MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΚΥΡΙΑΚΗ
05
ΑΠΡΙΛΙΟΥ
  • ΚΕΡΔΙΣΤΕ ΠΡΟΣΚΛΗΣΕΙΣ
    STATUS UPDATE

    Status Update: Λενιώ Κακλέα – Χορογράφος, χορεύτρια

    Απόφοιτη της Κρατικής Σχολής Ορχηστικής Τέχνης και του CNDC – Angers στη Γαλλία. Εχει συνεργαστεί, μεταξύ άλλων, με την Λουσίντα Τσάιλντς και τον Μπορίς Σαρμάζ. Πέρυσι βραβεύτηκε με το Hermes για την Τριενάλε σου Μιλάνο. Θεωρεί την χορογραφική γλώσσα της μπάσταρδη.

    author-image Στέλλα Χαραμή
    Δεν ήταν μια στιγμή κατά την οποία κατάλαβα πως ήμουν καλλιτεχνικά ανήσυχη, είναι μια πολύ μακριά πορεία.

    Έχει να κάνει με το πώς επιθυμώ να τοποθετηθώ, με τι μέσα θέλω να ασχοληθώ μέσα από τη χορογραφία. Ξεκίνησα πολύ μικρή από το στούντιο της μητέρας μου, ένα σημείο πειραματισμού και αυθορμητισμού για μένα. Αγαπούσα πολύ την κίνηση, τον θεατρικό χώρο.

    Με καθόρισε καλλιτεχνικά μια διαρκής εμπειρία και πορεία εξερεύνησης, συναντήσεων και πειραματισμών.

    Σήμερα, στα 34 μου χρόνια, μπορώ να πω πως με έχουν επηρεάσει φεμινίστριες καλλιτέχνιδες όπως η Andrea Fraser, η Sanja Iveković, η Eszter Salamon.

    Μεγαλώνοντας στη δεκαετία του 90, τη δεκαετία των κοινωνικών καταλήψεων χώρων, όπως ο Τεχνοχώρος, με καθόρισαν στο πώς αντιλαμβάνομαι τη δύναμη που έχουν οι συνεργασίες,

    το πλαίσιο που ζούμε και παράγουμε τέχνη. Η μητέρα μου ήταν ηθοποιός. Δούλευε με τον Μιχαήλ Μαρμαρινό στο Ιλίσια. Η εμπλοκή των γονιών μου με την τέχνη, μου επέτρεψε να εξασκήσω μια σχέση με την ποίηση, τη λογοτεχνία.

    Η Ελλάδα είναι μια πιο μικρή αγορά, αλλά ο χορός υπάρχει δυναμικά μέσα από την κοινότητα.

    Στην Αθήνα έχουμε μια ισχυρή κοινότητα που επιτρέπει την υποστήριξη, την ανταλλαγή ιδεών και τον καλλιτεχνικό πειραματισμό. Προσωπικά, αξιολογώ ως πολύ σημαντικές τις εποχές δημιουργίας που έχω στην Ελλάδα, για την ελευθερία που μου παρέχουν.

    Όλες οι διεθνείς συνεργασίες μου έχουν προσφέρει, αλλιώς δεν θα τις έκανα.

    Η συνεργασία με τη Lucinda Childs ήταν σύντομη αλλά πολύτιμη· μου επέτρεψε τη μετάδοση εργαλείων χορογραφικής σύνθεσης τα οποία δεν χρησιμοποιώ, αλλά έχουν επηρεάσει τον τρόπο που δουλεύω. Η συνεργασία με τον τον Boris Charmatz κράτησε 5-6 χρόνια και χάρη στα πολύ μεγάλα φορμάτ που οργανώνει, είχα την ευκαιρία να έρθω σε επαφή με πολλούς σύγχρονους δημιουργούς, κριτικούς, χορογράφους.

    Μετά την «Πρακτική Εγκυκλοπαίδεια», ένα τετράχρονο έργο,

    θα ήθελα να κάνω μια στροφή και να ασχοληθώ με τη μουσική και την ιστορία της.

    Το προσωπικό μου λεξιλόγιο είναι μπάσταρδο.

    Με την άφιξη του 21ου αιώνα και την μετα-αποκοικρατική περίοδο αρχίζουμε να συνειδητοποιούμε ότι ο κόσμος είναι πολύ πιο σύνθετος από αυτό που φανταζόμασταν, πολύ πιο ανομοιογενής, πιο αντιφατικός. Σχεδόν, 1.5 αιώνα μετά τους πρώτους πειραματισμούς στο χορό και την δημιουργία του σύγχρονου τοπίου, στεκόμαστε σ’ ένα σημείο που ξεκινάει να υπάρχει ιστορία και συνείδηση του παρελθόντος. Μέρος αυτής της ιστορίας, υπήρξε ένας επαναπροσδιορισμός της χορογραφικής σύνθεσης προς άλλες γλώσσες – εικαστικές, συγγραφικές ποιητικές. Για μια νέα καλλιτέχνιδα, όπως εγώ, μου φαίνεται λογικό να κινούμαι χρησιμοποιώντας περισσότερο από ένα εργαλεία. Ενδιαφέρομαι για την παραγωγή υλικών, για την συγγραφή, για το ντοκουμέντο, για μια μεγάλη παλέτα.

    Ο λόγος που με ενδιαφέρει μια διευρυμένη έννοια της χορογραφίας είναι γιατί οι πτυχές της ζωής μας – έξω από τη στενή και ακαδημαϊκή έννοια του χορού – έχουν φοβερό ενδιαφέρον.

    Αρα η έννοια της χορογραφίας που εξασκώ ασχολείται με τις πτυχές της ζωής μου έξω από τον κόσμο της αυτό. Ο φεμινισμός είναι το κίνημα του 20ου αιώνα που διδάσκει με σαφήνεια ότι το προσωπικό είναι πολιτικό κι άρα προτείνει νέο ορισμό και για το προσωπικό και για το πολιτικό.

    Η διαδικασία για την «Πρακτική Εγκυκλοπαίδεια. Αποκλίσεις» ήταν πολύ απαιτητική, με αντίξοες συνθήκες και μεγάλη διάρκεια.

    Είχα λίγη υποστήριξη, ήμουν σχεδόν αυτόνομη και σιγά σιγά βρήκε υποστήριξη ευρωπαϊκών θεσμών. Η «Πρακτική Εγκυκλοπαίδεια» είναι η πορεία μου στους κοινωνικούς μετασχηματισμούς που ζούμε με την οποία προτείνω ένα πορτραίτο της Ευρώπης από τους ανθρώπους που την κατοικούν και τη διασχίζουν.

    Δεν θέλω να ερμηνεύσω το τοπίο της Ευρώπης που προτείνω μέσα από την παράσταση.

    Είναι, πάντως, ένα αντιθετικό τοπίο, του οποίου είμαι μέρος. Από την στιγμή που εκφράζομαι μέσα από μια καλλιτεχνική δημιουργία κάνω πολλές επιλογές. Προσπάθησα, ωστόσο, να μην σβήσω, να μην λειάνω, να μην ισοπεδώσω καμία ευρωπαϊκή πραγματικότητα, να είναι όσο το δυνατόν πιο ωμή η εικόνα της.

    Δεν μπορώ να οραματιστώ μόνη μου την Ευρώπη του μέλλοντος. Κι αυτό είναι το σημείο των καιρών μας.

    Η πορεία εξατομίκευσης και οι πολιτικές αφηγήσεις που ισοπεδώνουν το κοινωνικό τοπίο – όπως το βιώνουμε όλοι και όλες – είναι κάτι στο οποίο πρέπει να αντισταθούμε ομαδικά. Να φανταστούμε να δημιουργήσουμε από την αρχή, να οργανώσουμε και να πραγματοποήσουμε νέες πολιτικές δομές στην ευρωπαϊκή κοινωνία.

    Οταν ξεκίνησα την παράσταση ο στόχος μου ήταν να μην ταξιδέψω.

    Γι’ αυτό διάλεξα ένα από τα φτωχότερα προάστια της Γαλλίας προκειμένου ν’ αποφύγω τον ταξιδωτικό προορισμό και την αναζήτηση του εξωτικού τοπίου. Να ταξιδέψω περισσότερο με τη μικρότερη δυνατή μετακίνηση. Ανακάλυψα την πολυπλοκότητα του τοπίου δίπλα από το σπίτι μου.

    ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

    Η Λενιώ Κακλέα χορεύει και χορογραφεί την «Πρακτική Εγκυκλοπαίδεια. Αποκλίσεις» που ανεβαίνει στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση από τις 10-12 Ιανουαρίου.

    Περισσότερα από Πρόσωπα
    Μουσείο Τηλεπικοινωνιών: Ψηφιακές «βόλτες» & δραστηριότητες, για όσο #μένουμε_σπίτι
    Για να λαμβάνετε κάθε εβδομάδα στο email σας
    προτάσεις και προσκλήσεις από το Monopoli.gr
    ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑΣ ΑΠΟΡΡΗΤΟΥ
    Αλλαγή μεγέθους γραμμάτων
    Επιλογή contrast