MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
16
ΔΕΚΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΙΣΤΟΡΙΕΣ

Robert Rauschenberg: Ο καλλιτέχνης πίσω από την αφίσα για την πρώτη Ημέρα της Γης, πριν από 52 χρόνια

Ο Αμερικανός ζωγράφος-γραφίστας και πρόδρομος του κινήματος της Pop art, Robert Rauschenberg, ήταν εκείνος που έφτιαξε την πρώτη αφίσα για την πρώτη Ημέρα της Γης στις 22 Απριλίου το 1970.

Μέρος της πρωτότυπης αφίσας για την πρώτη Ημέρα της Γης, credits: Rauschenbergfoundation.org
Μέρος της πρωτότυπης αφίσας για την πρώτη Ημέρα της Γης, credits: Rauschenbergfoundation.org
Monopoli Team

Ο Αμερικανός ζωγράφος-γραφίστας και πρόδρομος του κινήματος της Pop art, Robert Rauschenberg, ήταν εκείνος που έφτιαξε την πρώτη αφίσα για την πρώτη Ημέρα της Γης, στις 22 Απριλίου το 1970.

Εκτός από ένας από τους πιο καινοτόμους καλλιτέχνες της μεταπολεμικής γενιάς, ο Rauschenberg ήταν επίσης αφοσιωμένος ακτιβιστής για την προστασία του περιβάλλοντος. Κατά τη διάρκεια της καριέρας του δημιούργησε αμέτρητες αφίσες και εκτυπώσεις για να στηρίξει τους σκοπούς που τον συγκινούσαν -και το περιβάλλον ήταν ένας από αυτούς.

Μάλιστα, ο Rauschenberg αποφάσισε να φιλοτεχνήσει την συγκεκριμένη αφίσα, όταν έμαθε για την τεράστια πετρελαιοκηλίδα στην ακτή της Καλιφόρνια το 1969. Αυτό το γεγονός συνέπεσε με την πρόταση του Γερουσιαστή Γκέιλορντ Νέλσον να θεσπιστεί μία Ημέρα της Γης στις 22 Απριλίου το 1970 -μία πρωτοβουλία για την ευαισθητοποίηση σχετικά με τους κινδύνους της περιβαλλοντικής ρύπανσης.

Αφίσα για την πρώτη Ημέρα της Γης, credits: Rauschenbergfoundation.org

Αφίσα για την πρώτη Ημέρα της Γης, credits: Rauschenbergfoundation.org

Γι’ αυτό το πρόβλημα μιλούσε και η αφίσα του Rauschenberg, η οποία πωλήθηκε μέσα από 10 χιλιάδες αντίτυπα, με όλα τα έσοδα να πηγαίνουν στο Αμερικανικό Περιβαλλοντικό Ίδρυμα της Γουάσινγκτον.

Η αφίσα του Rauschenberg για την Ημέρα της Γης απεικονίζει το σύμβολο των ΗΠΑ, τον αετό, στο κέντρο. Δεν πρόκειται όμως για έναν συνηθισμένο αετό. Στην αφίσα απεικονίζεται βρώμικος σε καφέ τόνους, για να μεταφέρει το αίσθημα της περιβαλλοντικής μόλυνσης. Γύρω από τον αετό βρίσκονται μία σειρά από “αντιαισθητικές” φωτογραφίες, όπως κηλιδωμένα νερά, καμένα αμάξια μέσα σε μπάζα και σκουπίδια, μία εναέρια φωτογραφία από λεωφόρους που έχουν καταστρέψει τα φυσικά τοπία, καπνός από εργοστάσια και ένας γορίλας (το ζώο προς εξαφάνιση εκείνης της εποχής).

Πρόκειται δηλαδή για ένα έργο που δεν είχε ως στόχο να “κατακρίνει” τον θεατή, αλλά να τον τοποθετήσει μέσα στον περίπλοκο αυτό κόσμο και να του επιτρέψει να αποφασίσει ο ίδιος τον ρόλο του. Ίσως γι’ αυτό να ήταν και τόσο επιτυχημένο.

Πηγή: Artnet

Περισσότερα από Εικαστικά
Σχετικά Θέματα
Εικαστικά
Μουσείο Βορρέ: Δεκέμβριος με σύγχρονη τέχνη, μουσική και δράσεις για όλες τις ηλικίες
Εικαστικά
«Από τον Μονέ στον Γουόρχολ»: Μια μοναδική έκθεση στο Ίδρυμα Γουλανδρή
Δραστηριότητες
Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης: Χριστούγεννα για όλους με θέατρο, αφηγήσεις και παραδοσιακές γεύσεις
Art & Culture
MIRfestival 2025: Αναγκαίες εκρήξεις μέσα στο χάος
Εικαστικά
«Τέχνη για το εδώ και τώρα», τέχνη για όλους
Art & Culture
Ένα γιγάντιο παράσιτο στον Λόφο Φιλοπάππου, από τον ΝΕΟΝ
Art & Culture
Φένια Αποστόλου & Μαρία Χατζηαθανασιάδου: Φωτίζουν το "Αποτύπωμα" της γυναικείας ταυτότητας
Εικαστικά
Ο Αρχαίος Πειραιάς: Μια διαδραστική τριήμερη θεματική περιήγηση στα ίχνη της αρχαίας πόλης
Εικαστικά
Στο NYX Esperia Palace ανακαλύπτεις το «σχήμα της επιθυμίας»
Εικαστικά
Το Ίδρυμα Γ. & Α. Μαμιδάκη ανακοινώνει ανοικτό κάλεσμα για το Βραβείο Τέχνης 2026
Εικαστικά
Νέα εποχή για το Εθνικό Μουσείο Φυσικής Ιστορίας Γουλανδρή
Εικαστικά
Ξετυλίγοντας μίτους στο Λόφος art project