MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
17
ΜΑΪΟΥ
  • ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
    ΙΣΤΟΡΙΕΣ

    Από τον Κιθ Χάρινγκ στον Ντέιβιντ Μπόουι: Οι πάντα συναρπαστικές αφίσες του Montreux Jazz Festival

    Με αφορμή την νέα αφίσα του Montreux Jazz Festival από την Γαλλίδα Camille Walala, εμείς κάνουμε μια αναδρομή στις πιο διάσημες αφίσες του φεστιβάλ.

    1983 Montreux Jazz Festival, artwork του Keith Haring, photo credits: Montreux Jazz Festival
    1983 Montreux Jazz Festival, artwork του Keith Haring, photo credits: Montreux Jazz Festival
    author-image Τατιάνα Γεωργακοπούλου

    Εδώ και 55 χρόνια το Montreux Jazz Festival επιδιώκει να ενώσει δύο διαφορετικούς κόσμους της τέχνης: την τζαζ μουσική και τις εικαστικές τέχνες.

    Από το 1967 -τότε που o Λούις Άρμστρονγκ, ο Μάιλς Ντέιβις, η Νίνα Σιμόν και η Έλλα Φιτζγκέραλντ επικρατούσαν στα ραδιόφωνα- το Montreux Jazz Festival προσφέρει τα πιο συναρπαστικά line-up και παράλληλα posters, πραγματικά έργα τέχνης.

    Καθώς πλησιάζει το 56ο φεστιβάλ, που θα πραγματοποιηθεί 1-16 Ιουλίου 2022, αποκαλύφθηκε και το φετινό poster της ταλαντούχας Γαλλίδας καλλιτέχνιδας Camille Walala.

    Έτσι, εμείς κάνουμε μία σύντομη αναδρομή στις πιο αξέχαστες αφίσες του φεστιβάλ -αφίσες, από καλλιτέχνες όπως ο Ντέιβιντ Μπόουι, ο Κιθ Χάρινγκ, ο Άντι Γουάρχολ, η Τζούλιεν Όπι, που έγραψαν ιστορία.

    Από τον Keith Haring στην Camille Walala

    Από το 1967 -και καθ’ όλη τη διάρκεια του 20ου αιώνα- το φεστιβάλ επέλεγε μερικούς από τους πιο διάσημους Ελβετούς και διεθνείς καλλιτέχνες. Αξίζει να σημειωθεί ότι στην πλειοψηφία τους οι καλλιτέχνες ήταν άνδρες, ενώ μόλις το 1980 το φεστιβάλ ανάθεσε τη δημιουργία της αφίσας του Montreux-Detroit Jazz Festiva στην πρώτη γυναίκα, την illustrator K. Magdalen Ringier.

    Η πρώτη αφίσα λοιπόν δεν ήταν άλλη από ένα έργο του Γαλλοελβετού φωτογράφου Guiseppe Pino. Λόγω του ελάχιστου budget του, το πρώτο φεστιβάλ αρκέστηκε σε μία φωτογραφία του σαξοφωνίστα Charles Lloyd,που ήταν ο ειδικός καλεσμένος της διοργάνωσης το 1967.

    Montreux Jazz Festival, © Giuseppe Pino, 1967

    Montreux Jazz Festival, © Giuseppe Pino, 1967

    Καθ’ όλη τη διάρκεια του ’70, σπουδαίοι καλλιτέχνες άφησαν το σημάδι τους, με αποκορύφωμα τον σούπερσταρ της γραφιστικής Milton Glaser. Το 1976 δημιούργησε μία υπέροχη αφίσα για το φεστιβάλ, μία αφίσα τόσο εμβληματική, που οι διοργανωτές του φεστιβάλ αποφάσισαν για πρώτη φορά στην ιστορία τους να χρησιμοποιήσουν το ίδιο σχέδιο και για την επόμενη διοργάνωση -βέβαια τα οικονομικά προβλήματα του φεστιβάλ επίσης έπαιξαν κάποιο ρόλο σε αυτή την απόφαση.

    © Milton Glaser

    © Milton Glaser

    Έτσι, το 1977 είδαμε την ίδια αφίσα, στην «νυχτερινή» εκδοχή της, με φόντο έναν νυχτερινό ουρανό, που αποτύπωνε μάλλον τέλεια την μαγική βραδιά που χάρισαν οι Count Basie, Ella Fitzgerald, Muddy Waters και Jacques Higelin στο κοινό εκείνη τη χρονιά. Οι δύο αυτές αφίσες ήταν τόσο επιτυχημένες που τράβηξαν τα βλέμματα συλλεκτών.

    © Milton Glaser

    © Milton Glaser

    Όσο για τη δεκαετία του ’80, αυτή μάλλον αναπόφευκτα στιγματίστηκε από την πρώτη δημιουργία του Keith Haring για το 1983, που μέχρι σήμερα παραμένει μάλλον η πιο διάσημη αφίσα του φεστιβάλ, μια εικόνα γνώριμη σε όλους.

    Montreux Jazz Festival ©1983, by Keith Haring

    Montreux Jazz Festival ©1983, by Keith Haring

    Φυσικά δεν θα μπορούσαμε όμως να ξεχάσουμε και τη συνεργασία του με τον Άντι Γουόρχολ τρία χρόνια αργότερα, μία επίσης εμβληματική δημιουργία για τον εορτασμό της 20ης επετείου του φεστιβάλ και των γενεθλίων του Claude Nobs, ιδρυτή του φεστιβάλ.

    1986, © Keith Haring, Andy Warhol

    1986, © Keith Haring, Andy Warhol

    Τη δεκαετία του ’90 και συγκεκριμένα το 1991, είδαμε την καταπληκτική αφίσα του διάσημου Ελβετού αρχιτέκτονα, ζωγράφου και γραφίστα Max Bill, μία δημιουργία χαρακτηριστική της αισθητικής του, που όμως δεν ήταν όσο επιτυχημένη ήλπιζε. Ο ίδιος ο καλλιτέχνης είχε αστειευτεί ότι έμοιαζε «με τσάντα για ψώνια».

    Fondation du Festival de Jazz de Montreux © 1991 – Max Bill

    Fondation du Festival de Jazz de Montreux © 1991 – Max Bill

    Αξέχαστη στιγμή όμως είναι σίγουρα η συμβολή του David Bowie με το poster του 1995, επίσης μία από τις πιο διάσημες αφίσες του φεστιβάλ.

    Fondation du Festival de Jazz de Montreux, ©David-Bowie

    Fondation du Festival de Jazz de Montreux, ©David Bowie

    Πιο πρόσφατα, καθώς το φεστιβάλ έχει διευρύνει τους ορίζοντές του πέρα από την τζαζ μουσική, προσκαλώντας καλλιτέχνες από διάφορα μουσικά είδη, όπως οι Muse, Radiohead, Adele, Pharrell, Ed Sheeran, Lady Gaga, έχει παράλληλα αγκαλιάσει σύγχρονους καλλιτέχνες, όπως η Julian Opie το 2006, αλλά και ο Woodkid (Yoann Lemoine) to 2014.

    Fondation du Festival de Jazz de Montreux, © 2014 – Yoann Lemoine (Woodkid)

    Fondation du Festival de Jazz de Montreux, © 2014 – Yoann Lemoine (Woodkid)

    56ο Montreux Jazz Festival

    Την οπτική ταυτότητα της 56ης έκδοσης του φεστιβάλ, που θα πραγματοποιηθεί 1-16 Ιουλίου 2022 με headliner τον Lionel Richie, έχει αναλάβει η Γαλλίδα καλλιτέχνιδα Camille Walala.

    Επηρεασμένη από τον κονστρουκτιβισμό, την pop art και το Memphis Design, η Walala είναι γνωστή για το εκρηκτικό γραφιστικό έργο της. Για το poster της, που δημιούργησε ψηφιακά, η Walala ήθελε να μεταδώσει «την κίνηση και τον ρυθμό με χορευτικά σχήματα και μια μεγάλη ποικιλία χρωμάτων».

    Fondation du Festival de Jazz de Montreux, © 2022, Camille Walala

    Fondation du Festival de Jazz de Montreux, © 2022, Camille Walala

    Μπορείτε να αγοράσετε αντίγραφα όλων των posters του Montreux Jazz Festival στο montreuxjazzshop.com.

    Περισσότερα από Εικαστικά
    Για να λαμβάνετε κάθε εβδομάδα στο email σας
    προτάσεις και προσκλήσεις από το Monopoli.gr
    ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ