Ο Paul Thomas Anderson (επιτέλους) ξαναχτυπά με τη νέα του ταινία «Mία Μάχη Μετά την Άλλη» (στα αγγλικά: “One Battle After Another”), τέσσερα χρόνια μετά το “Licorice Pizza”. Αυτή τη φορά δημιουργεί ένα action thriller με πολιτική χροιά και γερές δόσεις χιούμορ, δύο ετερόκλητα στοιχεία που καταφέρνει να ισορροπήσει αβίαστα. Παράλληλα, προσφέρει και εξαιρετικές σεκάνς κυνηγητών με αυτοκίνητα. «Είμαι τεράστιος fan ταινιών με αυτοκίνητα και car chase σκηνών» έχει δηλώσει περήφανα ο PTA εκφράζοντας και την βαθιά του επιθυμία να γυρίσει κι ο ίδιος μια αντίστοιχη ταινία. Και το έπραξε! Να σημειώσουμε, επίσης, πως μετά το “The Brutalist” (2024) του Brady Corbet, αυτή είναι η δεύτερη ταινία του 21ου αιώνα γυρισμένη σχεδόν εξολοκλήρου με VistaVision κάμερες των 35 mm φιλμ.
Όμως, η «Mία Μάχη Μετά την Άλλη» δεν είναι απλώς μια καλογυρισμένη ταινία δράσης με αμάξια, όπλα και ανθρωποκυνηγητό. Στον πυρήνα της κρύβει αυτό που λίγο-πολύ όλες οι ταινίες του PTA αναδεικνύουν: τον θεσμό της οικογένειας. Είτε πρόκειται για την οικογένεια των πορνοστάρ, όπως αυτοί επιλέγουν να την φτιάξουν στο “Boogie Nights” (1997), είτε για τις προβληματικές οικογενειακές σχέσεις των ηρώων στο “Magnolia” (1999), τη σαθρή σχέση πατέρα-γιου στο “There Will Be Blood” (2007) ή την οικογένεια υπό την μορφή αίρεσης στο “The Master” (2012), οι οικογενειακοί δεσμοί και οι διάφορες μορφές τους έχουν κομβικό ρόλο σε κάθε ιστορία που αφηγείται ο Anderson. Έτσι κι εδώ, η σχέση πατέρα-κόρης είναι αυτή που διατρέχει όλη την πλοκή και αποτελεί τον πυρήνα της ταινίας.
Τι τον ενέπνευσε να γράψει για αυτή την σχέση; Ίσως είναι και το μόνο που χρειάζεται να ξέρετε πριν τη δείτε στη μεγάλη οθόνη από τις 25 Σεπτεμβρίου.
Η αφίσα της ταινίας «Mία Μάχη Μετά την Άλλη» του Paul Thomas Anderson
Σύνοψη: Όταν ο εχθρός τους επανεμφανίζεται μετά από 16 χρόνια, μια ομάδα πρώην επαναστατών ενώνεται για να σώσει την κόρη ενός δικού τους.
Πρωταγωνιστούν: Leonardo DiCaprio, Sean Penn, Benicio del Toro, Regina Hall, Teyana Taylor και Chase Infiniti.
Η «Mία Μάχη Μετά την Άλλη» είναι εμπνευσμένη από το μυθιστόρημα “Vineland” (1990) του Thomas Pynchon αλλά όχι πιστή μεταφορά του. Το βιβλίο γράφτηκε στα 80s για μια ιστορία που διαδραματίζεται στα 60s κι ενώ ο PTA ήθελε για χρόνια να το μεταφέρει στον κινηματογράφο, κατέληξε πως είναι ένα δύσκολο εγχείρημα. Σε διάστημα 20 χρόνων και κάπου ανάμεσα στο βιβλίο, την ταινία με αυτοκίνητα και μια ιστορία για μια γυναίκα επαναστάτρια, γεννήθηκε αυτή η ιδέα μιας που «τίποτα απ’ αυτά δεν έφυγε ποτέ από τη μόδα γιατί οτιδήποτε φαίνεται πως συμβαίνει από πολιτική σκοπιά παραμένει πάντα ίδιο -ίδια σκατά, άλλη χρονιά», όπως έχει πει.
Ο συγγραφέας είναι αγαπημένος του σκηνοθέτη και στο παρελθόν έχει μεταφέρει ένα άλλο μυθιστόρημα του ίδιου στη μεγάλη οθόνη, το “Inherent Vice” (2009 το βιβλίο, 2014 η ταινία), το οποίο αποκαλεί «πιο πιστή μεταφορά» ενώ με το “Vineland” θεωρεί πως ήταν «περισσότερο ασεβής με το πρωτογενές υλικό», αποκαλώντας τον εαυτό του και «κλέφτη»!
Στα γυρίσματα της ταινίας «Mία Μάχη Μετά την Άλλη» του Paul Thomas Anderson
«Έχω τεράστιο σεβασμό για το βιβλίο και τον συγγραφέα. Αλλά για να πω την ιστορία που είχα στο μυαλό μου, έπρεπε να κλέψω όσα χρειαζόμουν και να μετακινήσω πράγματα όπου έβγαζαν νόημα για την ταινία. Το συναισθηματικό κεντρικό τρίγωνο όμως διατηρήθηκε αλλά κάποιοι χαρακτήρες και δυναμικές άλλαξαν για να ταιριάζουν στην ιστορία που έλεγα» δήλωσε.
Για όσους γνωρίζουν το βιβλίο, τα βασικά στοιχεία που έχει διατηρήσει είναι οι έκπτωτοι επαναστάτες, το παρελθόν που στοιχειώνει τους ήρωες και η αναμέτρηση των γενεών με το κυριότερο την σχέση πατέρα-κόρης. Τώρα, το να αποκαλεί ο PTA τον εαυτό του κλέφτη είναι, θα λέγαμε, κάπως αστείο και ταπεινό εκ μέρους του, όταν μάλιστα αποδεικνύει επανειλημμένα το ιδιοφυές ταλέντο του.
Sean Penn & Teyana Taylor – «Mία Μάχη Μετά την Άλλη» του Paul Thomas Anderson
Δύο κομβικές ατάκες για την εν λόγω ταινία. Μια κόρη που αναζητά τις ρίζες της κι ένας πατέρας που, διαλυμένος από το επαναστατικό παρελθόν του κι απ’ την προδοσία της αγαπημένης του, προσπαθεί να μεγαλώσει την κόρη του σε ένα υπερπροστατευτικό περιβάλλον, στο οποίο ο ίδιος έχει ξεχάσει να ζει κι απλώς υπάρχει. Όταν χάσει τα ίχνη της -γεγονός που πυροδοτεί όλη την ιστορία- θα κινήσει γη και ουρανό για να την ξαναβρεί. Αυτή η υπόσχεση της επανασύνδεσης διοχετεύει τον εσωτερικό μας αναβρασμό ως θεατές, που παρακολουθούμε με κομμένη την ανάσα όσα εξελίσσονται.
Γιατί ο PTA μάς δίνει μια ιστορία γεμάτη συναίσθημα για κάτι που πραγματικά θα μας ενδιαφέρει. Όπως λέει κι ο ίδιος «Το συναίσθημα έρχεται από την ιστορία μιας οικογένειας. Από τον τρόπο που αγαπάμε και μισούμε. [..] Το ερώτημά μας είναι: Μπορεί ένας πατέρας να βρει την κόρη του; Ή: Τι σημαίνει το να είσαι οικογένεια;». Και πράγματι, ενώ, την ταινία διαπερνούν και έντονα πολιτικά σχόλια, τα βασικά ερωτήματα παραμένουν αυτά γιατί το ζήτημα της οικογένειας παραμένει οικουμενικό και άχρονο.
Η Chase Infiniti – «Mία Μάχη Μετά την Άλλη» του Paul Thomas Anderson
Καθοριστική είναι η συμβολή των ηθοποιών που ενσαρκώνουν τον πατέρα και την κόρη (δηλαδή ο Leonardo DiCaprio και η Chase Infiniti στο κινηματογραφικό της ντεμπούτο) καθώς η χημεία και η δυναμική τους, καταφέρνουν να μάς εντάξουν ακόμη περισσότερο στην ιστορία. Η Infiniti στέκεται υποκριτικά γεμάτη αυτοπεποίθηση δίπλα στον DiCaprio, του οποίου ο διακαής πόθος να συνεργαστεί με τον Anderson (μετανιωμένος που είχε πει όχι στο Boogie Nights για χάρη του Τιτανικού) έγινε πραγματικότητα. Και για άλλη μια φορά θα έχουμε να λέμε για την υποκριτική δεινότητα του εν λόγω ηθοποιού, ίσως και μέχρι τα Όσκαρ, μιας που η ταινία πρόκειται να γίνει φαβορί.
Ο ίδιος ο DiCaprio λάτρεψε τον ρόλο που του δόθηκε και μεταξύ άλλων έχει πει ότι «κάναμε πολλές συζητήσεις για το πώς να δημιουργήσουμε έναν ηρωικό χαρακτήρα και να φέρουμε την αίσθηση της πραγματικότητας χωρίς τις συνηθισμένες επιλογές που βλέπουμε πάντα. [..] Ήταν μια στιγμή που συζητούσαμε στο να φτάσει σε ακρότητες τύπου John Wick. Και σκέφτηκα, όχι, δώσε μου ένα χειρότερο όπλο ή μήπως κανένα όπλο; Περιορίζοντας τη βία από τον χαρακτήρα του, βρήκαμε το κλειδί για να τον ξεκλειδώσουμε».
Η δική μου πρόταση είναι σίγουρα να κυνηγήσετε μια θέαση σε IMAX αίθουσα γιατί αξίζει απόλυτα αλλά δεν πρόκειται να αδικηθεί και σε οποιαδήποτε άλλη αίθουσα αφού, παιδιά, μιλάμε για νέο Paul Thomas Anderson! Από 25 Σεπτεμβρίου στα σινεμά…