2ο Φεστιβάλ Ακροναυπλίας: Η ελληνική ιστορία συναντάει το θέατρο, τη μουσική και τις τέχνες σε ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα
To Φεστιβάλ Ακροναυπλίας του Δήμου Ναυπλιέων επιστρέφει για 2η χρονιά υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Θοδωρή Γκόνη με ένα πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα που αναδεικνύει τη βαθιά σύνδεση του Ναυπλίου με την ελληνική ιστορία και τις τέχνες.

Με ένα εντυπωσιακό πρόγραμμα επιστρέφει για δεύτερη χρονιά το ολοκαίνουργιο Φεστιβάλ Ακροναυπλίας του Δήμου Ναυπλιέων, υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του Θοδωρή Γκόνη. Ένα κορυφαίο πολιτιστικό γεγονός που αναδεικνύει τη βαθιά σύνδεση του Ναυπλίου με την ελληνική ιστορία και τις τέχνες, έρχεται από τις 18 έως 31 Αυγούστου, φιλοξενώντας στην πόλη σπουδαία ονόματα του θεάτρου, της μουσικής, των γραμμάτων και των τεχνών μέσα στο πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα του.
Ρένη Πιττακή, Παντελής Μπουκάλας, Σαββίνα Γιαννάτου, Μαρία Ζορμπά, Ελένη Ουζουνίδου, Αλέξανδρος Μελισσηνός και πολλοί ακόμα διακεκριμένοι δημιουργοί, παρουσιάζουν ειδικά σχεδιασμένες δράσεις σε τοπόσημα υψηλού συμβολισμού: Θέατρο Ακροναυπλίας, Μετόχι της Μονής Ταλαντιου στό Αραχναίο, Αρχαιά Τίρυνθα, Φρούριο Παλαμηδίου, Πλατεία Δικαστικού Μεγάρου, Πλατεία Αγίου Σπυρίδωνα. Με την υποστήριξη της Εθνικής Λυρικής Σκηνής και του Φεστιβάλ ‘Όλη η Ελλάδας ένας Πολιτισμός’ του Υπουργείου Πολιτισμού. Το αναλυτικό πρόγραμμα που σχεδιάστηκε από τον ποιητή και σκηνοθέτη Θοδωρή Γκόνη. Την αφίσα του Φεστιβάλ Ακροναυπλίας ζωγράφισε ψηφιακά ο σκιτσογράφος και εικαστικός Δημήτρης Χαντζόπουλος.

Νίκος Καρούζος
«Και φέτος ο τόπος, η Γεωγραφία και η Ιστορία, ξεκινάμε από ψηλά, από το «Χέλι», πάνω, πίσω από το ορός Αραχναίο, από τη θέση του τελευταίου φύλακα της Ορέστειας, και συνεχίζουμε στην αρχαία Τίρυνθα, στα έργα των Κυκλώπων, ανεβαίνουμε το Παλαμήδι, τα 999 του σκαλιά, στον προμαχώνα του Σαγρέδου, στον Άη – Αντρέα, κατεβαίνουμε στην Ακροναυπλία και συνομιλούμε με την άγνωστη πρωινή κολυμβήτρια της Αρβανιτιάς, κατηφορίζουμε στην πλατεία του Αγίου Σπυρίδωνα για να συναντήσουμε τον πρώτο Κυβερνήτη, και έξω από την οικία Άρμανσμπεργκ στην πλατεία Δικαστικού Μεγάρου ακούμε το πρώτο πιάνο που έφτασε στην ελεύθερη Ελλάδα, για να καταλήξουμε στον σταθμό του τραίνου, με την ευχή και την προσδοκία να ακουστεί και πάλι το σφύριγμα εκκίνησης. Ναι, συνεχίζουμε με τη δική μας τοπική καλλιέργεια, τη δική μας ματιά, τις δικές μας ιστορίες. Το Ναύπλιον είναι μια πόλη που την έχει χειροτονήσει ο Θεός. Γράφαμε πέρσι εγκαινιάζοντας το φεστιβάλ Ακροναυπλίας, πως θέλουμε ένα φεστιβάλ δημιουργίας, οι παραστάσεις του να απευθύνονται όχι μόνο στους κατοίκους της πόλης, αλλά και σε όλους αυτούς που έρχονται στο Ναύπλιον σαν επισκέπτες και προσκυνητές, και το καταφέραμε σε μεγάλο βαθμό, αυτό θα προσπαθήσουμε να κάνουμε και φέτος, έχοντας αυτή τη φορά και σύμμαχο την Εθνική Λυρική Σκηνή με δυο παραστάσεις χορηγία στο φεστιβάλ Ακροναυπλίας».
Θοδωρής Γκόνης
Καλλιτεχνικός διευθυντής
Αρβανίτικη Διάλεκτος/Αρβανίτικα Τραγούδια
Στον προαύλιο χώρο της Μονής Ταλαντίου ο καθηγητής γλωσσολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών Νίκος Παντελίδης θα μας μιλήσει για την αρβανίτικη διάλεκτο αλλά και για τις άλλες τοπικές διαλέκτους του νομού Αργολίδος. Θα ακολουθήσει συναυλία με επιλεγμένα τραγούδια του Μωριά, αρβανίτικα και ελληνικά από τον Παναγιώτη Λάλεζα και το συγκρότημά του. Θα πάρουν μέρος και θα μιλήσουν πολίτες του χωριού, καθώς και ο Λεωνίδας Εμπειρίκος και ο Θανάσης Μωραϊτης.
Παναγιώτης Λάλεζας, τραγούδι
Τρύφωνας Παπαϊωάννου, κλαρίνο
Βασίλης Αθανασίας, βιολί
Δημήτρης Λάλεζας, λαούτο
Ανδρέας Νιάρχος, φλογέρα-κρουστά
Η Σαβίνα Γιαννάτου και ο πιανίστας Σπύρος Μάνεσης σε μία μοναδική μουσική συνάντηση

Σαβίνα Γιαννάτου
Η Σαβίνα Γιαννάτου είναι γνωστή εδώ και χρόνια για την πρόθεσητης να συνδυάζει στοιχεία ελεύθερου αυτοσχεδιασμού με την παράδοση της Μεσογείου. Διεθνώς καταξιωμένη, με σπάνιες ερμηνευτικές δυνατότητες, έχει μαγέψει με την ερμηνεία της τα ακροατήρια των χωρών που επισκέπτεται και έχει ενθουσιάσει τους πιο απαιτητικούς κριτικούς μουσικής σε όλο τον κόσμο. Ο Σπύρος Μάνεσης ανήκει στη νέα γενιά Ελλήνων μουσικών της τζαζ, με πολύχρονες σπουδές σε Ελλάδα και Ολλανδία και καλλιτεχνική δραστηριότητα σε όλη την Ευρώπη. Με την συνάντησή τους στη σκηνή, η Σαβίνα Γιαννάτου και ο Σπύρος Μάνεσης επιχειρούν την αλληλεπίδραση διαφορετικών μουσικών κόσμων, όπου μεταξύ άλλων συνυπάρχουν η μουσική της Μεσογείου με τη μελοποιημένη ποίηση, αλλά και τραγούδια του Μάνου Χατζιδάκι, της Λένας Πλάτωνος και άλλων κορυφαίων δημιουργών.
Πέμπτη 21/8 | Θέατρο ΑκροναυπλίαςΚάποια στιγμή θα μάθετε ποιος είμαι
(στην άγνωστη πρωινή κολυμβήτρια της Αρβανιτιάς)

Μαρία Ζορμπά
Θεατρικό αναλόγιο της νουβέλας του Θοδωρή Γκόνη (εκδόσεις Άγρα), σε σκηνοθετική επιμέλεια της Μαρίας Ζορμπά, που ερμηνεύουν οι Μαρία Ζορμπά, Αιμιλία Παπαχριστοφίλου. Μια γυναίκα δέχεται επι δέκα χρόνια τα τηλεφωνήματα ενός άγνωστου άνδρα, που δεν αποκαλύπτει ποτέ την ταυτότητα του, και αναβάλλει επ αόριστόν μια συνάντηση μαζι της. Η παράδοξη αυτή σχέση, βυθίζει τη γυναίκα στην προσμονή αλλά και στη μνήμη. Από εκεί θα αναδυθούν μορφές και γεγονότα της ζωής και της πόλης της η σκληρότητα, η αδιαφορία ,αλλά και η ομορφιά ενός πολύ προσωπικού της ταξιδιού στη γυναίκεια φύση και την ελευθερία της σκέψης. Όταν ο άνδρας θα σταματήσει να τηλεφωνεί γυναίκα θα έχει φτιάξει ήδη λέξη –λέξη, το μονοπάτι αντίδρασης και εξόδου που θα την οδηγήσει λυτρωτικά στον τόπο της δικής της Γαλήνης.
Το έργο ανέβηκε το χειμώνα στο Θέατρο Σταθμός, σε σκηνοθεσία Μαρίας Ζορμπά, με πρωταγωνίστρια τη Μυρτώ Αλικάκη, σημειώνοντας μεγάλη επιτυχία. Την άνοιξη παρουσιάστηκε σε περιοδεία στην Ελλάδα και την Κύπρο και επαναλήφθηκε στην Αθήνα.
Σκηνοθετική επιμέλεια: Μαρία Ζορμπά
Μουσικοί επι σκηνής: Πάνος Ηλιόπουλος – Ζωή Γιουρή
Ηθοποιοί: Μαρία Ζορμπά, Αιμιλία Παπαχριστοφίλου
Ove vai? Conte Nano, ove vai?*: Το λεμονοπεριβόλι του Δαμαλά

Το λεμονοπεριβόλι του Δαμαλά
Μια ηλιόλουστη μέρα στις 29 Μαρτίου του 1827 στον Δαμαλά στην Τροιζήνα σε ένα ανοιχτό μέρος περιτριγυρισμένο από λεμονοδάσος άρχισε η τρίτη Εθνική συνέλευση των Ελλήνων. Εκεί ο Κόμης Ιωάννης Καποδίστριας εκλέγεται Κυβερνήτης της Ελλάδος. Με την ανατολή του ηλίου της Κυριακής της 8ης Ιανουαρίου 1828 γιορταστικές κανονιές από τα κάστρα και τους προμαχώνες του Ναυπλίου προαναγγέλλουν την άφιξη του Warspite. Τον ερχομό του Καποδίστρια. Δυο ηθοποιοί και μια ομάδα μουσικών δημιουργούν ένα σπονδυλωτό θέαμα – μια «μουσικοθεατρική Βαβυλωνία» – και μας μεταφέρουν στην ταραγμένη εποχή του Καποδίστρια, με άξονα τα κείμενα που στηρίζονται σε αυθεντικά γραπτά και διαλόγους της εποχής («Ιστορικές Αναμνήσεις» του Νικολάου Δραγούμη, «Απόλογα για τον Καποδίστρια» του Γεωργίου Τερτσέτη, «Στρατιωτικά Ενθυμήματα» του Νικολάου Κασομούλη, «Ιστορική Ανθολογία» του Γιάννη Βλαχογιάννη, «Ιστορία της Ελληνικής Επαναστάσεως» του Θωμά Γόρδωνος και άλλα), όπως και πρωτότυπα κείμενα και τραγούδια.
Σύλληψη- Σκηνοθεσία: Θοδωρής Γκόνης
Σκηνικά-κοστούμια: Ανδρέας Γεωργιάδης
Σύνθεση κειμένων & έρευνα: Θοδωρής Γκόνης, Αγγελική Παπαγιαννοπούλου
Πρωτότυπα κείμενα, στίχοι τραγουδιών: Θοδωρής Γκόνης
Βοηθός σκηνοθέτη: Αγγελική Παπαγιαννοπούλου
Παραγωγή: Εθνική Λυρική Σκηνή
Εκτέλεση παραγωγής: PRO4ARTS Αστική Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία
* Στο πλαίσιο εκδηλώσεων «Όλη η Ελλάδα ένας Πολιτισμός» του Υπουργείου Πολιτισμού H παραγωγή προσφέρεται δωρεάν από το Υπουργείο Πολιτισμού.
H προκράτηση θέσης είναι υποχρεωτική.
Πληροφορίες & προκρατήσεις: www.allofgreeceoneculture.gr
Ηθοποιοί: Ελένη Ουζουνίδου, Ρωξάνη Καρφή
Μουσικοί: Δήμητρα Τσαγκαράκη τραγούδι, μουσική επιμέλεια και ενορχήστρωση Πέτρος Χρηστάκης ηλεκτρική κιθάρα, πρωτότυπη σύνθεση, συνεπιμέλεια ενορχήστρωσης, Αντιγόνη Πάππου – νέι, φλογέρες, Έκτορας Ρέμσακ – κρουστά, Παύλος Κόρδης – πιάνο

Φρούριο Παλαμηδίου
Συναυλία με μουσικές και τραγούδια των αρχών του 19ου αιώνα
Πλαπούτα και Συγγρού γωνία – Πλατεία Δικαστικού Μεγάρου (Οικεία του Προέδρου της Αντιβασιλείας Άρμανσμπεργκ), εκεί όπου ακούστηκαν για πρώτη φορά στην ελεύθερη Ελλάδα ήχοι πιάνου.
Δύο διακεκριμένοι μουσικολόγοι και καθηγητές, η Αύρα Ξεπαπαδάκου και ο Αλέξανδρος Χαρκιολάκης θα μας μιλήσουν για τη μουσική και τους συνθέτες που ακούγονταν (Σπυρίδων Ξύνδας, Ναπολέων Λαμπελέτ, Σπύρος Σαμάρας κ.α.) στο Ναύπλιο, στην Αθήνα, στα Επτάνησα, στην Ερμούπολη, στα ελληνικά σαλόνια του 19ου αιώνα. Ο πιανίστας, Λευτέρης Γαβαλάς και η λυρική τραγουδίστρια Κωνσταντίνα Μπρη θα αποδώσουν τραγούδια της εν λόγω εποχής. Επίσης η αρχιτέκτων και ομότιμη καθηγήτρια του ΕΜΠ Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη θα μας μιλήσει για το τριώροφο αυτό κτίριο που βρίσκεται απέναντι από την πλατεία δικαστικού μέγαρού, για την πολυτέλεια και τον εσωτερικό του διάκοσμο, καθώς και για την πραγματική ιστορία του πρώτου πιάνου που ακούστηκε στο Ναύπλιον και αν όντως ήταν ο Άρμανσμπερκ αυτός ή κάποιος άλλος.
Ριγκολέττο* του Βέρντι Εθνική Λυρική Σκήνή
Ο καραγκιΟζήΣ ριγΟΛΕτΟΣ – θΕατρΟ ΟπΕρατικών Σκιών
Ο πιο διάσημος καμπούρης γελωτοποιός του θεάτρου σκιών καλείται να ερμηνεύσει το πιο διάσημο καμπούρη της όπερας! Έτσι ο αγαπημένος των παιδιών Καραγκιόζης βρίσκεται ξαφνικά να είναι πρωταγωνιστής του Ριγολέτου στο λυρικό θέατρο που ιδρύει η Βεζυροπούλα στο σαράι, κάνοντας πρόβες και μαθαίνοντας τι απαιτείται για να ανέβει μια όπερα. Η παράσταση Ο Καραγκιόζης Ριγολέτος παρουσιάζει όλο το παρασκήνιο ενός λυρικού θεάτρου με χιουμοριστικό τρόπο και αποσπάσματα από την όπερα Ριγολέτος του Βέρντι, ερμηνευμένα στα ελληνικά από λυρικούς τραγουδιστές, σκορπίζοντας γνώση και γέλιο… αλλιώς.
Καραγκιοζοπαίκτης: Αλέξανδρος Μελισσηνός
Κείμενο: Δημήτρης Δημόπουλος, Αλέξανδρος Μελισσηνός
Μετάφραση στίχων: Δημήτρης Δημόπουλος
Συμμετέχουν 3 μονωδοί και πιανίστας.
*Συμμετοχή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Φεστιβάλ Ακροναυπλίας
Ανεύρετη επιστολή του Ίωάννη Καποδίστρια σε άγνωστο πατριώτη

Ρένη Πιττακή
Κείμενο: Παντελής Μπουκάλας
Ερμηνεία Ρένη Πιττακή
Ο Ιωάννης Καποδίστριας γράφει μια επιστολή απευθυνόμενος μέσω ενός άγνωστου πατριώτη σε όλους εμάς σήμερα. «Το πρώτο που έψαξα να βρω εδώ στην πόλη σου, η ματαιοδοξία δεν μας αφήνει στην ησυχία μας ούτε και κάτω από το μάρμαρο, ήταν αν περίσσεψε μάρμαρο για να μου στήσετε ανδριάντα. Τον βρήκα εύκολα. Στην πλατεία με τ’ όνομά μου. Μεσήλικος, στο φυσικό μου μπόι, στα ευρωπαϊκά ντυμένος, να κρατάω τα γάντια μου στ’ αριστερό μου χέρι, το δεξί ν’ ακουμπάει σε κορμό βελανιδιάς, κομμένον πλην με φρέσκα βλαστάρια να ζωηρεύουν πάνω του, σημάδι αναγέννησης…»
Σκηνοθετική επιμέλεια: Ελπίδα Σκούφαλου
Συμμετέχει ο μουσικός: Αλέκος Βρέτος