοθεσία: Φωκάς Ευαγγελινός
Σενάριο: Ζέτη Φίτσιου
Σκηνικά: Μανόλης Παντελιδάκης
Κοστούμια: Ιωάννα Τσάμη
Μουσική: Ευανθία Ρεμπούτσικα
Φωτισμοί: Γιώργος Τέλλος, Στέλλα Κάλτσου
Παίζουν: Άννα Μάσχα, Εριέττα Μανούρη, Ιωάννης Παπαζήσης, Αλκιβιάδης Μαγγόνας, Χριστίνα Αλεξανιάν, Ελένη Καρακάση, Αλίνα Κοτσοβούλου, Δημήτρης Δεγαΐτης, Φωτεινή Παπαθεοδώρου, Λήδα Ματσάγγου, Γιώργος Ψυχογυιός, Γιάννης Στόλλας, Γιάννης Μάνιος, Αλέξανδρος Σιάτρας, Δημήτρης, Μαχαίρας, Χρίστος Νικολάου, Δανάη Πολίτη, Ειρήνη Βαλατσού, Άννα Λεμπεντένκο, Παναγιώτης Παντέρας, Μάγια Βασιλάκη, Νίκος Φραντζέσκος, Βασιλική Σουρρή, Ηλιάνα Ιωαννίδου
Διάρκεια:150′ (20′ διάλειμμα)
Τιμές Εισιτηρίων:18 – 80€

Προπώληση εισιτηρίων: pallastheater.com | more.com |στα ταμεία του Θεάτρου

Περισσότερα από Πρόσωπα
Σχετικά Θέματα
Πρόσωπα
Για τον Θέμο Σκανδάμη, οι στιγμές θαυμασμού είναι αυτές που γίνονται τραγούδια
Πρόσωπα
Αργυρώ Χιώτη: Το Εθνικό είναι εδώ για να προτείνει σε όλα τα επίπεδα
Πρόσωπα
«Η Λέλα και η Λέλα» μάς βάζουν στον κόσμο του νέου έργου του Ανδρέα Στάικου
Πρόσωπα
Για τον Βαγγέλη Μουλαρά, δεν υπάρχει καλύτερο συναίσθημα απ’ το να γελάνε με τα αστεία σου
Πρόσωπα
Θέμις Μαρσέλλου: Θα μπορούσα ν’ ανεβάζω το Annie όλη μου τη ζωή
Art & Culture
Για τη Βαλέρια Δημητριάδου, το κενό δεν είναι απουσία αλλά πρόσκληση να κοιτάξεις μέσα σου
Πρόσωπα
Έλλη Ιγγλίζ: Κάθε άνθρωπος που βρίσκει τη φωνή του είναι ποιητής
Πρόσωπα
Τάσης Χριστογιαννόπουλος: Το "Μονόγραμμα" είναι ένα ποίημα τόσο ονειρικό μα και τόσο αληθινό
Θεατρικά Νέα
Στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά ανεβαίνει μια διαφορετική “Στρίγγλα” – που αντιστέκεται
Πρόσωπα
Σε πρώτο πρόσωπο: Μαριλού Κατσαφάδου, ηθοποιός
Πρόσωπα
Μαρία Κουτσουρλή: Έμαθα να μη μικραίνω για να χωρέσω στα πρότυπα
Πρόσωπα
Αντώνης Τσιοτσιόπουλος: Θα μιλάω ελεύθερα κι ας υποστώ τις συνέπειες