Το απόλυτο κινηματογραφικό ραντεβού της χρονιάς πλησιάζει και δεν είναι άλλο από το 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης που θα διεξαχθεί από τις 30 Οκτωβρίου έως τις 9 Νοεμβρίου 2025.
Στη Συνέντευξη Τύπου που πραγματοποιήθηκε την Πέμπτη 23/10, η ομάδα του Φεστιβάλ μοιράστηκε το πλήρες φετινό πρόγραμμα που περιλαμβάνει συνολικά 278 ταινίες μικρού μήκους, μεγάλου μήκους και immersive ταινίες, έξι διαγωνιστικά τμήματα και πλούσιες δράσεις στα πλαίσια του αναπτυξιακού άξονα του Φεστιβάλ, της Αγοράς, που υποστηρίζει νέα πρότζεκτ και νέους δημιουργούς. Από το πρόγραμμα δεν λείπουν φυσικά και σημαντικά αφιερώματα, λαμπεροί καλεσμένοι, ενδιαφέροντα masterclasses, πάρτι και εκθέσεις.
Από την αρχή, ο καλλιτεχνικός διευθυντής του ΦΚΘ, Ορέστης Ανδρεαδάκης, τόνισε πως η διοργάνωση δεν συνεργάζεται με κρατικούς φορείς, οργανισμούς και ινστιτούτα χωρών που βρίσκονται σε επιθετικούς πολέμους. Στο πρόγραμμα έχουν επιλέξει ταινίες από την Παλαιστίνη, την Ουκρανία και τις χώρες της Αφρικής.
66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Παράλληλα, η πρώτη ημέρα του Φεστιβάλ συμπίπτει με την ημέρα της Γιορτής του Σινεμά και, δίχως εξαίρεση, θα προβληθούν όλες οι ταινίες εκείνης της ημέρας με το ενιαίο εισιτήριο των 2 ευρώ. Η προπώληση των εισιτηρίων θα ξεκινήσει την Τρίτη 28/10.
Διαβάστε αναλυτικά όλα όσα θα δούμε φέτος στο πλούσιο πρόγραμμα της 66ης διοργάνωσης του Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης.
Στην τελετή έναρξης που θα πραγματοποιηθεί την Πέμπτη 30 Οκτωβρίου, στον κινηματογράφο Ολύμπιον θα προβληθεί το “Father Mother Sister Brother”, η νέα ταινία του Jim Jarmusch που βραβεύτηκε με τον Χρυσό Λέοντα στο περασμένο Φεστιβάλ Βενετίας. Πρόκειται για ένα κινηματογραφικό τρίπτυχο, με ιστορίες που περιστρέφονται γύρω από τις σχέσεις ενηλίκων παιδιών με τους συναισθηματικά αποστασιοποιημένους γονείς τους, αλλά και μεταξύ τους. Το καθένα από τα τρία κεφάλαια εκτυλίσσεται σε παρόντα χρόνο, αλλά σε διαφορετικό τόπο: ο Πατέρας στη βορειοανατολική ακτή των ΗΠΑ, η Μητέρα στο Δουβλίνο, η Αδερφή και ο Αδερφός στο Παρίσι. Στη Θεσσαλονίκη θα παρευρεθούν η ηθοποιός και μοντέλο, Indya Moore, από το βασικό cast της ταινίας, ο παραγωγός της ταινίας, Atilla Salih Yücer, ο διάσημος διευθυντής φωτογραφίας Frederick Elmes, σταθερός συνεργάτης τόσο του Jarmusch όσο και παλαιότερα του David Lynch και η σπουδαία ενδυματολόγος Catherine George.
*Θα ακολουθήσει το πάρτι έναρξης στην Αποθήκη Γ με live από τις Σκιαδαρέσες.
Ταινία λήξης θα είναι η “Κότα” του Ούγγρου σκηνοθέτη, György Pálfi, μια συμπαραγωγή Ελλάδας και Γερμανίας, η οποία γυρίστηκε εξ ολοκλήρου στην Ελλάδα, με τη συμμετοχή κορυφαίων Ελλήνων ηθοποιών όπως τους Γιάννη Κοκιασμένο, Αργύρη Πανταζάρα, Μαρία Διακοπαναγιώτου, Αντώνη Καφετζόπουλο και Αντώνη Τσιοτσιόπουλο. Στο επίκεντρο της ταινίας βρίσκεται μια κότα που το σκάει από το ορνιθοτροφείο και αναζητά ένα ασφαλές μέρος για να κλωσήσει τα αυγά της. Είναι μια ταινία που δεν μοιάζει με καμία άλλη, γεμάτη χιούμορ αλλά και με πολιτικές και κοινωνικές αιχμές.
Φέτος, το ΦΚΘ τιμά τον σκηνοθέτη, σεναριογράφο και παραγωγό, Γιώργο Τσεμπερόπουλο, με τον Τιμητικό Χρυσό Αλέξανδρο για το το σύνολο της προσφοράς του στον κινηματογράφο και διοργανώνει ένα μεγάλο αφιέρωμα στο έργο του. Συγκεκριμένα θα προβληθούν όλες οι μεγάλου μήκους ταινίες του αλλά και τέσσερις μικρού μήκους ταινίες του από την περίοδο που ζούσε στην Αμερική στα πρώτα χρόνια της πορείας του. Η ειδική έκδοση του Φεστιβάλ Πρώτο Πλάνο θα είναι αφιερωμένη στον Γιώργο Τσεμπερόπουλο και θα περιλαμβάνει σπάνιο φωτογραφικό υλικό, μια μεγάλη συνέντευξη και πρωτότυπα κείμενα για τον ίδιο και το έργο του.
Γιώργος Τσεμπερόπουλος
Οι μεγάλου μήκους ταινίες του αφιερώματος:
Μέγαρα (1974), σε συν-σκηνοθεσία με τον Σάκη Μανιάτη
Ξαφνικός Έρωτας (1984)
Άντε Γεια (1990) – με όρους καθολικής προσβασιμότητας
Πίσω Πόρτα (2000)
Ο Εχθρός Μου (2013)
Υπάρχω (2024) – με όρους καθολικής προσβασιμότητας
Το αφιέρωμα θα ξεκινήσει με την ταινία “Μαύρο + Άσπρο” (1973) του Θανάση Ρεντζή και του Νίκου Ζερβού, στην οποία ο Γιώργος Τσεμπερόπουλος για πρώτη και μοναδική φορά βρίσκεται σε πρωταγωνιστικό ρόλο.
H μοναδική Γαλλίδα ηθοποιός, Ιζαμπέλ Ιπέρ, με την αξεπέραστη καριέρα στον κινηματογράφο και το θέατρο, θα παρευρεθεί για τέσσερις ημέρες στη Θεσσαλονίκη ως καλεσμένη του Φεστιβάλ. Στα πλαίσια του αφιερώματος προς τιμήν της, θα προβληθούν 15 ταινίες από την καριέρα της, πολλές από τις οποίες θα προλογήσει. Επίσης, θα παραδώσει ένα masterclass (διαβάστε περισσότερα στη συνέχεια) και θα παρουσιάσει την πνευματώδη κωμωδία “Copacabana” (2010) του Μαρκ Φιτουσί, μαζί με την κόρη της, Λολιτά Σαμά, με την οποία συμπρωταγωνιστεί στην ταινία.
Ιζαμπέλ Ιπέρ
Οι ταινίες του αφιερώματος:
Η πιο Πλούσια Γυναίκα του Κόσμου (The Richest Woman in the World, 2025, ελληνική πρεμιέρα) του Τιερί Κλιφά
*Παρουσίαση της ταινίας από την Ιζαμπέλ Ιπέρ και τον σκηνοθέτη Τιερί Κλιφά
Η Σιντονί στην Ιαπωνία (Sidonie in Japan, 2023) της Ελίζ Ζιράρ
Φράνκι (Frankie, 2019) του Άιρα Σακς
Εκείνη (Elle, 2016) του Πολ Βερχόβεν
Η Κοιλάδα της Αγάπης (Valley of Love, 2015) του Γκιγιόμ Νικλού
Ο Ήχος της Σιωπής (Louder Than Bombs, 2015) του Γιοακίμ Τρίερ
Copacabana (2010) του Τιερί Κλιφά
*Παρουσίαση της ταινίας από την Ιζαμπέλ Ιπέρ και τη Λολιτά Σαμά
Λευκή Υπεροχή (White Material, 2009) της Κλερ Ντενί
8 Γυναίκες (8 Women, 2002) του Φρανσουά Οζόν
H Δασκάλα του Πιάνου (The Piano Teacher, 2001) του Μίχαελ Χάνεκε
Η Τελετή (A Judgement in Stone, 1995) του Κλοντ Σαμπρόλ
Amateur (1994) του Χαλ Χάρτλεϊ
Μια Υπόθεση Γυναικών (Story of Women, 1988) του Κλοντ Σαμπρόλ
H Πέστροφα (The Trout, 1982) του Τζόζεφ Λόουζι
Η Πύλη της Δύσης (Heaven’s Gate, 1980) του Μάικλ Τσιμίνο
Το θεματικό αφιέρωμα της 66ης διοργάνωσης καταπιάνεται με το σπουδαίο αφηγηματικό εύρημα του plot twist, το οποίο έχει χαρίσει ανεπανάλληπτα καλλιτεχνικά έργα στην τέχνη του κινηματογράφου. Με τίτλο “Plot Twist, Beyond Sixth Sense”, το αφιέρωμα θα παρουσιάσει 14 ταινίες, που ξεφεύγουν από τις προφανείς επιλογές όταν ακούμε την έννοια του plot twist, επιθυμώντας να αναδείξουν τη χρήση αυτού του εργαλείου σε πιο σπάνιες και λιγότερο προβεβλημένες ταινίες που έχουν γυριστεί από το 1976 έως το 2025. Την επιλογή των ταινιών ανέλαβε ως guest curator η Μύριαμ Μπεν Σαλά, επιμελήτρια τέχνης και διευθύντρια του The Renaissance Society at The University of Chicago.
Goodbye, Dragon Inn (2003)
Παράλληλα, την Παρασκευή 31 Οκτωβρίου θα εγκαινιασθεί και η έκθεση με τίτλο «Ανατροπή (η επιστημονική φαντασία σαν αλλαγή/Plot Twist (the science fiction change)» στο MOMus-Πειραματικό Κέντρο Τεχνών και θα διαρκέσει έως τις 16 Νοεμβρίου 2025, η οποία αποτελεί προλογικό τμήμα της Μπιενάλε 9 και υλοποιείται με τη φροντίδα της Νάντιας Αργυροπούλου και του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του Φεστιβάλ Ορέστη Ανδρεαδάκη. Παράλληλα, η καθιερωμένη δίγλωσση ειδική θεματική έκδοση του Φεστιβάλ είναι εξολοκλήρου αφιερωμένη στο Plot Twist, περιλαμβάνοντας κείμενα και αναλύσεις από θεωρητικούς του σινεμά, κοινωνιολόγους και δημοσιογράφους.
Οι ταινίες του αφιερώματος:
Atropia (2025) της Χέιλι Γκέιτς
Bouchra (2025) των Οριάν Μπαρκί & Μεριέμ Μπενανί
Genealogy of Violence (2024) του Μοχάμεντ Μπουρουισά
They Are the Dogs (2013) του Ισάμ Λασρί
The Time That Remains (2009) του Ελία Σουλεϊμάν
Kempinski (2007) του Νεΐλ Μπελουφά
VHS – Cahloucha (2006) του Νετζίμπ Μπελκαντί
Κινέττα (2005) του Γιώργου Λάνθιμου
Goodbye, Dragon Inn (2003) του Τσάι Μινγκ-λιανγκ
The Spousals of God (1998) του Ζοάου Σέζαρ Μοντέιρο
Close-Up (1990) του Αμπάς Κιαροστάμι
Η Φωτογραφία (1986) του Νίκου Παπατάκη
The Vampires of Poverty (1978) των Κάρλος Μαγιόλο & Λουίς Οσπίνα
And the Dogs Were Quiet (1976) της Σάρα Μαλντορόρ
Ένα ακόμη μεγάλο αφιέρωμα του 66ου ΦΚΘ με τίτλο “Fragilities / Ευθραυστότητες” είναι βαθιά πολιτικό και αφορά στους περιορισμούς που οριοθετούν την ευάλωτη ανθρώπινη φύση. Εντάσσεται στο πλαίσιο της διευρυμένης ενότητας Survey Expanded του τμήματος Meet the Neighbors+ που περιλαμβάνει ταινίες από την ευρύτερη γειτονιά μας. Οι ταινίες του αφιερώματος ανατρέπουν τους κανόνες της κυριαρχίας και ανατέμνουν καυτά ζητήματα της εποχής μας, όπως ο πόλεμος, ο εκτοπισμός από την πατρογονική γη, η διαβίωση σε συνθήκες κατοχής, η λογοκρισία και οι παρεμβάσεις απολυταρχικών συστημάτων. Μέσα από 11 ταινίες, αναδεικνύεται ο όρος της ευθραυστότητας ως πράξη πολιτική, επαναστατική, σε μια εποχή όπου τα πάντα καταναλώνονται με ταχύτητα. Η ευθραυστότητα δεν σχετίζεται μόνο με το θέμα, αλλά με το ίδιο το έργο τέχνης, καθώς πηγαίνει ενάντια στην κυρίαρχη αφήγηση, αξιοποιεί τον χρόνο σε έναν ρυθμό ανθρώπινο και αναδεικνύει τις ρωγμές και τις σιωπές που χαρακτηρίζουν την ύπαρξή μας.
Όλοι αγαπάνε την Τούντα
Οι ταινίες του αφιερώματος:
Αετοί της Δημοκρατίας (Γαλλία-Σουηδία-Δανία-Γερμανία, 2025) του Ταρίκ Σαλέχ
Δράκουλας (Ρουμανία-Αυστρία-Λουξεμβούργο-Βραζιλία, 2025) του Ράντου Ζούντε
Είμαι Εδώ, Είμαι Καλά (Τουρκία-Γερμανία, 2025) της Εμινέ Εμέλ Μπάλτζι
Εμπιστοσύνη (Ιταλία, 2024) του Ντανιέλε Λουκέτι
Ξύπνημα στο Όνειρο (Αρμενία-ΗΠΑ-Μεξικό, 2025) της Κριστίν Χαρουτούνιαν
Όλα Εντάξει (Ουγγαρία, 2025) του Μπάλιντ Ντάνιελ Σος
Όλοι Αγαπάνε την Τούντα (Γαλλία-Μαρόκο-Βέλγιο-Δανία-Ολλανδία-Νορβηγία, 2024) του Ναμπίλ Αγιούς
Πώς και Είναι Όλα Πράσινα Εδώ; (Σερβία-Κροατία-Βουλγαρία, 2025), του Νίκολα Λεζάιτς
Στη Σκιά της Πορτοκαλιάς (Γερμανία-Κύπρος-Παλαιστίνη-Ιορδανία-Ελλάδα-Κατάρ-Σαουδική Αραβία, 2025) της Σερίν Ντάμπις
Dry Leaf (Γερμανία-Γεωργία, 2025) του Αλεξάντρ Κομπερίτζε
Stepne (Ουκρανία-Γερμανία-Πολωνία-Σλοβακία, 2023) της Μαρίνα Βρόντα
Το πολυσχιδές και αντισυμβατικό έργο του σκηνοθετικού δίδυμου από το Βέλγιο, Ελέν Κατέ και Μπρουνό Φορζανί τιμάται με δικό του αφιέρωμα. Με την αγάπη και των δύο για τα ιταλικά giallo, τα pulp μυθιστορήματα και το ευρωπαϊκό σινεμά είδους των δεκαετιών ’60-’70, δημιούργησαν μια ιδιαίτερη και μοναδική κινηματογραφική γλώσσα, που μιλά κατά βάση στις αισθήσεις. Στη διάρκεια της κοινής τους πορείας έχουν γυρίσει πολλές ταινίες μικρού μήκους –σχεδόν σε αποκλειστικά δική τους παραγωγή–, ενώ οι δύο πρώτες μεγάλου μήκους που σκηνοθέτησαν, το “Αμέρ” (2009) και το “Το Παράξενο Χρώμα που Έχουν τα Δάκρυα του Κορμιού Σου” (2013), συγκροτούν ένα γυναικείο/ανδρικό δίπτυχο σχετικά με την επιθυμία. Το κοινό θα έχει την ευκαιρία να παρακολουθήσει το σύνολο της φιλμογραφίας τους, από τις πρώτες πειραματικές μικρού μήκους μέχρι την πιο πρόσφατη μεγάλου μήκους ταινία τους.
Αμέρ / Amer (2009) των Ελέν Κατέ & Μπρουνό Φορζανί
Οι ταινίες του αφιερώματος:
Santos Palace (2006)
Αμέρ / Amer (2009)
Αντανάκλαση σε ένα νεκρό διαμάντι / Reflection in a Dead Diamond (2025)
Άσε τα Πτώματα να Μαυρίζουν στον Ήλιο / Let the Corpses Tan (2017)
Κάθαρση / Catharsis (2000)
Ο, όπως «οργασμός» / O is for Orgasm (2012)
Το κίτρινο Δωμάτιο / Yellow Room (2002)
Το Παράξενο Πορτρέτο της Γυάλινης Κυρίας / The Strange Portrait of the Glass Lady (2004)
Tο Τέλος του Έρωτά μας / The End of Our Love (2003)
Το Παράξενο Χρώμα που Έχουν τα Δάκρυα του Κορμιού Σου / The Strange Color of Your Body’s Tears (2013)
Επίτιμοι καλεσμένοι του Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης από την Ελλάδα και το εξωτερικό θα παραδώσουν ενδιαφέροντα masterclasses, που καλύπτουν ένα ευρύ φάσμα κινηματογραφικών αρμοδιοτήτων και καλλιτεχνικών ενδιαφερόντων και δεν θα θέλετε να τα χάσετε.
Ο Έλληνας σκηνοθέτης Γιώργος Τσεμπερόπουλος, τιμώμενο πρόσωπο του φετινού Φεστιβάλ, θα εξηγήσει το πώς γίνεται ένα τόσο με τους χαρακτήρες όσο και με τους ηθοποιούς των ταινιών του –επαγγελματίες και μη–, προκειμένου να δώσει πνοή και υπόσταση σε σύνθετους και χειροπιαστούς κινηματογραφικούς ήρωες. Τους υποσχέθηκε, όπως χαριτολογώντας δήλωσε ο Ορέστης Ανδρεαδάκης στη Συνέντευξη Τύπου, να μοιραστεί με το κοινό τα μυστικά της τέχνης του. Αλλά και η εξίσου τιμώμενη Ιζαμπέλ Ιπέρ, θα μιλήσει στο πλαίσιο masterclass για τις διαφορές και τις ομοιότητες στην ερμηνευτική προσέγγιση που ακολουθεί στη θεατρική σκηνή και μπροστά από την κινηματογραφική κάμερα.
Στο φετινό AGORA Series masterclass, ο επιτυχημένος σεναριογράφος και σκηνοθέτης Σαβέριο Κοστάντσο θα μιλήσει για τις προκλήσεις που συνοδεύουν την κινηματογραφική μεταφορά λογοτεχνικών έργων και την αφήγηση ιστοριών μεγάλης κλίμακας. Ακόμη, ο διάσημος διευθυντής φωτογραφίας Φρέντρικ Ελμς, σταθερός συνεργάτης του Τζιμ Τζάρμους και παλαιότερα του Ντέιβιντ Λιντς, θα παρουσιάσει τους μηχανισμούς μέσα από τους οποίους η διεύθυνση φωτογραφίας δίνει μορφή και εικόνα στις αισθητικές προσεγγίσεις και ιδέες που συγκροτούν τον πυρήνα μιας ταινίας και θα αναλύσει την ταινία “Ατίθαση Καρδιά” του Λιντς.
Στο masterclass που διοργανώνει η International Casting Directors Association, οι διακεκριμένοι casting directors Λουσίντα Σάισον, Τάνια Γκρούνβαλντ και Ίνγκβιλ Κόλσετ Χόγκα, καθώς και ο Ντάβιντ Τσίτσλσπεργκερ, επικεφαλής της πλατφόρμας Filmmakers Europe, αποκαλύπτουν τα μυστικά της αθέατης τέχνης του casting στη σύγχρονη εποχή.
Η καταξιωμένη ενδυματολόγος Κάθριν Τζορτζ θα μας μυήσει στον κόσμο των κινηματογραφικών κοστουμιών, αναλύοντας τη διαδικασία μέσω της οποίας μετατρέπονται σε δομικό πυλώνα της κινηματογραφικής αφήγησης. Ο σεναριογράφος και λογοτέχνης Νίκος Παναγιωτόπουλος συνομιλεί με το μεγάλο αφιέρωμα του φετινού Φεστιβάλ στο Plot Twist, αναδεικνύοντας τη γοητεία του ακαταμάχητου αφηγηματικού εργαλείου της ανατροπής.
Τέλος, οι stuntmen Σωτήρης Κρανιώτης και Κρις Ραντάνοφ εμβαθύνουν στις τεχνικές, πρακτικές και καλλιτεχνικές διαστάσεις της κινηματογραφικής δράσης, εισάγοντάς μας σε ένα σύμπαν αδρεναλίνης και υψηλότατων απαιτήσεων.
Δείτε αναλυτικά εδώ το πρόγραμμα των masterclasses.
Ραντεβού στη σκοτεινή αίθουσαΑυτά κι άλλα πολλά θα συμβούν φέτος στο 66ο Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης. Ανακαλύψτε το πλήρες πρόγραμμα εδώ, το οποίο πέρα των παραπάνω περιλαμβάνει ακόμη 32 μεγάλου και 30 μικρού μήκους ελληνικές ταινίες, ένα spotlight στον κινηματογραφικό σκηνοθέτη, θεατρικό συγγραφέα και μυθιστοριογράφο, Μαρσέλ Πανιόλ, μια τιμητική εκδήλωση σε Έλληνες ηθοποιούς της δεκαετίας του ’60 σε συνεργασία με τη Finos Film, το Series Special Screenings όπου θα προβληθούν επεισόδια από επτά σειρές, το πλούσιο πρόγραμμα των τριών διεθνών διαγωνιστικών προγραμμάτων (Διεθνές Διαγωνιστικό, Meet the Neighbors+ και Film Forward) αλλά και το πολυαγαπημένο τμήμα ’Round Midnight για μεταμεσονύκτιες προβολές.