MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ
30
ΜΑΪΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΡΕΠΟΡΤΑΖ

Δώσε Live στο λαό (της Πειραιώς 260)

Μετά το θέατρο και το χορό, το Φεστιβάλ Αθηνών έχει live για τέταρτη χρονιά. Και ο επιμελητής του Δημήτρης Τσάκας εξηγεί τι χρειάστηκε ώστε οι θεατρόφιλοι να εξελιχθούν σε κοινό της world music.

Στέλλα Χαραμή | 29.05.2025 Φωτογραφία εξωφύλλου: Θωμάς Δασκαλάκης

Και μόλις ανοίγουν οι έξοδοι της αίθουσας, κάποιος σκαλίζει το μπάσο ή ζεσταίνει τα τύμπανα. Μετά, αρχίζει το πάρτι. Αυτό συμβαίνει εδώ και τρία καλοκαίρια στην Πειραιώς 260· αυτό θα συμβεί και φέτος για 32 βράδια. Το Live στην Πλατεία, ο θεσμός που μοιάζει να διακατέχεται από ένα αυθορμητισμό, είναι μια καλοκουρδισμένη μουσική μηχανή που μπαίνει σε λειτουργία μόλις ολοκληρωθούν οι παραστάσεις θεάτρου και χορού στις βιομηχανικές εγκαταστάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών για να φέρει στο κοινό ένα άλλο συναίσθημα από αυτό που βίωναν νωρίτερα.

Δημήτρης Τσάκας: Πλέον, οι θεατές των παραστάσεων έχουν έρθει για το θέατρο και μένουν για το live

Όπως σημειώνει ο επιμελητής του και γνωστός τζαζίστας Δημήτρης Τσάκας, η αρχική σκέψη αφορούσε στον συγχρωτισμό του παραστατικού κοινού με τη μουσική που, από το καλοκαίρι του 2022 μέχρι σήμερα, έχει ένα σοβαρό λόγο να παραμείνει στην αυλή της Πειραιώς για μουσικό τσιλάρισμα. Κι έτσι το Live στην Πλατεία κλήθηκε να γοητεύσει ένα έτοιμο φιλοθεάμον κοινό που βρισκόταν ήδη εκεί, εντούτοις μ’ ένα άλλο καλλιτεχνικό πρόσχημα. «Στην αρχή, όταν ακόμα ο θεσμός αφορούσε μόνο βραδιές τζαζ και ονομαζόταν ‘Jazz στην Πλατεία’, οι συναυλίες μας ίσως είχαν ένα πιο τυχαίο κοινό. Ένα κόσμο που υπήρχε εκεί κι εμείς έπρεπε να τον ξανακερδίσουμε. Νομίζω πως, πλέον, οι θεατές των παραστάσεων έχουν έρθει για το θέατρο και μένουν για το live. Κι εκτός από αυτό, κατακτήσαμε κάποιο κοινό το οποίο έρχεται ειδικά για τις συναυλίες – κάτι που μας κάνει πολύ χαρούμενους».

Με κέφι έρχεται η ελληνο-κουβανική Rosanna Mailan Orchestra για το πάρτι έναρξης.

Ζωντάνια στο βιομηχανικό τοπίο

Η ιδέα ανήκει στην καλλιτεχνική διευθύντρια του Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου, Κατερίνα Ευαγγελάτου, και γεννήθηκε το πρώτο καλοκαίρι ελεύθερο δεσμεύσεων από τον covid.

«Σκοπός μας ήταν και παραμένει να φτιάξουμε live ειδικά για τον συγκεκριμένο χώρο που, όσο κι αν φαίνεται σκληρός επειδή είναι βιομηχανικός, δεν είναι. Χρειαζόταν, όμως, μια ζωντάνια και πιστεύουμε πως αυτό συμβαίνει εδώ και καιρό. Στο διάστημα που έχουμε διανύσει φαίνεται να έχουμε καταφέρει τη διεύρυνση του κοινού του Φεστιβάλ και την ίδια ώρα, αισθανόμαστε πως η ελληνική σκηνής της τζαζ και όχι μόνο, έχει αποκτήσει νέους ακροατές – ακριβώς επειδή η Πειραιώς 260 της δίνει το βήμα».

Η πλατεία της Πειραιώς 260 γεμάτη

Ο ήχος της πόλης

Ο σχεδιασμός των live είχε ανέκαθεν μια αισθητική δρόμου, ένα αστικό στοιχείο να τον προσδιορίζει – ακόμα κι όταν η τζαζ όριζε αποκλειστικά το περιεχόμενο τους. Σταδιακά εμπλουτίστηκε τόσο υφολογικά, όσο και γύρω από τις αναζητήσεις του.
Ο Δημήτρης Τσάκας τονίζει πως «μας απασχόλησε να δώσουμε πολυχρωμία, πολλά ερεθίσματα, μια ποικιλία, πάντα μέσα στο urban κέλυφος. Και φυσικά, πέραν από τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των καλλιτεχνών που καλούμε, θέλαμε να υπάρχει μια ένωση των live μέσα από τα στοιχεία της εξωστρέφειας, του αυτοσχεδιασμού και των διαφορετικών προσωπικοτήτων των γκρουπ και των περφόμερς. Πιστεύουμε πως υπάρχει ένας συνολικός ήχος για όλα τα live, είναι πολύ κοντά ενώ μοιάζουν διαφορετικά. Ο ήχος είναι ένας».

Ο Vangelis Stefanopoulos θα δώσει τέσσερα live.

Πάρτι για 32 βράδια

Η φετινή τέταρτη χρονιά του θεσμού έχει σαφή προσανατολισμό στη world music αλλά, όπως διευκρινίζει ο επιμελητής της, δεν περιορίζεται στο έθνικ ή το φολκλόρ αφού η jazz εξακολουθεί να λειτουργεί ως συγκολλητική ουσία. Οι συναυλίες που ξεκινούν από τις 30 Μαΐου – δηλαδή μαζί με την πανηγυρική έναρξη των παραστάσεων και την πρεμιέρα του Θεάτρου του Ήλιου και της Αριάν Μνουσκίν – φιλοξενούν εννέα σχήματα σε 32 εμφανίσεις.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ70 χρόνια Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου: Πρόγραμμα με μνήμη και μέλλον12.09.2018

Ακούσατε, ακούσατε

Όταν το ρολόι δείξει 23.00 κουβανέζικοι, λάτιν, jazz funk, βραζιλιάνικοι, folk, hip hop, reggae, ντίσκο, βαλκανικοί ήχοι θα σκορπίζουν στον αέρα. Η επιδίωξη του Δημήτρη Τσάκα για ένα ρεπερτόριο φιλοξενούμενων που αποτελείται από προσωπικότητες επαληθεύεται πλήρως φέτος, καλώντας δημιουργούς με έντονη ταυτότητα και στίγμα.

  • Το πάρτι έναρξης ανήκει στην Rosanna Mailan Orchestra (30 Μαΐου) ένα δυναμικό σύνολο δέκα κορυφαίων Ελλήνων και Κουβανών μουσικών, που ιδρύθηκε το 2020 πετυχαίνοντας μια ώσμωση ανάμεσα στην κουβανέζικη παράδοση, τα λάτιν και την τζαζ.
  • Την σκυτάλη θα πάρει το sextet του Vangelis Stefanopoulos (31 Μαίου, 1,3&4 Ιουνίου) με χορευτική διάθεση που θα αντλήσει από τα 70’s και τα 80’s ακούσματα της disco σε acid jazz εκτελέσεις.
  • Για τα επόμενα τέσσερα βράδια ο Yiannis Kassetas (5-8 Ιουνίου) με το νέο J-Funk Project θα φέρει διασκευές jazz πάνω σε κλασικά κομμάτια από Beatles μέχρι Στίβι Γουόντερ.
  • Το group του τρομπετίστα Yiannis Oikonomidis (12-16 Ιουνίου) απευθείας από τη Θεσσαλονίκη – «εκπροσωπώντας και τη σκηνή μιας άλλης πόλης» όπως παρατηρεί ο Δημήτρης Τσάκας – θα εμπλέξει δικές του συνθέσεις με κλασικές μελωδίες της αφροκουβανέζικης και βραζιλιάνικης τζαζ.
  • Το κουιντέτο της Idra Kayne (19-22 Ιουνίου), «ένα σχήμα με εξαιρετική ενέργεια», θα φέρει το vibe ενός πάρτι από τα 90s κυρίως εστιασμένο σε RnB και hip hop αναφορές.
  • Θα ακολουθήσουν οι Los Tre (26-27 Ιουνίου & 21-23 Ιουλίου) «ένα παλιό σχήμα που πήρε άλλο χαρακτήρα στην πορεία» και πλέον μεγαλουργεί πάνω σε ερεθίσματα της δυτιοαφρικανικής παράδοσης και των ήχων της Μέσης Ανατολής μπολιάζοντας τα με καλή τζαζ.
  • Η gypsy jazz εκπροσωπείται με αξιώσεις από τους Gadjo Dilo (5-8 Ιουλίου) που «έχουν ένα πολύ ιδιαίτερο, λαϊκό ιδίωμα αφού τα τραγούδια τους έχουν ελληνικό στίχο».
  • Μια ακόμα φιγούρα της καλλιτεχνικής ελληνοαφρικανικής κοινότητας έρχεται στο πρόσωπο του Μιχάλη Αφολάνιοaka MC Yinka – (13-16 Ιουλίου), με την πλούσια καλλιτεχνική δράση, που ως μουσικός αγαπά την τζαζ και την συνθέτει με funk, hip hop και reggae ακούσματα.
  • Το πάρτι λήξης αναλαμβάνει η Banda Entopica (24 Ιουλίου), μια μπάντα δρόμου με έδρα τη Θεσσαλονίκη «οι ενορχηστρώσεις των οποίων εμπλούτισαν τον ήχο τους με ηπειρώτικα, μακεδονίτικα και άλλα βαλκανικά στοιχεία που παράγουν έναν διονυσιασμό».

Οι Los Tre θα βρεθούν στις εγκαταστάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών και τον Ιούνιο και τον Ιούλιο.

Κατά τον Δημήτρη Τσάκα, ο φετινός προγραμματισμός συμπυκνώνει παραγωγικά την ελληνική σκηνή της τζαζ και τους… κοντινούς συγγενείς της. «Η ελληνική κοινότητα είναι μικρή, επηρεάζεται από πολλούς πολιτισμούς, αφομοιώνει πολλά ερεθίσματα και κυρίως αφομοιώνει την ενέργεια της καθημερινής ζωής. Κι έτσι, το Live στην Πλατεία έρχεται, όπως και πολλές άλλες δράσεις του Φεστιβάλ Αθηνών, να λειτουργήσει ως ηχείο της πραγματικότητας».

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑΦεστιβάλ Επιδαύρου 2025: Τι θα δούμε στο πιο τολμηρό πρόγραμμα των τελευταίων ετών;12.09.2018

Περισσότερα από Art & Culture