MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
23
ΙΟΥΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Ο Κωνσταντίνος Μπιμπής θεωρεί πως δεν υπάρχουν Πολυνείκηδες σήμερα

Λίγο πριν βρεθεί αντιμέτωπος με το κοινό της Επιδαύρου ως Πολυνείκης/Αγγελιοφόρος στον «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Κωνσταντίνος Μπιμπής μιλά για τις δυσκολίες και τις συγκινήσεις του διπλού αυτού ρόλου, αλλά και για τη συνειδητοποίηση πως η γενναιότητα του Πολυνείκη – ο οποίος διεκδικεί τη ζωή του ακόμη κι αν την πληρώσει με αίμα – έχει χαθεί στις μέρες μας.

Ευδοκία Βαζούκη | 23.07.2025

Δύο από τις πιο συγκλονιστικές ιστορίες της αρχαίας γραμματείας ενώνονται φέτος το καλοκαίρι στην Επίδαυρο, σε μια παράσταση-εμπειρία που αναποδογυρίζει τον χρόνο και ξετυλίγει την αυτοκαταστροφική πορεία του Οιδίποδα από το τέλος προς την αρχή. Ο «Οιδίπους Τύραννος» και ο «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή μετουσιώνονται σε μια εύθραυστη διαδρομή αυτογνωσίας και ευθύνης, με την υπογραφή του Γιάννη Χουβαρδά και έναν θίασο σπουδαίων ηθοποιών. Ανάμεσά τους, ο Κωνσταντίνος Μπιμπής που ενσαρκώνει τον διπλό ρόλο του Πολυνείκη και του Αγγελιοφόρου – ρόλων φορτισμένων με συγκίνηση και διαχρονικά ερωτήματα.

Λίγο πριν την πρεμιέρα, ο ηθοποιός μάς μιλά για τη γοητεία αυτής της ιδιότυπης δραματουργίας, για τη συνεργασία με τον Γιάννη Χουβαρδά ως «σπουδή πάνω στην ψυχαναλυτική ουσία των μύθων» και για τα διαχρονικά διλήμματα που θέτει η ιστορία του Οιδίποδα. Με το βλέμμα στραμμένο στο σήμερα, παραδέχεται πως η γενναιότητα του Πολυνείκη – που διεκδικεί το δίκιο του με κόστος τη ζωή του – μοιάζει να έχει χαθεί και αναρωτιέται πόσο μακριά είμαστε πια από μια αληθινή σύγκρουση με όσα μας καταπνίγουν.

Το τελευταίο Σαββατοκύριακο του Ιουλίου κατεβαίνετε στην Επίδαυρο με τις δύο συγκλονιστικές τραγωδίες του Σοφοκλή, «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ», που θα παρουσιαστούν σε μια ενιαία παράσταση με την υπογραφή του Γιάννη Χουβαρδά. Στην παράσταση εσείς υποδύεστε δύο ρόλους, τον Πολυνείκη και τον Αγγελιοφόρο — δύο πρόσωπα διαφορετικά αλλά καθοριστικά για την πλοκή. Πώς τα προσεγγίσατε;

Ο Γιάννης Χουβαρδάς δουλεύει με ένα πολύ ιδιαίτερο τρόπο. Πρέπει ως ηθοποιός να αφουγκραστείς και να κατανοήσεις κατ’ αρχάς το θεωρητικό υπόβαθρο πάνω στο οποίο θα χτίσει την παράσταση του. Έπειτα συν-δημιουργώντας μαζί του και με το θίασο να προσεγγίσεις το συνολικό ύφος και την ατμόσφαιρα της παράστασης. Δεν δουλεύει με όρους ρεαλιστικού θεάτρου συνεπώς οι ρόλοι προσεγγίζονται ως αναπόσπαστο κομμάτι ενός συνόλου που πάλλεται στην ίδια ανάσα. Έτσι κινήθηκα και ’γω σε σχέση με τους δυο αυτούς ρόλους που στην ουσία είναι ένας ρόλος. Ο γιος. Ο αδικημένος γιος. Ο θυμωμένος γιος. Ο γιος που ενδύεται τον μανδύα του σωτήρα του πατέρα του για τον πλησιάσει.

Ποια ήταν η μεγαλύτερη δυσκολία και ποια η μεγαλύτερη συγκίνηση που σας επιφύλασσαν αυτοί οι ρόλοι κατά την τριβή μαζί τους;

Η μεγαλύτερη δυσκολία ήταν η εξισορρόπηση των δύο ρόλων σε μια ενιαία ροή. Σε μια χειρονομία. Και εκεί ακριβώς έγκειται και η μεγαλύτερη συγκίνηση. Η πολλαπλή προσπάθεια ενός γιου να συναντήσει τον πατέρα του, πριν τους συναντήσει αμφότερους ο θάνατος.

Οιδίπους με την υπογραφή του Γιάννη Χουβαρδά στην Επίδαυρο / Φωτογραφία: Ελίνα Γιουνανλή

Πώς σας επηρέασε η απόφαση αυτή του Γιάννη Χουβαρδά να αφηγηθεί την ιστορία ανάποδα, από το τέλος προς την αρχή;

Επηρέασε ολόκληρο τον θίασο. Επιφόρτισε την ανάγνωση των έργων με μια σύγχρονη συγκίνηση. Μια συνολική οικογενειακή προσπάθεια να θυμηθούμε όλοι μαζί «πώς και γιατί υποφέραμε. Γιατί όλοι υποφέραμε».

Πόσο διαφορετικά βιώνεται η ιστορία του Οιδίποδα μέσα από αυτή τη διαδρομή;

Σε σημεία εντελώς διαφορετικά και σε σημεία καθόλου. Και αυτή είναι και η γοητεία αυτής της νέας δραματουργίας. Δημιουργεί ένα διαστρεβλωμένο ποιητικό όνειρο μέσα στο οποίο η βίωση και η αναβίωση εναλλάσσονται από στιγμή σε στιγμή. Συνεχώς ισορροπούμε μεταξύ παρόντος και παρελθόντος. Οποιοδήποτε «τώρα» του έργου είναι επινοημένο και συνεπώς επικίνδυνο, εύθραυστο, ασυνεχές.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΟιδίπους: Ο Γιάννης Χουβαρδάς ανεβάζει τις δύο τραγωδίες του Σοφοκλή σε μια ενιαία παράσταση στην Επίδαυρο12.09.2018

Πώς είναι να δουλεύετε με τον Γιάννη Χουβαρδά σε αυτό το απαιτητικό και τόσο ιδιαίτερο σκηνικό εγχείρημα;

Μία πολύ απαιτητική και πολύ ενδιαφέρουσα εμπειρία. Μια σπουδή πάνω στην ψυχαναλυτική ουσία των μύθων. Μια εργασία πάνω στην ακρίβεια και στο υπαρξιακό βάθος.

Συμμετέχω πολύ στη ζωντανή μουσική της παράστασης, πράγμα που πάντα είναι καταλυτικό και απελευθερωτικό για μένα.

Η παράσταση στηρίζεται πολύ στη συλλογικότητα, με ένα δυνατό καστ και ζωντανή μουσική. Πώς βιώνετε εσείς αυτή τη «συνομιλία» επί σκηνής;

Οι συνάδελφοι που απαρτίζουν το καστ είναι άνθρωποι που αγαπώ και θαυμάζω. Με τους περισσότερους έχω συνεργαστεί πολύ και στο παρελθόν. Είναι δώρο να βρίσκεσαι μαζί τους πάνω στη σκηνή. Ο Άγγελος Τριανταφύλλου είναι ένας από τους πιο χαρισματικούς συνθέτες που έχουμε. Εδώ συνθέτει πάλι ένα μικρό θαύμα με μόνα του υλικά τις φωνές μας και ένα εκκλησιαστικό όργανο. Συμμετέχω πολύ στη ζωντανή μουσική της παράστασης, πράγμα που πάντα είναι καταλυτικό και απελευθερωτικό για μένα.

Οιδίπους με την υπογραφή του Γιάννη Χουβαρδά στην Επίδαυρο / Φωτογραφία: Ελίνα Γιουνανλή

Ο μύθος του Οιδίποδα παραμένει διαχρονικός, γεμάτος ερωτήματα για την μοίρα, την αυτογνωσία, την ελεύθερη βούληση, την ευθύνη. Ποιο είναι για σας το πιο επίκαιρο – ή εκείνο που εσάς προσωπικά σας αγγίζει περισσότερο – μήνυμα αυτής της ιστορίας σήμερα;

Εστιάζοντας σ’ ένα κοινωνικοπολιτικό επίπεδο, το ερώτημα γύρω απ’ τη βούληση. Το θεωρώ πολύ σύγχρονο και επίκαιρο ερώτημα. Τι μπορώ να κάνω; Πόσο φταίω; Τι θυσιάζω; Σε μια εποχή που η συμμετοχή μας φτάνει ως την αντίσταση του Instagram και του TikTok. Στην εποχή που τα προϊόντα των πολυεθνικών, η μόδα και τα trends συνομιλούν ανενόχλητα με την Παλαιστίνη, τα Τέμπη, τον φασισμό. Τα ερωτήματα: Ποιος είμαι; Τι κάνω; Τι διατίθεμαι να χάσω για την αλήθεια; Τα θεωρώ καίρια και χρήσιμα.

Ο Πολυνείκης διεκδικεί τη ζωή του με κόστος τη ζωή του. Αυτό έχει χαθεί στις μέρες μας.

Ο Πολυνείκης είναι ένα πρόσωπο που, διεκδικώντας το δίκιο του, οδηγείται τελικά σε σύγκρουση. Σας θυμίζει αυτή η πορεία κάτι από τις αντιφάσεις που ζούμε σήμερα, είτε σε κοινωνικό είτε σε προσωπικό επίπεδο;

Σπανίως πλέον οδηγούμαστε σε πραγματική σύγκρουση. Αν όχι ποτέ. Ο ρεφορμισμός βρίσκεται στη χειρότερη εκδοχή του. Όλα πλέον στρογγυλοποιούνται, μαλακώνουν, συγχωρούνται. Ο Πολυνείκης διεκδικεί τη ζωή του με κόστος τη ζωή του. Αυτό έχει χαθεί στις μέρες μας. Και δεν ξέρω τι θα χρειαστεί να γίνει ώστε να ξαναβρεθεί.

Οιδίπους με την υπογραφή του Γιάννη Χουβαρδά στην Επίδαυρο / Φωτογραφία: Ελίνα Γιουνανλή

Η Επίδαυρος είναι πάντα ένας ξεχωριστός τόπος για κάθε ηθοποιό. Πώς είναι για σας η επιστροφή σε αυτή τη σκηνή, και μάλιστα με το συγκεκριμένο έργο;

Αισθάνομαι ευγνώμων και τυχερός που κάθε δύο με τρία χρόνια βρίσκομαι στην Επίδαυρο. Αγαπώ κάθε κομμάτι της διαδικασίας. Την ανυπομονησία να φτάσουμε. Την βδομάδα των προβών εκεί πριν την πρεμιέρα. Τον ουρανό. Τα πεύκα. Το φεγγάρι. Όλα εκεί αποκτούν άλλη διάσταση, άλλη σημασία. Είναι μαγικό.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ“Οιδίπους” στην Επίδαυρο: Εξαντλήθηκαν τα εισιτήρια για τη δεύτερη ημέρα12.09.2018

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Οι συγκλονιστικές τραγωδίες του Σοφοκλή, «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ», έρχονται φέτος το καλοκαίρι στην Επίδαυρο, σε μια ενιαία παράσταση με την υπογραφή του Γιάννη Χουβαρδά και ένα εξαιρετικό καστ με μερικούς από τους σημαντικότερους Έλληνες ηθοποιούς.

Πρωταγωνιστούν: Στεφανία Γουλιώτη, Νίκος Καραθάνος, Καρυοφυλλιά Καραμπέτη, Κωνσταντίνος Μπιμπής, Πηνελόπη Τσιλίκα, Ορέστης Χαλκιάς, Νίκος Χατζόπουλος | Χορός: Γιάννης Κότσιφας, Έκτορας Λυγίζος, Πολυξένη Παπακωνσταντίνου, Θεόβη Στύλλου, Άγγελος Τριανταφύλλου
Παραστάσεις: Παρασκευή 25/7 και Σάββατο 26/7 στις 21:00
Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, Αρχαιολογικός χώρος Ασκληπιείου Επιδαύρου
Προπώληση εισιτηρίων στο more.com. 

Περισσότερα από Πρόσωπα
Σχετικά Θέματα
Εικαστικά
Χάρις Κανελλοπούλου: Μια Συλλογή με ιστορικό χαρακτήρα που συμβαδίζει με το παρόν της τέχνης από την Τράπεζα της Ελλάδος
Πρόσωπα
Σοφία Φαλιέρου: Ο χορός είναι ανάγκη, όχι πολυτέλεια
Εικαστικά
Βένια Δημητρακοπούλου: «Φτεροκοπώντας» στο Αρχαιολογικό Μουσείο της Πάρου
Πρόσωπα
Έλσα Λεκάκου: Έχω αλλεργία στο να σκέφτομαι το μέλλον
Πρόσωπα
Για τον Αλέξανδρο Δράκο Κτιστάκη, οι Ιαχές είναι ένα έργο – μαρτυρία της λαχτάρας για ζωή
Πρόσωπα
Τζένη Αργυρίου: Θέλω να αφοσιώνομαι σε ο,τιδήποτε κάνω, χωρίς έκπτωση
Art & Culture
Ο Άκης Κόκκινος μιλά για την τέχνη που ανθίζει και αναγεννιέται στη Χίο
Πρόσωπα
Για τον Δημήτρη Μπάκουλη, το πολιτικό και το κοινωνικό τραγούδι οφείλουν να είναι ύπουλα
Βιβλία
Η Κατερίνα Τσιτούρα μάς μιλά για το βιβλίο της «Το πείραμα του κυρίου Βελφ»
Πρόσωπα
Για τον Περικλή Πετράκη το φετινό Layers of Street θα είναι το καλύτερο της τελευταίας πενταετίας
Βιβλία
Για τη Σοφία Καζαντζιάν και τον Μάριο Ιορδάνου, οι «Μαύροι Πίνακες» δεν είναι μόνο μια αστυνομική ιστορία
Πρόσωπα
«Δεν είμαστε επισκέπτες του βουνού – είμαστε κομμάτι του»: Το Μουσικό Φεστιβάλ Ελάτειας ξέρει ποια ειναι η ουσία