MENU
Κερδίστε Προσκλήσεις
ΣΑΒΒΑΤΟ
27
ΙΟΥΛΙΟΥ
ΔΙΑΓΩΝΙΣΜΟΙ
ΕΥΡΕΤΗΡΙΟ
ΕΠΙΛΟΓΗ ΣΥΝΑΥΛΙΑΣ
ΕΠΙΛΕΞΤΕ ΣΥΝΑΥΛΙΑ X
Kovacs: Στην Ελλάδα για δύο live σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Από 14/12/2024 έως 15/12/2024
Lenny Kravitz: Επιστρέφει στην Ελλάδα ως headliner του AthensRocks
Από 02/08/2024 έως 02/08/2024
Martin Garrix, Kolsch, Eric Prydz headliners του Primer Music Festival 2024 - Όσα θα δούμε στα Afterhours και Main Stage
Από 07/09/2024 έως 08/09/2024
Maruja: Το jazz punk συγκρότημα από το Μάντσεστερ έρχεται στo Gazarte
Από 13/12/2024 έως 13/12/2024
Nightstalker και Naxatras στην Τεχνόπολη
Από 15/09/2024 έως 15/09/2024
O Curtis Harding στο Floyd Live Music Venue
Από 12/09/2024 έως 12/09/2024
O Oneohtrix Point Never για μια μοναδική εμφάνιση στην Αθήνα
Από 01/11/2024 έως 01/11/2024
O Νίκος Πορτοκάλογλου για τους Γιατρούς Χωρίς Σύνορα σε μια συναυλία αλληλεγγύης στον Λυκαβηττό
Από 24/09/2024 έως 24/09/2024
Oι Il Divo για πρώτη φορά στην Ελλάδα
Από 11/09/2024 έως 17/09/2024
Peter Hammill: Ο πατριάρχης της progressive rock σκηνής έρχεται στο Ωδείο Αθηνών
Από 24/01/2025 έως 25/01/2025
Piaf! The Show: Η παράσταση για τη θρυλική Edith Piaf στο Θέατρο Λυκαβηττού
Από 14/09/2024 έως 14/09/2024
Plisskën Festival 2024: Επιστρέφει με ένα εκρηκτικό μουσικό διήμερο στην Πειραιώς 260
Από 13/09/2024 έως 14/09/2024
Release Athens 2024: Oι Behemoth και οι Testament στην Πλατεία Νερού
Από 28/07/2024 έως 28/07/2024
Rockwave Nights: Οι Placebo επιστρέφουν στον Λυκαβηττό
Από 01/08/2024 έως 01/08/2024
Sani Festival 2024 Η Emeli Sandé για πρώτη φορά στο Λόφο Σάνης
Από 03/08/2024 έως 03/08/2024
Universe217 και Moonmoth live στο Ευριπίδειο Θέατρο Ρεματιάς, με ελεύθερη είσοδο
Από 28/07/2024 έως 28/07/2024
dEUS: Η καλοκαιρινή τους συναυλία μεταφέρεται σε νέο χώρο και ημερομηνία
Από 01/11/2024 έως 01/11/2024
«50 Καλοκαίρια και Χειμώνες»: Η Τάνια Τσανακλίδου για δύο παραστάσεις στο θέατρο Παλλάς
Από 22/09/2024 έως 23/09/2024
Από τη Σαχάρα στον Λυκαβηττό: Οι Tinariwen έρχονται στην Αθήνα
Από 19/09/2024 έως 19/09/2024
Ζωή, Rock n’ Roll ως το τέλος: Η γιορτή για τον Παύλο Σιδηρόπουλο και τα Μωρά στη Φωτιά στο Θέατρο Βράχων
Από 28/09/2024 έως 28/09/2024
Η Victoria de Angelis των Maneskin για πρώτη φορά solo στην Αθήνα
Από 19/10/2024 έως 19/10/2024
Η Αλέκα Κανελλίδου στο Κηποθέατρο Παπάγου
Από 11/09/2024 έως 11/09/2024
Η Ελεονώρα Ζουγανέλη στο Μικρό Θέατρο Επιδαύρου
Από 26/07/2024 έως 27/07/2024
Η Ιουλία Καραπατάκη στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού
Από 09/09/2024 έως 09/09/2024
Η Μαρίνα Σπανού στην Τεχνόπολη
Από 12/09/2024 έως 12/09/2024
Η Νεφέλη Φασούλη στο ΠΛΥΦΑ
Από 11/09/2024 έως 11/09/2024
Η Τάνια Τσανακλίδου γιορτάζει 50 χρόνια μουσικής στο θέατρο Δάσους
Από 15/09/2024 έως 15/09/2024
Η Ταράτσα του Φοίβου επιστρέφει στο Άλσος
Από 29/05/2024 έως 30/10/2024
Κάτι Καίγεται: Η Νατάσσα Μποφίλιου στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού
Από 17/09/2024 έως 17/09/2024
Μαρίνα Σάττι: Ζωντανά στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού το φθινόπωρο
Από 08/09/2024 έως 08/09/2024
Ο Jack Savoretti επιστρέφει για δύο συναυλίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Από 20/09/2024 έως 21/09/2024
Ο James Arthur για πρώτη φορά στην Ελλάδα για μία μαγική βραδιά στο Λυκαβηττό
Από 03/09/2024 έως 03/09/2024
Ο Jason Derulo έρχεται στην Ελλάδα για δύο συναυλίες
Από 15/11/2024 έως 16/11/2024
Ο Seba Campos ζωντανά με την μπάντα του στο Gazarte Ground Stage
Από 07/09/2024 έως 07/09/2024
Ο Γάλλος Slimane που συγκλόνισε την Eurovision έρχεται στην Αθήνα
Από 15/02/2025 έως 15/02/2025
Ο Γιάννης Χαρούλης στο Θέατρο Βράχων
Από 24/09/2024 έως 24/09/2024
Ο Μίνως Μάτσας στο Ηρώδειο
Από 02/09/2024 έως 02/09/2024
Ο Πάνος Βλάχος στην Τεχνόπολη - Sold Out και νέα ημερομηνία
Από 09/09/2024 έως 09/09/2024
Ο Παύλος Παυλίδης στο Δημοτικό θέατρο Λυκαβηττού
Από 23/09/2024 έως 23/09/2024
Ο Σωκράτης Μάλαμας τον Σεπτέμβριο στο Θέατρο Βράχων
Από 02/09/2024 έως 02/09/2024
Ο Φοίβος Δεληβοριάς live στην Τεχνόπολη – Special Guest το Παιδί Τραύμα
Από 10/09/2024 έως 10/09/2024
Ο Χρήστος Νικολόπουλος γιορτάζει 60 χρόνια πορείας με μία μεγάλη περιοδεία
Από 13/09/2024 έως 13/09/2024
Ο Χρήστος Νικολόπουλος γιορτάζει τα 60 χρόνια της σπουδαίας πορείας του στο Ηρώδειο
Από 07/09/2024 έως 07/09/2024
Ο θρύλος της σύγχρονης τζαζ Kamasi Washington στο Ηρώδειο
Από 01/10/2024 έως 01/10/2024
Ο κορυφαίος Ιταλός συνθέτης Ludovico Einaudi στο Ηρώδειο
Από 14/09/2024 έως 14/09/2024
Οι Amenra επιστρέφουν στην Αθήνα για ένα live στο Floyd
Από 05/10/2024 έως 05/10/2024
Οι Amyl & The Sniffers έρχονται το φθινόπωρο στο Floyd
Από 29/11/2024 έως 29/11/2024
Οι Cigarettes After Sex στο ΟΑΚΑ
Από 25/10/2024 έως 25/10/2024
Οι Ghostly Kisses για πρώτη φορά στην Αθήνα
Από 04/10/2024 έως 04/10/2024
Οι Godspeed You! Black Emperor στο Floyd
Από 18/10/2024 έως 18/10/2024
Οι Heilung έρχονται στο Θέατρο Λυκαβηττού και θα δώσουν 1 ευρώ από κάθε εισιτήριο για δενδροφύτευση
Από 12/10/2024 έως 12/10/2024
Οι Puressence στο Floyd Live Music Venue
Από 14/12/2024 έως 14/12/2024
Οι Telenova ξανά στην Αθήνα το φθινόπωρο
Από 04/10/2024 έως 04/10/2024
Οι The Mystery Lights στο Gagarin 205
Από 28/09/2024 έως 28/09/2024
Οι Tindersticks επιστρέφουν στην Αθήνα για μια φθινοπωρινή συναυλία στο City Theater
Από 02/11/2024 έως 02/11/2024
Οι Πυξ Λαξ, με τον Κώστα Τουρνά στο Δημοτικό Θέατρο Λυκαβηττού
Από 12/09/2024 έως 12/09/2024
Οι Χατζηφραγκέτα στο Θέατρο Βράχων
Από 14/09/2024 έως 14/09/2024
Της Αγάπης Παραμύθια: Μάριος Φραγκούλης και Γιώτα Νέγκα στο Θέατρο Βράχων
Από 11/09/2024 έως 11/09/2024
Το συμφωνικό metal των Septicflesh με την Κρατική Ορχήστρα Αθηνών στο Ηρώδειο
Από 28/09/2024 έως 28/09/2024
Κλασική

Oι Σονάτες για πιάνο του Μπετόβεν με τον Χάρη Δημαρά στο Μέγαρο

Ένας νέος Κύκλος Εκδηλώσεων αφιερωμένος στις Σονάτες του Λούντβιχ Βαν Μπετόβεν εγκαινιάζεται την Τετάρτη 17 Οκτωβρίου στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών με το ρεσιτάλ του Χάρη Δημαρά. Ο φημισμένος πιανίστας και αρχιμουσικός, ο οποίος είχε δώσει μία πολύ ενδιαφέρουσα διάλεξη-ρεσιτάλ για τον Δημήτρη Μητρόπουλο στο Μέγαρο τον Νοέμβριο του 2010, επιστρέφει στην Αθήνα για να ερμηνεύσει τέσσερα έργα υψηλών αξιώσεων δύο εμβληματικών εκπροσώπων του Κλασικισμού και του Ρομαντισμού. Το πρόγραμμά του, που θα παρουσιαστεί στην Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος, περιλαμβάνει τις Παραλλαγές σε φα ελάσσονα (Hob. XVII: 6) και τη Σονάτα αρ. 31 σε λα ύφεση μείζονα (Hob. XVI:46) του Χάυντν, καθώς και το «Πένθιμο Εμβατήριο» και την “Appassionata” του Μπετόβεν.

author-image Γιώργος Σμυρνής

Οι σονάτες για πιάνο του Μπετόβεν γράφτηκαν κατά την επονομαζόμενη «μέση ή ηρωική περίοδο» του συνθέτη, όταν η βαρηκοΐα του Γερμανού μουσουργού είχε ήδη αρχίσει να εξελίσσεται σε κώφωση, και ο ίδιος προβληματιζόταν με τον εν γένει προσανατολισμό της συνθετικής του πορείας. Λέγεται ότι είχε εκμυστηρευθεί στον φίλο του Καρλ Τσέρνυ, διάσημο μουσικοπαιδαγωγό, πιανίστα και συνθέτη εκείνης της εποχής, ότι «δεν ήταν ευχαριστημένος με όσα είχε κάνει μέχρι τότε και ότι σκόπευε να ακολουθήσει νέους δρόμους». Σύμφωνα με έγκριτους μουσικολόγους, χάρη σε αυτήν ακριβώς τη γενναία απόφασή του, ο Λούντβιχ βαν Μπετόβεν (1770-1827) κατόρθωσε να επιβληθεί –και μάλιστα εν ζωή– στο γερμανόφωνο αλλά και ευρωπαϊκό καλλιτεχνικό περιβάλλον ως ένας από τους πλέον αντιπροσωπευτικούς πρεσβευτές του ευρωπαϊκού Ρομαντισμού. Κατά τη «μέση περίοδο», ο Μπετόβεν συνέθεσε πληθώρα έργων μεγάλων διαστάσεων σε ποικίλες φόρμες, μεταξύ των οποίων και οι 32 σονάτες του για πιάνο. Άξιος κληρονόμος της παρακαταθήκης των Χάυντν και Μότσαρτ σε ό,τι αφορά στη συνθετική δομή της σονάτας, ο Μπετόβεν απελευθέρωσε τη φόρμα της δημιουργώντας άλλοτε διμερείς, άλλοτε τριμερείς και άλλοτε τετραμερείς σονάτες και ανέτρεψε την καθιερωμένη μέχρι τότε σειρά διαδοχής των μερών της δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στη σύνδεση των δομικών στοιχείων της.

Από τις σονάτες αυτές ξεχωρίζουν η περίφημη «Υπό το σεληνόφως», η «Παθητική», η «Waldstein», η “Hammerklavier”, καθώς και η ιδιαίτερα δημοφιλής “Appassionata”, την οποία θα ερμηνεύσει ο Χάρης Δημαράς στο δεύτερο μέρος του ρεσιτάλ του. Η “Appassionata” (σε φα ελάσσονα, έργο 57) γράφτηκε το 1804, είναι τριμερής και είναι αφιερωμένη στον Φραντς Μπρούνσβικ. Ο συνθέτης εμπνεύστηκε το γνωστό θέμα του φινάλε της σονάτας κατά τη διάρκεια ενός περιπάτου του στο αυστριακό προάστιο Ντέμπλινγκ, στις παρυφές του Δάσους της Βιέννης. Μέσα από αυτή τη γεμάτη πάθος σύνθεσή του, θέλησε να υμνήσει τις δυνάμεις της φύσης αλλά και του ανθρώπου που κατορθώνει συχνά να τη δαμάσει.

Στο πρώτο μέρος του ρεσιτάλ του Χάρη Δημαρά θα ακουστεί ακόμα η Σονάτα αρ. 12 σε λα ύφεση μείζονα, έργο 26 («Πένθιμο εμβατήριο»). Η σύνθεσή της απασχόλησε τον Μπετόβεν από το 1800 έως το 1801 και οφείλει την ονομασία της στο τρίτο μέρος της, το οποίο φέρει τον υπότιτλο Marcia funebre sulla morte d’un Eroe [Πένθιμο εμβατήριο για τον θάνατο ενός Ήρωα]. Η σονάτα αποτελείται από τέσσερα μέρη και φέρει αφιέρωση του συνθέτη στον πρίγκιπα Καρλ φον Λιχνόφσκυ.

Το έργο του Γιόζεφ Χάυντν επισκιάστηκε, τον 19ο αιώνα, από εκείνο του Μότσαρτ και του Μπετόβεν. Μουσικόφιλοι, κριτικοί και καλλιτέχνες υποτίμησαν την αξία και το μέγεθός της προσωπικότητας του κορυφαίου και πολυγραφότατου Αυστριακού συνθέτη, θεωρώντας απλώς τον Γιόζεφ Χάυντν (1732-1809) ως έναν χαριτωμένο πρόδρομο του «παιδιού-θαύματος της μουσικής» και του «Τιτάνα του Ρομαντισμού» (ήταν φίλος του Μότσαρτ και δάσκαλος του Μπετόβεν).

Η τεράστια επιρροή που άσκησε ο Χάυντν στους μεταγενέστερούς του αναγνωρίστηκε μόλις μετά το τέλος του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, όταν ειδήμονες και μελετητές άρχισαν να ερευνούν σε βάθος την εργογραφία του. Τότε μόνον έγινε αντιληπτό πόσο σημαντική ήταν η συμβολή του στην εξέλιξη της φόρμας της συμφωνίας και του κουαρτέτου για έγχορδα. Ο μουσικοκριτικός Γιενς Πέτερ Λάρσεν έγραψε για τη μουσική προσφορά του «πατέρα του Κλασικισμού»: «την εποχή όπου γεννήθηκε […] κυριαρχούσαν ακόμα οι παραδόσεις του μπαρόκ… Στο τέλος της ζωής του, η φαινομενική σταθερότητα του ώριμου κλασικού ύφους, όπως εκφραζόταν από τα τελευταία έργα του ίδιου του Χάυντν και του Μότσαρτ, είχε αρχίσει να αμφισβητείται κυρίως από τον Μπετόβεν. Ο Χάυντν δεν περιορίστηκε απλώς στο να βιώσει από κοντά όλη αυτή τη σπουδαία εξέλιξη –υπήρξε ο ίδιος αναπόσπαστο κομμάτι της».

Στο πρώτο μέρος της βραδιάς, ο Χάρης Δημαράς θα παρουσιάσει επίσης τις ιδιαίτερα προσφιλείς στο κοινό Παραλλαγές σε φα ελάσσονα (“Un piccolo divertimento” [Μικρό ντιβερτιμέντο], Hob. XVII: 6) του Χάυντν. Πρόκειται για διπλές παραλλαγές πάνω σε δύο μουσικά θέματα, ένα σε φα ελάσσονα και ένα σε φα μείζονα, που γράφτηκαν το 1793. Το δεύτερο μέρος του ρεσιτάλ θα αρχίσει με την τριμερή Σονάτα αρ. 31 σε λα ύφεση μείζονα, Hob. XVI: 46 (1765-67) και πάλι του Γιόζεφ Χάυντν, η οποία επιγράφεται εναλλακτικά και αυτή ως divertimento. Χαρακτηρίζεται από έναν γεμάτο χάρη λυρισμό και έχει προικισθεί από τον δημιουργό της με άφθονα εντυπωσιακά ποικίλματα και δεξιοτεχνικά περάσματα.

Ο Χάρης Δημαράς είναι ένας πολύπλευρος καλλιτέχνης με λαμπρές σπουδές και σημαντικές διακρίσεις στην Ελλάδα και το εξωτερικό: πιανίστας, αρχιμουσικός, κορνίστας και πανεπιστημιακός διδάσκαλος. Γεννημένος στην Αθήνα, σπούδασε πιάνο, ανώτερα θεωρητικά, κόρνο και γερμανική φιλολογία στη γενέτειρά του. Συνέχισε τις μουσικές του σπουδές, με υποτροφίες ελληνικών, βρετανικών, γερμανικών και αμερικανικών φορέων και κοινωφελών ιδρυμάτων, στο Βασιλικό Κολέγιο του Λονδίνου, στη Σχολή Τζούλιαρντ της Νέας Υόρκης (Μaster στο πιάνο και τη μουσική δωματίου με καθηγητές αντίστοιχα τους Σάντορ και Λάταϊνερ) και στη Σχολή Μουσικής του Μανχάταν, όπου ανακηρύχθηκε διδάκτωρ (Doctor of Musical Arts) το 1998. Κατά το πανεπιστημιακό έτος 2006-2007, ολοκλήρωσε δεύτερο κύκλο μεταπτυχιακών σπουδών (Master στη διεύθυνση ορχήστρας) στο Πανεπιστήμιο Μπαρντ της Νέας Υόρκης. Ως Αναπληρωτής Καθηγητής Πιάνου και Διευθυντής του Τμήματος Ενόργανης και Φωνητικής Μουσικής στο Κολέγιο Ithaca της Πολιτείας της Νέας Υόρκης προβάλλει την ελληνική μουσική στης Ηνωμένες Πολιτείες, παρουσιάζοντας ο ίδιος ή σε συνεργασία με μαθητές του συνθέσεις ελλήνων δημιουργών σε αμερικανικά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα. Διδάσκει τακτικά πιάνο και μουσική δωματίου σε σεμινάρια στις Ηνωμένες Πολιτείες και την Ευρώπη. Μάλιστα, την άνοιξη του 2010 έδωσε σειρά ρεσιτάλ-διαλέξεων υπό τον τίτλο «Ο τέλειος ήχος», για λογαριασμό της Φιλαρμονικής της πόλης Νέιπλς της Φλόριντα, με αντικείμενο την εξέλιξη της φόρμας σονάτας από τον Χάυντν μέχρι τον Σούμπερτ.

Την τελευταία εικοσαετία, ο Χάρης Δημαράς έχει δώσει πολυάριθμα προσωπικά ρεσιτάλ. Ως δεξιοτέχνης του πιάνου ερμηνεύει με την ίδια άνεση τόσο έργα του κλασικισμού όσο και σύγχρονες δημιουργίες (μάλιστα ορισμένες εξ αυτών σε πρώτη εκτέλεση). Η διεθνής κριτική έχει επαινέσει επανειλημμένα την άρτια τεχνική του, την ιδιαίτερη μουσική του προσωπικότητα και τη δυναμική σκηνική παρουσία του. Ο φημισμένος πιανίστας και αρχιμουσικός έχει λάβει μέρος σε συναυλίες φωνητικής και ενόργανης μουσικής δωματίου και συνεργάζεται συχνά με διεθνώς καταξιωμένους σολίστ και μουσικά σχήματα. Έχει συμπράξει με γνωστές συμφωνικές ορχήστρες –υπό τη διπλή ιδιότητα του σολίστ και του μαέστρου– στην Ευρώπη αλλά και στη Βόρειο και Νότιο Αμερική. Επίσης, εμφανίζεται συχνά ως επισκέπτης αρχιμουσικός και στις δύο πλευρές του Ατλαντικού διευθύνοντας αξιόλογα μουσικά σύνολα. Έχει συμμετάσχει σε ραδιοφωνικές και τηλεοπτικές εκπομπές στην Ελλάδα, τις Η.Π.Α., την Ολλανδία και την Ιταλία, ενώ στις δισκογραφικές του καταθέσεις συμπεριλαμβάνονται έργα Μπάρτοκ, Φρανκ, Προκόφιεφ, Στραβίνσκι, σύγχρονων Αμερικανών συνθετών, αλλά και Μητρόπουλου και Σισιλιάνου. Επιπλέον, ο Χάρης Δημαράς έχει διατελέσει καλλιτεχνικός διευθυντής του 1ου Διεθνούς Καλοκαιρινού Φεστιβάλ του Σαϊνοπούλειου Ιδρύματος Σπάρτης και του Διεθνούς Φεστιβάλ Μουσικής Δωματίου της Renaissance Academy του Πανεπιστημίου της Νότιας Φλόριντα.

Περισσότερα από ΜΟΥΣΙΚΗ