MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΤΡΙΤΗ
30
ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ

ΝΕΟΝ: Ένα καταπράσινο περιβόλι στην κορυφή του Λόφου των Νυμφών

Αν και προέκταση του Φιλοπάππου, ο λόφος των Νυμφών αποτελεί μια σχετικά «άγνωστη» πράσινη γωνιά της πρωτεύουσας, μολονότι όλοι αναγνωρίζουν το κατεξοχήν τοπόσημό του, που διακρίνεται, φωτισμένο, το βράδυ από μακριά, τον θόλο του πρώτου αστεροσκοπείου της χώρας, που ανεγέρθηκε στην κορυφή του το 1846.

author-image Σπύρος Κακουριώτης
Αυτός ο χώρος, με τη χαρακτηριστική μεσογειακή χαμηλή βλάστηση, τα πεύκα και το πετρώδες έδαφος, έχει μεταβληθεί από την 1η Ιουνίου και για ολόκληρο το καλοκαίρι σε ένα καταπράσινο περιβόλι που κυκλώνει τον θόλο του αστεροσκοπείου: Σειρές από καλαμπόκια, λαχανικά και φρούτα, αλλά και αγριόχορτα, φυτά που συνδέονται άρρηκτα με την επέκταση του ανθρώπινου είδους στον πλανήτη, κάνουν αγνώριστο ένα μεγάλο μέρος του χώρου.

Αυτοί είναι οι πρωταγωνιστές της μεγάλων διαστάσεων εγκατάστασης του αργεντινού εικαστικού Adrián Villar Rojas, με τίτλο The Theater of Disappearance, που δημιουργήθηκε in situ, έπειτα από παραγγελία του Οργανισμού ΝΕΟΝ. Σε έκταση 4,5 στρεμμάτων, ο καλλιτέχνης δημιουργεί μια εύφορη ζώνη με 46.000 φυτά από 26 διαφορετικά είδη, τοποθετημένα σε ειδικές ξύλινες κατασκευές γεμάτες χώμα.

the theater of disappearence vitrines 2
Πλάι σε αυτήν την εύφορη ζώνη, μια άλλη, γυμνή και άγονη, στην περισσότερο απόκρημνη και βραχώδη πλευρά του λόγου. Εκεί, σε αυτήν την ρήξη της τοπιογραφικής συνέχειας, ο Villar Rojas έχει τοποθετήσει έντεκα γλυπτικές εγκαταστάσεις μέσα σε βιτρίνες διασκορπισμένες στον χώρο, με εκθέματα που παραπέμπουν στην ιστορία της επέκτασης των αυτοκρατοριών και του αποικισμού.

«Δεν ξέρω αν είναι τέχνη», παραδέχεται ο ίδιος ο καλλιτέχνης, που αποφάσισε να τοποθετήσει τα έργα του χωρίς καμία σήμανση ή επεξηγηματική πινακίδα, ώστε «ο καθένας να μπορεί να καταλάβει ό,τι θέλει», όπως είπε. Παρόλα αυτά, ο θεατής δεν μπορεί να μην αντιληφθεί το έδαφος, για το οποίο στοχάζεται ο Villar Rojas, ως στοιχείο μιας γεωπολιτικής κατασκευής που παραπέμπει στην εθνική ταυτότητα. Γι’ αυτό και ο καλλιτέχνης, περικλείει την εγκατάστασή του με φυσικούς φράκτες, βράχους, κλαδιά, χώμα, που «απομονώνουν» το χώρο, δημιουργώντας έναν περίκλειστο χώρο που τονίζει την αίσθηση των συνόρων.

the theater of disappearence vitrines 3
Ταυτόχρονα με την Αθήνα, ο αργεντινός καλλιτέχνης παρουσιάζει εγκαταστάσεις με τον ίδιο τίτλο στο Metropolitan Museum της Νέας Υόρκης, στο Kunsthaus Bregenz της Αυστρίας και στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης του Λος Άντζελες Geffen Contemporary.

Η εγκατάσταση The Theater of Disappearance πραγματοποιήθηκε με τη συνεργασία του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών και εντάσσεται στο πλαίσιο της πολιτικής ενεργοποίησης ιστορικών χώρων της πόλης μέσω της σύγχρονης τέχνης, που ακολουθεί ο Οργανισμός ΝΕΟΝ. Η υλοποίησή της διήρκεσε 8 μήνες, περιλαμβάνοντας τον συστηματικό καθαρισμό του χώρου, και την εγκατάσταση μόνιμου συστήματος άρδευσης και πυρασφάλειας, που στη συνέχεια θα αποδοθεί σε πλήρη λειτουργία στο Εθνικό Αστεροσκοπείο.

the theater of disappearence vitrines 4

Περισσότερα από Art & Culture
Σχετικά Θέματα
Art & Culture
Εθνικό Θέατρο: Το καλλιτεχνικό πρόγραμμα για τη σεζόν 2025-26
Art & Culture
Σύγχρονη τέχνη εν δράσει: Όσα αλλάζουν στο ΕΜΣΤ
Art & Culture
Σε ένα καράβι για την Αίγινα, αντιμετωπίσαμε τις πιο βαθιές επιθυμίες μας
Art & Culture
«Bookmorphs»: Ελληνοβρετανική συνάντηση εικαστικών βιβλίων στο Λονδίνο
Art & Culture
Αποκαλυπτήρια της εικαστικής ταυτότητας του 66ου Φεστιβάλ Κινηματογράφου Θεσσαλονίκης
Art & Culture
Μία design gallery εξιστορεί το παρελθόν πάνω σε μία διαχρονική καρέκλα
Art & Culture
Τα άγνωστα «πρόσωπα» του Ρόμπερτ Ρέντφορντ
Art & Culture
Art Athina 2025: Σύγχρονη τέχνη σε όλες της τις εκφάνσεις
Art & Culture
Αυτές οι νύχτες (που) μένουν δεν θα είναι οι τελευταίες για τις Νυχτες Πρεμιέρας
Art & Culture
Athens Baroque Festival: Το πάθος του μπαρόκ ζωντανεύει στην Αθήνα
Art & Culture
Το ελληνικό περίπτερο της Μπιενάλε της Γάζας στον «Λόφο» της Κυψέλης
Αφιέρωμα
Στον αστερισμό του Ρόμπερτ Ρέντφορντ με 15 ταινίες