MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΕΤΑΡΤΗ
30
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ

Σε πρώτο πρόσωπο: Θάνος Κόνιαρης, ηθοποιός

Απόφοιτος του Πανεπιστημίου Πειραιώς και της δραματικής σχολής «Δήλος». Το «Όσα παίρνει ο άνεμος» είναι η τέταρτη παράσταση στην οποία συμμετέχει φέτος. Ασχολείται με την ζωγραφική, την ακροβατική και τις πολεμικές τέχνες.

Στέλλα Χαραμή | 30.04.2025 Φωτογραφίες: Μαίρη Λεονάρδου

Νομίζω πως είναι αδύνατο να βρω ένα συγκεκριμένο σημείο αναφοράς.

Δεν ξέρω αν με διέπει κάποια καλλιτεχνική ανησυχία αλλά αναγνωρίζω ότι από τότε που μπορώ να θυμηθώ τον εαυτό μου, είχα την ανάγκη να έρχομαι σε επαφή με την Τέχνη σε οποιαδήποτε μορφή της και με τον τρόπο που μπορούσα εγώ να την αντιληφθώ. Πρώτο ερέθισμα ήταν σίγουρα η ζωγραφική που, μέχρι και σήμερα, είναι κάτι με το οποίο ασχολούμαι· με το που ανακάλυψα ότι μπορείς να δημιουργείς ιστορίες με χαρτί και μπογιές βυθίστηκα σε αυτό.

Την πρώτη φορά που έπαιξα σε σχολική παράσταση κατάλαβα αυτόματα ότι αυτό θέλω να κάνω: να εκτίθεμαι.

Ως πολύ ντροπαλό παιδί ένιωσα εκείνα τα λεπτά ότι όλος ο κόσμος μέσα μου γκρεμίζεται και ξαναχτίζεται. Το κράτησα δικό μου και στην εφηβεία που άρχισα να παρακολουθώ μανιακά κινηματογράφο έγινε δεδομένο για μένα, ότι θέλω να υπάρξω μέσα σε αυτά τα τόσο διαφορετικά σύμπαντα. Οπότε, με έχουν καθορίσει πολύ, σκηνοθέτες από τις ταινίες που αγάπησα και αγαπώ. Μόλις πέρασα στο πανεπιστήμιο μπήκα στη θεατρική ομάδα, ερχόμενος πρώτη φορά ως ενήλικας σε επαφή με το θέατρο· και με τους ανθρώπους που γνώρισα εκεί, ένιωσα ότι ανήκω κάπου. Βέβαια, το τι ηθοποιός είμαι σήμερα δεν το ξέρω, ούτε μπορώ να το απαντήσω, αλλά το εξερευνώ συνεχώς.

Νιώθω ότι, προς το παρόν, έχω κάνει σωστή επιλογή που πήρα αυτόν τον δρόμο

και βρίσκω πολλά κομμάτια ευτυχίας και πληρότητας – την ίδια στιγμή που αναγνωρίζω τον αγώνα ο οποίος χρειάζεται και το πόσο πρέπει να κοπιάσεις, μαζί με όλες τις δυσκολίες που υπάρχουν. Είναι σπουδαίο το πόσοι διαφορετικοί τρόποι υπάρχουν με τους οποίους καλλιτέχνες που έχω συνεργαστεί προσεγγίζουν την τέχνη. Αυτό είναι κάτι που με έχει γοητεύσει βαθιά. Το μόνο που μπορώ να σκεφτώ για το μετά είναι να συνεχίσω με ωραίες συνεργασίες και δουλειές που μου αρέσουν και μπορώ να βρίσκω τον εαυτό μου μέσα σε αυτές.

Η Στατιστική στο Πανεπιστήμιο Πειραιώς δεν ήταν «απλώς» ένα πτυχίο, είναι μία επιστήμη που αγαπάω πολύ.

Γενικά, αγαπώ τις επιστήμες και είχα την επιθυμία να σπουδάσω και να έρθω σε επαφή με τα μαθηματικά. Είναι μία άλλη γλώσσα και το να μπαίνω στην διαδικασία επίλυσης προβλημάτων μου φαινόταν δελεαστικό και η επίλυση τους καθαρτική. Τα Μαθηματικά γειτνιάζουν με την τέχνη σε πολύ μεγάλο βαθμό· ένα ωραίο πράγμα που έχει πει ο Αϊνστάιν και ταυτίζομαι με αυτό είναι ότι η Επιστήμη και η Τέχνη έχουν τα ίδια υλικά που είναι η δημιουργικότητα και η φαντασία.

Όταν έμαθα ότι θα είμαι στην παράσταση «Όσα παίρνει ο άνεμος» δεν είχα το χρόνο να διαβάσω το λογοτεχνικό έργο της Μάργκαρετ Μίτσελ,

οπότε διάβασα αποσπασματικά σημεία του βιβλίου που μου φάνηκαν χρήσιμα και ενδιαφέροντα για τη δουλειά που κάναμε. Έδωσα μεγάλη βαρύτητα στην υπέροχη διασκευή που έκαναν η Ιόλη Ανδρεάδη και ο Άρης Ασπρούλης και το αντιμετώπισα ως αυτοτελές έργο αντλώντας από αυτό ότι χρειαζόμουν. Την ταινία του Φλέμινγκ την είχα δει σε μικρή ηλικία, απέφυγα να την ξαναδώ για να μην κάνω συγκρίσεις, αλλά να αντιμετωπίσω την παράσταση ως κάτι νέο και άμορφο. Πάντως, θυμάμαι ακόμα χαρακτηριστικά την τελευταία ατάκα και μπορώ να πω πως την έχω κουβαλήσει μαζί μου για χρόνια.

Στο έργο υπάρχουν αναφορές στην σκλαβιά με έναν τρόπο που εγείρει πολλές συζητήσεις σήμερα·

αλλά είναι ένα έργο τέχνης του καιρού του και είναι σημαντικό σήμερα να αναγνωρίζουμε τα προβληματικά σημεία και να τα κοινοποιούμε παρατηρώντας τα μόνο ως ένα θέμα κοινωνιολογικό. Η αξία του έργου δεν σχετίζεται με αυτό, ο κόσμος και ο καιρός τότε ήταν έτσι, δεν φταίει το έργο και το καλλιτεχνικό δημιούργημα. Οπότε είναι και σαφές, πως στο συγκεκριμένο ανέβασμα ήταν προαπαιτούμενο και αναγκαίο να ληφθεί υπόψιν και να παρθεί καθαρή θέση απέναντι του.

Αυτές τις μέρες, όπου δίπλα μας συμβαίνουν πόλεμοι, δεν γίνεται να προσπεράσω τα δεινά που φέρνουν.

Η ανάγκη για ελευθερία και ειρήνη φωτίζονται στο έργο. Είναι πολύ ενδιαφέρον κομμάτι το πως οι ήρωες δεν αφήνονται και μάχονται για την επιβίωση, πέφτουν συνέχεια και σηκώνονται. Ό,τι και να γίνει η αγάπη πάντα θα κινεί τα πάντα και σε οποιαδήποτε κατάσταση ο έρωτας μπορεί να βρει χώρο να φυτρώσει.

Δεν είμαι σίγουρος αν η επιβίωση είναι ένας βωμός όπου χάνεται κάτι,

αλλά ίσως κινητήριος δύναμη για να δημιουργηθούν τα πάντα γύρω του. Μπορεί ο άνθρωπος για να επιβιώσει να έρχεται σε καταστάσεις που δεν αναγνωρίζει τον εαυτό του και μετατρέπεται σε τέρας, αλλά ίσως να μην έχει άλλη επιλογή. Αυτό είναι το σημείο που θα κριθεί για το αξιακό και ηθικό του σύστημα και το παιχνίδι ορίων που θα θέσει σε αυτά.

Όλες οι κοινωνικές και ταξικές ανισότητες με εξοργίζουν, όταν αντιλαμβάνομαι οποιαδήποτε ανισότητα μπορεί να με βραχυκυκλώσει.

Θλίβομαι που πάντα κυνηγούσαν και κυνηγούν τις μειονότητες, ο αγώνας απέναντι στις μειονότητες είναι ένας αγώνας για τον άνθρωπο. Πρέπει να αγωνιζόμαστε για την ισότητα και ορατότητα όλων των κοινωνικών ομάδων. Ήδη, αυτήν τη στιγμή, ανέβηκε η θερμοκρασία μου γιατί δεν μπορεί να χωρέσει το κεφάλι μου πως κάποιος άνθρωπος μπορεί να θεωρήσει με τον ‘ετσιθελισμό’ του ότι είναι ανώτερος από κάποιον άλλον και να έχει άποψη ή και παρεμβατικές συμπεριφορές απέναντι στις επιλογές του άλλου.

Αν πρόκειται να πάρει κάτι ο άνεμος ας πάρει την στενοκεφαλιά,

το μίσος που ρέει χωρίς έλεγχο, τις γνώμες που προσπαθούν να τις περάσουν για νόμους σχετικά με πράγματα που δεν τους αφορούν, τις συγκαλύψεις, τα ψέματα, τις αδικίες, την κοροϊδία, την αγένεια… και δεν έχει τελειωμό. Δεν ξέρω αν θα χωρέσουν κάπου όλες αυτές οι σκόνες που θα παρασύρει ο άνεμος. Προσπαθώ να μην μολύνομαι από όλα αυτά· κι αν έχω να πω κάτι είναι να μην μισείς αυτό που δεν μπορείς να καταλάβεις.

Φέτος συμμετείχα και σε άλλες τρεις παραστάσεις: στη «Μέρα της φούστας», στα «Καλά παιδιά» και στο «608: Ιnferno Κυκλική».

Είμαι πολύ χαρούμενος για τις συγκεκριμένες δουλειές και για τα πράγματα που πήρα από αυτές. Δεν είναι κάποιο συγκεκριμένο είδος θεάτρου που με κεντρίζει, αλλά οι συνεργασίες και οι άνθρωποι. Το θέατρο και η περφόρμανς είναι από μόνο του, αυτό που μου αρέσει και το πως μοιράζομαι αυτές τις στιγμές με τους υπόλοιπους ανθρώπους.

Ξεκίνησα να δουλεύω επαγγελματικά συμμετέχοντας σε ταινίες μικρού μήκους.

Από την, μέχρι τώρα, εμπειρία μου έχω συμπεράνει ότι το σινεμά και το θέατρο είναι δύο τελείως διαφορετικοί χώροι με κοινά εργαλεία, τα οποία για μένα είναι το σώμα μου και η ύπαρξη μου. Κάπως, βλέπω το θέατρο ως ένα μεγάλο μοίρασμα και αγκάλιασμα, ενώ το σινεμά ως ένα προσωπικό ερωτικό γράμμα. Λατρεύω το σινεμά και με ενδιαφέρει εξίσου με το θέατρο. Μέσα στο καλοκαίρι έχω κλείσει κάποιες ταινίες και η ανυπομονησία μου είναι τεράστια.

Με ενδιαφέρει πολύ το σώμα μου και ως περφόρμερ ίσως το μόνο που έχω ως βασικό εργαλείο είναι το σώμα μου.

Η ενασχόληση μου με τα ακροβατικά και τις πολεμικές τέχνες με έχουν βοηθήσει στο να έχω μια σωματική ακρίβεια και εγρήγορση στο θέατρο. Το να φέρνω το σώμα μου σε καταστάσεις και στάσεις που δεν περίμενα είναι επίσης κάτι που με ξαφνιάζει πάντα ευχάριστα. Το σώμα μου πάντα ήταν ένας πυρηνικός τρόπος να εκφράζω το μέσα μου και να το στέλνω στους γύρω μου.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Ο Θάνος Κόνιαρης πρωταγωνιστεί στην παράσταση “Οσα παίρνει ο άνεμος” που ανεβαίνει στο Δημοτικό Θέατρο Πειραιά. 

Παίζουν: Λένα Παπαληγούρα, Ορέστης Τζιόβας, Όμηρος Πουλάκης, Γεράσιμος Γεννατάς, Ιφιγένεια Καραμήτρου, Idra Kayne, Θάνος Κόνιαρης, Δάφνη Καμμένου, Ελευθερία Πάλλα
Ζωντανά επί σκηνής ο μουσικός περφόρμερ Γιώργος Παλαμιώτης

Σκηνοθεσία – Εικαστική Σύλληψη – Κίνηση: Ιόλη Ανδρεάδη
Πρωτότυπη διασκευή για το θέατρο: Ιόλη Ανδρεάδη & Άρης Ασπρούλης
Πρωτότυπη μουσική σύνθεση: Γιώργος Παλαμιώτης
Συνεργάτις Σκηνογράφος: Μικαέλα Λιακατά
Ενδυματολόγος: Νίκος Χαρλαύτης
Σχεδιασμός Φωτισμών: Στέλλα Κάλτσου

Παραστάσεις: Τετάρτη & Κυριακή 19:00, Πέμπτη & Παρασκευή 20.30, Σάββατο 17.30 & 21:00
Εισιτήρια: 15-35 ευρώ
Προπώληση εισιτηρίων: https://www.more.com/gr-el/tickets/theater/osa-pairnei-o-anemos

 

Περισσότερα από Πρόσωπα